تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835975490
سینما در کش و دار محرمان و نامحرمان
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سینما در کش و دار محرمان و نامحرمان
از مهمترین وصایای امام (ره) این بود، که نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد. انقلاب یک مفهوم متشکل از اجزاء است؛ اجزاء یک انقلاب مثل سنگرهایی میمانند که سقوط یکی زمینه برای سقوط دیگری است.
فرهنگ نیوز: اگر فقط جنگ باشد، در همه جای دنیا و در بین همه افکار مذموم و بد است. هیچ انسان سالمی تمایل ندارد روزی در مقابل همنوع خود قرار بگیرد و برای منافع زود گذر به روی انسانی از جنس خود اسلحه بکشد.
آتش و خون، یتیم شدن فرزندان و بیوه شدن زنان فقط بخشی از تبعات یک جنگ است؛ اما زمانی که جنگ عنوان دفاع پیدا میکند، مقدس میشود و فدای جان در آن ارزشمند است و آنگاه جنگ عنوانی غیر از کشتار پیدا میکند؛ تبدیل میشود به یک مفهوم، یک مفهوم مقدس که درکش برای همه عقول ممکن نیست و فقط انسانها بزرگ و عاقل توان درک آن را دارند البته این بزرگی و عاقل بودن به مدرک دانشگاهی و یا عالم حوزوی بودن نیست؛ گاه خیلی از مردم و پیره زنهای کوچه و بازار این مفهوم مقدس را به خوبی و حتی بهتر از خیلی از کسانی که ژست عقل گرفتهاند میفهمند.
مادر دو شهیدی که با فرزندان خود سخن می گوید و مردم را برای رفع حاجاتشان به زیارت مزار آن دو شهید دعوت می نماید. یقیناً معنی حقیقی "وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ"[۱] را از خیلیها بهتر درک می نماید.
انتشار سخنان عباس کیا رستمی، کارگردان سینما و تلوزیون، پرده از این واقعیت برداشت که درک جنگ و معارف و مفاهیم آن در قد قواره هر کسی نیست و برای فهم آن باید خاضعانه پای درس مادران شهید زانو زد و ملتمسانه از آنها طلب نمود، تا گوشه ای از این معارف را برای ما بازگو کنند.
کیا رستمی در اظهاراتی در یک نشست، که بوی ناراحتی از اقدام ارزشی کارگردانی دیگر را میداد، با بی مفهوم خواندن جنگ آن را دورهی پریودی تاریخ انقلاب دانست؛ دوره ای که با به هیجان آوردن جوانان آنها را به دم گلوله فرستادند. وی با نشستن در جایگاه ملت ایران مخاطب سینمای ایران را مخاطبی خسته از سینمای جنگ دانست و اقبال عمومی جهانی به بعضی از ساختههای خود را دلیل بر حقانیت خود دانست.
البته این تحلیل از کسی که با جنگ بیگانه است بعید نیست و اصلاً از ایشان توقع نمیرود که بتواند در مورد جنگ درست فکر کند؛ چرا که این حریم، حریم مدعیان نیست و دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد.
اما چند نکته جای دقت دارد
۱. اگر مخاطب ایرانی از فیلم دفاع مقدس خسته است، چرا هنوز بسیاری از فیلمهای دفاع مقدس جزء پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است؟ چرا هنوز فیلمهایی چون فیلم عقابها و کانیمانگا در دهه ۶۰، آژانس شیشهای و لیلی با من است در دهه ۷۰ واخراجیهایهاي ۱ و ۲ و ۳ در دهه ۸۰، چ در مطلع دهه ۹۰، جزء پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است؟ و چرا هنوز هم زمانی که تلوزیون سریالی با دست مایه شهادت مثل معراجیها پخش میکند تبدیل به سریالی پر بیننده میشود؟
۲. انقلاب اسلامی معادلات ارزش و ضد ارزش را به هم زده است و تعریف جدیدی از برتری را در فرهنگ ملی و مذهبی ایران به وجود آورده است. از نظر تفکر اصیل انقلاب دیگر انتخاب در جشنواره کن ملاک مانایی و برتری نیست. به نظر نمیرسد جشنواره کن که داور آن "استیون آلن اسپیلبرگ یهودی"[۲] باشد فیلمی را با مضامین اصیل انقلاب به عنوان فیلم برتر انتخاب کند. آقای کیارستمی باید بدانند که فیلم ماندگار آن فیلمی است که دیالوگهایش هنوز در ذهن مردم است.
"«میدونی یه گردان بره خط گروهان برگرده یعنی چی؟ میدونی یه گروهان بره خط دسته برگرده یعنی چی؟ میدونی یه دسته بره خط نفر برگرده یعنی چی؟»"[۳]
البته یقیناً کسی که جنگ را بی مفهوم میداند معنی این دیالوگها را نمیفهمد.
از نظر ملت ایران ارزش در به به و چه چه کردن دشمن نیست؛ ما به خاک قالی نخ نمای خانه مادر شهیدی که با شوق از فدا کردن فرزندش در راه اسلام صحبت میکند ارزش قائلیم، نه به فرش قرمزی که برای سینماگران پهن میکنند.
۳. هویت، همه داشتهی یک ملت است و جنگ چیزی بود که به ملت ایران هویت داد، خود باوری داد، بصیرت و روح ایمان داد. امروزه در همه جای دنیا انقلاب را با مقاومتش میشناسند؛ جنگ در واقع درمان بیماریهای باوری دوران طاغوت بود؛ جنگ که به فرموده امام راحل (رحمهالله) دانشگاه بزرگی بود، با حجامت ملت، باورهای غلط طاغوتی را به باورهای اصیل اسلامی تبدیل کرد؛ باور سازش را به باور مقاومت و اعتقاد ما نمیتوانیم را به باور ما میتوانیم تبدیل کرد.
آنها که جنگ را دوران پریودی انقلاب میدانند، کسانی هستند که به بیماری خود ناباوری مبتلایند و هرگاه حالشان بد میشود، در دامان غرب غش میکنند.
۴. پنجاه سال عبادت کردید، و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیتنامهها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید. [۴] این جمله امام راحل (رحمه الله) مسیر خوبی را نشان میدهد تا با آن هم مفهوم جنگ را خوب درک کنیم و هم قضاوت کنیم، که آیا شهدا از روی هیجان پا در عرصه جهاد نهادند و یا از روی فهم عمیق دینی، کسی آن روز به جوانان این مرز و بوم قول دنیا نداده بود که به خاطر آن به جنگ بروند و کسی هم دست روی احساسات نگذاشته بود، همه با باور عمیق ولایی و به اشاره نوک انگشت امام راحل (رحمه الله) جان در طبق اخلاص نهادند و جبههها را با خون خود رنگین نمودند. جا دارد تا سینما گرانی چون عباس کیارستمی یک بار هم که شده وصیت نامه شهدا را ورق بزنند تا از توهم اینکه حرکتهای رزمندگان حرکتی هیجانی بوده بیرون بیایند.
این قسمتی از وصیت نامه "شهید غلامعلی پیچک" است؛ قضاوت کنیم ببینیم آیا این کلام از یک انسان هیجانی است یا یک انسان عاقل او مینویسد: "بگذارید بگویند حکومت دیگری بعد از حکومت علی (علیه السلام) بود به اسم حکومت خمینی که با هیچ ناحقی نساخت تا سرنگون شد. ما از سرنگونی نمیترسیم از انحراف میترسیم."
فریادها بر سر حاتمیکیا چرا؟!
ناراحتی فیلمسازان غیر ارزشی، از امثال ابراهیم حاتمی کیا طبیعی است؛ چراکه ساخت فیلمهایی چون "چ" ذائقه مخاطب ایرانی را که چند سالی بود آلوده به فیلمهای سطحی شده بود، تغییر خواهد داد و دیگر کسی برای فیلمهای بدون محتوای ارزشی، تره خورد نخواهد کرد.
مسیر امثال حاتمی کیا مسیر گذر از سینمای غیر ارزشی به سینمای ارزشی است؛ چیزی که این روزها اقبال عمومی به آن بیشتر شده است در این میان کارگردانانی که توان و لیاقت ورود به این حریم را ندارند، سعی میکنند با نفی فیلمهای ساخته شده در حوزه ارزشها همچنان خود را در گیشهها و بر سر در سینماها نگه دارند. البته این مسیری است که آغاز شده است و دیگر گوشها حوصله فریادهای مذبوحانه آنها را ندارد.
انقلاب در دست نامحرمان
از مهمترین وصایای امام (رحمه الله) این بود، که نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد. انقلاب یک مفهوم متشکل از اجزاء است؛ اجزاء یک انقلاب مثل سنگرهایی میمانند که سقوط یکی زمینه برای سقوط دیگری است. یکی از این سنگرها سینماست که اگر اجازه دهیم در دست نا اهلان و نامحرمان بیفتند زمینه سقوط سنگرهای دیگر فراهم میشود.
به سینما در دنیا به عنوان ابزار انتقال ایده و فکر نگاه میشود. امروزه هالیوود با ساخت سالیانه چند صد فیلم بر روی افکار عمومی جهان سوار شده است و در این عرصه یکه تازی میکند. این درحالیست که ما درون سینمای خودمان و به دست خودمان، کسانی را پرورش میدهیم که در مواردی هیچ تعهدی به آرمانهای انقلابی ندارند. آنها از طریق وزارت فرهنگ و ارشادی که استواریش ریشه در خون شهیدان دارد و صدا و سیمایی که آنتنهایش به واسطه خون شهدا پا برجا مانده است، بر خلاف باورهای انقلابی مردم صحبت میکنند و در این وسط چشمان خیس مادرانی میماند که نا باورانه تاراج خون شهیدانشان را به نظاره نشستهاند.
متأسفانه با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب هنوز این عرصه در دست کسانیست که نه تنها از ارزشهای انقلابی چیزی نمیفهمند، بلکه فهمشان از ارزشها فهم معکوس است. کسانی چون اصغر فرهادی که تا یکی از ساختههایشان بین المللی میشود به همه چیز را فراموش میکنند حاصل غفلتهای فرهنگی در این سالها میباشند.
البته انقلاب همانطور که با این مشکلات در عرصه سینما مواجه، با رویشهایی در حوزه سینما، تئاتر و موسیقی روبه روست است. کارگردانان متعهدی چون ابراهیم عزیز و بازیگرانی چون الهام چرخنده و یا خوانندگانی چون حامد زمانی از رویشهای انقلاب در این عرصه به حساب میآیند؛ که جا دارد دستگاههای فرهنگی بیش ازپیش از آنها و ساختههایشان حمایت نمایند.
مسئولین باید بدانند اگر چه جنگ در ظاهر تمام شده است اما جنگ فرهنگها هنوز ادامه دارد و به قول شهید چمران "وقتی شیپور جنگ نواخته شود مرد از نامرد شناخته میشود پس ای شیپورچی به نوار!"
[۱] آل عمران ۱۶۹ /کسانی را که در راه خدا کشته شدهاند مرده مپندار، بلکه زندهاند و نزد پروردگارشان به ایشان روزی میدهند.
[۲] رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم کن ۲۰۱۳
[۳] بخشی از دیالوگ فیلم آژانس شیشه ای ساخته ابراهیم حاتمی کیا.
[۴] صحیفه نور ج۱۴ص
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
برگزاری انتخابات اعضای شورای مرکزی انجمن سینماداران
محمدرضا فرجی خبر داد برگزاری انتخابات اعضای شورای مرکزی انجمن سینماداران خبرگزاری پانا مدیرکل دفتر سینمای حرفه ای با اشاره به برگزاری مطلوب انتخابات انجمن سینماداران گفت که ۱۱ سینمادار از تهران و شهرستان به عنوان اعضای شورای مرکزی انتخاب شدند ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ شهريور ساعت 16 16انتشار اطلاعيه اداره کل سينماي حرفه اي براي فيلم اولي ها
۲ مهر ۱۳۹۳ ۱۴ ۳۹ب ظ انتشار اطلاعيه اداره کل سينماي حرفه اي براي فيلم اولي ها شوراي پروانه ساخت اداره کل سينماي حرفه اي براي متقاضيان ساخت فيلم اول اطلاعيه اي صادر کرد به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي سازمان سينمايي متن اطلاعيه شوراي پروانه ساخت اداره کل سينماي حرفسینمای دفاع مقدس بیشتر از حرف به سرمایه نیاز دارد
فرهنگ و هنر سینمای ایران گلایههای یک تهیهکننده سینمای دفاع مقدس بیشتر از حرف به سرمایه نیاز دارد روح الله برادری تهیهکننده فیلمهای دفاع مقدسی معتقد است که صدور پروانه ساختهای متعدد برای آثار دفاعمقدس تا زمانی که حمایت مالی از آنها صورت نگیرد نمیتواند کمکی به این سینمااعضای شورای مرکزی انجمن سینماداران معرفی شدند/ انتخاب نمایندگانی از استانها
فرهنگ و هنر سینمای ایران اعضای شورای مرکزی انجمن سینماداران معرفی شدند انتخاب نمایندگانی از استانها مدیرکل دفتر سینمای حرفه ای با اشاره به برگزاری مطلوب انتخابات انجمن سینماداران از عضویت ۱۱ سینمادار از تهران و شهرستان در شورای مرکزی انجمن سینماداران خبر داد به گزارش خبرگزارصبر و بصیرت دوران دفاع مقدس را در قاب سینما تصویر کنید/ تاکید بر اخلاق مداری
فرهنگ و هنر سینمای ایران آیت الله حائری شیرازی صبر و بصیرت دوران دفاع مقدس را در قاب سینما تصویر کنید تاکید بر اخلاق مداری آیت الله حائری شیرازی معتقد است مقاومت مردم در 8 سال دفاع مقدس در سایه صبر و بصیرت اتفاق افتاد که این ویژگی ها باید به بهترین شکل در قاب سینما به تصویر کوب سایت فیلم سینمایی «مهمان داریم» رونمایی شد
وب سایت فیلم سینمایی مهمان داریم رونمایی شدوب سایت فیلم سینمایی مهمان داریم ساخته محمد مهدی عسگرپور در آستانه اکران عمومی این فیلم رونمایی شد به گزارش خبرگزاری فارس آخرین ساخته محمد مهدی عسگرپور به تهیه کنندگی منوچهر محمدی از اوایل آبان ماه در گروه سینمایی استقلال اکران عمودفاعمقدس ملیترین بخش سینمای ایران است/ عافیتطلبها اینجا جایی ندارند
فرهنگ و هنر سینمای ایران گفتگوی مهر با مدیر انجمن سینمای دفاعمقدس دفاعمقدس ملیترین بخش سینمای ایران است عافیتطلبها اینجا جایی ندارند مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس بر این باور است که سالمترین و صادقانه ترین ژانری که در سینمای ایران وجود دارد و توانسته رنگ و بوی ملی بهانتشار اطلاعیه اداره كل سینمای حر فه ای برای فیلم اولی ها
انتشار اطلاعیه اداره كل سینمای حر فه ای برای فیلم اولی ها خبرگزاری پانا شورای پروانه ساخت اداره كل سینمای حرفه ای برای متقاضیان ساخت فیلم اول اطلاعیه ای صادر كرد ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲ مهر ساعت 09 00 به گزارش سرویس فرهنگی پانا متن اطلاعیه شورای پروانه ساخت اداره كل سینمای حرفه ای بدایوبی در پیامی به سیزدهمین جشنواره مقاومت: سینمایی که ریشه در مقاومت دارد مفهوم تشنگی و لبیک یا حسین را میفهم
ایوبی در پیامی به سیزدهمین جشنواره مقاومت سینمایی که ریشه در مقاومت دارد مفهوم تشنگی و لبیک یا حسین را میفهمدرئیس سازمان سینمایی در پیامی به سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت سینمای ایران اسلامی است سینمایی که ریشه در خط مقاومت دارد مفهوم فرات و تشنگی و لبیک یا حسین را میفهمدسردار جباری عنوان کرد : باید به سینمای دفاع مقدس به عنوان ژانر مادر توجه بشود
سردار جباری عنوان کرد باید به سینمای دفاع مقدس به عنوان ژانر مادر توجه بشودسینمای دفاع مقدس از زمانی که شکل گرفته است شاید یکی از پر بیینده ترین جذاب ترین و مورد توجه قرارگرفتهترین اثار مربوط به سینما باشد بنابراین باید به آثار دفاع مقدس به عنوان ژانر مادر به آن توجه بشود بهسینمای مستقل در سینمای ایران معنا ندارد/ آثار غیر کمدی در سینمای ایران پرفروش نمیشود
مشروح صحبتهای ابوالقاسم طالبی در مناظره هفت سینمای مستقل در سینمای ایران معنا ندارد آثار غیر کمدی در سینمای ایران پرفروش نمیشود تمامی آثار تولید شده در سینمای ایران وابسته به دولت است و سینمای مستقل معنا ندارد به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران برنامه هفتمسئولان بدانند تربت حیدریه سالهاست سینما ندارد/ سفر به مشهد برای فیلم دیدن
فرهنگ و هنر سینمای ایران مستندساز جوان در گفتگو با مهر مسئولان بدانند تربت حیدریه سالهاست سینما ندارد سفر به مشهد برای فیلم دیدن سمیه حسینی فیلمنامهنویس و کارگردان جوان اهل تربت حیدریه میگوید شهرشان سالهاست که سینما ندارد و آنها برای تماشای فیلمهای روی پرده باید به شهر مانتشار اطلاعیه اداره كل سینمای حرفهای برای فیلم اولیها
انتشار اطلاعیه اداره كل سینمای حرفهای برای فیلم اولیها شورای پروانه ساخت اداره كل سینمای حرفهای برای متقاضیان ساخت فیلم اول اطلاعیه ای صادر كرد به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی متن اطلاعیه شورای پروانه ساخت اداره كل سینمای حرفه ای بدهوایی تازه میان دوستداران سینمای انقلاب و مقاومت
هوایی تازه میان دوستداران سینمای انقلاب و مقاومت دیشب هنرمندان حال و هوای دیگری داشتند انگار همه اختلاف سلیقه ها برای لحظاتی به نقاط اشتراک تبدیل شده بود و عین سالهای دفاع مقدس کسی برایش حزب و جناح و دسته و منافع زمینی ملاک نبود همه با شور و نشاط همان سالها می گفتند و می خندیددارابی: جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت گفتمان سینمای انقلاب اسلامی است
نشست مشترک مسئولان جشنواره مقاومت و معاون و مدیران سیما دارابی جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت گفتمان سینمای انقلاب اسلامی است نشست مشترک مسئولان جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با علی دارابی معاون سیما و مدیران شبکههای مختلف به منظور هماهنگی و تعامل بیشتر برای انعکاس گسترده5 فیلمساز اولی پروانه ساخت گرفتند اطلاعیه اداره کل سینمای حرفهای برای فیلم اولیها
5 فیلمساز اولی پروانه ساخت گرفتنداطلاعیه اداره کل سینمای حرفهای برای فیلم اولیهاشورای پروانه ساخت اداره کل سینمای حرفه ای برای متقاضیان ساخت فیلم اول اطلاعیه ای صادر کرد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی متن اطلاعیه شورای پروانه ساخت اداره کل سینمسينماي كودك ما با انتظار كودكان تفاوت فاحشي دارد
سينماي كودك ما با انتظار كودكان تفاوت فاحشي دارد ماجراي تلاقي سينما و مدرسه در سال 90 به طرحي به نام سينما- مدرسه رسيد به بهانه آغاز ماه مهر و فصل مدرسه سراغي از مجري طرح گرفتهايم تا بپرسيم تكليف طرح سينما- مدرسه پس از سه سال به كجا رسيده است نویسنده سپيده آماده&nb-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها