محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844626291
کار تحسین برانگیز ده نمکی در روزگار محافظه کاری ها +تصویر
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
در دفاع از یک کارگردان؛
کار تحسین برانگیز ده نمکی در روزگار محافظه کاری ها +تصویر
درگیر کردن و درگیر شدن، ارزش کمی نیست و دهنمکی در روزگار ما، یعنی روزگار ملاحظات، محافظهکاریها و مقدمهچینیها در صف اول «درگیری» ایستاده است.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، درگیر کردن و درگیر شدن ارزش کمی نیست و دهنمکی در روزگار ما، روزگار ملاحظات، محافظهکاریها و مقدمهچینیها در صف اول «درگیری» ایستاده است و این همه آن چیزی است که دهنمکی را تبدیل به آدم مهمی در این روزگار میکند. الف) درگیر شدن 1. چند ماهی است مشغول کار بر پروندهای درباره مهاجرین افغانستانی مقیم ایران هستم. چند شمارهای از پرونده را وقف لزوم و ضرورت کار فرهنگی برای مهاجرین کردیم. اینکه برای مهاجرین افغانستانی ساکن ایران که در شرایط بد و حداقلی زندگی میکنند، شب شعر تشکیل شود، جشنواره فرهنگی و ادبی بزنند، در نمایشگاه کتاب، مهمان ویژه حساب شوند و این جور چیزها. اما گفتگو با یکی از مهاجرین نگاهم به ماجرا را عوض کرد. خیلی صریح و واضح گفت: تا سالهای سال هم شبشعر برگزار شود، نمایشگاه فرهنگ و ادبی بزنند، داستان بنویسند و بنویسیم، تئاتر روی صحنه ببریم و نمایشگاه بزنیم، ته ته ماجرا، مشکلی از ما حل نمیکند. ما مشکل آزارهنده و آسیبزنندهمان این و مشابه این است: وقتی در خیابان داریم راه میرویم، کارتمان همراهمان نیست و ما را به اردوگاه میبرند و مجبوریم پنجاه نفره در یک اتاق 6 متری تاریک و کثیف به صورت ایستاده ساعتها بایستیم. این شاید، ماجرای مواجهه ما با اکثریت سریالها و فیلمهای ایرانی و مساله دهنمکی است. «دردسرهای عظیم»ها، «ستایش»ها، و حتی «پایتخت»های زیادی در تمام این سالها ساخته شدهاند با استراتژی دعوت به پذیرش و تاثیرپذیری از اصول اخلاقی عام و ساده که نیاز آن به شدت هم احساس میشود، اما تا چه زمانی قرار است سریالها و فیلمهای ایرانی در فضای ایزوله خوب و بد عام اخلاقی قرار بگیرند و سراغ واقعیت صرف و این روزها بیرحمانهای که در حوزه عمومی نادیده رسانههای رسمی میگذرد بروند و با مسائل مبهم، هنوز مورد سوال و حساسیتبرانگیز جامعه امروز ایرانی درگیر شوند؟ و این کاری است که دهنمکی انجام میدهد و حالا در «معراجیها» به درستی همین نقطه مبهم و حساسیتبرانگیز مواجهه با این حجم عظیم از «سوال» در جامعه را متهورانه انتخاب کرده است. «معراجیها» با حقایق، آدمها و ساختارهایی درگیر میشود که در سالهای اخیر بیشترین تنشها و اضطرابها را در جامعه ایرانی به وجود آورده است و کمترین سهم پرداخت در رسانهها را داشته است. راه ساده پرداخت مسائل عام اخلاقی را به کناری مینهد؛ مسائلش را از میان همه مسالههای ریز و درشت امروز زندگی ایرانیها با صراحت و دقت انتخاب میکند، به سمت آنها هجوم میبرد، از کنارشان رد نمیشود و آنها را پس زمینهای برای طرح یک ماجرای عشقی، جنایی یا معمایی نمیکند. دهنمکی با جامعه امروز ایرانی درگیر شده است و این درگیری در مقایسه با روحیه عافیتطلب معمول هنرمند ایرانی قابلتوجه است. دهنمکی از «کهریزک» حرف میزند، از مخالفت با دفن شهدا در دانشگاهها، از تفکر چانهزنی از بالا، از محافظهکاری مدیریت فرهنگی، از آشوب در دانشگاهها، از تعارضات جدید در خانوادهها و البته از آدمهایی که دائم ادعا میکنند با «بالا» در ارتباطند. در مورد آخری حتما حرف میزنیم. ب) درگیر کردن اگر چه عجیب و دور از ذهن است، اما مایلم «معراجیها» را با نزدیکترین نمونه مناسب برای مقایسه و رساندن منظور قیاس کنم، آخرین فیلم میرکریمی، «امروز» که از سر اتفاق هر دو را هم صداوسیمای ایران تهیه کرده است. «امروز» فیلمی به شدت کمگو، آرام و ساکت با آدمهایی ساکت، بدون حرف و در مقابل «اخراجیها» فیلم پرهیاهو و شلوغ با شخصیتهایی پرحرف، فریادکش و بلندبلندگو است. اما آنچه محل مقایسه ماست توصیه ضمنی «امروز» به کمگویی، سکوت، نظاره و «درگیر نشدن» است و در مقابل «معراجیها» رسما در حال فریاد کشیدن این گزاره است که عمل درست با فریاد و اعتراض و با «درگیر شدن» است که به نتیجه میرسد. «یونس»، قهرمان امروز میرکریمی عملا توجهی به اتفاقات جامعهای که در حال زندگی در آن است، ندارد، کاری به این ندارد که «صدیقه» چرا آسیب دیده است، تلاشی در جهت رفع «سوءتفاهمها» نمیکند، برایش درد و دل کارگران شبانه مسافرش اهمیتی ندارند، با دکتری که مدام در حال اتهام پراکنی و قضاوت بیمبناست، کاری ندارد، حتی اگر کتکش بزند و خونآلود کف بیمارستان رهایش کند و در پایان ماجرا خودش کاری را که خیال میکند، درست است شخصا انجام میدهد و کاری به بقیه ندارد. توصیه نه چندان ضمنی «امروز» صراحتا لزوم درگیر نشدن با مسائل، آدمها و ساختارهای اجتماعی برای حل مصائب اجتماعی است. ایستادن و نگاه کردن و کار خودت را انجام دادن و «معراجیها» دقیقا ایستاده است در مقابل این توصیه. اینکه برای دفن چند شهید در دانشگاه باید با ستاد معراج شهدا، رئیس دانشگاه، معاونت فرهنگی، سایر دانشجویان و ساختارهای اجتماعی مرتبط دیگری درگیر شد تا به نتیجه رسید. اینکه علیه مدیریت بیکفایت دانشگاه باید قیام کرد. اینکه برای دانستن و رفع سوءتفاهم باید حداکثر تلاش را کرد. اینکه با مخالفان باید بحث کرد، آنها را به رسمیت شناخت، اما نباید ایستاد و نگاه کرد. و این شاید دقیقا همان تفاوتی است که تاکنون مانع عضویت رسمی دهنمکی در جامعه پرادعای هنرمندان ایرانی شده است. اگر قرار است سینما ببینیم، از تسلط حیرتبرانگیز کارگردان روی اجزای سینمایی فیلم لذت ببریم و با ایدههای ذهنی جدید سرخوش شویم، انتخاب ما «امروز» است اما اگر سینما قرار است کاری برای جامعه ایرانی انجام دهد، جامعه ایرانی را قدمی به جلو ببرد، حداقل در شرایط کنونی، آن کار با توصیه «امروز» انجام نمیشود، فعلا نوبت توصیه «معراجیها»ست و «درگیر شدن». نتیجه بزرگ این درگیر شدن دهنمکی با مساله اجتماع ایرانی، طبیعتا درگیر شدن مخاطبانش هم هست. نسخه سینمایی «معراجیها» ثابت کرد که ابزار طنز، شلوغبازیهای ذاتی و جنجالهای پیرامونی دلیل اصلی استقبال از ده نمکی نیست. و حالا شاید مطمئنتر بتوان گفت که ده نمکی نان درگیریاش با مساله را میخورد. مسالهای که مساله بخش بزرگی از جامعه ایرانی است.
ج) بزرگ کردن دایره نقد جز دستهای از مخالفان قسمخورده او که به شکل مبتذلی با هر چه او بسازد و هر چه او کند به سبب سابقه قبلی او که چماقداریاش میخوانند، مخالفاند، این روزها دهنمکی مخالفان زیادی از دارودستهای که از لحاظ سیاسی و اعتقادی بیشتر به او شبیهند پیدا کرده است و این اتفاق جالبی است. شخصیتی به نام «فرید چهاردانگه» محل اصلی مخالفتهای این روزها با «معراجیهای» ده نمکی است. عضو یک تشکل دانشجویی دانشگاه که صراحتا تشکل بسیج را تداعی میکند. او اورکت معروف و تیپ مخصوص دستهای از آدمهای جامعه ایرانی را دارد، یک کیف سامسونت دارد، داخل گوشش، گوشی، احتمالا یک بیسیم است که دائما با آن ور خط به صورت کدی در مورد «موردها» با «بالا» صحبت میکند، از اصطلاح آشنایی به نام «تو گونی کردن» مخالفان استفاده میکند و دائما در خط اول درگیریهای فیزیکی و زبانی با گروه دانشجویان مخالف است. این تیپ آشنایی برای همه کسانی است که در دو دهه اخیر، به ویژه در دهه هفتاد و ابتدای دهه هشتاد در جامعه تهرانی زندگی میکنند. تیپی از جوانهای حزباللهی که به شدت پیگیر و درگیر و حاضر در تمام این سالهای پرالتهاب بودهاند. نگاه دهنمکی به شخصیت «فرید چاردانگه» نگاه منتقدانهای است، در خیلی از قسمتها او را هجو میکند و بدون ملاحظه نوع نگاه و سبک تعامل او با دنیا و آدمها را نقد میکند و این نگاه او موجب اعتراضاتی از آدمهایی که همفکر و همشکل نگاه دهنمکی هستند به او شده است.
این اتفاق غمانگیزی است. اینکه سرانجام بعد از چندین سال واکنشهای دفعی به نقد رسانهای از آدمهایی که به مذهب و نظام وابستگی دارند، حالا محدوده خط قرمز نقد در رسانههای ایرانی، حتی در رسانه مطمئنی به نام رسانه ملی، اینقدر بزرگ شده است که نقد مهربانانه یک شخصیت منتسب به دستهای از آدمها که به نظام و دین وابستهاند، تحمل نمیشود. اگر تا سالهای پیش منع، کنترل و محدودی نقد روحانیت با استدلال «حرمت»، «شانیت» و «سوءاستفادههای احتمالی» موجه جلوه داده میشود، حالا امروز ما با شرایطی مواجه شدهایم که نقد یک شخصیت فرضا بسیجی یا حزباللهی و نقد رفتارهایی که همه هم بر «وجود» آن و «مضر و آسیب زننده بودن» آنها اذعان دارند اینگونه با واکنشهای دفعی مواجه میشود، در حالی که از همان دارودسته چند شخصیت به شدت مثبت نمایش داده میشود و اساسا قهرمان سریال همصنف اوست و حتی به رفتارهای او منتقد، اما باز هم تحمل نمیشود. ( این دقیقا مشابه همان اتفاقی است که سر یکی از فیلمهای جشنواره فجر سال گذشته رخ داد) به این ترتیب، فکر میکنم اینجا ما باز با وجود همه نقصها و مشکلات ساختاری و محتوایی با یک حرکت پیشرو از سوی دهنمکی مواجهیم. این که او تیغ نقد را مثل چند نمونه قبلی کارهایش به مواضع و نقاطی از جامعه میکشاند که لایهای از تقدس بیمورد، در همه این سالها موجب نشاختن آسیبهای آن نقاط و بدتر از آن بوجود آمدن تصور حق به جانب همیشگی برای آنها بوده است. حال اینکه این نقد چهقدر با لودگی و پرداخت نامناسب انجام شده است؛ اینکه شخصیتپردازی فیلم به شدت ضعیف است و ساختار سینمایی کار بیتعارف پر از ایراد، مرحله بعدی کار است. ظاهر «معراجیها» نشان نمیدهد، ظاهر دهنمکی هم نشان نمیدهد، اما دارد کارهای مهمی انجام میدهد. با وجود همه گلایهها و ضعفها و کاستیها. تسنیم 115
۱۵/۰۷/۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
«معراجیها» تا مدتها مرا در یاد شهدای گمنام نگه داشت/ از همکاری با دهنمکی پشیمان نمیشوم
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون شاهرخشاهی در گفتگو با مهر معراجیها تا مدتها مرا در یاد شهدای گمنام نگه داشت از همکاری با دهنمکی پشیمان نمیشوم نیما شاهرخشاهی جزئیاتی از نحوه حضور در معراجیها و نقش خود شرح داد و با اشاره به سکانسی که شهدای گمنام دفن میشوند از تأثیر ایکهنگی و محافظهکاری دانشگاهها
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۵۸ غلامرضا صراف با بیان اینکه نبود نقد کهنگی و محافظهکاری دانشگاهها باعث پرداخته نشدن به ادبیات معاصر است میگوید ضعف نقد در ایران باعث شده است که مثلا هنوز هم درباره مدرن بودن صادق هدایت اجماعی وجود نداشته باشد این منتقد ادبی درباره دلیل کمتوجهی دهمکاری ارکستر سمفونیک تهران با کیتارو تکذیب شد
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی همکاری ارکستر سمفونیک تهران با کیتارو تکذیب شد رهبر ارکستر سمفونیک تهران اخبار منتشرشده مبنی بر همکاری برخی از نوازندگان این مجموعه موسیقایی در کنسرت کیتارو با عنوان ارکستر سمفونیک تهران را تکذیب کرد منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونیک تهران درما کاری به روشنفکر و غیرروشنفکر نداشتیم/سینمای ایران از دهه60 تا امروز در گفتوگو با سیدمحمد بهشتی
ما کاری به روشنفکر و غیرروشنفکر نداشتیم سینمای ایران از دهه60 تا امروز در گفتوگو با سیدمحمد بهشتی فرهنگ > سینما - سیدمحمد بهشتی معتقد است جای اصل و حاشیه در سینمای ایران در سالهای گذشته تغییر کرده و همین مشکلاتی را متوجه این سینما کرده است سمیه علیپور بهشتی که بناظری در گفتوگو با فارس: آموزشوپروش و شهرداری در تبلیغات همکاری نکردند/ تخصیص ۱۰۰ میلیون بن خرید کتاب
ناظری در گفتوگو با فارس آموزشوپروش و شهرداری در تبلیغات همکاری نکردند تخصیص ۱۰۰ میلیون بن خرید کتابدبیر ستاد اجرایی نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گفت دوستان حق مطلب را نسبت به این نمایشگاه ادا نکردند در صورتی که معاونت فرهنگی شهرداری تهران برای تبلیغات این نمایشگاه قول مساعد دبیکاری فسادآور میترا حجار! |عکس|
بیکاری فسادآور میترا حجار |عکس| میترا خانم حجار ظاهرا این روزها خیلی مشغولیت خاصی ندارد چون خودش نوشته بیکاری فساد می آورد جمعه 11 مهر 1393 ساعت 18 19کاری از حبیب والینژاد و محمدحسین مهدویان مستند «استخوان لای زخم» امشب از شبکه یک پخش میشود
کاری از حبیب والینژاد و محمدحسین مهدویانمستند استخوان لای زخم امشب از شبکه یک پخش میشودمستند لای زخم به تهیه کنندگی محمد حسین مهدویان امشب شنبه شب ساعت 23 15 از شبکه یک پخش میشود به گزارش خبرگزاری فارس در این فیلم مستند با استناد به تصاویری ویژه و مستند دلایل تاریخی و زمیندر اختتامیه جشنواره مقاومت عنوان شد دهنمکی به حمایتهای حاتمیکیا پاسخ داد/ فرشتگان دو جا به کار آدمیان میخن
در اختتامیه جشنواره مقاومت عنوان شددهنمکی به حمایتهای حاتمیکیا پاسخ داد فرشتگان دو جا به کار آدمیان میخندندمسعود دهنمکی خطاب به حاتمیکیا گفت آقای حاتمیکیا فرشتهها دو جا به کار آدمیان میخندند یکجا وقتی که خدا به کسی عزت میدهد و دیگران آن را نفی میکنند و جایی که خدا مدهنمکی در برنامه «هفت» عنوان کرد تا زمانی که حرف داشته باشم در سینما کار میکنم/سینمای ضد جنگ مختص
دهنمکی در برنامه هفت عنوان کردتا زمانی که حرف داشته باشم در سینما کار میکنم سینمای ضد جنگ مختص آغازگران جنگ استکارگردان فیلم سینمایی معراجیها با تاکید بر ادامه فعالیت خود در عرصه فیلمسازی گفت تا زمانی که حرفی برای گفتن داشته باشم در سینما کار میکنم به گزارش خبرگزاری فارس ستوضیح درباره چاپ کاریکاتور محمود احمدی نژاد
توضیح درباره چاپ کاریکاتور محمود احمدی نژاد سردبیر نشریهی طنز خطخطی اظهار کرد در چند سالی که خطخطی منتشر میشود مشکل و فشاری دربارهی کشیدن کاریکاتور مسوولان سیاسی نداشتیم و اگر این کاریکاتورها کمتر روی جلد رفتند به سیاست خود نشریه مربوط میشد خبرگزاری ایسنا سردبتوضیح نشریه ای که کاریکاتور احمدی نژاد را روی جلد چاپ کرد: مشکل قانونی نداریم
توضیح نشریه ای که کاریکاتور احمدی نژاد را روی جلد چاپ کرد مشکل قانونی نداریم فرهنگ > رسانه - ایسنا نوشت سردبیر نشریهی طنز «خطخطی» گفت در چند سالی که «خطخطی» منتشر میشود مشکل و فشاری دربارهی کشیدن کاریکاتور مسوومشکلی برای کاریکاتور احمدینژاد نداشتیم
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۴ سردبیر نشریهی طنز خطخطی اظهار کرد در چند سالی که خطخطی منتشر میشود مشکل و فشاری دربارهی کشیدن کاریکاتور مسوولان سیاسی نداشتیم و اگر این کاریکاتورها کمتر روی جلد رفتند به سیاست خود نشریه مربوط میشد امین مویدی بهبهانهی چاپ کاریکاتوری از محمودتصاویری از طرح تحسینبرانگیز مرسدس بنز
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۶ کمپانی مرسدس بنز با طراحی یک خودروی سنگین مفهومی دنیای طراحی خودرو را به تحسین واداشته است به گزارش ایسنا پولنیوز با انتشار عکسهایی از این اعجوبه آلمانی نوشت زمانی که در رابطه با خودروی مفهومی یا همان کانسپت ها میشنویم بیشتر انتظار داریم با یاعلام آمادگی خانه هنرمندان برای همکاری با هنرمندان افغان
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۴ مراسم بزرگداشت نودوپنجمین سالروز استرداد و استقلال افغانستان در خانهی هنرمندان ایران برگزار شد به گزارش ایسنا مراسم بزرگداشت نودوپنجمین سالروز استرداد و استقلال افغانستان با حضور نصیر احمد نور - سفیر افغانستان در ایران - مجید سرسنگی - مدیرعامل خانهینمایش کاریکاتورهای ضد جنگ هنرمند ایرانی در صربستان
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی نمایش کاریکاتورهای ضد جنگ هنرمند ایرانی در صربستان مجموعه ای از کاریکاتورهای ضد جنگ سیدمسعود شجاعی طباطبایی در صربستان به نمایش درآمد سیدمسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این نمایشگاه توضیح داد سال گذشتهبا همکاری حوزه هنری کودک و نوجوان/ فروشگاه انجمن قلم ایرانی به لوازمالتحریر بومی و ایرانی مجهز شد
با همکاری حوزه هنری کودک و نوجوان فروشگاه انجمن قلم ایرانی به لوازمالتحریر بومی و ایرانی مجهز شدهمزمان با آغاز سال تحصیلی با همکاری حوزه هنری کودک و نوجوان فروشگاه کتاب انجمن قلم ایران به لوازمالتحریر بومی و ایرانی مجهز شد به گزارش خبرگزاری فارس مهدی مقامی معاون تجاریسازی آنیوشا ضیغمی و رضا عطاران با کاریکاتورشان /عکس
نیوشا ضیغمی و رضا عطاران با کاریکاتورشان عکس در جشن شادی برای اولین بار رضا عطاران هنرمند محبوب مشهدی سینمای ایران بر روی استیج یک جشن خصوصی رفت رضا که در کنار خود نیوشا ضیغمی را به عنوان یکی دیگر از میهمانان این جشن می دید پس از گپ و گفتگو با مدعوین توسط مسیح فلاح غافلگیر شد و-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها