تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804934579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تکرار اشتباه تاریخی آمریکا و غرب با ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تکرار اشتباه تاریخی آمریکا و غرب با ایران زاهدان- هفته نامه مرز پرگهر به قلم دکتر باقرکرد نوشت: بیش از سه قرن از زمانی می گذرد که دولت ایران به دلیل اقداماتی که عباس میرزا برای سرکوب شورشیان داخلی به ویژه در هرات و بصره در پیش گرفت از دولت انگلستان درخواست دوازده هزار تفنگ و مقداری باروت را نمود.


دکتر باقر کرد مدیر مسوول و صاحب امتیاز هفته نامه دو زبانه مرزپرگهر در جدیدترین شماره این نشریه نوشته است: بر اساس نامه هایی که بین سالهای 1746 تا 1748 بین مقامات ایران و انگلستان مبادله شده و در آن از تمایل مقامات دو طرف برای بهبود روابط و ارسال تفنگ و باروت از هندوستان به ایران سخن رفته است، انگلستان از اجرای تعهدات خودداری و موجب کدورت ایرانیان و گرایش آنها به دولتهای دیگر می شود.
در همین ارتباط مستندات تاریخی دیگری هم هست که نشان می دهد انگلستان به اشکال مختلف تلاش می کند که مانع پیشرفت علمی و صنعتی ایران شده و علاوه بر ممانعت از تولید باروت ،درمورد احداث نخستین ریل آهن و کارخانه ی پارچه بافی نیز به مخالفت بر می خیزد.
به موازات کاهش نفوذ استعماری انگلیس در خاورمیانه و شبه قاره ی هند و پیدایش قدرت نوظهوری به نام ایالات متحده آمریکا، اگر چه روابط ایران با غرب و آمریکا بسیار نزدیک می شود و در دوره ی پهلوی دوم به اوج خود می رسد، اما بازهم سیاستهای استکباری غرب در ممانعت از پیشرفت صنعتی و علمی ایران ادامه می یابد.
به همین دلیل بوده است که دولتهای وقت ایران در 300 ساله ی گذشته همواره تلاش داشته اند، از فرصتهای تاریخی ازجمله جنگ جهانی اول و دوم استفاده کرده و با نزدیک شدن به کشورهای قدرتمند دیگر زمینه دستیابی به تکنولوژی و امکانات دفاع از کشور را فراهم کنند.
نزدیکی قاجارها به روسیه و پس از آن در دوره ی جنگ جهانی دوم به آلمان بود که موجب شد ایران بتواند به نخستین کارخانه های تولید صنعتی، کشیدن خطوط راه آهن و کارخانه تولید باروت و تفنگ برنو دست یابد. پس از آن هم در دوره جنگ سرد، زمانی که حکومت وقت تصمیم به دست یابی به دانش صلح آمیز هسته ای و احداث کارخانه تولید برق با سوخت اتمی در بوشهر و خود کفایی در تولید برخی تسلیحات دفاعی در داخل کشور گرفت، بازهم با وجود ارتباط سیاسی تنگاتنگی که با کشورهای پیشرفته ی غربی و آمریکا داشت، با اتخاذ همین سیاست نزدیکی به قدرتهای رقیب آمریکا و غرب بود که ایران توانست با نزدیکی به شوروی سابق و چین ، سد ممانعتها ی غرب را دور بزند. طولانی شدن مذاکرات ایران با گروه کشورهای موسوم به 1+5 سخنانی که نخست وزیرانگلیس پس از دیدار در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد با دکتر حسن روحانی و در مجلس عوام ابراز داشت و همینطور سخنان باراک اوبا ما هنگام دیدار با نخست وزیر اسراییل ، همه حکایت از این دارد که غرب هنوز هم می خواهد سیاست استعماری انگلیس را که قرنها بر ایران اعمال کرد تا مانع پیشرفت صنعتی و علمی و ایران شود و امروز دیگر تاریخ آن گذشته است، همچنان ادامه دهند. البته این بار، بهانه آنها جلوگیری از اتمی شدن ایران است!
در پاسخ به این بهانه ی آمریکا و غرب ،عالیرتبه ترین مقامات ایران بارها ابراز داشته اند که ایران خواهان اتمی شدن نیست و این امری اثبات شده است که هیچگاه یک مرجع تقلید عالیقدر جدا از اینکه مسئولیت رهبری ملتی را بعهده داشته باشد، هیچگاه در مورد قول و سخنی چنین با اهمیت و مهم، خلف وعده نمی کند. از طرفی ایران از نخستین امضاء کنندگان پیمان NPT می باشد و هزینه های عدول از این پیمان را نیز می داند.
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در سخنانی که پس از دیدار با دکتر روحانی ابراز داشت نشان داد که در زمینه سیاسی درک درستی از ایران و محذوریتهای دکتر روحانی ندارد.
در زمینه ی سیاست صلح آمیز هسته ای ایران هم بر اساس پیشنه سیاسی انگلستان و آمریکا و سخت گیری هایی که توسط آژانس اتمی برای نظارت بر فعالیتهای هسته ای صورت می گیرد مردم ایران نمی توانند باور کنند که هدفی جز ممانعت از پیشرفت علمی و صنعتی ایران در پشت اینگونه سیاستها باشد.
مردم جهان می دانند که ایران در همسایگی حداقل سه کشور اتمی قرار دارد. آیا رییس جمهور آمریکا نگران نیست همانگونه که بن لادن توانست در یکی از مراکز حساس و تحت کنترل شدید امنیتی ارتش پاکستان ساکن شود، یک گروه تروریستی بتواند خود را به سایت اتمی پاکستان برساند؟
آیا آقای کامرون که نگران اتمی شدن ایران است، اتمی بودن کشوری را که زیر چتر حمایت اتمی آمریکا است و دهها کلاهک هسته ای دارد و در وقایع غزه با کشتن بیش از 1200 زن و کودک بی گناه نشان داد که از هیچ جنایتی فرو گذار نمی کند را نمی بیند؟
مردم آگاه منطقه از وحشت وجود این سلاحهای هسته ای یک شب آسوده سر به بالین نمی گذارند. اگر رهبران این کشورها راست می گویند، با مردم ایران و جهان هم صدا شوند و راه برچیدن تسلیخات اتمی را حداقل در منطقه خاورمیانه هموار نمایند.
مردم ایران در طی قرون متمادی نشان داده اند که ملتی با فرهنگ و صلح جوی هستند و از قضای روزگار علاقه وارتباط فرهنگی و اجتماعی نزدیکی با ملتهای غربی و مردم آمریکا دارند.
اکنون فرصت مناسبی پیش آمده تا رهبران این ملتها زمینه رابطه ی مسالمت آمیز دولتهای خود با ایران را که موجب نزدیکی بیشتر ملتها و پیشرفت و توسعه کشورهای منطقه می شود را فراهم نمایند.
در پیش گرفتن سیاست مسالمت آمیز با ایران موجب خواهد شد تا آن گذشته ی استعماری و غیر دوستانه در یاد و خاطره ملت ایران کمرنگ شود.
امید است در این چند هفته ی باقیمانده از ضرب الاجل گفتگوی 1+5 با ایران، دولتهای آمریکا وانگلیس اشتباهات گذشته خود در رابطه با ایران را بازبینی کرده و از تکرار آن پرهیز نمایند.
7437 / 653


19/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن