تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس كار نيكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819952980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همایش ملی مانگ و مانشت در ایلام کلید خورد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: همایش ملی "مانگ و مانشت" در ایلام کلید خورد ایلام - ایرنا - همایش ملی "مانگ و مانشت" روز یکشنبه با حضور چهره های فرهنگی و ادبی کشور و مسوولان محلی در سالن "الماس شهر" شهرستان ایوان گشایش یافت.


دبیر همایش در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: فراخوان این همایش ادبی مردادماه سال گذشته اعلام و در مجموع 40 اثر ادبی از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
"علی محمد محمدی" محورهای این همایش را تاریخ و تاریخ ادبیات، ساختار و زبان، تحلیل و محتوا و زبان شناسی عنوان کرد.
وی بیان کرد: آثار ارسالی در کمیته علمی این همایش با حضور پنج تن از اساتید دانشگاه و کارشناسان ادبی برتر کشور مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت 10 مقاله حائز امتیاز برتر شدند.
محمدی ادامه داد: شاعرانی از استان های کرمانشاه ، کردستان، آذرباییجان غربی ، خراسان جنوبی و ایلام در این همایش حضور دارند.
وی تاکید کرد: برگزیدگان در آیین اختتامیه که فردا 28 مهرماه در مرکز استان برگزار می شود تجلیل خواهند شد.
وی برنامه های روز نخست این همایش را شعرخوانی، سخنرانی علمی، روایت پردازی، موسیقی، برپایی نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان و نمایش خیابانی با موضوع زندگی "شاکه و خان منصور" در ایوان عنوان کرد.
دبیر همایش ملی "مانگ و مانشت" ارایه چکیده مقالات برگزیده، سخنرانی علمی، شعرخوانی، قصه گویی، موسیقی زنده و تجلیل از برگزیدگان را برنامه های دومین و آخرین روز این همایش در شهر ایلام بیان کرد.
به گفته محمدی، در این همایش چهره های ادبی کشور همچون "میر جلال الدین کزازی" و آیت الله دکتر "اسماعیل گندمکار" از اساتید برجسته دانشگاه های آلمان در حوزه ادبیات و تاریخ کشور و همچنین شاعران برجسته کشور همچون "عبدالجبار کاکایی"، "بهروز یاسمی" ، "ایرج خالصی" و "سعید نجاری" حضور دارند.
همایش ملی "مانگ و مانشت" (در زبان محلی به معنی ماه و مانشت نام منطقه ای در استان ایلام) به منظور بزرگداشت "شاکه و خان منصور" از شعرای برجسته ایلام 27 و 28 مهرماه در این استان برگزار می شود.
شاکه و خان منصور دو شاعر ایلامی هستند که مکمل یکدیگر در شعر کردی بوده و همسرایی می کردند، بطوریکه یک مصرع را شاکه و مصرع دیگر را در همان فضا ، وزن و قافیه خان منصور بیان می کرد.
شاکه اهل ایل بولی چوار و خرده فروشی دوره گرد بود و خان منصور نیز رییس ایل کلهر ایوان محسوب می شد.
شعر همچون معجونی فاصله طبقاتی این دو را از بین برده و آنها را به یگانگی رسانده بود بطوریکه در بسیاری از ابیات نمی توان اشعار شاکه را از خان منصور تمیز داد. ک/3
7171/702/540


27/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن