تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):روزه رجب و شعبان توبه ‏اى از جانب خداى عزيز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820522544




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حاشيه‌سازي براي دولت!


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ آبان ۱۳۹۳ (۱۰:۳۲ق.ظ)
روزنامه اطلاعات: حاشيه‌سازي براي دولت!
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه اطلاعات در سرمقاله خود چنين نوشت؛
در همه كشورهايي كه رئيس جمهور يا رئيس دولت با آراء مردم انتخاب مي‌گردد، چند رويه سياسي سنت است كه شاخص‌ترين آنها را مي‌توان چنين برشمرد.
1ـ ايام انتخابات دوره رقابت‌هاي سخت همه افراد، احزاب و گروههاي سياسي است كه در فضاي نقد آشكار، خود را در معرض افكار عمومي قرار مي‌دهند تا رأي‌دهندگان براي انتخاب آگاهي لازم پيدا كنند. فصل انتخابات در سنت سياسي همه نظام‌هاي دمكراتيك، فصل رقابت و در نهايت حذف و انتخاب است.
2ـ بعد از انتخابات و انتخاب رئيس جمهوري يا نخست‌وزير با معرفي رسمي برنامه‌ها، دولت جديد تشكيل مي‌‌گردد و احزاب رقيب با تشكيل «كابينه سايه» اجراي برنامه‌هاي دولت را نظارت و البته نقد سازنده مي‌كنند. جامعه از همين طريق موفقيت‌هاي دولت انتخابي خود را در كنار نقدهاي سازنده مي‌بيند. از همين‌ طريق اميدواري به آينده مدام در اين جوامع رو به رشد است و رد و قبول‌ها در مدار اجراي برنامه‌هاي دولت مي‌چرخد.
3ـ افراد يا گروههاي تشكيلاتي كه همچنان بر طبل جزميت‌هاي شخصي يا تشكيلاتي خود مي‌نوازند، بجاي مقبوليت عمومي از سوي مردم به حاشيه‌ رانده مي‌شوند تا آنجا كه رسانه‌هاي رسمي و غيررسمي اما داراي جايگاه وزين در جامعه، كمتر به آنها توجه كرده و به گفته يا نوشته‌هاي آنها مي‌پردازند و جايگاه نمايش اين خصومت‌هاي فردي يا باندبازي سياسي به حاشيه رانده مي‌شود.
4ـ دولت‌هاي مستقر كه خود را منتخب مردم مي‌دانند، همه توان خود را به حل مشكلات كلان كشور و نواقص بجاي مانده معطوف مي‌كنند و دچار بيماري به حاشيه راندن نمي‌گردند. مردم تنها به انتخاب پاي صندوق و انتخاب رئيس جمهور يا نخست‌وزير باقي نمي‌مانند. در مسير تعيين شده براي يك دوره مشخص و معين در قانون، حامي دولت خودند، حتي اگر جريان‌هاي تخريبي بسيار حاشيه‌سازي‌هايي منفي كنند.
حال با اين شمارش از سيماي انتخاب و انتخابات در همه كشورهايي كه رأي مردم بنيان دولت‌ها را تنظيم مي‌كند، نيم نگاهي به خود داشته باشيم. دكتر روحاني با شعارهاي روشني وارد مبارزات انتخاباتي براي رياست جمهوري و تشكيل دولت يازدهم شد. مردم محصول هشت سال رياست جمهوري دولت آقاي احمدي‌نژاد را در سياست‌هاي داخلي و خارجي در اختيار داشتند. دكتر روحاني يك اصل را آشكارا در انتخابات به مردم ارائه داد. آن اصل اين بود كه او سياست‌هاي دولت گذشته را تكرار نخواهد كرد، زيرا نتايج آن سياست‌ها را براي مردم و كشور مفيد نمي‌داند. اصلاح گذشته از اولين شعارهاي او بود. دولت خود را با نام دولت تدبير و اميد به مردم معرفي كرد. تدبير را در مدار برنامه‌ريزي و قانونمداري شرح و بسط داد و اميد را از طريق اصلاح گذشته به استقرار آرامش نسبي در جامعه و آينده‌نگري مطلوب‌تر معطوف كرد. تلاش دولت روحاني در يكسال و نيم گذشته در ايستادگي بر تدبير و اميد، عليرغم همه مشكلات داخلي و خارجي نتيجه داده است. مردم دريافته‌اند كه نسبت به گذشته آرامش نسبي در كشور بوجود آمده است و گام به گام نويدِ آينده‌اي بهتر را مشاهده مي‌كنند، اگر چه نقد سازنده اجرايي بر عملكرد دولت يازدهم را از نظر دور نكرده‌‌اند. نشاط دولت براي كار در اين نگاه مردم ديده مي‌شود. دولت همچنان مقبوليت مردمي و عمومي در جامعه دارد. آفت اين جايگاه، تلاشي است كه رقباي دولت به صورت مستمر انجام مي‌دهند تا يأس را بر اميد غلبه دهند و آرامش نسبي جامعه بهم ريزد و خسارت‌بارتر از آن رئيس جمهور و دولت را از مسير نقدهاي تخريبي به حاشيه ببرند. اين‌همه نقد تخريبي درباره مذاكرات هسته‌اي و تنظيم روابط بين‌المللي جديد از سوي دولت دكتر روحاني را ديده‌ايد، خوانده‌ايد و مي‌خوانيد. اگر اين نقدها ملاك نتيجه‌گيري هر فردي از آحاد جامعه قرار گيرد، درمي‌يابد كه دكتر روحاني و دستگاه ديپلماسي دولت، كشور را به حراج گذاشته! و دست بسته اسير تمايلات قدرت‌هاي غربي و شرقي شده است!! در هر پرونده‌اي از فساد كه دولت ورود كرده است، همين روش تخريبي ادامه پيدا مي‌كند و بجاي محكوم كردن جريان فساد، دولت متهم به جزميت‌هاي كور باندي و گروهي مي‌گردد! از نمونه‌هاي بسيار، قضاوت درخصوص گزارش وزارت علوم درباره پرونده رانت‌خواري درخصوص بورسيه‌هاي تحصيلي در خارج كشور است كه اين روزها ديده‌ايد!
در اين يكسال‌ و نيم هر جا دكتر روحاني سخنراني كرده است، فرداي آن، بوق و كرناي تخريبي از سوي محافل خاص و يا رسانه‌هاي مشخص نواخته مي‌شود كه هدف، به حاشيه راندن رئيس جمهور از متن مشكلات مردم به تمايلات و جزميت‌هاي سياسي و تشكيلاتي است. متأسفانه از سكوهاي رسمي، برخي از سخنرانان خوراك چنين تخريبي را براي پاره‌اي از رسانه‌هاي داخلي و اغلب رسانه‌هاي خارجي فراهم مي‌آورند. اين روش تخريبي چنان فضاي عمومي جامعه را مخاطب قرار مي‌دهد كه بسياري از ضعف كارآمدي حوزه ارتباطات رسانه‌اي دولت در اطلاع‌رساني دقيق و روشن به مردم گلايه دارند. مردم مشكلات زندگي خود را مي‌دانند، زخم پاشيدن بر اين مشكلات از طريق سخنراني‌ها يا نوشته‌هاي تخريبي آنهم پرخاشگرانه دردي از آنها را دوا نمي‌كند بلكه خطر يأس آفريني از طريق امواج تخريبي را مضاعف مي‌سازد.
رئيس جمهوري در برابر قانون و رهبري پاسخگو است و تا اينجاي كار از پاسخگويي در برابر مردم عدول نكرده است. مدام همكاري و تعامل با مجلس را مي‌خواهد. اما همچنان حاشيه‌سازي عليه دولت ادامه دارد. همه مي‌دانند مشكلات بجاي مانده از دولت گذشته گسترده است. علي‌الخصوص در اقتصاد و تنظيم برنامه‌هاي جديد براي ورود به دوره جديد از ترميم معيشت مردم و اقتصاد كلان كشور پيچيدگي بسياري وجود دارد. ركود و تورم، بالا بودن نرخ بيكاري و بازماندگي چرخه توليد، كاهش سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي و دهها مشكل ديگر ميراثي است كه براي دولت دكتر روحاني بجاي مانده است. دولت هر اقدامي براي تصحيح گذشته بكار گيرد، بدون ترديد مورد پسند آن افراد يا گروهها قرار نخواهد گرفت كه در روال مديريت گذشته ثروت‌اندوزي كرده‌اند و ميدان رانت خواري‌ها براي آنها باز بوده است. با نقدهاي صرفاً منفي مدام براي دولت حاشيه‌سازي مي‌كنند و اين روزها تلاش مي‌گردد تا فضاي عمومي را با حاشيه‌سازي‌ها براي دولت، يأس آلوده سازند. زيان اين روش، خسارت ملي است اگرچه بسياري مي‌گويند، چنين مسير تخريبي براي انتخابات آينده مجلس تدارك ديده شده است.
آشكارا مي‌توان ديد بجاي آرامش، گويندگان و نويسندگاني تخريب سياسي را انتخاب كرده‌اند و غافل از خسارت‌هاي ملي روش انتخابي خودند. تمجيدهاي شعارزده و يا تخريب‌هاي جهت‌دار براي حراست از منافع باندي يا جزميت‌هاي تشكيلاتي هيچ كمكي به دولت و يا حل مشكلات مردم نمي‌كند. امروز بيش از هميشه نيازمند نقد سازنده دولت هستيم، نقدي كه تنها به بزرگ‌نمايي مشكلات محدود نگردد و راهكارها را پيشنهاد كند. نقد سازنده بازتاب وحدت ملي است در حالي‌كه نقد تخريبي موجب انفكاك و گسل در جامعه مي‌گردد. ادبيات در نقد سازنده موجب دلگرمي مردم است در حالي‌كه ادبيات در نقد تخريبي، پرخاشگر و عصباني است و هدف آن حاشيه‌سازي براي دولت است. مردم قضاوت و انتخاب مي‌كنند. اگر به پيروزي سياسي بر رقيب خود انديشه مي‌كنيد از قضاوت مردم غافل نباشيد. مردم دولت تدبير و اميد را انتخاب كرده‌اند و هنوز پاي انتخاب خود ايستاده‌اند. با حاشيه‌سازي‌ها براي دولت، خود را از مردم دور و جدا نسازيد.

نويسنده:
ابوالقاسم قاسم زاده













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن