تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804534695




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قبل از همگرايي بايد همکاري فرهنگي داشته باشيم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ مهر ۱۳۹۳ (۱۶:۲۶ب.ظ)
الهه کولايي: قبل از همگرايي بايد همکاري فرهنگي داشته باشيم رييس گروه پژوهشي اوراسياي مرکزي دانشگاه تهران گفت: بر خلاف اظهار نظرها و آمارهاي ارائه شده از ظرفيت هاي فرهنگي منطقه به خوبي استفاده نشده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، الهه کولايي رييس گروه پژوهشي اوراسياي مرکزي دانشگاه تهران در سمينار همگرايي فرهنگي در اورسيا با محور جهاني شدن و همگرايي فرهنگي در اين منطقه گفت: در مورد جهاني شدن مباحث زيادي مطرح است، تحليل هاي مثبت که گاه خوشبينانه و گاه بد بينانه نسبت به جهاني شدن عرضه مي شود. در اين حين دو ديدگاه وجود دارد. يکي اينکه جهاني شدن پديده جديدي نيست و ديگري تعريفي جديد از اين موضوع است.
وي ادامه داد: در اين تعريف جديد از پديده جهاني شدن که بر اساس روابط بين مردم شکل گرفته، ملت ها فراتر از تجربه هاي سخت خود فعاليت دارند و در عرصه جديد ارتباطات به خوبي در جريان رفتار ديگر مردم جهان قرار مي گيرند.
کولاي با اشاره به ظهور يک اوراسياي جديد در اين منطقه افزود: ما شاهد يک اوراسياي جديد هستيم. همانطور که مشاهده مي کنيد در روابط روسيه با کشورهاي پيرامون، شاهد اين تعريف برگرفته از روياگرايي سياسي اين کشور هستيم. اين مساله شايد نتيجه فعاليت حزب کمونيست شوروي بوده باشد. اتفاقي که باعث رشد يک ليبرال اقتصادي در اين کشورها شد.
وي ادامه داد: بعد از گورباچف اين کشورها در معرض روابط جهاني قرار مي گيرند و کشورهايي همچون ازبکستان، تاجيکستان و قزاقستان به دنبال يک موازنه ژئوپلتيکي با کشورهاي همچون آمريکا هستند.
رييس گروه پژوهشي اوراسياي مرکزي دانشگاه تهران با اشاره به نقش کشورهاي اين منطقه و به خصوص کشورهاي عضو اکو تصريح کرد: با توجه به حضور کشورهاي عضو اکو مي توان در اين مناطق هويت فرهنگي را ارتقاء بخشيد. هرچند که ايران از اين ظرفيت به حد کافي استفاده نکرده و به نظر من بر خلاف نظر ديگر دوستان تقويت زبان فارسي و کرسي هاي آن در سطح جهاني به هيچ وجه قابل قبول نيست.
وي در ادامه افزود: من در آمريکا شاهد بودم که دانشجويان آنها براي مطالعه رشته ادبيات فارسي به تاجيکستان مي رفتند. اين يعني ما از اين ظرفيت استفاده نکرده ايم. چرا که وقتي دانشجويي را براي ارائه پايان نامه در اين منطقه مي فرستيم، عملکرد او از کيفيت مناسبي برخوردار نيست.
کولايي با اشاره به ارجح بودن همکاري فرهنگي به جاي همگرايي فرهنگي اظهار داشت: ما در حال حاضر به جاي همگرايي فرهنگي به همکاري فرهنگي احتياج داريم. که در اين زمينه فضاي بسيار باز و مناسبي براي اکو و کشورهاي اوراسياي مرکزي وجود دارد که بايد حتما به آن رسيدگي شود.
نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در ادامه افزود: ما آمار زيادي در رابطه با تبادل استاد و دانشجو نداريم و اين ميزاني هم که وجود دارد با توجه به عظمت موجود زياد نيست.
رييس گروه پژوهشي اوراسياي مرکزي با اشاره به مساله جهاني شدن گفت: جهاني شدن هم براي ما يک فرصت است و هم مي تواند تهديدهاي زيادي به همراه داشته باشد. بر اين اساس درک درست ما از اين مقوله در جهت همگرايي اين منطقه مي تواند بهره برداري مناسبي در پي داشته باشد.
وي ادامه داد: در اين منطقه اگر به اروپا نگاه کنيم نهادهاي مدني حضور فعالي دارند، اما در اينجا بر عکس همه آنها به دولت وابسته هستند. همين موضوع نقش دولت ها را براي بالا بردن استفاده از اين ظرفيت ها پر رنگ مي کند. اين منطقه و مردم آن با توسعه سطح جهاني مواجه است. اما در درون داراي تعاملات فرهنگي بالايي است که مي تواند مقابل آمريکايي کردن و مک دوناليزه شدن بايستند.
کولايي در پايان با اشاره به ظرفيت هاي فرهنگي و تمدني اوراسيا همزمان با بروز شکاف تمدني در روسيه گفت: ما امروز شاهد يک شکاف تمدني در روسيه هستيم که روز به روز فاصله خود را با غرب بيشتر مي کند. اين يک فرصت مناسب براي ما است که به جاي همگرايي فرهنگي ابتدا همکاري خودمان را در اين زمينه بيشتر کنيم تا با يک تعامل و همکاري مناسب بتوانيم کارهاي بزرگ فرهنگي در حوزه اوراسيا و منطقه قفقاز داشته باشيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن