تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819928991




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قرارداد تامین تجهیزات خط لوله گاز تاناپ امضا شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: قرارداد تامین تجهیزات خط لوله گاز تاناپ امضا شد آنکارا - ایرنا - قرار داد مربوط به تامین لوله ها و تجهیزات طرح انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپا موسوم به "ترانس آناتولی" (تاناپ)، در آنکارا پایتخت ترکیه امضا شد .


به گزارش ایرنا، شرکتهای ترکیه ای 1520 کیلومتر از مجموع 1900 کیلومتر خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی موسوم به "تاناپ" که گاز منطقه "شاه دنیز 2 " جمهوری آذربایجان به اروپا را منتقل خواهد کرد ، اجرا می کنند.
از طریق این خط لوله که فاز اول آن در سال 2018 میلادی به پایان می رسد، سالانه شش میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه و 10 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر خواهد شد.
در مناقصه ی بین المللی که به منظور تامین لوله و تجهیزات مورد نیاز این طرح برگزار شده، کنسرسیومی از شرکتهای ترکیه ای و چینی برنده شده اند.
قرارداد مربوط به تامین لوله های مورد نیاز احداث خط لوله گاز ترانس آناتولی دیروز (سه شنبه) در آنکارا با حضور "احمد داوداوغلو" نخست وزیر ترکیه و وزرای انرژی و اقتصاد ترکیه و جمهوری آذربایجان بین مسوولان طرح و شرکتهای تامین کننده تجهیزات خط لوله تاناپ، به امضا رسید.
داوداوغلو در مراسم امضای این قراردادها مدعی شد، طرح تاناپ در کنار اینکه یک طرح بین المللی انرژی است، یک خط لوله صلح و ثبات در منطقه قفقاز و بالکان خواهد بود.
وی گفت: ترکیه مصمم است به جای رقابت انرژی، اتحادیه های انرژی در منطقه تشکیل دهند. از طریق این خط لوله در مرحله اول سالانه شش میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه و 10 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا صادر شده و در مرحله دوم ظرفیت آن سالانه به 31 میلیارد مترمکعب افزایش داده خواهد شد.
قرارداد طرح احداث خط لوله گاز ترانس آناتولی که گاز منطقه "شاه دنیز 2" در جمهوری آذربایجان را به ترکیه و از طریق این کشور به اروپا منتقل خواهد کرد، در شهریور ماه گذشته اجرایی شد. این قرارداد به دنبال تصویب مجلس و تایید رییس جمهوری ترکیه و انتشار در روزنامه رسمی این کشور، اجرایی شده است.
ترکیه در این طرح سهم خود را به 30 درصد رسانده است.
شرکت دولتی "سوکار" جمهوری آذربایجان مجری این طرح است و شرکت دولتی خطوط لوله نفت و گاز ترکیه (بوتاش) و شرکت سهامی نفت ترکیه (تی.پی.آ.او) شرکای سوکار در اجرای این طرح خواهند بود.
قراداد ترانس آناتولی در تابستان سال 1391 امضا شد و متعاقب آن چندین سند از جمله قرارداد کشوری بین ترکیه و جمهوری آذربایجان امضا شده است.
قرار است از طریق خط لوله ترانس آناتولی تا سال 2025 بیش از 50 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه و اتحادیه اروپا انتقال یابد.
گفته می شود منطقه شاه دنیز در 70 کیلومتری باکو در دریای خزر، با 1.4 تریلیون متر مکعب ذخیره گاز، یکی از حوزه های بزرگ گازی جهان است.
خاورم/2011**1651


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن