تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا نا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798631961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت ارتقای مهارت کارگران ساختمان از نگاه روزنامه پیام آشنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ضرورت ارتقای مهارت کارگران ساختمان از نگاه روزنامه پیام آشنا کرج- ایرنا - روزنامه پیام آشنا استان البرز روز چهارشنبه در ستون نگاه امروز به قلم نسترن کیوانپور بر لزوم ارتقای مهارت کارگران درچرخه ساختمان سازی تاکید کرده است.


به گزارش ایرنا، در این یادداشت آمده است: هفته ی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی از 19 مهرماه در استان البرز آغاز شده است، هفته ای که مسئولان استانی برنامه های متنوعی با موضوعاتی چون مدیریت بحران، اقتصاد، فرهنگ پیشگیری و آمادگی در برابر زلزله، فناوریهای اطلاعرسانی و کاهش خسارت، نقش مدیریت بحران در همسویی با سیاستهای جهانی کاهش خطرپذیری و ... برای آن تدارک دیده اند. اقداماتی که در راستای فرهنگسازی چگونگی عکس العمل افراد در زمان وقوع بلایای طبیعی میتواند موثر باشد، اما اذهان را به بخش مهم دیگری معطوف میکند؛ آیا بهتر نیست همگام با آموزشِ مهارتهای مواجهه با بحران و آمادگی عمومی در برابر زلزله، در فرآیندِ ساخت و ساز نیز دقتِ بیشتری اِعمال شود؟
آیین نامه 2800، مربوط به اصول اصلی محاسبات ساختمانی در برابر بارهای جانبی زلزله است که شاملِ کلیات و محاسبهی مقاومت ساختمانها در برابر نیروی زلزله و ضوابطِ ساختمانهایی با مصالح بنایی غیر مسلح برای مهندسان محاسب و طراحان ساختمان است. این آیین نامه از سال 1367 در ایران تهیه شده و هر چهارسال یک بار ویرایش می شود. البته سابقه ی تدوین آیین نامه ی ایمنی ساختمانها در برابر زلزله به دهه ی 40 بازمی گردد. این آیین‎نامه پس از تصویب در هیات دولت و ابلاغ از سوی وزیر راه و شهرسازی به عنوانِ قانون، لازم الاجرا است.
اما نکته این جاست که قانون وجود دارد؛ قانونی که سازندگان را موظف می کند به ساخت بناهایی با کیفیت بالا و مقاوم در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی روی آورند، اما فرآیندِ ساخت و ساز در پایان، گویا محصولِ دیگری ارائه میدهد! مشکل از کجاست؟
در آیین نامه‎ی زلزله کشور، ضوابط و معیارهای محاسبه و طراحی ساختمان در برابر زلزله، به گونه ای تدوین شده که در صورتِ رعایت، هنگامِ ساخت، پس از بهره برداری، ساختمان در برابر بلایای طبیعی رفتارِ مناسبی از خود بروز خواهد داد.
بدیهی‎ است که هدف این نیست که ساختمان در برابر زلزله حتی یک تَرَک هم برندارد بلکه آنچه در مقاوم سازی ساختمانها مد نظر است، رساندن آسیبهای جانی به حداقلِ ممکن است. ساختمانهایی که در برابر چنین بلایایی مقاوم سازی شده اند، ممکن است آسیبهایی به ویژه در نما هم ببینند، اما عدم تخریب و آوار نشدن، باید از ویژگیِ اصلی چنین ساختمانهایی باشد.
متاسفانه در استان البرز تخلفاتِ ساختمانی فراوان به چشم می خورد. در چرخه ی ساختمان سازی گویا حلقه ای مفقود وجود دارد که سببِ سر به فلک کشیدنِ ساختمانهایی بی کیفیت و غیر مقاوم می شود که جانِ ساکنان را هنگام وقوعِ بلایای طبیعی تهدید خواهد کرد.
سال 90، زلزله ای 8/9 ریشتری در کشورِ زلزله خیزِ ژاپن رخ داد که حتی یک خانه هم در آن فرو نریخت! این امر نشان دهنده برنامه‎ریزی دقیق و همه جانبهای است که این کشور برای مقاومسازی ساختمانها اجرا کرده است و جانِ هزاران نفر را با این کار نجات دادهاست.
برنامه‎ریزیهای ژاپن به عنوانِ کشوری زلزله خیز باید راهنمایی برای کشورِ ما باشد. البته ساختمان‎های جدید در جهان، با تقریبِ بالا، استانداردِ یکسان دارد اما آنچه محصولِ نهایی را متفاوت می کند، چگونگی ساخت است. مسئله ای که بیشتر معطوف به شرکت‎های پیمانکار و کارگرانی است که مسئولیتِ ساخت را بر عهده دارند. هرچه آموزشِ کارگران دقیق تر باشد، ساختمانها با حساسیتِ بالاتر و مقاومتِ بیشتری ساخته خواهند شد.
به عبارتِ دیگر، اگر همان دقت و حساسیتی که در تدوین و تصویبِ قوانین مربوط به ساخت ساختمان‎های سازگار با بلایای طبیعی لحاظ شده، در آموزش و نظارت بر شرکتهای پیمانکار و مالکان به ویژه خصوصی در نظر گرفته شود، تخلفاتِ ساختمانی روز به روز کاهش خواهد یافت. چرا که این تخلفات زمانی که پای جان شهروندان در میان باشد، قاعدتا حساسیتِ بالاتری می‎یابد.
البته حدود دو سال پیش، رئیس وقت مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در خصوص وجود ساختمانهای غیر مقاوم، گفته بود: هم چرخهی ساختمانسازی کشور درست تعریف شده و هم قوانین و مقررات خوبی در کشور جاری است، اما بنا به دلایلی در اجرا ضعف وجود دارد که یکی از آنها، ورود نیروهای غیرتخصصی به چرخهی ساخت و ساز است. قرار است این نیروها در کشور ارتقا یافته و کسانی که کارت مهارت ندارند و دورههای مهارتی ندیده اند، از چرخه ساخت و ساز حذف شوند، اما از گذشته کارگران ساختمانی بیشتر فصلی بوده اند، چون تنها چیزی که به تخصص نیاز نداشته، بحث ساخت و ساز است. در حالی که ساخت و ساز، بزرگترین و مهمترین صنعت در کشور است و این صنعت در کشور بالغ بر 3 میلیارد تومان در ساعت گردش مالی دارد و محصول آن خانه به عنوان سرپناهی در مقابل انواع حوادث است.
در اردیبهشت سال جاری در البرز، آزمونهایی به منظور سنجش مهارت از سوی اداره کل آموزش فنی و حرفهای برای کارکنان صنعت ساختمان برگزار شد که به افرادی که نمرهی قبولی احراز کردند، گواهینامه‎ای نیز اعطا شد. چنین اقداماتی می‎تواند گامی موثر برای ارتقای مهارتِ کارگران باشد تا زحماتشان با دقت و حساسیتِ بیش‎تری همراه شود، چرا که در این صورت است که ساختمان‎های مقاومتری تولید خواهد شد.
امیدواریم مسئولان استان، علاوه بر برگزاری همایش‎های تخصصی برای مهندسان و دست اندرکاران صنعت ساختمان و افزایش آگاهی شهروندان، کمی هم به مقاوم سازی ساختمان‎هایی که در شهر قد علم کرده‎اند بپردازند، چرا که اگر زلزلهای در البرز به وقوع بپیوندد، تراژدی بزرگی با وجودِ این ساختمان‎ها، خلق خواهد شد و جانِ هزاران نفر در خطر خواهد بود.
7413/ 1200


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن