تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):قلب‏هاى ما جايگاه خواسته ‏هاى الهى است؛ هرگاه او بخواهد ما نيز مى‏&...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798529170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وضع عوارض غیر قانونی کامیون‌های ایرانی در ترکیه |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: وضع عوارض غیر قانونی کامیون‌های ایرانی در ترکیه
کد خبر: ۴۴۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۴ - 12 October 2014


خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تاکید بر این‌که وضع عوارض برای کامیون‌های ایرانی توسط ترکیه غیرقانونی است، گفت: این کشور از ساعت ۲ بعدازظهر دیروز عوارض کامیون‌های ایرانی را دو برابر کرده است.

به گزارش تسنیم، داوود کشاورزیان در نشست خبری اظهار کرد: مباحثی در ارتباط حمل و نقل جاده‌ای بین ایران و ترکیه به وجود آمد که لازم دانستیم برای تنویر افکار عمومی نشستی را برگزار کنیم، هدف این بود که خبرگزاری ‌های ترکیه‌ای از زبان مسئول ایرانی موضوع را بشنوند وامیدواریم بتوانند اطلاع‌رسانی کنند.

وی تصریح کرد: روابط کشورها بر اساس موافقتنامه‌های دو جانبه اجرا می‌شود، روال کار این است که موافقتنامه‌ها به امضا مسئولان دو کشور می‌رسد. موافقتنامه حمل ونقل جاده‌ای بین ایران و ترکیه در سال 58 به تصویب شورای انقلاب رسید، در سال 73 با اصلاحاتی به تصویب مجلس رسید و در ترکیه این موافقت نامه به تصویب پارلمان رسید و به عنوان قانون با متن کاملا یکسان در دو کشور وجود دارد.

وی گفت: در یکی از بندها (ماده 5) آمده طرفین از ناوگان یکدیگر عوارضی نمی‌گیرند مگر در مواردی از جمله مابه‌التفاووت قیمت سوخت. از قدیم با توجه به این‌که قیمت سوخت در ایران کمتر بوده و با قیمت سوخت سایر کشورها متفاوت بوده پیش بینی شده مابه التفاوت را بر اساس رفتار متقابل دریافت کنند.

وی با تاکید بر این‌که در موافقت نامه ایران و ترکیه دو کشور از اخذ عوارض منع شده اند، اظهار کرد: بر این اساس از 20 سال قبل از ناوگان ورودی با ملیت ترکیه مابه التفاوت قیمت سوخت متناسب با قیمت سوخت دریافت شده است. این مابه التفاوت از 30 سنت آغاز و به 50 سنت رسید و هم اکنون مابه التفاوتی که از ناوگان ترکیه‌ای 80 سنت یورو است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به چگونگی محاسبه مابه التفاوت سوخت، افزود: نحوه محاسبه این‌گونه است که میزان پیمایش ناوگان در کشور(ایران) محاسبه می‌شود، به عنوان مثال در یک مسیر 2000 کیلومتری به ازای هر 100 کیلومتر 32 لیتر مصرف گازوئیل را محاسبه می‌کنیم. بنابراین با توجه به میزان پیمایش و به ازای هر 100 کیلومتر مابه التفاوت سوخت را از آنها می‌گیریم و آنها مجاز هستند از هر پمپ بنزینی سوختگیری کنند.

کشاورزیان با بیان این‌که رانندگان ترکیه‌ای مشابه شهروند ایرانی می‌توانند برای کامیون خود سوختگیری کنند، بیان کرد:  وقتی ناوگان ترکیه‌ای به صورت ترانزیت از ایران عبور می‌کنند، مابه‌التفاوت محاسبه و از آنها دریافت می‌شود. در عوض ناوگان ترکیه مجاز است در ایران بارگیری کند و در هر نقطه کشور می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی با بیان این‌که از 20 سال همیشه طرف ترکیه‌ای نسبت به اخذ مابه التفاوت سوخت معترض بوده است، بیان کرد: این در حالی است که این مسئله قانون و مصوب دو کشور است، جالب اینجاست که هر گاه ما درخواستی داشتیم که با قانون مغایر است می‌گویند این قانون است. از این رو ما هم می‌گوییم این مابه التفاوت قانون است و نمی‌توانیم در این باره کاری انجام دهیم.

وی ادامه داد: شاید به این دلیل که سهم ناوگان ایران کمتر بود همیشه فشار می‌آوردند و این مسئله را مطرح می‌کردند. در مقابل مابه التفاوت از شما سوخت نمی‌خواهیم با باک پر می‌آییم و می‌رویم. شاید این جمله برای شخص ثالث به نظر عادی بیاید اما پاسخ دادیم که این کار را به لحاظ اجرایی دارای مشکل می‌دانیم. ماشینی که وارد کشور می‌شود باید مشخص شود که چقدر سوخت دارد و آنرا پلمب کنیم تا نتواند سوختگیری کند. باید مجددا پلمب را کنترل کنیم و ببینیم که سالم است یا خیر. اگر سالم بود که هیچ اگر نه که باید با آن برخورد قانونی شود.

وی ادامه داد: شاید راننده ترکیه بیاید و بگوید که دیشب در یک پارکینگ پلمب باک سوخت را شکستنه‌اند نمی‌توانم برای هر کامیونی مامور بگذارم. از سوی دیگر یک کارمند عادی باید پلمب را کنترل کند، پس از مدتی یک باند فساد به وجود می‌آید. یک اصلی که در تصمیم‌گیری همه دولت‌ها حاکم است اصل تصمیمات نباید زمینه ساز افزایش فساد باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که به لحاظ اجرایی مسئله پلمب را عملیاتی نمی‌دانیم، اظهار  کرد: از طرف دیگر از کجا معلوم که کامیون باک دومی ندارد، ایجاد یک باک اضافه چقدر خرج دارد یک باک را پلمب می‌کنیم اما از باک دیگر سوختگیری انجام می‌شود.

کشاورزیان با تاکید بر این‌که حجم مراودات بین دو کشور نیازمند افزایش حمل‌ونقل جاده‌ای است، تصریح کرد: باید کاری کنیم که ایستایی در مرزها به حداقل برسد. البته این به این معنی نیست که هیچگاه زیر بار پلمب نمی‌رویم شاید در برهه‌ای از زمان این کار را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: منطق پلمب کردن مخزن سوخت کامیون‌ها در ترکیه با ما متفاوت است، برای آن‌که سوخت اضافه در آنجا فروخته نشود این کار را انجام می‌دهند چراکه سوخت در این کشور یکی از گرانترین سوخت‌هاست. سوخت ارزان در ایران باعث بروز قاچاق می‌شود و نمی‌توان این دو را با یکدیگر قیاس کرد که بله چون پلمب در ترکیه انجام می‌شود و در ایران نیز همین این کار را انجام دهیم.

وی با بیان این‌که طرف ترکیه‌ای اصرار دارد که مابه‌التفاوت سوخت دریافت نشود، بیان کرد: اگر بخواهیم چنین کاری کنیم فضای رقابتی برای ناوگان ایرانی به شدت تنگ می‌شود و خواسته شرکت‌های ایرانی است که یک فضای رقابتی منصفانه و عادلانه داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از چند ماه پیش آنها اعلام کرده‌اند که مابه التفاوت سوخت دریافت کنند که بالاخره پس از چند ماه مذاکره از 10 اکتبر ساعت صفر روز جمعه هفته گذشته عوارضی را تحت عنوان مابه التفاوت سوخت از ناوگان ایرانی دریافت می‌کند.

کشاورزیان با بیان این‌که ما نیز از ساعت صفر روز شنبه هفته جاری عوارض متقابل را وضع برای ناوگان ترکیه وضع کردیم، اظهار کرد: این در حالی است که ساعت 2 بعداظهر دیروز طرف ترکیه ای میزان عوارض از کامیون‌های ایرانی را دو برابر کرده و به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش 50 یورو دریافت می‌کند.

وی در پاسخ به پرسش تسنیم  در خصوص افزایش عوارض برای کامیون‌های ترکیه‌ای گفت: به طرف ترکیه‌ای مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم و حق افزایش عوارض را برای ایران محفوظ می‌دانیم و چنانچه آنها به خواست ما تن ندهند میزان عوارض را افزایش خواهیم داد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر 25 یورو عوارض از کامیون‌های ترکیه‌ای که به ایران وارد می‌شوند دریافت می‌شود، بیان کرد: فعلا عوارض را افزایش نمی‌دهیم و رفتار متقابل با اقدام ترکیه‌ای را انجام نمی‌دهیم.با توجه به این‌که رفتار ترکیه در راستای توسعه مراودات نیست امیدواریم در مذاکره این مسئله حل شود.

به گزارش تسنیم، ماده 5 موافقتنامه حمل‌ونقل جاده‌ای ایران و ترکیه مصوب سال 1373 مجلس شواری اسلامی به این شرح است:

هر یک از طرف متعاهد هیچگونه مالیات یا عوارض واردات یا صادرات (من جمله حقوق گمرکی) نسبت به وسائط نقلیه طرف متعاهد دیگری که در سرزمین آن طرف متعاهد به صورت ترانزیت عبور می‌نماید به جز عوارض زیر وضع نخواهد کرد:
الف) عوارض برای استفاده از شبکه‌های راه‌های اصلی (حق استفاده از جاده و پل)
ب) عوارض به منظور تامین هزینه‌های مربوط به نگهداری و مرمت راه‌ها و حمل‌ونقل
ج) وجوهاتی که به‌طور یکسان جهت پوشاندن تفاوت قیمت سوخت در داخل کشور و قیمت‌ بین‌المللی آن اخذ می‌گردد
  اخذ عوارض چنانچه وزن ابعاد با بار وسائط نقلیه از میزان تعیین شده در قوانین ملی طرفین متعاهد تجاوز نماید. حمل‌ونقل مجاز به‌صورت ترانزیت از طریق سرزمین‌های طرفین متعاهد ممکن است به‌طور متقابل از پرداخت عوارضی که دربند ب فوق قید گردیده معاف شوند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن