تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804116507




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رعایت مسایل زیست محیطی در سد داریان |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: رعایت مسایل زیست محیطی در سد داریان
کد خبر: ۴۴۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷ - 07 October 2014


در دنیای امروز توسعه به تنهایی رخ نمی دهد بلکه توسعه با در نظر گرفتن پارامترهایی چون منابع طبیعی و محیط زیست و هر آنچه به آینده و نسل های بعدی مربوط می شود به دست می آید.

اگر تا دیروز ایجاد نیروگاه ها، سدها، راه ها و احداث کارخانه‌ها به خودی خود توسعه یافتگی محسوب می شدند امروز دیگر چنین نیست و این توسعه صنایع و معادن و زیربناها با مسئله انسان و زیست آن در آینده عجین شده است ، چه بسا کشورهایی که برای رعایت مسائل زیست محیطی برخی از بناها که محیط زیست را برهم زده اند را تخریب می کنند تا به احیای محیط زیست مبادرت ورزند. در اصل امروز محیط زیست مهمترین پارامتر احداث زیربناها ازجمله سدها و نیروگاهها و راه ها شده است و براین مهم است که شاید می توان گفت پیشرفت جایگزین توسعه شده است.

ایران نیز که تلاش کرده تا در مسر توسعه یا بهتر بگوییم پیشرفت قدم بردارد در چندین سال اخیر اقدام به احداث بسیاری از زیربناها کرده است که از جمله ایجاد سدها برای مهار آب‌های سطحی بوده تا بدین وسیله بتواند هم نیاز مردم به آب شرب سالم را برطرف سازد هم نیاز کشاورزی و صنعت را برآورده سازد و همچنین مدیریت آب را بهتر به انجام رساند به خصوص که ایران جزو کشورهای خشک محسوب می شود و حتی برخی استانها با مشکل جدی آب روبه رو هستند.

در همین راستا هنوز هم احداث سدها راهی است که باید طی شود، اما آنچه مهم است رعایت مسائل زیست محیطی در احداث سدها و نیروگه هاست که احداث هر سدی، نیروگاهی هم به دنبال دارد.

در چند ماه اخیر جنجالی در خصوص احداث سد داریان در استان کرمانشاه که ازجمله استان‌های حاصل خیز کشور محسوب می شود اما  با وجود سرچشمه ها و رودخانه‌های درخور با مشکل کم آبی حتی برای شرب شهروندان خود مواجه است، را شاهد هستیم. به خصوص دراین باره بحث مسایل زیست محیطی مطرح شده است تا جایی که وزارت نیرو و شرکت توسعه منابع آب و نیروگاهی کشور در اقدامی درخور 50 متر از ارتفاع سد را کاهش دادند تا روستای تاریخی حجیج برای آیندگان به میراث گذاشته شود. همچنین برای حفظ چشمه بل که دهانه خروجی آن در دریاچه سد واقع شده است، اهتمام کرده و گفته شده طرح احیا و جابجایی دهانه چشمه را مطالعه و در دست اقدام دارند.

تابناک برای بررسی بیشتر ملاحظات زیست محیطی سراغ متولی آن یعنی محیط زیست استان کرمانشاه رفت و در گفت وگویی با مدیر کل محیط زیست این استان این مهم را در خصوص احداث سد داریان جویا شد.

همتی در خصوص اینکه آیا سد داریان دارای مجوزهای زیست محیطی است؟ به خبرنگار تابناک گفت: پروژه احداث سد داریان و نیروگاه 20 مگاواتی آن در سال 1388 طبق گزارش ارزیابی طرح که در سال 1387 به سازمان محیط زیست تحویل داده شده است و در نظر گرال 1389 سازمان محیط زیست با اجرای این پروژه به صورت مشروط موافقت کرده است. در این موافقت سازمان شرط کرده است که باید کارفرمای پروژه برای انتقال آب چشمه بل و صیانت از حیات آن اقدام موثر و لازم را انجام دهد و آب چشمه به ترازی بالاتر از حوضچه سد قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر طبق بررسی های انجام گرفته و بازدید های مستمر صورت گرفته سازمان محیط زیست از منطقه اجرایی سد داریان، کارفرما در حال تهیه و تدارک اقدامات لازم جهت انتفال آب چشمه بل به ترازی بالاتر از مظهر چشمه کنونی است.

مدیر کل محیط زیست کرمانشاه تاکید کرد:  این طرح تحت عنوان استحصال آب چشمه بل قرارداد جداگانه دارد و قبل از آب گیری سد داریان به اتمام خواهد رسید. یعنی پیش از انجام این طرح سد اجازه آب گیری ندارد.

همتی در توضیح جزییات این طرح گفت: در عملیات صیانت از چشمه قرار است یک حائل بین آب چشمه و آب دریاچه سد داریان با نام "پرده آب بند" تعبیه شود. سپس آب را با لوله گذاری یا شفت گذاری تا ارتفاع مناسبی بالا برده تا تراز مظهر جدید چشمه بالاتر از حداکثر ارتفاع آب دریاچه سد داریان شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با تاکید بر حفظ چشمه بل خاطرنشان کرد: قطعا تا تدابیر لازم برای حفاظت از چشمه بل طبق اصول مهندسی و هیدرولوژی صورت نگیرد آبگیری سد آغاز نخواهد شد چراکه یکی از تعهدات اولیه مجری لزوم تداوم حیات چشمه بل است.

همتی با تاکید بر لزوم استفاده از مواهب الهی ضمن حفظ اکوسیستم های طبیعی گفت: در همه جای دنیا به خصوص کشورهای پیشرفته بشر برای افزایش رفاه خود و بهره مندی بیشتر از طبیعت، سعی در استفاده از نعمات الهی همچون معادن و منابع طبیعی دارد. اما حفظ منابع طبیعی به این معنی نیست که از آنها بهره برداری نشود.

وی با اشاره به نظارت مداوم و مستمر کارشناسان محیط استان کرمانشاه بر پروژه انتقال آب چشمه بل، خاطرنشان کرد:  در طول سال جاری به دلیل شروع عملیات اجرایی صیانت از چشمه بل و انجام گمانه زنی در مورد انتقال بهینه آب آن، فیزیک محل خروج آب چشمه با تغییراتی مواجه شده است و همین امر باعث برخی شایعات در مورد صدمه زدن به چشمه شد، اما هم پیمانکار سد و هم سازمان محیط زیست استان و هم سایر مسئولان محلی بر صیانت از چشمه تاکید دارند و مطمئنا صدمه به ماهیت چشمه نخواهد خورد.

همتی با تاکید بر اینکه احداث سد داریان یک موقعیت بسیار طلایی برای منطقه و کشور است، گفت: در کشور ما به علت قرار گرفتن در منطقه خشک و رنج بردن از کم آبی، مدیریت منابع آبی به خصوص آب های سطحی ضرورت دارد و از طرف دیگر صیانت از محیط زیست های طبیعی همچون چشمه بل نیز ضروری است. لذا تمام تلاش ها بر این است تا بهره گیری از دانش رو ز و تکنولوژی های نوین، هم از منابع خود بهره برداری کنیم و هم به طبیعت صدمه نزنیم.

وی با اشاره به برخی نگرانی ها از صدمه خوردن چشمه بل اظهار داشت: همه می دانند منطقه غرب بخصوص استان کرمانشاه به منابع آبی جدید و انرژی پاک نیاز دارد و تمام دغدغه مسئولان تامین آب و برق مورد نیاز منطقه است. اما با توجه به اقدامات در دست مطالعه و اراده تمام مقامات ذیربط برای تداوم حیات چشمه بل نگرانی در این زمینه وجود ندارد،  اداره محیط زیست استان کرمانشاه بر حسن انجام امور نظارت کامل دارد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه اضافه کرد: با توجه به اینکه رودخانه سیروان و حوزه چشمه بل از لحاظ تقسیمات کشوری و کاری در حوزه استحفاضی استان کرمانشاه است، مسئول بررسی،  ارائه گزارش، نظارت بر عملکرد و پاسخگویی نیز با مقامات استان کرمانشاه و در نهایت وزارتخانه های و سازمان های کشوری باید مسئولیت امر را بر عهده گیرند. اما اخیرا اظهارنظر و فضاسازی ها در استان کردستان باعث نگرانی هایی شده است که با توجه به ساز و  کارهای نظارتی بعید است ناشی از دغدغه چشمه بل باشد.

وی با بیان اینکه تا کنون استفاده چندانی از جاذبه های گردشگری چشمه بل صورت نگرفته است گفت: امیدواریم بعد از آبگیری سد و با توجه به آماده شد برخی زیرساخت های اولیه از جمله راه ارتباطی مطمئن، شاهد جذب گردشگر بیشتر باشیم و تعداد زیادتری از هموطنان و توریست های خارجی از چشمه بل و آب معدنی خاص آن استفاده کنند.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن