تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814556407




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لباس‌های محلی، آینه تمام‌نمای فرهنگ‌ها


واضح آرشیو وب فارسی::

لباس‌های محلی: یک دفترچه خاطرات رنگارنگ

لباس‌های محلی، بیشتر از یک لباس ساده هستند. آن‌ها مثل یک دفترچه خاطرات رنگارنگ هستند که داستان‌ها و فرهنگ یک مردم را روایت می‌کنند. این لباس‌ها با رنگ‌های شاد و طرح‌های زیبایی که از طبیعت الهام گرفته‌اند، خیلی متفاوت از لباس‌های امروزی هستند. بعضی از این طرح‌ها هزاران سال قدمت دارند و بدون اینکه حتی یک کلمه بگوییم، خیلی چیزها را درباره ما می‌گویند.



لباس‌های گیلانی: یک دنیای رنگارنگ

لباس‌های محلی گیلان، یکی از زیباترین نمونه‌های لباس‌های سنتی ایران هستند. این لباس‌ها پر از رنگ‌های شاد و طرح‌های زیبایی هستند که در زندگی روزمره گیلانی‌ها هم دیده می‌شود. سه نوع لباس اصلی در گیلان داریم: قاسم‌آبادی، تالشی و رسوخی. هرکدام از این لباس‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند، اما همه آن‌ها یک چیز مشترک دارند: زیبایی و اصالت.



رازهای پنهان در لباس‌های قاسم‌آبادی

لباس‌های قاسم‌آبادی خیلی جالب هستند. با نگاه کردن به این لباس‌ها می‌توانیم بفهمیم که خانم‌ها متاهل هستند یا مجرد، چند ساله‌اند و از کجا آمده‌اند. مثلاً رنگ‌های تیره نشان‌دهنده سن بیشتر و رنگ‌های شادتر نشان‌دهنده جوانی است. یا تعداد و پهنای نوارهای روی دامن هم می‌تواند سن یک خانم را نشان دهد. حتی نوع بستن دکمه‌ها هم یک راز کوچک دارد!



چادرشب: یک اثر هنری دست‌بافت

چادرشب یکی از مهم‌ترین بخش‌های لباس زنان گیلانی است. این چادرشب‌ها خیلی زیبا و با طرح‌های سنتی بافته می‌شوند. جالب است بدانید که طرح‌های روی این چادرشب‌ها شبیه طرح‌های روی اشیاء باستانی پیدا شده در گیلان است. زنان گیلانی از چادرشب برای گرم نگه داشتن خود در کارهای روزمره استفاده می‌کردند.

لباس مردان گیلانی

لباس مردان گیلانی هم مثل لباس زنان، خیلی خاص است. مثلاً با نگاه کردن به شلوار مردان می‌توانیم بفهمیم که آن‌ها متاهل هستند یا مجرد. لباس‌های مردان گیلانی برای کارهای سخت و زندگی در طبیعت مناسب بود.



لباس‌های محلی فقط لباس نیستند. آن‌ها یک میراث فرهنگی هستند که باید از آن‌ها مراقبت کنیم. این لباس‌ها به ما یادآوری می‌کنند که ریشه‌های ما کجا هستند و به ما کمک می‌کنند تا هویت خودمان را بهتر بشناسیم.

جمع‌بندی

لباس‌های محلی یک گنجینه ارزشمند هستند. آن‌ها با رنگ‌های شاد، طرح‌های زیبا و داستان‌های جذابی که در خود دارند، ما را به دنیای گذشته می‌برند. با پوشیدن لباس‌های محلی، ما به فرهنگ و تاریخ خود احترام می‌گذاریم و آن را زنده نگه می‌داریم.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن