تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798503133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنزل ۲۰ رتبه‌ای ایران در اقتصادهای آزاد جهان |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تنزل ۲۰ رتبه‌ای ایران در اقتصادهای آزاد جهان
موسسه تحقیقاتی فریزر در جدیدترین گزارش خود 152 کشور جهان را از نظر میزان آزادی اقتصادی موردبررسی قرار داد و اعلام کرد آزادی اقتصادی در ایران به‌شدت کاهش یافته است.
کد خبر: ۴۴۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۴ - 09 October 2014


بر اساس تحقیقات موسسه فریزر، ایران بین 152 کشور جهان به‌عنوان ششمین اقتصاد بسته دنیا شناخته شد. اگرچه رتبه ایران بنابرگفته این موسسه در سال 2012، 20 پله نسبت به سال قبل از آن سقوط کرده است اما به اعتقاد صاحبنظران ملاک‌های تحقیق این موسسات نشان‌دهنده باز یا بسته‌بودن اقتصاد کشورها نیست ضمن آنکه موسسات مطالعه‌کننده بر این شاخص، متعدد هستند و نتایج به‌دست‌آمده از هریک متفاوت.


بر همین اساس فرشاد مومنی، اقتصاددان به «شرق» گفت: مبنای بررسی این موسسات، اطلاعاتی است که از ارگان‌های داخلی کشورها اخذ می‌کنند بنابراین درصورت عدم دسترسی هر یک از آنها به اطلاعات موردنیازشان، مبنا را بر بسته‌بودن اقتصاد آن کشور می‌گذارند.


به گزارش تسنیم، موسسه تحقیقاتی فریزر نیز برپایه اطلاعات گردآوری‌شده‌اش از سقوط ۲۰پله‌ای ایران در رده‌بندی اقتصادهای آزاد جهان خبر داد و اعلام کرد ایران ششمین اقتصاد بسته دنیا را دارد.


موسسه تحقیقاتی فریزر در جدیدترین گزارش خود 152 کشور جهان را از نظر میزان آزادی اقتصادی موردبررسی قرار داد و اعلام کرد آزادی اقتصادی در ایران به‌شدت کاهش یافته است. بر اساس این گزارش که برپایه آمار مربوط به سال2012 (1391) تهیه شده است ایران از نظر آزادی اقتصادی نمره 5/1 را به دست آورده و با سقوط 20پله‌ای در رده‌بندی اقتصادهای آزاد جهان مواجه شده است. ایران در گزارش سال قبل این موسسه نمره 6/05 در شاخص آزادی اقتصادی را کسب کرده و در میان 152کشور جهان رتبه127 را به دست آورده بود. رتبه آزادی اقتصادی ایران در سال گذشته نیز 16پله کاهش یافته بود.


شاخص آزادی اقتصادی برپایه پنج‌محور حجم و اندازه دولت، ساختارهای قانونی و حقوق مالکیت، نقدینگی، آزادی تجارت بین‌المللی و قوانین اعتبارات، بازار کار و تجارت تعریف شده است. نمره صفر تا 10 برای هر کشور در این شاخص در نظر گرفته شده است که هرچه بیشتر باشد دلالت بر آزادی اقتصادی بیشتر آن کشور دارد.  بر این اساس آزادی اقتصادی ایران در سال2012 تنها از کشورهای ونزوئلا، جمهوری دموکراتیک کنگو، زیمبابوه، آرژانتین و الجزایر بیشتر بوده است.


موسسه فریزر، هنگ‌کنگ را آزادترین اقتصاد جهان معرفی کرده، این کشور نمره 8/98 در شاخص آزادی اقتصادی را به دست آورده است. هنگ‌کنگ سال پیش نیز در رتبه نخست جهان قرار گرفته بود. سنگاپور با نمره 8/54 در رتبه دوم و نیوزیلند با نمره 8/25 در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. سوییس، موریتوس، امارات، کانادا، استرالیا، اردن و شیلی به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته‌اند.


ونزوئلا نیز با کسب نمره 3/89 به‌عنوان بسته‌ترین اقتصاد جهان معرفی شده و در رتبه آخر قرار گرفته است. برخی کشورها که آزادی اقتصادی بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: انگلیس رتبه12، آمریکا رتبه12، کویت رتبه 59، ژاپن رتبه 23، قطر رتبه 15، عربستان رتبه 87، مصر رتبه 122، نروژ رتبه 30 و چین رتبه 115. امتیاز ایران در آزادی اقتصادی برابر با 40/3 است که آن را از میان 186کشور در جایگاه 173 در رتبه‌بندی جهانی نشانده است. امتیاز ایران در مقایسه با سال گذشته 2/9 کاهش یافته است که از افت عملکرد آن در شش حوزه از 10 حوزه آزادی اقتصادی حکایت دارد. از جمله می‌توان به افت آزادی بازار نیروی کار، آزادی پولی، آزادی تجاری و آزادی از فساد اشاره کرد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن