محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843587836
به بهانه سفر داستاننویسان به مکران و سواحل خلیج فارس مکران بهانه است/ چه کسی تاکنون جام جهانی «ویوا» را تکنگاری کرده است؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به بهانه سفر داستاننویسان به مکران و سواحل خلیج فارس
مکران بهانه است/ چه کسی تاکنون جام جهانی «ویوا» را تکنگاری کرده است؟
شاید از بسیاری از ایرانیها بپرسید مکران چیست، نمیدانند. کاری ندارد همین حالا امتحان کنید، از دوستانتان استعلام کنید. جایی که میتواند به اندازه خلیج فارس مهم باشد که واقعا هست.
خبرگزاری فارس-گروه کتاب و ادبیات: سخنرانها و روضهخوانها معمولا آخرِ حرفشان میزنند به دشتِ کربلا و روضه را سنگین میکنند. من میخواهم در آغاز بزنم به دشتِ کربلا. دشتِ کربلا را فرض کن. ما همه به امام حسین ارادت داریم. گفت درست است نماز نمیخوانم، ولی هیأت نروم که کلّا بیدین میشوم. ولی اعتقاد به قیمهی امام حسین از کجا آمده و به ما رسیده؟ ما همه که اهل کشف و شهود و مکاشفه نیستیم که برویم از اهلش بپرسیم که داستان کربلا چه بوده. پس راه حل چیست؟ اعتماد به روایتها و نوشتههای تاریخی. میرویم لابهلای نوشتههای تاریخی. میرویم سراغِ نسخِ خطّی. میرویم سراغ ارشادِ شیخِ مفید. نگاه میکنیم، آرام میگیریم. میگوییم دمش گرم، هزار سال پیش آمد روایتهایی را از ماجرای دشت نینوا نوشت. یا اگر کسی زیاد غر غر کرد سرمان، لهوف را میکوبیم توی صورتش و میگوییم نگاه کن این بندهی خدا هشت صد سال پیش آمده اینها را نوشته. آن شاعری که میسرود، آن مدّاحی که شعر میخواند، آن سخنرانی که سخنرانی میکرد در ذهنمان نماند، آن قدر که لهوف ماند و روضه الشّهدا و کتیبههای محتشم کاشانی. بیاییم نزدیکتر. از یمین و یسار تاریخمان چقدر خبر داریم؟ از بالا و پایین رخدادهای تاریخیمان چقدر؟ خیلی کم! همین شده که الان در به در دنبال پیرمردی میگردیم که 28 مرداد 32 را برایمان روایت کند. تازه اگر شلتوک و آت و آشغال را قاطی روایتِ اصیل نکند که نمیتواند که نکند. بعد 60 سال کی میداند چه بوده و چه نبوده. آن هم در دنیای سیاستزدهی امروز که پر است از داییجان ناپلئونهایی که دو تا افسرِ ریقوی فسایی را لشکرِ تفنگدارانِ انگلیسی میدیدند. چرا این قدر دور برویم؟ همین انقلاب خودمان. همین بهمن 57. میدانید روایتها و روزنوشتهاش را کهها نوشتند؟ من اسمشان را نمیآورم، ولی غالب روایتهای روزهای انقلاب را ما ننوشتهایم. منظورم از ما، مردم است. ما آدمهایی که حرف امام را باور کردیم و ریختیم توی خیابان. کسانی نوشتند که به امام میگفتند آیت الله خمینی (خطاب «خمینی» یا «آقای خمینی» یا «امام» مال ما مردم است؛ ولی آیت الله خمینی نه) و آنجایی که جا داشت و فرصت و مجال، به امام متلک میانداختند دربارهی ظهور دوبارهی استبداد در قالب دین. همینها الان میآیند در شبکههای خارجی مینشینند و بریدهی روزنامه را جلوی دوربین میگیرند و به مردم میگویند: «نگاه کنید من اینها را همان روز نوشتم. من تنها کسی هستم که روایت و حاشیههای اعدام هویدا را نوشتهام. من تنها کسی هستم که اعدامهای روی پشت بام مدرسهی رفاه را در شبهای انقلاب نوشتهام.» در دروغش، راست هم میگوید. بس که روایت اصیل است. و ما جا ماندهایم. اهمیّت حرفِ من را شاید آدمهایی از جنس بهروز افخمی بفهمند. کسی میخواست از زندگی امام فیلم بسازد. که ساخت. ولی توفیقی نیافت. شاید افخمی دربهدر دنبال این بود که از امام بخواند و دربارهی امام بخواند. نه از زبانِ بولتننویسیانِ امروزی که حقوقشان ماه به ماه از بشکهی نفت به حسابِ کوتاهمدّتشان کارت به کارت میشود. بلکه از زبان کسانی که نزدیک بودند به واقعه. از همان روزها. نمیدانم افخمی چقدر حاضر بود بپردازد به نویسندهی باهوشی که امام را در مجلس شواری ملّی دیده بود و چند دقیقهای با امام حرف زده بود و بعد شرح این دیدار را جایی نوشته بود. حتّی تو بگو نویسندهی بدقلقی مثل صادق هدایت که امام را دیده بود و باهاش حرف زده بود. حتما وقتی رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان رفته بوده، خبرنگاران و روزنامهنگاران و عکّاسان زیادی همراه رهبر رفته بودند. ولی کدام روایت در تاریخ ماند و به عقیدهی برخی بهترین تبلیغ برای رهبر مملکت شد؟ قبول دارم که یک نویسندهی درجهی یک مثل امیرخانی، کارش را خوب بلد است و میداند چطور حاشیهنگاری کند. ولی بحث اصلی این است که تکنگاری یا حاشیهنگاری چیزی را در خودش دارد و چیزی را تبلیغ و بیان میکند که هیچ ژانر دیگری در نوشتن نمیتواند آن کار را انجام دهد. اصلِ قصّه این است که بپذیریم تکنگاری شعبهای از روزنامهنگاری نیست. تکنگاری شعبهای از خبرنویسی نیست. بلکه این یک کارِ جداست. یک اثر و ژانرِ مستقل است. اگر بپذیریم که این یک نقطهی عزیمت متفاوت به روایت است، آنگاه شأنش را مییابیم. آنگاه درست مینگاریم و به صفحههای تاریخ به حسرت نگاه نمیکنیم. آنگاه میفهیم اگر در جام جهانی دیگری ستارهی موشرابی ما لگد به کلمنِ آب زد، چطور وقتی بگذاریم تا از آن بنویسیم که بماند. اصلِ افتراقِ ما با هر کار سریع و آنی و برقآسای دیگر همین است. همین وقت گذاشتن. خبرنگار به واسطهی کارش باید به سرعت خبرها و تحلیلها را مخابره کند تا از دهان نیافتد و تا سو و گرما و نور این گون خاموش نشده، بهرهی ارتباطی از آن ببرد و منتقلش کند و تنور را گرم نگه دارد. که البته کاریست لازم و درست و بههنجار. امّا تکنگاری کاری از جنس آتش زدنِ ذغال است. آرام و بیهیاهو. شما در آتش زدن گون نیاز ندارید بنشینید. سرپا هم میتوانید آتش بزنید و بروید. امّا در آتش زدن ذغال باید نشست. باید بدن را کنار اجاق آرام نشاند. این توصیفی از تکنگاریست. تکنگاری کاریست که اتّفاقا با تهنشین شدن پیش میرود. با رام شدنِ واقعیّت. با افساری که تکنگار بر گردنِ اسبِ پرهیاهوی لحظه میاندازد و او را به این طرف و آن طرف میکشاند تا آرامش کند. تا بشناسدش. تا وقت صرف کند. سادهاش این میشود کاری که روزنامهنگار و خبرنگار باید در ده دقیقه انجام دهد، تکنگار باید در صد دقیقه انجام دهد. باید روایت را مالِ خود کند. باید روایت را بسازد. باید واقعیّت را بشناسد. باید تکنگاری کند. یعنی چه تکنگاری؟ من تنها سعی کردهام از ضرورت کار بگویم. من تنها خواستم بگویم تکنگاری چه نیست و شبیه چه هست. همین. که گفتم تکنگاری، روزنامهنگاری یا خبرنگاری یا کاری سریع و آنی و لزوما شوآفی نیست. سوارکاری بر اسبی چموش نیست. بلکه شبیه است به رام کردن اسب، نه لزوما سوارش شدن. یادتان باشد مکران در کار ما بهانه است، اصل روایت است؛ روایت جاهایی که ندیدهام. اصل روبهرو شدن با نوعی از زندگیست که تا به حال تجربهای ازش نداشتهایم. در دنیای رسانهزدهای پشت رایانهمان نشستهایم و خیال میکنیم که از همهجا باخبریم. که نیستیم. شاید از بسیاری از ایرانیها بپرسید مکران چیست، نمیدانند. کاری ندارد همین حالا امتحان کنید، از دوستانتان استعلام کنید. جایی که میتواند به اندازه خلیج فارس مهم باشد که واقعا هست. روایت چنین انرژیهایی نهفتهای بر عهدهی ماست. مانند جام جهانی ویوا. عشق تکنگار باید این باشد که روزی جام جهانی ویوا را تکنگاری کند. تقریبا کسی تا به حال نام جام جهانی ویوا را نشنیده که بخواهد تکنگاریاش کند. جالب است بدانید جام جهانی ویوا، جام جهانی فوتبال است که بین 27 منطقهی تجزیهخواهِ جهان هر دو سال یک بار برگزار میشود. مثل کردستان عراق. ولی کسی از این جام جهانی خبری ندارد. که جدا از سیاسی بودنش، کیفیّت ورزشی لازم را ندارد و رسانهی تمامیّتخواه وقعی به آن نمینهد و اینجاست که راهِ ما از رسانههای خبری جدا میشود. ما باید از این جام جهانی که همه میبینندش، حرکت کنیم به سمت جام جهانی که هیچ کس نمیبیندش. هدف و آرزو یک تکنگار باید این باشد که از فیفا به ویوا برسد. اگر من حق انتخاب داشتم بین جام جهانی فیفا در برزیل و جام جهانی ویوا مثلا در قبرس شمالی، حتما قبرس شمالی را انتخاب میکردم. بگذریم که ما از فیفا هم عقبیم و روایتِ چگالی از فیفا هم در دستمان نیست. صد حیف. تکنگار آدمیست از جنس مشهدی ظهور. آرامترین آدمی که ممکن است به عمرت دیده باشی. مردِ تجربههای ناب. وقتی همهی انبارِ کاه آتش گرفته بود، دست راستش را مشت کرد و چسباند به گودیِ پشتِ کمرش و آتشِ گستاخِ زبانه کشیده تا آستانهی آسمان را نگاه میکرد. آرام و بیذرّهای نگرانی، تجربهی سوختنِ یک انبار کاه را به همهی تجربههای زندگیاش اضافه میکرد. وقتی مردم بهش اعتراض کردند چرا خاموشش نمیکنید؟ گفت: «آتش نشانی تا ده دقیقهی دیگر میآید، هر کاری هم الان کنم بیفایده است و نمیتواند این آتشِ جهنّم را خاموش کند. پس بگذار نگاهش کنم.» نگاهش کرد. روی برگرداند از مایی که نگران انبار کاهش بودیم. کم از 5 دقیقه آتش نشانی آمده بود. من چیزی از آن سوختنها یادم نمیآید، جز لباس قرمز آتشنشانها. ولی مشهدی ظهور پنج سال بعد توضیح داد که چوبِ نرّاد بهتر از تبریزیست. و مردم متعجّب ازش پرسیدند چرا؟ از کجا میگویی؟ مشهدی ظهور گفت: «از آن آتشسوزی به یاد دارم. چون نصف سقف تبریزی بود، نصفش نرّاد. تبریزی اندازهی یک سیگار حاجی قنبر دود شد و خاکستر، ولی نرّاد اندازهی دو نخ سیگارِ شیراز حاجی قنبر، مقاومت کرد و کوشید که نسوزد.» حاجی قنبر پدربزرگم بود که از شروع آتشسوزی آنجا بود و تا سوختنش نصفِ پاکت را از استرس و نگرانی کشید. اصلِ کارتان این است که در سفری همراه میشوید که فقط مثل مشهدی ظهور میخواهید ببینید. اگر کار دیگری کنید یا بخواهید درگیر کارها و امور دیگری شوید که به چشم دیگران کار بیاید، قافیه را باختهاید. وظیفهی شما در این سفر کار نکردن است! نشستن است؛ نه برخاستن و دویدن؛ بلکه تنها دیدن. نمیدانم انتخاب با خودتان است علاقهمندان تکنگاری. یا مشهدی ظهور باشید یا نرّاد. ولی حاجی قنبر نباشید که سیگار برای بدن ضرر دارد. میثم امیری انتهای پیام/و
93/07/15 - 09:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]
صفحات پیشنهادی
اسماعیل براری در گفتوگو با فارس کودکان نباید بهانهای باشند برای بهرهمند شدن از سهم نفت!
اسماعیل براری در گفتوگو با فارسکودکان نباید بهانهای باشند برای بهرهمند شدن از سهم نفت کارگردان شهر در دست بچهها گفت کودکان برای ما نباید ابزار باشند و یا به فرصتی برای پر شدن بیلان کاری و یا حتی نمایش تواناییهایما در عرصه اجرایی بدل شوند و بهانهای باشند برای بهره مند شدنرئیس کانون شوراهای اسلامی کار در گفتوگو با فارس: برخی قانون کار را به بهانه امنیت هدف قرار دادهاند/ قانون ک
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار در گفتوگو با فارس برخی قانون کار را به بهانه امنیت هدف قرار دادهاند قانون کار آخرین مانع اشتغال و تولید در بین ۲۰ مولفهرئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفت برخی قانون کار را مانع تولید و اشتغال میدانند و برخی مواد قانون کار را به بهانه امنیتهرشب یک داستان کوتاه: از مشهدالرضا تا جمکران
هرشب یک داستان کوتاه از مشهدالرضا تا جمکران كبوتراي حرم بق بقو كنان پایین ميآمدند دانه ميخوردند و با قلبي پر نشاط به سوي آغوش رضوي برميگشتند مرد نگاهش از كبوترها و پنجرة فولاد گذشت و به گنبد طلایي رسید به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران هوا صاف و آبفارس به بهانه هفته دفاع مقدس گزارش میدهد زندگی سردار مظلومی که هنوز غریب است
فارس به بهانه هفته دفاع مقدس گزارش میدهدزندگی سردار مظلومی که هنوز غریب استدوران هشت سال دفاع مقدس مملو از زنان و مردانی است که مظلومانه برای دفاع از حق و حقیقت به فرمان رهبرشان لبیک گفته و مظلومانه و غریبانه به دیار حق شتافتند یکی از این فرزندان خمینی کبیر ره حاج روح الله اصلگزارش فارس از حذف نابهنگام کشتیگیر قم خاموشی ستاره رخشان قم در بازیهای آسیایی/ مصدومیت بهانهای واهی
گزارش فارس از حذف نابهنگام کشتیگیر قمخاموشی ستاره رخشان قم در بازیهای آسیایی مصدومیت بهانهای واهیستاره کشتی فرنگی استان قم در آستانه اعزام به بازیهای آسیایی ناباورانه از لیست تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان حذف شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم این کشتیگیر هادی علیزادهپورنیا اسبهرهبرداری از سواحل مکران نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد
استانها شرق سیستان و بلوچستان امام جمعه زاهدان بهرهبرداری از سواحل مکران نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد زاهدان-خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو عزم و اراده ملی است اظهار داشت پتانسیلهای بندر چابهاربهانههایی که هیچ گاه تمامی ندارد بالاخره چه کسی میوه را گران میفروشد؛ دلال، کشاورز یا میوهفروش؟
بهانههایی که هیچ گاه تمامی نداردبالاخره چه کسی میوه را گران میفروشد دلال کشاورز یا میوهفروش با آنکه طی طرح ضربتی ظاهراً دلالها از بازار میوه پایتخت جمعآوری شدند اما قیمت میوه تکان نخورد و همچنان گران ماند از کشاورز بارفروش خردهفروش و میوهفروش دلیل را که جویا میشوطنین صدای ناصر عبداللهی از حنجره نامی عبداللهی در سالن خلیج فارس
طنین صدای ناصر عبداللهی از حنجره نامی عبداللهی در سالن خلیج فارس شب گذشته جلسه ای دیگر از آکادمی موسیقی هزار صدا باحضور مهرداد نصرتی زهرا عاملی امید حاجیلی محمدعلی بهمنی سعید کریمی حامد صوفی پور اهورا ایمان نامی عبداللهی امید جامع و مسعود امامی درقدرت بخشیدن به سند چشم انداز مسجد مقدس جمکران
قدرت بخشیدن به سند چشم انداز مسجد مقدس جمکران دوازدهمین جلسه شورای فرهنگی این مکان مقدس با حضور اعضا برگزار شد و در این جلسه ابعاد مختلف تدوین سند چشم انداز مسجد مقدس جمکران مورد بحث و بررسی قرار گرفت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز دوازدهمین جلسهمقدمه اخصاصی «گرت پورتر» برای نسخه فارسی «بحران ساختگی» پرونده هستهای بهانهای برای جنگ ا
مقدمه اخصاصی گرت پورتر برای نسخه فارسی بحران ساختگیپرونده هستهای بهانهای برای جنگ اقتصادی علیه ایران استگرت پورتر معرفی نسخه فارسی کتاب بحران ساختگی که توسط خبرگزاری فارس منتشر شده مایه خرسندی من است به گزارش خبرگزاری فارس گرت پورتر نویسنده و محقق آمریکایی مقدمه زیر را بگزارش خبرنگار اعزامی فارس از اینچئون برخورداری: امیدوارم تبعیض بین رشتههای تفنگ و تپانچه برطرف شود/بهانهتراش
گزارش خبرنگار اعزامی فارس از اینچئونبرخورداری امیدوارم تبعیض بین رشتههای تفنگ و تپانچه برطرف شود بهانهتراش نیستم تیراندازی تیم ملی ایران گفت امیدوارم تبعیض بین رشته تفنگ و تپانچه برطرف شود چراکه این تبعیض در حال ضربه زدن به این رشته است به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به اینچئوبه بهانه نمایش «کانی مانگا» در برج میلاد فرامرز قریبیان: از مرحوم سیف الله داد خیلی چیزها یاد گرفتم
به بهانه نمایش کانی مانگا در برج میلادفرامرز قریبیان از مرحوم سیف الله داد خیلی چیزها یاد گرفتمبازیگر فیلم کانی مانگا با بیان اینکه از مرحوم سیف الله داد خیلی چیزها یاد گرفتهام گفت کانی مانگا نسبت به سایر فیلم های اکشن با وسواس بسیار زیاد نگاه خوب مرحوم داد و جلوه هاعکس های جدید رز رضوی و اشکان اشتیاق در صبح خلیج فارس
عکس های جدید رز رضوی و اشکان اشتیاق در صبح خلیج فارس رز رضوی و اشکان اشتیاق در صبح خلیج فارس عکس های رز رضوی و اشکان اشتیاق در صبح خلیج فارس عکس های رز رضوی و اشکان اشتیاق در صبح خلیج فارس عکس هایرز رضوی و اشکان اشتیاق در صبح خلیج فارس عکس های رز رضوی و اشکان اشتیاق در صبح خلیجبه بهانه زادروز شاعری با شعرهای مخملین
به بهانه زادروز شاعری با شعرهای مخملیندوستت دارم را من دلاویزترین شعر جهان یافته ام تو هم ای خوب من این نكته به تكرار بگو این دلاویزترین حرف جهان را همه وقت نه به یك بار و به ده بار كه صد بار بگو دوستم داری را از من بسیار بپرس دوستت دارم را با من بسیار بگودربهرام بیضایی از خوشبینی ساده انگارانه در فیلمفارسی عبور کرد/ تفاوت بافت بصری دو فیلم«عمو سیبیلو» و«سفر»
فرهنگ و هنر سینمای ایران حمید امجد در نشست هنر و تجربه بهرام بیضایی از خوشبینی ساده انگارانه در فیلمفارسی عبور کرد تفاوت بافت بصری دو فیلم عمو سیبیلو و سفر حمید امجد نمایشنامه نویس معتقد است بهرام بیضایی برخلاف جریان رایج فیلمسازی در دهه 1340 که برپایه خوشبینی در فیلمفارفیلترینگ فقط پنهانکاریها را زیاد میکند/ فیلترینگ بهانه دست خارجیها میدهد
شبکههای اجتماعی آری یا خیر قادر باستانی پاسخ میدهد 12 فیلترینگ فقط پنهانکاریها را زیاد میکند فیلترینگ بهانه دست خارجیها میدهد 1393-07-02 08 29 فیلترینگ بیرویه غیر از نارضایتی بهانه دست خارجیها میدهد تا نظام را به نقض آزادیهای شخصی و جریان آزاد اطلاعات متهم کنندکارشناس روابط بینالملل در گفتوگو با فارس: آمریکاییها به بهانه مبارزه با داعش به دنبال حضور بلندمدت در خاورم
کارشناس روابط بینالملل در گفتوگو با فارس آمریکاییها به بهانه مبارزه با داعش به دنبال حضور بلندمدت در خاورمیانه هستندکارشناس روابط بینالملل هدف آمریکاییها از مبارزه با داعش را حضور بلندمدت در خاورمیانه خواند و گفت داعش در اندازهای نیست که نتوان آن را در کوتاه مدت نابود کرد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها