تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798384494




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد راهکارهای قاریان و حافظان ممتاز کشور برای تبدیل فهم قرآن به توانمندی عمومی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
راهکارهای قاریان و حافظان ممتاز کشور برای تبدیل فهم قرآن به توانمندی عمومی
با توجه به اهمیت فهم عمومی قرآن کریم که یکی از مطالبات رهبری است در این گزارش بخشی از راهکارهای تحقق این امر را از دیدگاه برخی از حافظان و قاریان ممتاز قرآن کریم می‌خوانیم.

خبرگزاری فارس: راهکارهای قاریان و حافظان ممتاز کشور برای تبدیل فهم قرآن به توانمندی عمومی



به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، فهم عمومی قرآن یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که برای داشتن سبک زندگی قرآنی و جامعه‌ای بر محوریت مضامین الهی باید مورد توجه قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر در توصیه‌های خود، توجه بسیاری به تدبر در قرآن داشته‌اند به طوری که حتی حفظ و قرائت قرآن را مقدمه‌ای برای تدبر در آیات الهی دانسته‌اند و در سال جاری نیز با اشاره به اهمیت فهم قرآن فرمودند: «درست است که انس با قرآن براى خود تلاوت‌کننده قرآن و مأنوس با قرآن مایه‌ ارتفاع درجات و تعمیق معارف است - این به جاى خود محفوظ .... امّا در وراى این یک دستاورد دیگرى وجود دارد که دایره‌ آن وسیع‌تر است و آن عبارت است از نزدیک کردن جامعه‌ اسلامى به فهم قرآن و به اُنس با قرآن و نزدیک شدن به قرآن؛ این خیلى مهم است». ایشان در ادامه با بیان اینکه ما با سطح مطلوب قرآنی فاصله داریم، ادامه دادند: «باید در کشور ما و در میان جامعه‌ ما ترتیبى اتخاذ بشود که همه‌ آحاد مردم به‌ نحوى با قرآن انس داشته باشند و مفاهیم قرآنى براى این‌ها مفهوم باشد و معانى قرآن را درک کنند، به قرآن مراجعه کنند؛ ولو به طور اجمال از مفاهیم قرآنى سر دربیاورند». در همین راستا خبرگزاری فارس در سلسله گفت‌وگوهایی با اساتید و مسئولان قرآنی کشور راهکارهای ایجاد فهم عمومی قرآن کریم را جویا شد. اساتید و پیشکسوتان قرآن کریم مهم‌ترین راهکارهای فهم عمومی قرآن را به شرح ذیل می دانند: 1- ایجاد انگیزه و شور قرآنی در بین مردم 2- برگزاری کلاس‌ها و جلسات قرآن مفرح 3- تبلیغات و توجه رسانه‌ها به امر آموزش قرآن 4- گسترش جلسات ترجمه و تفسیر قرآن کریم 5- تشویق نوجوانان به انس با قرآن و شرکت در جلسات تفسیر 6- در نظر گرفتن جوایز مادی و تسهیلات ویژه برای فعالان قرآنی 7- استخراج و آموزش آیات کاربردی کلام وحی 8- ترویج حفظ موضوعی قرآن کریم 9- توجه مسئولان به مباحث قرآنی 10- معرفی ویژگی‌های آیات الهی و اهمیت شناخت آنها 11- ایجاد جذابیت در برنامه‌های قرآنی و حس نیاز به قرآن 12- استفاده از مضامین هنری 13- خواندن حداقل 10 دقیقه قرآن 14- محقق ساختن مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در کنار این 14 مورد، برخی دیگر از اساتید قرآن کریم «احیای جلسات سنتی قرآن» را یکی از راه‌های تحقق فهم عمومی قرآن می‌دانند اما در مقابل برخی دیگر این‌چنین جلساتی را مؤثر نمی‌دانند. نظرات اساتید قرآن درباره احیای جلسات سنتی برای ایجاد فهم عمومی قرآن:  

«مسعود عنایتی‌مقدم» قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه برپایی کرسی‌های تلاوت و احیای جلسات سنتی قرآن نقش مهمی در توسعه فرهنگ قرآنی و عمومی سازی فهم آیات الهی دارد، می‌گوید: بسیاری از نخبگان قرآنی در جلسات سنتی قرآن رشد کرده‌اند بنابراین باید از این تجربه موفق به خوبی استفاده کنیم و این جلسات را احیا و جوانان را برای حضور در این محافل آماده کنیم.  

  «مسعود سیاح‌گرجی» یکی دیگر از قاریان بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه جلسات سنتی قرآن نقش مؤثری در توسعه فعالیت‌های قرآنی و فهم آیات وحی دارد، می‌گوید: جامعه قرآنی در حد توان خود با برگزاری کلاس‌ها و جلسات قرآنی اقدام به تربیت فعالان قرآنی می‌کند اما برای محقق شدن فهم عمومی قرآن باید فعالیت‌های فراگیر آن‌ هم توسط مسئولان صورت پذیرد تا تمامی اقشار جامعه جذب قرآن شوند. نهادهای قرآنی کشور نیز با توجه به خروج بسیاری از نخبگان قرآنی کشور به خصوص در رشته «هنر تلاوت» از جلسات سنتی قرآن کریم حمایت از آنها را همواره به عنوان یکی از برنامه‌های خود اعلام می‌کنند و این در حالی است که کاملا روشن نیست که آیا واقعا حمایتی از آنها صورت می‌گیرد و نوع این حمایت‌ها چیست.  در مقابل این، برخی از اساتید قرآن معتقدند جلسات سنتی قرآن نمی‌تواند فهم قرآن کریم را عمومی کند.  

  «هاشم روغنی» قاری بین‌المللی قرآن کریم نیز با بیان اینکه باید برنامه‌های قرآنی در کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان  می‌کند: برپایی جلسات سنتی و کلاس‌های قرآنی فعالیت خوبی است که باید مورد حمایت قرار گیرد اما با برگزاری ‌چنین جلساتی نمی‌توانیم به انس عمومی با قرآن برسیم چرا که مخاطبان اصلی این کلاس‌ها علاقه‌مندان به امور قرآنی هستند بنابراین باید طوری عمل کنیم تا کسانی که کمتر با قرآن ارتباط دارند نیز جذب شوند.  

  «علی‌اکبر ملک‌شاهی» یکی دیگر از قاریان بین‌المللی قرآن کریم نیز با بیان اینکه باید جلسات و محافلی برای عموم مردم برگزار کنیم، می‌گوید: بسیاری از جلسات قرآنی که هم‌اکنون در کشور برگزار می‌شود برای علاقه‌مندان به قرآن است اما باید کاری کنیم که همه مردم به سمت محافل قرآنی روی بیاورند و از آنها بهره بگیرند. 2 نهاد اثرگذار برای محقق ساختن فهم عمومی قرآن علاوه بر این موارد، بیشتر اساتید قرآن به نقش بی‌بدیل «رسانه ملی» و «وزارت آموزش و پرورش» اشاره و این دو نهاد را اصلی‌ترین و تأثیرگذارترین دستگاه‌ها برای عمومی کردن فهم قرآن عنوان کرده‌اند. این در حالی است که رسانه ملی اغلب فعالیت‌های قرآنی خود را در دو شبکه تخصصی رادیو و سیمای قرآن متمرکز کرده است که در نگاه برخی از متخصصان آموزش قرآن کشور حکم همان جلسات سنتی قرآن کریم را دارد؛ به این معنا که آنها نیز کمتر مخاطب عام دارند و بیشتر، افرادی که خودشان نسبت به قرآن دارای علاقه و کششی هستند از برنامه‌های این دو شبکه استفاده می‌کنند. در آموزش و پرورش نیز به نظر می‌رسد مهمترین مسئله بالا بردن اهمیت درس قرآن در بین همه اقشار مرتبط با آن باشد. همه معلمان، دانش‌آموزان و والدین آنها باید بدانند که دانستن معارف قرآن کریم و به کارگیری فرامین آن تأثیرش در سعادت دنیوی فرزندانشان کمتر از دیگر مواد درسی نیست بلکه نسبت به همه آنها دارای تفوق و برتری است چرا که معارف الهی در واقع روح حاکم بر سایر علوم است که به آنها جهت خواهد داد و از انحراف انسان در عرصه علمی جلوگیری خواهد کرد.    

  رسانه ملی نقش مهمی در برانگیختن حس نیاز به قرآن و پاسخگویی به آن دارد «محمدمهدی بحرالعلوم» معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌الکریم با بیان اینکه همه ما در بهترین سن آموزشی در مدارس تربیت می‌شویم و از این مسیر عبور می‌کنیم، می‌گوید: اگر مدارس محتوای آموزشی غنی و معلمان خبره در امور قرآنی داشته باشند به طور حتم فرهنگ قرآنی و به ویژه فهم عمومی قرآن در جامعه فراگستر خواهد شد. وی با اشاره به لزوم پرداختن به مفاهیم قرآنی در تمامی شبکه‌های رسانه ملی، می‌افزاید: صدا و سیما هم در برانگیختن حس نیاز به قرآن و هم در پاسخگویی به این نیاز می‌تواند گامی مؤثر بردارد بنابراین باید برای ایجاد انس با قرآن و تفهیم آیات الهی که منجر به عمل به دستورات قرآن می‌‌شود، برنامه‌ریزی جدی داشته باشد تا بتوانیم به این امر جامه عمل بپوشانیم.  

  رسانه‌ها بهترین وسیله برای انتقال مفاهیم قرآن هستند «رحیم قربانی» رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران نیز می‌گوید: برای بالا بردن انس و فهم عمومی قرآن کریم باید رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی برنامه‌ریزی گسترده‌ای داشته باشد، البته نباید این کار به رادیو و شبکه قرآن محدود شود بلکه ضروری است همه شبکه‌های صدا و سیما در راستای تحقق منویات قرآنی رهبر معظم انقلاب خصوصاً فهم عمومی قرآن کریم بسیج شوند.  

  همچنین «احمد لیایی» مدیر گروه تلاوت شبکه قرآن و معارف سیما رسانه‌ها را مهم‌ترین وسیله برای انتقال مفاهیم و نکات کاربردی قرآن به مردم می‌داند و می‌افزاید: نخبگان و دستگاه‌های قرآنی باید نکات کاربردی قرآن کریم را استخراج و پس از آن رسانه‌ها اعجاز و نکات قرآن را به مردم انتقال دهند، البته در این زمینه نخبگان و مبلغان هم باید کار خود را انجام دهند و با همکاری رسانه‌ها فهم عمومی قرآن کریم را در جامعه بالا ببرند.  

  رسانه ملی می‌تواند شور قرآنی در جامعه ایجاد کند «یوسف افراش» معاون ارتباطات و فناوری سازمان دارالقرآن نیز با بیان اینکه صدا و سیما در ایجاد حس نیاز به قرآن می‌تواند به طور شایسته‌ای نقش آفرینی کند، می‌گوید: اشاره به آیات و روایات و تبیین آنها، معرفی چهره‌های قرآنی و الگو قرار دادن آنها و نهادینه کردن مزایای توجه و انس با قرآن کریم در مراکز و رسانه‌های اثرگذار به ویژه صدا و سیما می‌تواند باعث اشتیاق افراد برای حرکت در امور قرآنی شود و پس از آن مراکز مذهبی و قرآنی باید در هدایت افراد برای پیشرفت در امور قرآْنی برنامه‌ریزی کنند تا شاهد گسترش فهم عمومی قرآن باشیم.  

  حجت‌الاسلام «محمدمهدی طباطبائی» حافظ قرآن کریم و بنیان‌گذار مؤسسه «جامعةالقرآن‌الکریم و اهل‌البیت(ع)» با اشاره به اهمیت رسانه‌ها برای ارتقای فهم عمومی قرآن می‌گوید: مسئولان رسانه ملی باید در تولید برنامه و محتوای قرآنی بهتر از گذشته عمل کنند چرا که رسانه ملی مخاطب بیشتری دارد و بهتر از سایر رسانه‌ها می‌تواند در جامعه تأثیر بگذارد.  

  بهترین ساعات مدرسه باید متعلق به قرآن باشد «حسین رستمی» قاری بین‌المللی قرآن کریم نیز در رابطه با اهمیت آموزش و پرورش در ارتقای فرهنگ قرآنی، تصریح می‌کند: دوران مدرسه بهترین زمان برای یادگیری معارف قرآنی و فهم آیات وحی است به همین جهت باید در مدارس به آموزش قرآن کریم توجه ویژه‌ای شود اما متأسفانه مدیران آخرین ساعات کلاس که فراگیری افراد پایین‌تر است را به قرآن اختصاص می‌دهند در حالی که باید نخستین ساعات درس متعلق به آموزش قرآن باشد. وی با بیان اینکه معلمان قرآن نقش مهمی در یادگیری و تشویق دانش‌آموزان به حرکت در فعالیت‌های قرآنی دارند، می‌افزاید: کلاس‌های قرآن در مدارس باید آنقدر شاد و مفرح باشد که دانش‌آموزان برای حضور در این کلاس‌ها شوق بسیاری داشته باشند علاوه بر این خود معلم نیز باید به مفاهیم قرآن مسلط باشد و بتواند با برقراری ارتباط خوب با دانش‌آموزان، آنها را به سمت یادگیری آیات الهی و انس با قرآن تشویق کند. به همین جهت مسئولان باید به نقش رسانه ملی و وزات آموزش و پرورش در توسعه فرهنگ قرآنی توجه ویژه داشته باشند و با نظارت بر این دو نهاد اثرگذار سعی در ارتقا و توسعه فهم عمومی قرآن کریم داشته باشند البته توجه به این دو دستگاه نباید ما را از اهمیت دادن به سایر راهکارهای ایجاد فهم عمومی قرآن کریم غافل کند چرا که برخی از راهکارها به ویژه برگزاری جلسات ترجمه و تفسیر قرآن و همچنین تشویق فعالان قرآنی اهمیت بسیاری دارد که امیدواریم مسئولان کشورمان با برنامه‌ریزی و تخصیص بودجه مناسب به فعالیت‌های قرآنی گامی در جهت ارتقای فهم عمومی قرآن کریم برای ایجاد حس نیاز به قرآن، انس با آیات کتاب آسمانی و عمل به دستورات الهی بردارند. انتهای پیام/م.خ

93/07/27 - 09:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن