تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر كس به خدا توكل كند، مغلوب نشود و هر كس به خدا توسل جويد، شكست نخورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798753398




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مباهله همچنان برای اثبات صدق دعوا در قلمروی عقاید باقی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پژوهشگر مذهبی: مباهله همچنان برای اثبات صدق دعوا در قلمروی عقاید باقی است تهران - ایرنا - یک پژوهشگر مذهبی، از مباهله به عنوان معجزه ای یاد کرد که همچنان برای اثبات صدق دعوا در قلمروی عقاید، باقی و پایدار است.


حجت الاسلام عباس الهی روز شنبه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: مباهله هم اکنون نیز پابرجاست و لازم است این آموزه دینی به گوش مخالفان اسلام برسد و مخالفان از هر گروه و فرقه ای که معتقد به خدا هستند، آماده مباهله باشند و طرفین از خدا علیه یکدیگر عذاب بطلبند، آنگاه ببینند عذاب الهی فرود می آید یا نه و اگر فرود می آید کدام گروه را دربرمی گیرد.
وی با اشاره به موضوع مباهله که در آیه 61 سوره آل عمران آمده است، گفت: مباهله در لغت به معنای رها کردن و به خود واگذاشتن است و همچنین به دعایی گفته می شود که همراه با تضرع و اصرار باشد.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی همچنین به معنای اصطلاحی مباهله اشاره کرد و افزود: زمانی که دو یا چند نفر بر سر مساله ای اختلاف نظر داشته باشند و هیچکدام حاضر نباشند نظریه طرف مقابل را بپذیرند، در یک جا جمع شده و ضمن تضرع به درگاه الهی از پروردگار می خواهند آن کسی را که بر باطل است، رسوا کرده و مورد لعن و مجازات خویش قرار دهد.
الهی، ضمن بیان دیدگاه قرآن درباره مباهله و دلایل عمومیت آیه مباهله اظهار داشت: شکی نیست که آیه موردنظر، یک دستور کلی برای دعوت به مباهله برای مسلمانان نیست، ولی روی سخن در این موضوع مانع از آن نخواهد بود که مباهله در برابر مخالفان یک حکم عمومی باشد و هنگامی که استدلال های افراد با ایمان که از تقوا و خداپرستی کامل برخوردارند، در برابر دشمنان بر اثر لجاجت به جایی نرسید، از آنان به مباهله دعوت می کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) که در صفحه 351 جلد اول تفسیر نورالثقلین ذکر شده، گفت: سفارش امام ششم این است که اگر مخالفان، سخنان حق شما را نپذیرفتند، آنان را به مباهله دعوت کنید.
وی افزود: ابومسروق یکی از یاران امام صادق (ع) با توجه به دستور آن حضرت مبنی بر مباهله با مخالفان اسلام، به خدمت امام رسید و عرض کرد که با مخالفان به آیه " و اولی الامر منکم" استناد کرده و بر فضیلت و پیشوایی شما استدلال می کنم، ولی آنان می گویند این آیه مربوط به فرماندهان سپاه است.
الهی در ادامه گفت: این یار امام صادق (ع) همچنین به آیه "انما ولیکم الله و رسوله" بر امامت حضرت علی (ع) احتجاج کرد و مخالفان این آیه را مربوط به افراد با ایمان دانستند و زمانی که به آیه "الا الموده فی القربی" استناد کرد، مخالفان گفتند که این آیه برای بستگان پیامبر(ص) است و در این زمان بود که امام به ابومسروق فرمود که در چنین صورتی آنان را به مباهله دعوت کن.
استاد موسسه پژوهش و ادیان مذاهب، سند این روایت را جلد دوم اصول کافی، کتاب دعا و باب مباهله ذکر کرد و افزود: امام جعفر صادق (ع) در ادامه این روایت، نحوه مباهله را بیان فرموده و تاکید کردند؛ چیزی نمی گذرد که آثار مباهله یعنی عذاب الهی آشکار می شود.
وی همچنین با بیان دیدگاه علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در تفسیر المیزان گفت: وی معتقد است هر فرد با ایمان می تواند با تاسی به نخستین پیشوای اسلام در راه اثبات حقیقتی از حقایق اسلام با مخالف خود به مباهله بپردازد و از خدا برای او درخواست عذاب کند و هر مخالفی که بخواهد این معجزه الهی را از نزدیک مشاهده کند، می تواند با فردی از افراد با ایمان اسلام درمورد حقانیت اسلام به مباهله برخیزد و نتیجه آن را با دیدگان خود مشاهده کند.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: امام صادق (ع) به طور مطلق فرمود که با افراد مخالف حق مباهله صورت گیرد ولی باید توجه داشت که مباهله به عنوان آخرین مرحله و پس از استدلال و بیان منطق است و زمانی درخواست مباهله صورت می گیرد که طرف مقابل به هیچ شکلی حاضر به پذیرفتن حقیقت نیست.
24 ذی حجه مصادف با روز مباهله است و آیه 61 سوره آل عمران در این زمینه می فرماید "فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکاذبین" هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
فراهنگ**1003**1027


26/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن