تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809735128




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سپردن میدان به اهل جنجال و ادعا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۵




10-1243.jpg

حمیدرضا شاه‌آبادی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل نپرداختن به موضوعاتی مثل اسطوره‌ها و جایگاه آن‌ها در ادبیات کودک و نوجوان ما، کنار کشیدن اهل فن واقعی و سپردن میدان به دست کسانی است که جز جار و جنجال و ادعاهای بی‌مورد و تحقیر دیگران کاری بلد نیستند. این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: فردی که تا به امروز حتی اسمش‌ را نشنیده بودم، در مصاحبه‌ای اغلب نویسندگان کودکان و نوجوان را بی‌سواد می‌خواند و ناشران را پُرمدعا می‌داند و از همه مهم‌تر حکم به ضعیف‌ بودن اسطوره‌های ایرانی می‌دهد. هیچ معلوم نیست او که هنوز فرق اسطوره و افسانه‌ها‌ را نفهمیده چگونه حکم می‌دهد که اسطوره‌های ایرانی در رده‌ افسانه‌ها قابل بررسی هستند و چند بار تکرار می‌کند که اسطوره‌های ایرانی از اسطوره‌های یونانی ضعیف‌تر‌ند. نویسنده کتاب «لالایی برای دختر مرده» تأکید کرد: هر دانشجوی مبتدی و کم‌سوادی می‌داند که اسطوره‌های ملل اصولا از نظر ارزشی قابل مقایسه نیستند؛ همان‌طور که نمی‌توان گفت‌ یکی از آن‌ها در قیاس با دیگری ضعیف‌تر یا قوی‌تر است. اسطوره‌ها هم که در زبان ریشه دارند نمی‌توانند از نظر قوت و ضعف با یکدیگر مورد مقایسه قرار گیرند. آن‌چه موجب خلق اسطوره می‌شود در ژرف‌ترین نقطه‌ ذهن ریشه دارد و آن نقطه‌ای است که صرفا به انسان بودن انسان وابسته است نه به ملیت، قومیت، فرهنگ و غیره. انسان به ما هو انسان اسطوره می‌سازد نه در جایگاه ملیت و قومش. شاه‌آبادی افزود: به همین دلیل خیلی ساده‌انگاری است که اسطوره‌های ملل را از نظر قوت و ضعف با هم مقایسه کنیم. در یک بررسی ساده می‌توان به برخی از مسائل مشترک میان اسطوره‌ها اشاره کرد. به عنوان مثال موضوع «رویین‌تنی» در اسطوره ایرانی «اسفندیار»، اسطوره یونانی «آشیل» و اسطوره آلمانی «زیگفرید» وجود دارد و هر سه نشان می‌دهد که بشر فارغ از ملیتش و از آن‌جا که انسان بوده به «رویین‌تنی» فکر می‌کرده است. همین‌طور است شباهت‌های میان اسطوره هندی «رامایانا» و اسطوره ایرانی «سیاوش» یا اسطوره یونانی «هراکلس» و اسطوره ایرانی «گرشاسب». به همین دلیل اصولا مقایسه ارزشی ملل از ریشه منتفی است. نویسنده رمان «دیلماج» در ادامه تأکید کرد: اما درباره‌ به‌کارگیری اسطوره‌ها در ادبیات کودک و نوجوان می‌توان گفت این موضوع به شکل گسترده و شاید ناخودآگاه همواره صورت گرفته است. به عنوان مثال بن‌مایه پرندگانی که در جست‌وجوی آزادی هستند، یک بن‌مایه اسطوره‌یی است. این بن‌مایه اولین‌بار در قالب قصه توسط ابن‌ سینا در «رساله الطیر» نوشته شده است و پس از او کسانی مثل نجم الدین، رازی و عطار نیشابوری در قالب «رساله الطیران» یا «منطق الطیر» این اثر را مجددا نوشتند. همچنین می‌توان به داستان «طوطی و بازرگان» مولوی اشاره کرد که یک نوع دیگر از بازنویسی یا بازگویی «رساله الطیر» است. او افزود: به همین ترتیب در دوران جدید شاهد نگارش کتاب «توکا در قفس» از نیما یوشیج هستیم و در کنار آن می‌توان به ده‌ها اثر دیگر اشاره کرد که موضوع آزادی پرندگان را دستمایه‌ کار خود قرار داده‌اند. بنابراین می‌بینیم که یک بن‌مایه اسطوره‌یی به کرات مورد استفاده قرار گرفته است، اما اگر بازنویسی اسطوره‌یی با پایبندی به اصل و اساس آن‌ها با شیوه و زبانی نو مورد نظر قرار گرفته باشد، باز هم عرصه خالی نیست و کارهای آرمان آرین نمونه‌ خوبی از این موضوعات به‌شمار می‌رود. سرپرست مؤسسه الهدی در پایان یادآور شد: اسطوره‌ها همیشه در زندگی ما وجود دارند و به عقیده‌ برخی محققان «اسطوره‌ها از تاریخ زنده‌ترند»، بنابراین نیازی به حاضر و غایب کردن آن‌ها در ادبیات اعم از کودک و بزرگسال وجود ندارد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن