تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811639697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وجود اختلافات فکری درجهان اسلام باید به رسمیت شناخته شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رییس دانشگاه مذاهب اسلامی: وجود اختلافات فکری درجهان اسلام باید به رسمیت شناخته شود قم - ایرنا- رییس دانشگاه مذاهب اسلامی قم گفت: نیازمند به رسمیت شناخته شدن وجود اختلافات فکری در جهان اسلام هستیم و درغیر این صورت امت اسلامی درگیر با اختلافات فکری و مذهبی شده و از مدار عدل و اخلاق خارج و به اضطراب و اصطکاک دچار خواهد شد.


به گزارش روز شنبه ایرنا از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی جمعه شب در نشستی پیرامون سبک زندگی اسلامی در سیره اهل بیت (ع) در مجمع جهانی اهل بیت(ع) قم افزود: راه نبردن اختلافات مذهبی به زندگی اجتماعی و باقی ماندن آن در فضای اندیشه، هجوم نبردن یک مذهب به مذهب دیگر و رعایت عدل و اخلاق، اصول پایه ای برای همزیستی اسلامی است.
وی ادامه داد: از نگاه اسلام، تشکیل جامعه بر اساس عدل و اخلاق است، جامعه تا زمانی که عدل -که نقطه برجسته وضعیت حقوقی است- و احسان - که نقطه اوج یافته اخلاق است- بی بهره باشد، قابلیت برای بقا و دوام را از دست خواهد داد.
وی با بیان این که اخلاق به شدت در جامعه اسلامی فردی شده است، خواهان بازتعریف اخلاق اجتماعی در بین شیعه و سنی شد و گفت: علمای فریقین باید اخلاق اجتماعی در فضای اجتماعی امت را بازتعریف کنند و مصداق ها، نمادها و نمودهای "اخلاق بین مذاهبی" را در جامعه محقق کنند.
استاد حوزه علمیه قم، عدم تعرض و اهانت پیروان و اتباع مذاهب به همدیگر را از دیگر اصول اساسی و اولیه همزیستی اسلامی ذکر کرد و گفت: در یک جامعه چند مذهبی مانند جامعه بزرگ اسلامی، اتباع و اصحاب هیچ مذهبی نباید به جایگاه مذهب دیگر تعرض کنند و تضعیف جایگاه آن مذهب یا کوچک کردن آن را دنبال نمایند.
مبلغی اظهار داشت: در صورت تهاجم یک مذهب به مذهب دیگر، آسیب نه تنها متوجه به مذهب مورد هجوم واقع شده خواهد شد که به خود مذهب مهاجم نیز سرایت می کند.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر این که مکانت هر مذهب در یک جامعه اسلامی اگر تضعیف شد، این عمل به تضعیف مکانت مذهب هجوم برنده نیز منتهی خواهد شد، گفت: برآیند کلی از تلاش مذاهب بر تضعیف جایگاه اجتماعی یکدیگر، وارد شدن لطمه به مکانت اسلام در جهان است.
وی تاکید کرد: "خطوط قرمز مکانت جهانی اسلام" با "عدم تعرض اجتماعی مذاهب به یکدیگر" معنا خواهد یافت.
مبلغی با اشاره به این که پایین کشیدن جایگاه اجتماعی مذاهب ، سبب ناهنجاری اجتماعی در امت می شود، گفت: این پایین کشیدن جایگاه یک مذهب، همیشه لزوما عبارت از متهم کردن آن مذهب به کفر نیست؛ بلکه تفسیق و تضلیل (معرفی آن به مذهب فسق پروری با گمراهی ورزی) از مصادیق تلاش برای پایین کشاندن یک مذهب از جایگاه اجتماعی است.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: البته معنای این حرف آن نیست که همه مذاهب برحق هستند بلکه قطعا و منطقی است که یک مذهب بر حق باشد، ولی از آنجا که هر مذهب خود را حق می بیند باید همه قواعد همزیستی را رعایت کنند.
وی اظهار داشت: البته هر کس در پیشگاه خداوند برای انتخاب مذهب خود مسوولیت دارد و باید ببیند مذهب خود را بر چه اساسی گرفته و چه دلایل متقنی دارد و این بین خود او و خداوند است آنچه بر ماست حرمت گذاری به یکدیگر است.
مبلغی گفت: جامعه باید اندیشه ها را به صورت آزاد عرضه کند ولی طرح این اندیشه ها به صورت آزاد و همزمان، جدا از آن است که بکوشیم از طریق تکفیر، تضلیل و عناوین دیگر طرفداران جایگاه همدیگر را تضعیف و کوچک کنیم.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: در جامعه ای که آبروی گروهی برده می شود آن جامعه دیگر هم متقابلا بردن آبروی طرف اول اقدام می کند، جامعه ای که در آن به مقدسات دیگران توهین شود باید منتظر واکنش طرف مقابل هم باشد، بنابراین در جامعه اسلامی نباید متعرض جایگاه هیچ گروهی شد.
مبلغی نگه داشتن اختلاف فکری در فضای علمی، ذهنیتی و اندیشه ای و عدم اجازه به آنها برای انتقال به زندگی را از دیگر لوازم همزیستی اسلامی دانست و گفت: متاسفانه اختلاف فکری به شدت در زندگی ما انعکاس می یابد و زندگی را دچار اختلال می کند.
وی ادامه داد: اگر از سبک زندگی، دامنه و نوع زندگی سخن بگوییم آنچنان که اهل بیت (ع) فرمودند ما باید بین دو مقوله "پذیرش اختلاف فکری وعدم ورود آن به زندگی اجتماعی " و "مقابله با عوامل جدا کننده زندگی از وحدت تعایشی(همزیستی)" تمرکز کنیم .
وی اظهار داشت: البته گاهی برخی از شیعیان به دلایل خاصی ذهنیت های اولیه ای در جهت مرز بندی اجتماعی پیدا می کردند که اگر آن ذهنیت ها را ائمه اطهار (ع) مهار نمی کردند به جداشدن اجتماعی و صف بندی بین شیعه و سنی می انجامید.
وی با اشاره به این که در حکومت امام علی (ع)، جامعه یک جامعه یکدست بود، گفت: یکدست بودن جامعه با افرادی که اختلافات فکری و مذهبی داشتند تشکیل شده و در صف امام علی (ع) شیعه و سنی در کنار هم بودند.
7401/ 550/


19/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن