تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817047250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیشابور فارس گنجینه ای پر رمز و راز در دل خاک


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بیشابور فارس گنجینه ای پر رمز و راز در دل خاک شیراز- ایرنا- پس از گذر از باغهای سرسبز مرکبات در جاده موسوم به جاده شاهی در مسیر کازرون، شهر بیشابور با عظمت و نشانی از تمدن کهن ایران زمین در این خطه چون گنجینه ای پر از رمز و راز در دل خاک مدفون است.


به گزارش ایرنا شهر باستانی بیشابور با 200 هکتار وسعت، بیش از یک هزار و 700 سال پیش به دستور شاپور اول ساسانی بنا شده و پس از گذر از فراز و نشیبهای تاریخی ، به مرور زمان ویرانه های این شهر در دل خاک مدفون شده است.
حدود هفت دهه قبل، برای اولین بار نمایندگانی از موزه لوور پاریس ، اقدام به کاووشهای باستانشناسی در این شهر تاریخی کردند و معبد آناهیتا ، تالار تشریفات و ایوان موزاییک را در حفاریها کشف و به دنیا معرفی کردند.
پس از آن عملیات حفاری به مدت 30 سال در این شهر متوقف شد و نهایتا در سال 1347 یک گروه باستانشناس ایرانی حفاریها را ادامه دادند و پس از آن در مقاطع مختلف حفاریها متوقف و یا از سرگرفته شده است.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کازرون گفت: شهرستان کازرون با پیشینه بسیار غنی تاریخی و فرهنگی گذشته های پرافتخار ایرانیان را در دل خوی جای داده است.
حجت الاسلام "محمد خرسند " افزود: آثار باستانی بیشابور بیانگر عظمت تمدن ایران و برتری ایران زمین در طول دورانها ست و این مهم به صورت مستند در این آثار جلوه گر است.
وی گفت: در نقوش برجسته تنگ چوگان ، پیروزی لشکریان ایرانی بر لشکریان روم نمادی است که سلطه ایران زمین بر دیگر کشورها را به وضوح نشان می دهد، بر جایی این آثار مهم همواره موجب عصبانیت کشورهای غربی بوده است.
خرسندخاطر نشان کرد: اگرچه این آثار در جهان معروف است اما بدلیل نبود زیرساختهای توسعه گردشگری مورد توجه قرار نگرفته است.
وی افزود: با توجه به توانمندیهای شهرستان کازرون بدلیل نبود امکانات ، از این پتانسیل قوی آثار تاریخی نمی توان در جهت ارتقا شهرستان بهره گرفت.
فرماندار کازرون گفت: شهر تاریخی بیشابور یکی از یادمانهای عظیم و شاخصی است که گواهی بر گذشته پر افتخار ایرانیان در گذشته های بسیار دور است .
"حمیدرضا گرامی " افزود: سایت بیشابور هنوز پس از سالها در گیر برنامه ریزیها و تصمیمات مقطعی است که این مهم نیاز به توجه ، پیگیری و همت مسوولان دارد.
وی گفت: پس از سالها تلاش تنها قسمت اندکی از این شهر از زیر خاک خارج شده و در معرض دید قرار دارد.
گرامی خاطر نشان کرد: آثار مانای شهر تاریخی بیشابور در دنیا بی نظیر است و می تواند بهترین زمینه توسعه گردشگری در کشور بحساب آید.
وی افزود: کشورهای دیگر با ایجاد جاذبه های مصنوعی تاریخی ، زمینه افزایش جذب گردشگر، توسعه صنعت توریسم و افزایش درآمد کشور شان را موجب شده اند.
گرامی گفت: اما در کشور ما ارزش آثار و بناهای تاریخی هنوز به اثبات نرسیده و توانمندیهای این یادمانها در بخشهای مختلف بدست فراموشی سپرده شده است.
به گفته ی وی در گذشته موزه بیشابور با صر ف سه و نیم میلیارد ریال اعتبارات دولتی در این سایت احداث شده و اشیایی که در حین حفاریهای باستانشناسی در این سایت بدست آمده در آن حفاظت و نگهداری می شود.
یکی از منابع آگاه در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سالها پیش با هدف زنده سازی سایت بیشابور ، ادامه حفاریها ، تحقیق و پژوهش بیشتر در این دانشگاه رشته باستان شناسی تاسیس شد.
وی افزود: این مهم با هدف ایجاد زمینه پژوهش برای دانشگاههای مختلف در این سایت دنبال شد اما حتی به دانشجویان این دانشگاه اجازه ورود و کاوش در سایت بیشابور داده نمی شود.
این منبع گفت: استان فارس در هر گوشه و کنار خود، یادمانهای بسیار ارزشمند تاریخی را دارد که اگر به آنها توجه شود و امکاناتی جهت رفاه گردشگران در آنها ایجاد شود در توسعه گردشگری استان بسیار اثرگذار است.
به گفته ی وی، در صورتی که شهر تاریخی بیشابور از دل خاکها خارج شود ، تخت جمشید دومی در فارس نمایان می شود که دنیا را به حیرت وامی دارد.
وی افزود: در نزدیکی این سایت باید امکانات رفاهی ، سرویسهای بهداشت و اقامتگاهی برای اسکان گردشگران احداث شود.
یکی از دوستداران میراث فرهنگی گفت: یادمانهای بیشابور بدلیل مدفون شدن در خاک ، بدون دخل و تصرف حفظ شده اما تاچه زمانی این بنای ارزشمند باید مدفون بماند.
"علی محمدی " افزود: مسوولان باید برای این یادمان تاریخی ارزش بیشتری قایل شوند ، شایسته نیست این سایت پس از گذر سالها هنوز مدفون باشد و از معرض دید جهانیان پنهان بماند.
وی گفت: سالهاست که برای زنده سازی این شهر مدفون مقاله ها نوشته شده ، سمینارها برگزار شده و خون دلها خورده شده اما تاکنون نتیجه بخش نبوده است.
محمدی افزود: بودجه های اندک چند میلیون تومانی که برای حفاریهای این شهر تاریخی در نظر گرفته می شود چاره کار نیست و سهل انگاری بیشتر موجب از بین رفتن این آثار به مرور زمان خواهد شد.
نماینده میراث فرهنگی در کازرون گفت: حفاظت از سایت بیشابور با همت تلاشگران یگان حفاظت همواره در حال انجام است.
"محمدرضا معینی " افزود: سال گذشته ایجاد سیستم حفاظت الکترونیکی در مجموعه تنگه چوگان انجام شد و فنس کشی سایت بیشابور نیز در حال انجام است.
وی گفت: برخی قسمتهای مجموعه بیشابور اکنون نیاز به مرمت اضطراری و استحکامی دارد که در حال انجام است.
معینی افزود: در نزدیکی سایت بیشابور مجموعه خدماتی در حال احداث است که نیاز به اعتبارات ویژه دارد.
معینی گفت: در مجموعه تنگه چوگان نورپردازی انجام شده و فضایی اختصاصی به اطراف مجموعه الحاق شده است.
شهرستان کازرون 500 اثر تاریخی شاخص دارد که 100 اثر آن بناهای تاریخی و بقیه بصورت محوطه و تپه های باستانی است.
680 /538/667


19/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن