تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799166434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش آفرینی زنان روستایی هرمزگان درتوسعه اقتصاد مقاومتی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به بهانه ی 23 مهر روز جهانی زنان روستایی نقش آفرینی زنان روستایی هرمزگان درتوسعه اقتصاد مقاومتی بندرعباس - ایرنا - زنان و دختران روستایی هرمزگان که جمعیت قابل توجهی از جامعه ما را تشکیل می دهند، خود می توانند در کنار مردانشان با فعالیت درعرصه های کشاورزی، دامداری، صنایع دستی و حتی در صید و فروش آبزیان در توسعه اقتصاد مقاومتی و خوداشتغالی نقش آفرین باشند.


به گزارش ایرنا، نقش زنان روستایی درفعالیت های مختلف جامعه روستایی مورد توجه بوده و هرچند مهاجرت گسترده و فراگیری در دهه های اخیر از روستاها به شهرها انجام شده اما بیش از یک سوم جمعیت کشور ما هنوز در روستاها زندگی می کنند.
زنان روستایی هرمزگان به فعالیت های همچون کاشت، داشت و برداشت محصول، نگهداری و مراقبت از دام و طیور و برخی فعالیت های مربوط به بازاریابی و فروش محصولات می پردازند و جدای از کار بیرون، به فعالیت های خانه داری، نگه داری از بچه ها و نظافت منزل و بافتن و فروش صنایع دستی نیز مشغول هستند.
توجه به نقش زنان و دختران روستایی درتوسعه روستایی، در برگیرنده تلاش برای شناسایی هرچه دقیق تر و ارزش گذاری فعالیت آنان وهمچنین رفع مسائل و موانع بر سر راه گسترش فعالیت زنان روستایی در مسیر توسعه روستایی می باشد.
زنان روستایی درهرمزگان نیز باتوجه به نقش و مسوولیت هایی که در محیط مزرعه و منزل دارند عهده دار وظایف تولیدی و خدماتی مختلفی هستند که در رسیدن به توسعه روستایی بسیار موثر می باشد اما توزیع نامتعارف بهره مندی این افراد از درآمد کافی، مسکن مناسب، اشتغال پایدار ومولد، ادامه تحصیل، بهداشت درخور و نظیر آن باعث شده بسیاری از آنان در فقر باشند.
به واقع نقش زنان روستایی درهرمزگان همچون سایر استان های کشور در فعالیت های اقتصادی و توسعه روستایی واقعیتی انکارناپذیر است اما به دلایلی چند، نقش تعیین کننده آنان تاکنون در فرآیند توسعه روستایی چندان به حساب نمی آمده است.
راهبرد و استراتژی های توسعه روستایی باید دربرگیرنده اهدافی از جمله رشد تولیدات کشاورزی، استفاده بهتر از منابع کمیاب، کاربرد بهینه سرمایه، ایجاد فرصت های شغلی، توزیع مجدد درآمد، ارتقای سطح زندگی و مشارکت جمعیت روستایی در امور باشد.
توسعه روستایی مفهومی جامع و چند بعدی بوده که دربرگیرنده رشد کشاورزی و فعالیت های وابسته به آن (صنایع دستی و صنایع روستایی)، زیربناهای اقتصادی ـ اجتماعی، خدمات اجتماعی و تسهیلات مربوطه و مهم تر از همه توسعه منابع انسانی درمناطق روستایی است.
براساس مدارک و واقعیات موجود، زنان سهم عمده ای درفعالیت های اقتصادی و تولیدی کشورهای درحال توسعه دارند اما درعین حال دستمزد زنان برای کارهای مشابه بسیار کمتر از مردان است، به طوری که در بیشتر کشورهای درحال توسعه زنان 25 درصد بیشتر از مردان کار می کنند اما حقوق آنها به مراتب کمتر از مردان است.
با وجود همه این مشکلات، زنان شاغل در بخش کشاورزی با درآمد ناکافی از منزلت و موقعیت اجتماعی متناسب با نقش اجتماعی خود نیز برخوردار نیستند. درچنین شرایطی زنان امکانات و ابزار لازم را برای تغییر وضع و بهبود فعالیت های اقتصادی و موقعیت اجتماعی خود ندارند و راه های دسترسی به آموزش، کسب مهارت و تخصص ها به روی آنها بسته است.
تشکیل سازمان های رسمی اقتصادی به وسیله آنها با مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اداری بسیاری روبه رو می شود. به منابع مالی و اعتباری (دولتی و غیردولتی) به علت نداشتن وثیقه معتبر و به رسمیت نشناختن آنها به عنوان اعضای فعال اقتصادی جامعه به وسیله نهادهای سنتی و سازمان های رسمی اعتباری، کمتر دسترسی دارند و اگر هم داشته باشند، امکان هزینه کردن مستقل وام ها به ایشان داده نمی شود.
*** زنان روستایی و صنایع دستی
یکی از مهم ترین فعالیت های زنان روستایی هرمزگان اشتغال در زمینه صنایع دستی است و این صنایع اهمیت بالایی در خوداشتغالی زنان روستایی دارند. از نظر اقتصادی، کار در زمینه صنایع دستی نیاز به سرمایه گذاری چندانی نداشته و هر خانواده روستایی با هر میزان سرمایه ای می تواند در این زمینه مشغول باشد.
خوداشتغالی زنان روستایی استان از طریق گسترش و توسعه صنایع دستی در روستاها می تواند تا حد زیادی نقش زنان را ارتقا داده و شرایط مناسب تری را از لحاظ اجتماعی برای آنان فراهم نماید.
افزایش بهره وری در تولیدات بخش کشاورزی و کاهش ضایعات، ارتقاء کیفیت تولیدات صنایع دستی در مناطق روستایی، انتقال ارزش افزوده بیشتر به مناطق روستایی و افزایش درآمد روستاییان، اشتغال بخش عمده ای از نیروهای فعال جامعه روستایی و اشاعه فرهنگ فنی و مهیا کردن زمینه لازم جهت دیگر برنامه های توسعه روستایی از مهم ترین تاثیر اشتغال زنان روستایی در زمینه صنایع دستی می توان نام برد.
در زمینه دامداری نیز زنان روستایی ما مشارکت اساسی دارند و بدیهی است فعالیت زنان روستایی در مراحل مختلف پرورش دام، دارای تاثیر مثبت در درآمد خانوار روستایی بوده و صرفه جویی درهزینه ها را به دنبال خواهد داشت از سویی این فعالیت ها به لحاظ تامین پروتئین مورد نیاز کشور و تولید ملی نیز حائز اهمیت فراوان است.
از آنجایی که زنان روستایی در جامعه ما و بسیاری از کشورهای در حال توسعه گرفتار معضلات و کاستی های فراوان هستند، پرداختن به نقش و پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی آنان در فرآیند توسعه روستایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
چنانچه معتقدیم زنان روستایی در جامعه روستایی، نظام تولید و بازخور مسائل فرهنگی و اجتماعی نقش موثر و تعیین کننده ای ایفا می کنند، بنابراین باید در پژوهش ها و تحقیقات جایگاهی خاص متناسب با اهمیت وجودی و نقششان را بیابند. به همین نسبت ضروری است در آموزش های متناسب با فعالیت و پیشه در ابعاد و عرصه های مختلف زندگی جهت ارتقاء بینش، دانش و نگرش آنان اهتمامی خاص داشت.
تفاهم نامه راه اندازی صندوق حمایت از زنان روستایی هرمزگان (به عنوان سومین صندوق در سطح کشور) اواخر بهمن ماه سال 89 به امضا رسید که ایجاد این صندوق تنها با هدف اعمال کمک های فنی، مالی، اطلاع رسانی و بازاریابی به سایر صندوق ها درنظر گرفته شده است.
در نخستین نشست کارگروه تخصصی بانوان و خانواده هرمزگان نیز که در مردادماه امسال برگزار شد سه میلیارد ریال اعتبار به صندوق های خرد زنان روستایی استان اختصاص یافت.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان دراین باره می گوید: این اعتبار با هدف تقویت و حمایت از صندوق های خرد زنان روستایی برای توسعه اشتغال اختصاص یافته است.
صدیقه نجاتی زاده افزود: اختصاص 20 درصد از یک درصد اعتبارات فرهنگی دستگاه های اجرایی استان به امور بانون، تشکیل هفت گروه زیرمجموعه کارگروه زنان و خانواده با همکاری اداره ها و راه اندازی و تجهیز بوستان بانوان در شهرستان های حاجی آباد، میناب و رودان از دیگر مصوبات کارگروه تخصصی بانوان و خانواده هرمزگان است.
وی در ادامه با بیان اینکه بانوان در روستاها از ظرفیت های بالایی برخوردارند، اضافه کرد: باید این طیف از جامعه را حمایت کرد که در این راه اطلاع رسانی و خبررسانی دو طرفه از ظرفیت ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
نجاتی زاده ادامه داد: حدود 60 انجمن مردم نهاد اختصاصی و یا مرتبط با حوزه بانوان در هرمزگان فعالیت دارند که برگزاری کارگاه های آموزشی در این زمینه در شهرستان ها نیز مورد توجه است.
نجاتی زاده از برنامه ریزی استراتژیک در حوزه بانوان استان خبر داد و بیان داشت: برای این برنامه شاخص ها و مسائل و مشکلات حوزه بانوان رصد شده و اساس شاخص های گرو ههای کاری نیز بر اساس همین مباحث است.
مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز یادآورشد: با پیگیری این سازمان و دستور استاندار امسال سه میلیارد ریال به صندوق حمایت از زنان روستایی این استان کمک شد که با اختصاص این میزان، سرمایه صندوق به شش میلیارد و 470 میلیون ریال افزایش پیدا کرد.
"عبدالحمید احمدی"، تعداد صندوق های خرد زنان روستایی زیر مجموعه صندوق حمایت از زنان روستایی هرمزگان را در مجموع 40 صندوق اعلام کرد و گفت: تنها صندوق بندرعباس با زیرپوشش قرار دادن 16 صندوق خرد دیگر و تشکیل هیئت مدیره و انتخاب مدیرعامل به صورت قانونی و به صورت شهرستانی درحال فعالیت است.
وی اظهارکرد: در حال پیگیری هستیم تا دیگر صندوق های سرمایه گذاری خرد زنان روستایی شهرستان های این استان نیز بتوانند به صورت متمرکز و ثبت قانونی (دارای هیات مدیره و مدیرعامل) فعالیت داشته باشند.
احمدی، اعضای این صندوق ها را در مجموع یکهزار و 600 نفر (هر صندوق 40 عضو و از هر خانوار یک نفر) ذکر کرد و گفت: هم اکنون این اعضا با استفاده از تسهیلات این صندوق در زمینه های مختلف توانمند شده اند.
مدیر هماهنگی وترویج جهاد کشاورزی هرمزگان همچنین با اشاره به پشتکار زنان در روستاهای استان در راستای تولید کودآلی، تصریح کرد: زنان روستایی با تلاش بی وقفه در امر تولید بستر کود ورمی کمپوست در هرمزگان موفق شده اند این محصول را تا مرحله تولید اقتصادی پیش ببرند.
احمدی در ادامه بیان کرد: به منظور حمایت از تولیدکنندگان ورمی کمپوست، مبلغ یک میلیارد و 190 میلیون ریال به صورت بلاعوض در قالب حمایت های ویژه به منظور تامین وسایل موردنیاز تولیدکنندگان پرداخت شد.
افزون بر53 درصد از جمعیت یک میلیون و 700 هزارنفری هرمزگان ساکن روستاها هستند که شغل اصلی آنان کشاورزی، دامداری و صید و صیادی است.
15اکتبر برابر با 23 مهرماه روز بین المللی زنان روستایی یا روز جهانی زنان روستایی نام گذاری شده است. ک/4
7195/668 از رقیه غلامی زاده


22/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن