تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820113116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برداشت چوب از جنگل ها تا 40 درصد کاهش می یابد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: برداشت چوب از جنگل ها تا 40 درصد کاهش می یابد نوشهر - ایرنا - رییس اداره جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت: مصوبه دولت در زمینه صیانت از جنگل های شمال سبب کاهش 30 تا 40درصدی برداشت چوب می شود.


هیات دولت آذر ماه پارسال در مصوبه ای با عنوان «بهینه سازی پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگل های کشور» محدودیت هایی را برای بهره برداری از جنگل های شمال در نظر گرفت.
بر اساس یکی از بندهای این مصوبه، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف شد اجرای طرح های جنگلداری در شمال کشور را به نحوی برنامه ریزی و مدیریت کند که چوب حاصل از بهره برداری جنگل، صرفا از درختان آسیب دیده (شکسته، افتاده، ریشه کن، آفت زده) و عملیات پرورشی تامین شود.
این مصوبه دی ماه پارسال ابلاغ شد و اکنون مقدمات اجرای آن در حال انجام است.
رییس اداره جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر روز سه شنبه در این باره به ایرنا گفت: اجرای این مصوبه که در سال نخست قرار دارد، باعث کاهش 30 تا 40درصدی برداشت چوب از جنگل ها می شود.
«سید رامین موسوی میرکلایی» افزود: در سال کاری 1393- 1394 مجموع سهمیه برداشت چوب مجریان غرب مازندران بر اساس کتابچه های از قبل تصویب شده طرح های جنگل داری 99 هزار و 210 متر مکعب است که به 60 تا 70 هزار متر مکعب کاهش می یابد.
وی اظهار داشت: قراردادهای طرح های جنگل داری 10 ساله منعقد می شود و چون مدت قرارداد مجریان طرح ها تمام نشده، برای سال های باقیمانده باید تصمیمات درستی اتخاذ کرد که همزمان علاوه بر حفظ جنگل و تحقق اهداف سازمانی، حقوق قانونی مجریان طرح ها نیز تامین شود.
موسوی میرکلایی تصریح کرد: حدود نیمی از درختانی که برای قطع پیش بینی می شود، به درختان ریشه کن و آفت زده و بیمار اختصاص دارد و نیمی دیگر مربوط به درختان توخالی است.
وی گفت: بخشی از کسری برداشت، از محل پروانه قطع های متفرقه همچون درختان ریشه کن حاشیه جاده تامین خواهد شد و اگر میزان کسری برداشت، زیاد باشد، در صورت کسب مجوزهای لازم، از طریق برداشت درختان شکسته و ریشه کن سایر قطعات، بخشی از کسری حجم چوب جبران می شود.
موسوی میرکلایی اظهار داشت: در چارچوب مصوبه هیات وزیران از تعهدات غیر ضروری مجریان طرح های جنگل داری و نیز احداث جاده که بخش مهمی از هزینه های جاری طرح ها به حساب می آید، صرف نظر می شود.
حوزه منابع طبیعی غرب مازندران، از رُویان تا رامسر را در بردارد و شامل 313 هکتار جنگل و 197 هزار هکتار مرتع است که هشت مجری طرح جنگل داری در آن فعال هستند.
7517/1535/608/ 2025


22/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن