تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813389558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقريظ رهبر انقلاب بر يك كتاب مانع نقد آن نمي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تقريظ رهبر انقلاب بر يك كتاب مانع نقد آن نمي‌شود
گلعلي بابايي در نشست «بررسي تقريظ‌‌نگاري رهبر انقلاب بر كتب دفاع مقدس» گفت: تقريظ نوشتن رهبري بر كتابي، نبايد باعث شود تا ديگر كسي بر آن كتاب نقد ننويسد.
نویسنده : آرمان محمدي 


به گزارش «جوان»، نشست «بررسي تقريظ‌‌نگاري رهبر انقلاب بر كتب دفاع مقدس» با حضور گلعلي بابايي و حجت‌الاسلام سيد‌محمدرضا حسيني در محل برپايي پنجمين نمايشگاه كتاب دفاع مقدس برگزار شد.
حجت‌الاسلام سيد‌محمدرضا حسيني كارشناس ادبيات و رسانه در ابتداي اين نشست به برشماري فوايد تقريظ‌نگاري پرداخته و گفت: اصلاً اگر تقريظ‌نگاري انجام شود، هدف از انجامش چيست و قرار است ما را به كجا برساند؟‌ فرهنگ اسلام ناب و خط مستقيم انقلاب بايد زنده و تقويت شود. جامعه و نسل جوان ما بايد با گذشته پرغرورشان آشنا و به آن متصل شوند. اين‌ها از فوايد تقريظ‌نگاري هستند.
وي افزود: از ديگر فوايد تقريظ‌نگاري اين است كه انسان الگوساز تربيت كند و چراغ راه باشد. نگارش و چاپ كتاب در حوزه دفاع مقدس و سپس تقريظ‌نگاري بر آن، آدم‌هاي آسماني را با معيارهاي محسوس زميني معرفي و آنها را دست‌يافتني مي‌كند. اگر الگوها را به گونه‌اي تقديس كرديم كه دست‌نيافتني شدند، قافيه را باخته‌ايم. اگر الگوها را به قدري آسماني كرديم كه دست‌نيافتني شدند، آنها را از دست داده‌ايم.
اين محقق در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به روحيه كتابخوان در رهبر انقلاب گفت: شخص مقام معظم رهبري در اين زمينه يك الگو است. بارها ديده‌ايم كه دوستان حوزه هنري و ديگر نهادها به ديدار ايشان مي‌روند و به كتاب‌هايي اشاره مي‌كنند. ايشان هم همه آن كتاب‌ها را خوانده‌اند و نقدشان را هم بلد هستند. در كل ايشان از كتابخوان‌هاي حرفه‌اي و طراز اول اين حوزه هستند.
حسيني گفت: توجه داشته باشيم كه الگو هم براي تكثير و تبعيت است نه براي بوسيدن و بالاي سر گذاشتن. چون عده‌اي شي‌ء مبارك را مي‌بوسند و بالاي سرشان در طاقچه مي‌گذارند تا ديگر چشمشان به آن نيفتد. به نظر من تقريظ‌نگاري‌هاي رهبري معيارهاي ايجابي و سلبي دارد.
در ادامه اين برنامه گلعلي بابايي نويسنده دفاع مقدس گفت: رويه حضرت آقا در تقريظ‌نگاري، رويه بزرگان ديني ماست. تقريباً مي‌توان گفت اين رويه هدايتگرانه است و جامعه را به سمتي مي‌كشاند كه مشتاق خواندن اين كتاب‌ها بشوند. مواردي كه ايشان در تقريظ‌ها به آنها اشاره مي‌كنند، حقيقتاً دقيق است و در واقع نكاتي هستند كه من بايد براي بيانشان، كتابي را 3 مرتبه بخوانم.
سيد حميد روحاني پژوهشگر ادبيات انقلاب نيز با اشاره به اين دقت رهبري مي‌گفت اين ميزان از دقت، براي من به عنوان تاريخ‌نگار انقلاب جذابيت زيادي داشت.
نويسنده كتاب «همپاي صاعقه» ادامه داد: اين تقريظ‌نگاري‌ها براي افرادي كه بر كتابشان تقريظ نوشته مي‌شود، تشويق‌كننده است. براي من هم كه رهبري بر چندين كتابم تقريظ نوشته‌اند، اين احساس وجود دارد كه وظيفه‌ام را انجام داده‌ام و احساس شعف مي‌كنم. البته بخشي از اين قضيه، به آن نگاه پدرانه و ولايتي آقا نسبت به نويسندگان دفاع مقدس هم برمي‌گردد كه به نوعي نظر جامعه ما را به اين موضوع جلب مي‌كند كه چنين ادبياتي هم در كشورمان وجود دارد كه بايد بر آن ارج گذاشت. نمي‌دانم به نويسنده كتاب «نورالدين پسر ايران»‌ بود يا كتاب «لشكر خوبان» كه رهبري فرموده بودند كتابتان خوب است اما نقش همسرتان را به خوبي در آن تشريح نكرده‌اند.
وي در ادامه در پاسخ به سؤال يكي از حاضران مبني بر نقد نشدن كتاب‌هايي كه رهبري بر آنها تقريظ مي‌نويسند، گفت: تقريظ نوشتن رهبري بر كتابي، نبايد باعث شود تا ديگر كسي بر آن كتاب نقد ننويسد. اين دوستمان درباره ناشران بخصوص هم صحبت كردند. رهبري بر 5 كتاب من تقريظ نوشته‌اند كه هيچ‌كدام تا پيش از نوشته شدن تقريظ توسط آن ناشر بخصوص يا ناشران بزرگ چاپ نشده بودند. يعني بعد از نوشته شدن تقريظ بود كه ناشران بزرگ، آثارم را چاپ كردند.
فرد سؤال‌كننده در اين جلسه گفت: البته خود شما (گلعلي بابايي) از افراد بانفوذ هستيد. حسيني نيز گفت: منظور ايشان اين است كه شما، خودتان يك رانت هستيد. بابايي نيز در پاسخ گفت: نه آقا. ما را راه هم نمي‌دهند. ولي به نظرم مي‌رسد كه اگر كتابي خوب باشد، به دست مقام معظم رهبري خواهد رسيد. ماركش هم مهم نيست.
حسيني در ادامه اين جلسه گفت: هركس كه كتابي براي رهبري بفرستد، ايشان به آن نگاه خواهند كرد. بحث اين است كه شايد كتاب به دست ايشان نرسد. بنابراين هركس كه كتابي توليد كرده باشد، راه برايش باز است كه كتابش را به دست ايشان برساند. حالا اينكه يك ناشر، كتاب‌هاي زيادي دارد كه رهبري بر آنها تقريظ نوشته‌اند، به خاطر همان دليل موفقيت آن ناشر است؛ كتاب‌هايي چاپ مي‌كند كه تقريظ مي‌گيرند.
اين محقق گفت: البته به اين نكته هم توجه كنيم كه همه تقريظ‌ها در حكم تعريف نيستند و در واقع بسياري از آنها هم نقد هستند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن