واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش میدهد
میراث فرهنگی ناملموس بستر توسعه گردشگری گیلان
وجود رشتههای مختلف صنایع دستی و آداب و رسوم اقوام مختلف به عنوان میراث فرهنگی ناملموس بستر مناسبی برای توسعه گردشگری گیلان است.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، میراث فرهنگی ناملموس از رفتارها و آیینهای جامعه محسوب میشود که بخشی از میراث فرهنگی خود میدانند و ریشه در گروههای اجتماعی دارد. میراث فرهنگی ناملموس عامل مهم و همچنین ظریف در نگهداشت فرهنگ جامعه در مقابل روند روبه افزایش جهانی شدن است و با درک میراث فرهنگی ناملموس اجتماعهای متفاوت به گفتوگوی بین فرهنگی یاری رسانده و احترام متقابل را به دیگر روشهای زندگی تشویق میکند. اهمیت میراث فرهنگی ناملموس تنها در ظاهر فرهنگی نبوده، بلکه در فراوانی دانش و مهارتهایی است که از طریق آن از یک نسل به نسل بعدی منتقل میشود و ارزش اجتماعی و اقتصادی این انتقال دانش و مهارت مربوط به گروههای اقلیت در داخل جریان گروههای اجتماعی بوده؛ ضمن اینکه برای کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای توسعه یافته مهم است. میراث فرهنگی ناملموس تنها نماینده سنتهای به ارث رسیده از گذشته نیست، بلکه شامل رفتارهای معاصر روستایی و شهری که از گروههای مختلف فرهنگی ساخته شده، میشود و میتوانیم نمادهای میراث فرهنگی ناملموسی را که شبیه آن را دیگران دارند به اشتراک داشته باشیم. ارزش میراث فرهنگی ناملموس به عنوان یک کالای فرهنگی بر مبنای رقابتی و انحصاری و بیهمتا بودن نیست، بلکه رونق و پویایی این میراث براساس گروههای اجتماعی شکل گرفته و وابسته به افرادی است که دانش آنها از سنتها، مهارتها و آیینها به دیگر افراد اجتماع از نسلی به نسل دیگر یا به دیگر گروههای اجتماعی منتقل میشود. * ثبت مهارت سنتی گیلان در فهرست میراث معنوی ملی معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در گفتوگو با خبرنگار فارس، میراث فرهنگی ناملموس را برگرفته از رفتارها، روشهای ارائه، نمودها، دانش، مهارت و وسایل، مصنوعات دستی و فضاهای فرهنگی منطبق دانست و اظهار کرد: جوامع، گروهها و در بعضی از موارد افراد آنها را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود میشناسند. نادر ذاکری به انتقال میراث فرهنگی ناملموس از نسلی به نسل دیگر اشاره کرد و افزود: میراث مذکور مدام توسط جوامع و گروهها در پاسخ به محیط، طبیعت و تاریخ آنها دوباره خلق میشود و حس هویت و استمرار را برای جامعه به ارمغان آورده و تنوع فرهنگی و خلاقیت بشری را ترویج میکند. وی با اشاره به رشتههای به ثبت رسیده از جمله صنایع دستی بومی گیلان، بیان کرد: رشتههای صنایع دستی گیلان برگرفته از تفکر، باور، ذوق، سلیقه و هنر مردم این منطقه بوده و نشاندهنده فرهنگ و هویت گیلانیها است. ذاکری، رشتیدوزی را از مهارتهای سنتی گیلان عنوان کرد و یادآور شد: رشتیدوزی یکی از انواع رودوزیهای سنتی و از هنرهای اصیل رشت است و از طریق دوختن نخهای ابریشمی رنگی بر سطح پارچه و ایجاد طرح و نقشهای زیبا انجام میشود. معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه نمونههای قدیمی رشتیدوزی بیشتر به صورت پردههای منقوش تولید میشد، خاطرنشان کرد: رشتیدوزی زینتبخش سالنها و اتاقها بود ضمن اینکه فرش، سجاده، روکش مقبره بزرگان، کفش، لباس، کلاه، بقچه، رومیزی، روتختی و ... از دیگر کاربردهای رشتیدوزی است. وی، انواع طرحهای رشتیدوزی را شامل بازوبندی، بند رومی، بته جقهای شاخ گوزن، بته جقهای ترمهای، بته جقهای قهر و آشتی، گل بادامی، قاب قالی درختی، گل و بوته و ... عنوان کرد. ذاکری با اشاره به حصیربافی در گیلان، عنوان داشت: رویش گیاهان خودرو با توجه به اقلیم منطقه در کنار تالاب و آبگیرها سبب پدید آمدن انواع محصولات حصیری از گذشته در گیلان شده است. معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، حصیری بافی را فعالیتی زنانه خواند و اظهار کرد: حصیربافی یکی از اشتغالهای فرعی خانوار روستایی و حتی شهری بهویژه در نواحی اطراف تالاب در کنار مشاغل اصلی از اقبال بسیاری برخوردار بوده و از منابع درآمدی قابل توجه محسوب میشود. وی با بیان اینکه در بافت حصیر از انواع گیاهان محلی و بومی استفاده میشود، تصریح کرد: از گیاه «سوف» برای بافت زیرانداز و از گیاه «لی» برای بافت انواع زنبیل، سبد، کلاه، سفره و ... استفاده میشود. ذاکری، نقشهای بهکار گرفته شده در بافت زیراندازهای حصیری را شامل نقش پا، سایه، گل وشه، لیلا لاج، غازیانی، کاول لاج، ثوریا لاج، شمشیر لاج، گلدسته لاج و قالی لاج عنوان کرد. معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به ثبت نمدبافی در فهرست میراث معنوی ملی، گفت: نمد نوعی زیرانداز پشمی است و در آن عمل بافت انجام نمیشود و با ایجاد فشار و درهم رفتگی الیاف پشم تولید میشود. وی ادامه داد: در نمد با استفاده از الیاف پشمی رنگی نقشهای هندسی و گیاهی ایجاد شده و از نمدهای ساده و بدون نقش برای تولید لباسهای ویژه چوپانها مانند شولا و کلاه استفاده میشود. ذاکری با بیان اینکه نمد بیشتر در ارتفاعات گیلان که دامداری رواج دارد تولید میشود، خاطرنشان کرد: املش، ماسال، بخش عمارلو از توابع شهرستان رودبار، روستای قاسمآباد در شهرستان رودسر، بخش دیلمان در سیاهکل و ... مناطق تولید نمد در گیلان است. * حضور بانوان گیلانی در جشنواره میراث فرهنگی معنوی ناملموس مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس گفت: جشنواره بینالمللی میراث فرهنگی معنوی ناملموس از 16 تا 20 مهرماه جاری با حضور مقامهای ارشد کشوری و بیش از 30 کشور در اصفهان برگزار میشود. ساحره میرسیدی از حضور سه بانوی هنرمند گیلانی در جشنواره مذکور خبر داد و متذکر شد: هنرمندان گیلانی برای معرفی و عرضه صنایع دستی و میراث فرهنگی ناملموس استان در نمایشگاه و جشنواره بینالمللی میراث فرهنگی معنوی ناملموس حضور پیدا میکنند. وی با تأکید بر معرفی جاذبهها و توانمندیهای گیلان در جشنواره بینالمللی میراث فرهنگی معنوی ناملموس، بیان کرد: در دورهای که با جهانی شدن و یکسانسازی مواجه هستیم، شناسایی و بیان تفاوتهای فرهنگی مردم جهان امری حیاتی محسوب میشود. میرسیدی تشریح کرد: میراث فرهنگی تنها به آثار و بناهای تاریخی و همچنین مجموعهای از اشیا محدود نبوده، بلکه به داراییهای فرهنگی مردم جهان در رشتههای مختلف توجه دارد. مشاور استاندار گیلان در امور بانوان در پایان اظهار کرد: بیانها و سنتهای شفاهی، هنرهای اجرایی و نمایشی، فعالیتهای جمعی، آیینها و جشنها، دانشها و امور مربوط با طبیعت و کیهان و همچنین صنعتگری سنتی شامل تمام مهارتهای مربوط به تولید صنایع دستی سنتی میراث فرهنگی معنوی ناملموس محسوب میشود و نیازمند توجه ویژه است. انتهای پیام/84001/ذ40
93/07/15 - 23:29
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]