محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843484444
تبلیغ عشق دم دستی و سخیف در ترانهها
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۷
سعید بیابانکی با ارائه توضیحاتی درباره عملکرد شورای شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمامقد از این شورا دفاع کرد. این شاعر و عضو شورای شعر و ترانه در گفتوگو با خبرنگار ادبیات ایسنا، درباره انتقادهایی که به عملکرد شورای شعر و ترانه وارد میشود، گفت: کسانی که عضو این شورا هستند، شاعران بزرگ کشور هستند و همه غیر از من، کتابشناس، ادیب و آدمهای چندوجهی هستند که کاری که در این شورا به آنها داده شده پایینتر از شأنشان است؛ این شورا باید در همه چیز شعر دخیل باشد و این شاعران حتی باید در زمینه کتاب سال، مجوز کتابهای شعر، جایزه شعر فجر و... اظهارنظر کنند. کارشناسی ترانه کاری دم دستی است که اصولا هم بیشتر شامل بررسی ترانههایی است که از سوی جوانان سروده شدهاند. او درباره وظایف این شورا گفت: شعرهایی که به این شورا میآید، شعرهایی است که قرار است به قالب صوت دربیاید که هم ممکن است دکلمه باشد و هم قطعه موسیقی و یا نمایشنامه موزیکال. شعرهایی که برای تبدیل به موسیقی میآید، بخشی مربوط به شاعران بزرگ میشود؛ هم شاعران کلاسیکی چون حافظ، مولانا، فردوسی، سعدی و دیگران و هم شعر شاعران بزرگ معاصر چون سهراب، قیصر امینپور، فروغ فرخزاد، شاملو، نیما، مهدی اخوان ثالث، حسین منزوی، حمید مصدق، هوشنگ ابتهاج، محمدرضا شفیعی کدکنی و دیگران. این آثار جزو افتخارات ادبیات کشور است و کاش شرکتهای تولید آلبوم بیشتر از این دست آثار استفاده میکردند. مثلا محسن چاووشی در آلبوم «سیزده» خود از شعرهای شهریار، خیام، وحشی بافقی و مولانا خوانده بود که این آلبوم با استقبال خوبی هم مواجه شد. بیابانکی در پاسخ به این سوال که ممیزی این آثار چگونه انجام میشود، گفت: واژه ممیزی واژه خوبی نیست. کاری که ما میکنیم بیشتر از لحاظ فنی است و بخشی از آن به محتوا بازمیگردد. او در پاسخ به اینکه آیا شعر شاعران بزرگ به بررسی فنی نیاز دارد بیان کرد: شعر این شاعرها درست است که بررسی فنی نمیخواهد، اما ما از شاعران بزرگ آثاری داریم که در شکل مکتوب قابل ارائه هستند، ولی در شکل دیگر شاید قابل ارائه نباشند. البته این موارد بسیار به ندرت پیش میآیند. داستانهای «مثنوی» مولانا را هم گاهی نمیشود با موسیقی همراه کرد که صغیر و کبیر بشنوند و این خیلی طبیعی است. این شاعر ادامه داد: بخشی از شعرهایی هم که به این شورا میآید، شعر شاعران جوان و گاه گمنام است که به سختی شناختهشده هستند و بیشتر مشکل ما اینجاست. هر کسی به خودش اجازه میدهد اثرش را به شورای شعر و ترانه بفرستد و هیچ ساز و کاری وجود ندارد که کسی پیش از فرستادن شعر آنها به شورای شعر و ترانه، شعریت کار را تشخیص بدهد. اما شرکتی که شعری را برای همراه شدن با موسیقی به شورا میفرستد باید قبلش کارشناسی کرده باشد، چون خیلی از خوانندهها خیلی درکی از ادبیات ندارند. اگر شعر کلاسیک است باید قواعد را رعایت کرده باشد، وزن و قافیه در این شعر اهمیت دارد و نباید غلط باشد. بخشی از بررسی ما هم محتوایی است. هر محتوایی خط قرمزی را رعایت میکند. در خانه، اتاق خواب از هال جداست، حمام جداست. این خط قرمزها را خود هنرمند و شاعر تثبیتشده میداند، اما برخی این خطوط را تشخیص نمیدهند و باید جایی باشد که اثر جوان 18 - 19 ساله را بررسی کند. بیابانکی درباره محتوای برخی از ترانههایی که به این شورا میآید هم گفت: برخی از این ترانهها تبلیغ خودکشی میکنند، یا علنا و آشکارا به ترویج جدایی و طلاق میپردازند، یا در فضای عاشقانه چنان مفاهیم اروتیک و عریانی را مطرح میکنند که آدم شرمش میشود، یا اصطلاحات روزمرهای که مربوط به ادبیات کوچه و بازار است در آنها وجود دارد. اینها به ذات زبان ضربه میزنند. او سپس با اشاره به انتقادهای مطرحشده درباره حذف برخی واژهها در این شورا گفت: میگویند بوسه و آغوش اجازه انتشار ندارد، اما این جمله در آلبوم همایون شجریان منتشر شده: «چرا رفتی چرا من بیقرارم/ به سر سودای آغوش تو دارم». مگر این شعر از همین شورا مجوز نگرفته؟ چرا آمدن این واژه ایرادی نداشته؛ چون هنرمندانه بیان شده است و بیان سخیف ندارد. این شعر از سیمین بهبهانی است و هیچ مشکلی هم برای انتشار نداشته است. اکثر ایراداتی که گرفته میشود به بیان است که بسیار ضعیف آمده است. او همچنین درباره ترکیب شورای شعر و ترانه که گفته میشود سبب شده برخی اصطلاحات روزمره و جوانپسند مجوز نگیرند، گفت: ترکیب شورا ترکیب خوبی است و این حرفها سلیقهیی است. کسی که با تیتراژ تلویزیون معروف شده میآید علیه تلویزیون حرف میزند. این در حالی است که برخی از این حرفها هیچ پایه و اساسی ندارند. برخی قواعد در موسیقی پاپ متفاوت است و برخی از شعرها هستند که براساس ملودی ساخته شدهاند و از قواعد شعر کلاسیک پیروی نمیکنند و ما حواسمان به این چیزها هست، اما این سبب نمیشود که هر چیز پرت و پلایی مجوز بگیرد. یکی از وظایف ما در شورا حراست از زبان است. واژههای بیگانه زیبنده زبان فارسی نیستند و ما باید از زبان حراست کنیم. زبان فارسی پُر از واژههای بیگانه است و ما نباید به آن دامن بزنیم. بیابانکی درباره رواج نوعی موسیقی سطحی عاشقانه هم گفت: مقصر اصلی این موضوع شرکتهای تولید آلبوم هستند. وزارت ارشاد تولیدکننده نیست؛ ما فقط ناظریم. بیایید آمار بگیرد که چند درصد شعرهایی که به ما میرسد از این دست شعرهاست. 90 درصد این شعرها عاشقانههای سطحی هستند. مگر حافظ و سعدی از عشق سخن نمیگویند، مگر شاعران معاصر عاشقانه نمیسرایند؟ چرا مشکلی ندارند؟ در این ترانهها که این روزها به دست ما میرسد عشق به ابتذال کشیده شده و عشق دم دستی و سخیف تبلیغ میشود. او در ادامه درباره اینکه گفته میشود ترانههای اجتماعی شانس انتشار پیدا نمیکنند و در شورای شعر و ترانه به آنها مجوز داده نمیشود اظهار کرد: ترانههای اجتماعی خیلی کم ارجاع داده میشوند و ممکن است مجوز نگرفتنشان به دلیل ضعف بیان و اشکالات فنی باشد، اما اگر شعری با موضوع طلاق و اعتیاد سروده شده باشد و از لحاظ فنی خوب باشد مجوز میگیرد. مگر آثاری درباره کودکان خیابانی و کارتنخوابی با صدای خوانندههایی چون عصار و خواجهامیری منتشر نشدهاند؟ این عضو شورای شعر و ترانه درباره رواج موسیقی زیرزمینی و تأثیر ممیزی بر قوت گرفتن این ترانهها هم گفت: در برخی از این کارهای زیرزمینی آثار خوبی هم هست، اما خیلی از همین افراد خودشان دوست ندارند کارشان مجوز بگیرد. آنها آثارشان را در اینترنت منتشر میکنند و در خارج کنسرت میگذارند. درصد قابل توجهی از موسیقی پاپ با این روش تولید میشود و این ربطی به تأثیر ممیزی ندارد. او در ادامه تاکید کرد: بخشی از مواردی که مجوز نمیگیرند به دلیل موسیقی آنهاست نه کلام، چون ما یک شورای موسیقی هم داریم. برخی از آثار هم به دلیل ترکیب غلط کلام و ملودی مجوز نمیگیرند. مثلا طرف فالش خوانده است. کاری که میخواهد منتشر شود باید حرفهیی باشد نه اینکه با دانش کم ذائقه صوتی مردم را متأثر کنند و آلبومهای سخیف منتشر کنند. بیابانکی در پایان در دفاع از شورای شعر و ترانه خاطرنشان کرد: این انتقادات علیه شورای شعر و ترانه منصفانه نیست. ما گاهی از این جوانها حمایت هم میکنیم، وقت بسیاری برای ترانههای آنها میگذاریم و تا جایی که شده سعی میکنیم شعر آنها رد نشود، کمک میکنیم که آثارشان اصلاح و منتشر شود. کسانی که آثارشان رد میشود سری به خودشان بزنند و بیانصافی نکنند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
اطلاعیه سازمان تبلیغات اسلامی: فتاوای رهبر انقلاب در اقامه سنتهای عاشورایی در نظر گرفته شود
اطلاعیه سازمان تبلیغات اسلامی فتاوای رهبر انقلاب در اقامه سنتهای عاشورایی در نظر گرفته شودسازمان تبلیغات اسلامی به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین ع با صدور اطلاعیهای بر گرامیداشت ارزشهای والای این ایثار بزرگ تاریخ و اهداف نهضت عظیم سیدافزايش بودجه پژوهشي کشور براي دستيابي به چشم انداز علم و فناوري
۲۸ مهر ۱۳۹۳ ۱۱ ۱۶ق ظ در نشست کارگروه مشورتي ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي کشور تأکيد شد افزايش بودجه پژوهشي کشور براي دستيابي به چشم انداز علم و فناوري نشست 27 کارگروه مشورتي ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي کشور روز يکشنبه 27 7 1393 به رياست دکتر منصور کبگانيان قائم مقاماختصاص 4درصد بودجه به تحقيق و پژوهش، لازمه دستيابي به مرجعيت علمي جهان
۲۸ مهر ۱۳۹۳ ۱۱ ۲۱ق ظ دكتر كبگانيان مطرح كرد اختصاص 4درصد بودجه به تحقيق و پژوهش لازمه دستيابي به مرجعيت علمي جهان عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت راهبردها شاخصها و برنامههاي نقشه جامع علمي كشور نقشه راهي براي رسيدن به مرجعيت علمي است كه مقام معظم رهبري در سياست هاي ابلاظریفمنش مطرح کرد ضرورت تبیین آموزههای غدیر برای جهانیان/ پاسخ به تبلیغات فرهنگی علیه ایران با زبان جدید
ظریفمنش مطرح کردضرورت تبیین آموزههای غدیر برای جهانیان پاسخ به تبلیغات فرهنگی علیه ایران با زبان جدیدمدیرعامل بنیاد بینالمللی غدیر گفت تبیین آموزههای غدیر برای بشریت یک ضرورت است امروزه با حجم عظیم جنگ تبلیغاتی و فرهنگی که علیه ما صورت میگیرد ما باید با زبان جدید پاسخ اینساخت دکور «عشق تعطیل نیست» با بازی مهناز افشار و گلزار
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۲ ساخت و ساز دکورهای سریال عشق تعطیل نیست به کارگردانی بیژن بیرنگ رو به پایان است به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا ساخت دکورهای این سریال از مدتها قبل در شهرک سینمایی آغاز شده بود دکورهایی به وسعت 2800 متر که آخرین مراحل ساخت را طی میکحجتالاسلام «حمید محمدی» در همایش وقف قرآنی: توجه رسانه ملی به موضوع وقف و تبلیغات آن ضعیف است
حجتالاسلام حمید محمدی در همایش وقف قرآنی توجه رسانه ملی به موضوع وقف و تبلیغات آن ضعیف استدبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با درخشان دانستن احیای موقوفات در دوره اخیر مدیریت سازمان اوقاف گفت کمبود موقوفات قرآنی ضعف توجه رسانه ملی به موضوع وقف ارتباط و مشارکت ضعیف دستگاهها با سایران رتبه مناسبی در بازرگانی صنایعدستی ندارد
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۹ معاون صنایع دستی کشور عنوان کرد در تولید صنایع دستی رتبههای اول و دوم را در جهان دارا هستیم اما در بخش بازرگانی و فروش این محصولات از بازار عقب مانده و رتبه 30 را به خود اختصاص دادهایم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه مرکزحضور گروه موسیقی مشق عشق کرمانشاه در جشنواره بین المللی آستیای شمالی
حضور گروه موسیقی مشق عشق کرمانشاه در جشنواره بین المللی آستیای شمالی کرمانشاه - ایرنا - گروه موسیقی مشق عشق کرمانشاه در جشنواره بین المللی آستیای شمالی حضور یافت و آوای دلنشین سازهای ایرانی در مرکز جمهوری آسیای شمالی طنین انداز شد به گزارش ایرنا اجرای گروه موسیقی مشق عشق که باتبلیغ تئاترهای صحنهای در میان برفکهای تلویزیون!
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۴ تبلیغ مداوم یک نمایش در شبکههای تلویزیونی بینندهای که کمتر با پخش آنونسهای تبلیغی فیلم و خصوصا تئاترهای صحنهای مواجه بوده را این روزها به تعجب واداشته و چنین پرسشی را به ذهن متبادر میکند که چرا اصولا تبلیغ تئاترهای روی صحنه به ندرت در تلویزیون دیددر مسلخ عشق جز نکو را نکشند
در مسلخ عشق جز نکو را نکشند همدان - ایرنا - در مسلخ عشق جز نکو را نکشند بخشی از وصیت نامه فرمانده اطلاعات عملیات لشکر 32 انصارالحسین ع استان همدان سردار شهید علی چیت سازیان است به گزارش ایرنا همسر سردار شهید علی چیت سازیان در گفت و گو با ایرنا به بیان خصوصیات اخلاقی همسر شهرییس سازمان تبلیغات اسلامی: تهران پایتخت مبارزه با آمریکا است
رییس سازمان تبلیغات اسلامی تهران پایتخت مبارزه با آمریکا است تهران - ایرنا - رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت همه باید در مسیر هدف امام خامنه ای حرکت کنند و برای حفظ این نهضت تلاش کنند زیرا که تهران پایتخت مبارزه با آمریکا است به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا حجت الاسلام سید مهدیگاهي بايد به تبليغات تلويزيوني حساس شد
گاهي بايد به تبليغات تلويزيوني حساس شد بيشك بخشي از راههاي درآمدزايي تلويزيون پذيرش و پخش تبليغات و آگهيهاي بازرگاني است و اصولاً در يك نظام اقتصادي پويا نميتوان رسانهها را از انتشار و پخش آگهيهاي تبليغاتي منع كرد به همين خاطر است كه تلويزيون هم از چنين رويهاي استفاده ميك«بدون مرز، عشق» روایتی گویا از آنچه واقعیت دارد
بدون مرز عشق روایتی گویا از آنچه واقعیت داردمستند بدون مرز عشق واقعیتهای موجود در نبرد میان مردم و تروریستها در عراق را به شکلی موفقیت آمیز ترسیم میکند به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس بدون مرز عشق پنجشنبه 24 مهرماه از شبکه افق سیما به نمایش درآمد روایتی مستند ازفرماندار ساوه: هیات های مذهبی نقش موثری در ارتقای تبلیغات دینی دارند
فرماندار ساوه هیات های مذهبی نقش موثری در ارتقای تبلیغات دینی دارند ساوه- ایرنا- معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه گفت هیات های مذهبی نقش موثری در ارتقای تبلیغات دینی در جامعه دارند و فعالیت این تشکل ها علاوه بر گسترش ارزش های اسلامی در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامینسل جدید صنایعدستی، دانشبنیان است
سهشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۲ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در آیین افتتاحیه دهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی که در محل دائمی نمایشگاههای غرب کشور در اراک برگزار شد آماده کردن زمینههای رشد این صنعت برای یک برهه پس از تحریم را خواستار شد و تأکید کرد باید بیش از هر چیز بر بمعرفی کتاب برای مطالعه آخر هفته/ «ناخوانده» ناخواندههایی به بینشانیهای عشق
معرفی کتاب برای مطالعه آخر هفته ناخواندهناخواندههایی به بینشانیهای عشقناخوانده مجموعه رباعیهای عرفان پور است که انتشارات شهرستان ادب آن را با طراحی و سلیقه ای جذاب در طرح جلد و گرافیک متفاوت وارد بازار کتاب کرده است خبرگزاری فارس- مهناز سعیدحسینی میلاد عرفان پور شهرتش راروز پنجشنبه اول آبان؛ راما قویدل «چاقی» را کلید زد/ فیلمی درباره انتخاب عشق یا وجدان!
روز پنجشنبه اول آبان راما قویدل چاقی را کلید زد فیلمی درباره انتخاب عشق یا وجدان روز پنجشنبه اول آبان ماه گروه سازنده فیلم سینمایی چاقی اولین فیلم بلند راما قویدل در مقام کارگردان در لوکیشنی واقع در خیابان یاراحمدی در بلوار شهرزاد گرد هم آمدند تا اولین پلان این فیلم را جلوی دو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها