تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803342022




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون هنری وزیر ارشاد: در معرفی هنرمندان کشور تنگ نظرانه عمل می کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاون هنری وزیر ارشاد: در معرفی هنرمندان کشور تنگ نظرانه عمل می کنیم مشهد- ایرنا- معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از نقاط ضعف ما این است که در معرفی هنرمندان کشورمان تنگ نظرانه عمل می کنیم.


علی مرادخانی شامگاه پنجشنبه در آئین اختتامیه چهارمین دوسالانه تذهیبهای قرآنی در مشهد افزود:در معرفی استادان هنری با این همه آثار فاخر و ارزشمند گاه دست به عصا حرکت می کنیم و این در حالی است که کشور اتریش یک هنرمند اتریشی- ایرانی جوان خود را به گونه ای به دنیا معرفی می کند که گویی هنرمندی بزرگ و نامدار است.
وی یادآورشد: اخیرا وضعیت کشور ما در اقتصاد هنر مقداری بهتر شده به طور مثال در حراج آثار هنری در دبی و لندن آثار ایرانی توانستند سهم خوبی به دست بیاورند هر چند که این سهم در مقایسه با سابقه هنری و امکانات ایران ناچیز است.
مرادخانی افزود: در یکی از همین حراجی ها یک تابلوی هنری هنرمندی از ایران دو میلیون و800 هزار دلار به فروش رفت و یکی از تابلوهای استاد احصایی نیز به مبلغ 400 هزار دلار فروخته شد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه دیپلماسی فرهنگی نیز باید ایران را به عنوان یک تمدن و نه یک کشور که مرکز بروز فعالیتهای بشری بوده به گونه ای معرفی کنیم که شایسته باشد.
وی افزود: بطور مثال در اروپا به ویژه در ایتالیا و اتریش از نمونه آثار هفت هزار سال تاریخ ایران با روی گشاده برای چندین ماه استقبال کردند.
مرادخانی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد با کمک بنیادهای فرهنگی هنری از جمله آستان قدس رضوی روی این موضوع کار کند تا شاهد فعالیتهای هنرمندان جوان و پیشکسوتان در عرصه دیپلماسی فرهنگی باشیم.
وی افزود: دوسالانه تذهیبهای قرآنی که به همت آستان قدس رضوی در مشهد برای چهارمین دوره برگزار شده شعاری و برای پرکردن فهرست فعالیتها برگزار نمی شود.
مرادخانی گفت: این دو سالانه فقط یک دو سالانه نیست بلکه مجموعه ای از کلاسها،تورها و فعالیتهای سازنده آموزشی می باشد که به شدت برای علاقه مندان قابل استفاده است.
وی افزود: دوسالانه تذهیب های قرآنی در مشهد با آینده پژوهی در حال تربیت نسلی از هنرمندان است که تداوم بخش هنر اصیل ایرانی باشند.
دبیر دو سالانه تذهیبهای قرآنی در مشهد نیز در این آیین گفت: در چهارمین دو سالانه تذهیبهای قرآنی 177 هنرمند از 20 استان کشور شرکت کردند که از این تعداد 151 نفر زن و 26 نفر مرد بودند.
علی ثابت نیا افزود: 259 اثر به دبیرخانه دوسالانه واصل شد که 161 اثر از 116 هنرمند به بخش نمایشگاهی دوسالانه راه پیدا کرد.
به گزارش ایرنا، نقوش بدیع و زیبای اطراف صفحات قرآنی و جملات خوشنویسی شده که اغلب زراندود است را تذهیب می گویند. نقاشان از این هنر برای هرچه زیباتر نمودن جلدها یا صفحات کتابهای نفیس در موضوعات علمی، فرهنگی به ویژه قرآنی، لوحهای مربوط به هنر خوشنویسی و دیوان اشعار بهره می گیرند.
تذهیب به جملات ادبی و متون مذهبی، زیبایی دیداری می بخشد و استادان تذهیب همچون کیمیاگران با نقوش زراندود اشعار و جملات شکیل و پرمحتوا را در قابی زیبا و درخشان قرار می دهند که ارزش آنها را در دید بازدیدکنندگان صدچندان می کند.
هنر تذهیب ریشه ایرانی دارد و پیشینه اش به دوره ساسانیان بازمی گردد اما با ورود اسلام به ایران و بعدها در دوره صفوی این هنر در کنار آیات قرآنی جلوه ای خاص یافت و بسیار مورد توجه قرار گرفت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز زمینه های خوشنویسی، نگارگری و تذهیب در کشور فراهم شد و جوانان زیادی به این هنر گرایش یافتند.
تذهیب به ظاهر هنری مهجور است که برای همگان چندان شناخته شده نیست اما ریشه این هنر در اندیشه ایرانی با قدمتی به بلندای تاریخ تمدن است لذا برگزاری چهارمین دوسالانه ملی تذهیبهای قرآنی در مشهد تلاشی برای احیای این هنر کهن می باشد.
1922/522


24/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن