تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814691300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجاب تضمین امنیت و پایداری نظام خانواده


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حجاب تضمین امنیت و پایداری نظام خانواده روزنامه نسیم غرب در شماره 1054 خود در یادداشتی به قلم "فرشته سنجیده" به جایگاه و اهمیت حجاف و عفاف در میان بانوان پرداخته است.


حجاب حریم عفت و نجابت است و بعنوان یک عامل بازدارنده از ارتکاب به گناه معرفی می شود.خداوند در سوره نور زنان و مردان مومن را به رعایت حجاب امر می کند که مبادا عدم رعایت حجاب منجر به گناه از جانب زن و مرد گردد، در این سوره حتی به اهمیت حجاب و نگاه اشاره شده است، به بندگان مومنان و مومنات توصیه شده از نگاه ناروا بپرهیزند.
رعایت حجاب برای زنان جامعه الزامی بوده و حدود آن نیز در دین مبین اسلام تعیین گردیده و عدم توجه به این فرمان الهی نیز گناه شمرده شده است.
حجاب سلامت اخلاقی خانواده و در بعدی گسترده امنیت جامعه را تامین و تضمین می کند، اسلام تنها دینی است که به اهمیت رعایت حجاب بخصوص برای زنان تاکید بسیار کرده است.
لذا با توجه به ماهیت خلقت زن و ظرافتی که در آفرینش این موجود به کار رفته حجاب برای اناث ضرورت می یابد، زن ستون نگهدارنده نظام خانواده و اجتماع است پس رعایت حجاب توسط زن برای پایداری نظام خانواده امری واجب است.
حجاب را باید تجویزی دانست که مایه حرمت زن و حفظ ارزش وی است، در اسلام زن بسیار گرامی و موجودی با ارزش والا معرفی شده و در مقابل نهادینه بودن خصیصه ای بنام غیرت در وجود مرد تقاضایی است که این عرضه گرانبها را می ستاید و به هر بها می خرد، اسلام دین مبارکی است که در راستای هدایت بشر به سمت فطرتی الهی این مهم را مبرهن یادآوری نموده است.
متاسفانه امروز فرهنگ نابابی بنام فرهنگ برهنگی که ریشه و اصالت ندارد با جذابیت ظاهری زنگ خطر را برای جوامع اسلامی به صدا در آورده، زرق و برق دنیای بی حجابی دم از مدرنیته ای می زند که پایانش سراب ویرانی و نابودی است.
فریب خوردگان این راه هیچ نمی دانند برای دیدن این شهر فرنگ باید بهایی به قیمت تمام ارزش های انسانی بپردازند،
فرهنگ حجاب در ایران قدمتی به تاریخ بشر دارد و تاریخ گواه این است، تصویرهایی که از تاریخ به یادگار مانده بیانگر ارزش حجاب و لباس در گذشته های دور است، با توجه به تنوع قومی و فرهنگی پوشش مردمان در مناطق مختلف متنوع بوده اما بلندی و پوشیدگی کامل ظاهر ویژگی مشترک لباس در هر شهر، فرهنگ و قوم بوده است، حتی در ایران زمانی زنان صورت خود را با پوششی بنام روبند از دید نامحرم پنهان می کردند، استفاده از این پوشش هنوز هم در شهرهای جنوبی به شکل نقاب مرسوم است.
در جمع پوشش ها، البسه کردی بهترین لباسی است که در کوران فرهنگ برهنگی هنوز هم ارزش اصالت و ارزش خود را از دست نداده و در میان قومش رونق دارد، لباس کردی با توجه به شکل ظاهری و تعدد تکه های پوشش دهنده بهترین حفاظ برای حجاب است.
این نوع لباس در حدی پوشیده و موجه است که با وجود آن حتی نیاز به استفاده از پوشش دومی به نام چادر نیست. قشنگ تر از شکل ظاهری آن وقار و ارزشی است که این لباس به مردمانش می بخشد.
انواع بسیاری از لباس ها در فرهنگ های مختلف ایرانی متاسفانه به سبب محیط شدن فرهنگ بیگانه غربی لای آلبوم صنایع دستی جا خوش کرده اند البته در تعدادی از شهرها برگزاری مراسم بهترین بهانه برای یاد کردن از فرهنگ دیرینه قوم و در بر کردن لباس های سنتی است در حالیکه این لباس ها به عنوان صنایع دستی از دید غربی هایی که ریشه خود را در منجلاب تجدد از دست داده اند، ارزشمند است.
حجاب فرهنگی ارزشمند و یکی از عواملی است که انسان را از سقوط به پرتگاه گناه باز می دارد به تعریفی دیگر حجاب نقطه آغاز بندگی و محترم شمردن فرمان پروردگار است، تجربه به اثبات رسانده که بی حجابی نتیجه ای جز نابودی و به یغما رفتن ارزش انسانی در بر ندارد.
حجاب به انسان بعنوان اشرف مخلوقات ارزش می بخشد و آن را در لوایش حفظ می کند، صد البته حجاب فقط منحصر به پوشانیدن جسم نیست، حجاب در کلام و رفتار نیز معنا می یابد، رعایت بسیاری از الگوهای رفتاری برای انسان ضروری است اما تاکید بر پوشش ظاهر به این دلیل است که با رعایت این حجاب انسان خود را ملزم به رعایت حجاب گفتاری و رفتاری نیز می کند و به همین راحتی جامعه از شر فساد و فحشا و تباهی نجات می یابد.
حجاب مساله ای است که علاوه بر مبلغان دینی روانشناسان نیز بر رعایت آن تاکید دارند، از دیدگاه روانشناسان حجاب بازدارنده بوده و انسان را از خطر ابتلا به بیماری های روحی می رهاند، حجاب ارزش قایل شدن نوع بشر برای یکدیگر است، با رعایت حجاب غرور، عفت، شرم و حیا و نجابت از خطر سقوط نجات می یابد.
تبلیغ، ترویج و یادآوری فرهنگ اصیل قومی در راستای امر به معروف و نهی از منکر و استحکام بخشی به فلسفه حجاب در جامعه امروز امری ضروری و مبرهن است همچنین تشویق به مطالعه و فراهم نمودن بستری برای اینکه نسل جوان و نوجوان خود به این درک برسند که رعایت حجاب به معنای دفاع از حرمت و حریم شخصی و ارزش قایل شدن برای خود و هم نوعانشان است، در توجه به مقوله حجاب و مهم شمردن این امر موثر خواهد بود.

منبع: روزنامه نسیم غرب - فرشته سنجیده


20/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن