تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820879572




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تزیینات داخلی مسجد امیر چقماق یزد ثبت ملی شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تزیینات داخلی مسجد امیر چقماق یزد ثبت ملی شد یزد- ایرنا- تزیینات داخلی مسجد تاریخی امیرچخماق یزد از جمله سنگ های محرابی با نقش قندیل، محراب با شعار توحید، قبر میرزا شفیع و سنگ وقفی از میرزا محسنا ثبت ملی شد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان که روز سه شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل گفت: جنس این سنگها از مرمر و متعلق به قرنهای نهم، یازدهم و دوازدهم است که هرکدام دارای تزئینات خاصی هستند.
محسن ذاکری نیا افزود: برای نمونه سنگ محرابی با نقش قندیل تزئیناتی به صورت مقرنس کاری در دو حاشیه پیشانی سنگ دارد همچنین نقش قندیل آویخته در وسط محراب دیده می شود که در دو طرف لچکی برگهای نخلی و پالمت و وسط نقوش اسلیمی به صورت دهن اژدری و خرطومی دیده می شود.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: این مسجد قسمتی از مجموعه ای است که در عصر صفویه به "چقماقیه" معروف بوده و از اقدامات خیرخواهانه امیر جلال الدین چقماق شامی (حاکم یزد در دوران تیموری) و همسر او ستی فاطمه خاتون بشمار می رود .
ذاکری نیا یادآور شد: این مجموعه در دوران پادشاهی شاهرخ میرزا تیموری و در سنه 841 هجری ساخته شد که بی شک از لحاظ شکوه ، عظمت و زیبایی و اهمیت، بهترین و معتبرترین مسجد پس از مسجد جامع شهر یزد است.
وی اضافه کرد: از مهمترین کتیبه های لوحه ای که در بنا نصب شده می توان به دوسنگ محراب بسیار خوش تراش اشاره کرد که یکی در طاقنمای محراب صفه اصلی ودیگری در غرفه دست چپ ایوان دیده می شود.
وی ادامه داد: در این کتیبه ها علاوه بر آیات قرآنی نقوش قندیل که سمبلی از توحید و نور الهی را تداعی می کند به چشم می خورد. همچنین در کریاس مسجد، کتیبه ای به صورت وقفنامه به خط نسخ نصب شده است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: مسجد مذکور بخشی از مجموعه امیرچقماق (شامل مسجد، تکیه، آب انبار و بازار) است که در ضلع جنوبی چهارراه شهداء و جنب میدان امیر چخماق واقع شده و به شماره 247 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.ک/1
1968/ 650


22/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن