تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820391321




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گلایه از متناسب نبودن قیمت های تولید و عرضه شیر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گلایه از متناسب نبودن قیمت های تولید و عرضه شیر شیراز - ایرنا - برخی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان شیر و اعضا و مسوولان انجمن های صنفی و اتحادیه های گاوداری از پایین بودن قیمت شیر و بالا بودن قیمت نهاده های دامی گلایه دارند.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، تولید کنندگان و عرضه کنندگان شیر و محصولات دامی می گویند : برای جلوگیری از تعطیلی گاوداری ها و چرخیدن چرخ صنعت تولید شیر مجبوریم هر ماه تعدادی از گاوها را بفروشیم تا هزینه گاوداری ها تامین شود.
این تولید کنندگان یادآور شدند : بهای شیر عرضه شده به کارخانجات و مراکز صنعتی همان بهای دو سال قبل است در حالیکه در این مدت قیمت محصولات لبنی افزایش داشته و این افزایش برای تولید کننده اصلی محصولات لبنی که گاوداران و دامداران هستند هیچ نفعی نداشته است.
از سویی افزایش بهای نهاده های دامی از جمله جو ، ذرت ، یونجه ، ذرت علوفه ای و دیگر نهاده های دامی و افزایش بهای خدمات دامپزشکی و نیروی کار موضوعی است که این افراد مطرح می کنند و می گویند در مقابل این افزایش قیمت ها چرخاندن چرخ صنعت دامداری و تولید شیر سخت و شکننده است.
"احمد مقدسی "رییس هیات مدیره کانون انجمن صنفی گاوداران ایران در این زمینه می گوید: قیمت مصوب خرید شیر از دامداران به ازای هر کیلوگرم یک هزار و 440 تومان است اما کارخانه داران به این مصوبه بی اعتنا هستند.
وی می افزاید: پیشنهاد ما این است که دولت یارانه شیر را به مردم بپردازد و در مقابل قیمت بیشتری برای خرید شیر از دامداری ها تعیین کند تا دامداران هم از این صنعت متضرر نشوند.
مقدسی عنوان می کند: امنیت شغلی در واحدهای دامی با ادامه روند فعلی به خطر می افتد و دهها کارگر واحدهای گاوداری در معرض بیکاری قرار دارند.
"سید محمد علی شاه امیری" نایب رییس انجمن صنفی گاوداران فارس نیز با تایید مشکلات تولید کنندگان و عرضه کنندگان شیر گفت : مشکلات اصلی ما روی قیمت تمام شده است و قیمت ستاد تنظیم بازار است که با قیمت فعلی تفاوت دارد.
وی ادامه داد : کلیه دامداران و گاوداران استان فارس اکنون با توجه به پایین بودن قیمت خرید متضرر شده اند و درخواست حمایت و تعیین قیمت متعادل دارند.
عضو کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان شیر در این زمینه گفت: نهاده های دامی با ارز مرجع چند برابر افزایش قیمت داشته به گونه ای که در حال حاضر جو و ذرت از کیلویی 600 تومان به یک هزار تومان، سویا کیلویی یک هزار و 750 تومان، یونجه از کیلویی 400 تومان به 800 تومان و ذرت علوفه ای از کیلویی 95 تومان به 195 تومان افزایش قیمت داشته است اما بهای شیر تولیدی تغییر چندانی نداشته است.
"حسن الهی" تاکید کرد: شرایط به گونه ای شده که گاوداران باید برای ادامه فعالیت های خود دام خود را به کشتارگاه بفرستند تا بتوانند با فروش گاوها کسب درآمد کنند.
وی افزود: تولید شیر در استان فارس روز به روز رو به کاهش است زیرا امروز نمی توانیم با این وضعیت گاوداری ها را اداره کنیم.
این فعال اقتصادی گفت : ادامه شرایط فعلی چیزی جز ورشکستگی و خروج واحد های صنعتی به دنبال نخواهد داشت از این رو می طلبد که سازمان های حمایتی و نظارتی با اتخاذ تدابیر تولید کنندگان شیر را یاری کنند.
مسئول انجمن صنفی گاوداری های صنعتی استان فارس نیز گفت : متعادل نبودن قیمت عرضه شیر با هزینه های تولید این محصول، منجر به تعطیلی این صنعت خواهد شد.
"فرزاد استخری"، گفت: بزرگترین معضل دامداری ها در سطح استان فارس و حتی کشور، متعادل و متناسب نبودن قیمت های تولید و عرضه شیر است.
وی اضافه کرد: پنج ماه قبل دولت قیمت شیر را به ازای هر کیلو 1440 تومان در محل درب گاوداری ها تعیین کرده است اما کارخانه های لبنی از این قیمت تبعیت نکرده و شیر را به قیمت یک هزار و 100 تومان خریداری می کنند.
این فعال صنعت گاوداری ، خاطرنشان کرد: دولت برای ایجاد تعادل بین قیمت ها، حدود 15 درصد به قیمت فروش محصولات لبنی اضافه کرد که این درصد از همان پنج ماه قبل از سوی کارخانه های لبنی اعمال شد، اما تولیدکنندگان محصولات لبنی شیر را حتی پایین تر از قیمت پنج ماه قبل از گاوداری ها خریداری می کنند.
او با بیان اینکه قبل از این قیمت هریک کیلو شیر گاو با توجه به بار میکروبی و میزان چربی، 1200 تومان بود اما اکنون به 1100 تومان کاهش یافته گفت: این موضوع با توجه به افزایش حدود دو برابری هزینه نهاده ها، موجب ضرر و زیان گاوداری ها و به سمت رکود و تعطیلی رفتن این صنعت شده است.
مسئول انجمن صنفی گاوداری های صنعتی استان فارس گفت: امروز شاهد تعطیل شدن برخی از گاوداری ها خصوصا گاوداری ها کوچک در سطح استان هستیم و ادامه این روند، مشکلات عدیده ای ایجاد خواهد کرد.
استخری با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان خرده در عرصه تولید شیر بتدریج از مدار تولید خارج شده اند، گفت: خیلی طول نمی کشد که شیر در انحصار گروهی معدود از تولید کنندگان که توان بالا دارند در خواهد آمد آنوقت کارخانه های لبنی باید برای تامین نیاز خود، تلاش و هزینه چند برابری داشته باشند.
"علی باز بهار سیرت" رییس اتحادیه دامداران استان کهگیلویه و بویر احمد نیز در این زمینه به خبرنگاران گفت : متاسفانه روند اقتصادی در تولید شیر اکنون به گونه ای است که بهای آن کمتر از نوشابه و حتی آب معدنی است و ادامه این روند موجب به تعطیلی کشاندن نیمی از گاوداری ها در استان کهگیلویه و بویر احمد شده است .
وی ادامه داد : در هر واحد دامی این استان به طور متوسط چهار نفر اشتغال دارند که طی ماههای گذشته دست کم 500 نفر بیکار شده اند .
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج و عضو انجمن صنفی گاوداران این استان نیز در ادامه این نشست گفت: هزینه های دامداران نسبت به سال گذشته دو برابر شده و با این وضعیت نمی توان انتظار داشت که دامدار فعالیت خود را ادامه دهد.
سیامک پارسایی تاکید کرد: در تمام دنیا نرخ شیر 70 درصد نرخ لبنیات است و با این قانون اگر کارخانه داران شیر را کیلویی یک هزار و 100 خریداری می کنند باید یک کیلو ماست را به قیمت یک هزار و 600 تومان بفروش برسانند.
عضو انجمن صنفی دامداران افزود: زمانیکه کارخانه دار حاضر نیست مصوبه و دستور دولت را اجرایی کند دستگاه های نظارتی باید وارد کار شوند.
پارسایی یادآور شد: به وزارت صنعت، معدن و تجارت شکایت کردیم اما پاسخی که آنها به ما دادند نبود قانون برای مقابله با خرید با بهای کمتر و ارزان فروشی است.
وی تصریح کرد: امروز زحمت تولید شیر بر دوش گاوداران است اما سود این کار به جیب کارخانه داران می رود.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج تاکید کرد: در تمام دنیا دولت به تولید کننده یارانه می دهد اما در کشور ما تولید کنندگان شیر در حال یارانه دادن به کارخانه های لبنی هستند.
در انتهای این همایش بیانیه ای نیز خوانده شد که در آن بر لزوم تشکیل کمیته های استانی عرضه شیر تاکید شده است .
در این بیانیه قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر 15 هزار و 670 ریال اعلام شده و خواستار تجدید نظر در قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار و اعمال قیمت جدید شده است .
پرداخت مطالبات دامداران و مابه التفاوت باقی مانده سال قبل ، تجدید نظر در نحوه برنامه ریزی و صدور پروانه تاسیس و توسعه گاوداری ، عضویت کانون انجمن صنفی گاوداران در ستاد تنظیم بازار ، برنامه ریزی کمیته عرضه شیر برای احداث کارخانه شیر خشک از دیگر مفاد این بیانیه است.ک/4
677 /1596


18/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن