محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832544089
گزارش فارس از بزرگداشت مولانا در یونسکو کریم زمانی: ۹۸درصد نامههای مولانا به رفع مشکلات مردم اختصاص داشت
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از بزرگداشت مولانا در یونسکو
کریم زمانی: ۹۸درصد نامههای مولانا به رفع مشکلات مردم اختصاص داشت
مترجم قرآن و شارح آثار مولانا گفت: مولانا تمام مسائل را به گونهای تعریف و تفسیر میکند که یک وجه آن جنبه علمی و روزمره زندگی را دارد، نامهها و مکاتب مولانا شاهد این است که همواره یک پای او بر زمین بوده است.
به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، بزرگداشت مولانا با حضور کریم زمانی مثنویپژوه و اصحاب فرهنگ و اندیشه عصر روز گذشته در سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد. در ابتدای این مراسم، کریم زمانی به بیان نکاتی درباره ویژگیهای بیانی و فکری مولانا پرداخت و گفت: اولا مولانا با آن دسته از عارفان و سخنورانی که عرفان را دشوار کرده و به قدری به هم میپیچانند که شاید از میان شش ـ هفت میلیارد انسانی که وجود دارند بیش از تعداد انگشتان دو دست، افرادی نباشند که بتوانند این آثار را بخوانند و بفهمند، مخصوصا آثار مولانا با افراد هم عصرش از جمله شیخ صدرالدین قونوی تفاوت دارد. وی اظهار داشت: صدرالدین قونوی کتابهای دشواری دارد که معروف است روزی وی به مولانا میگوید شما چگونه این مطالب پیچیده را اینگونه ساده بیان میکنید، مثلا حرکت جوهریه را با چند مثال ساده بیان میکنید؟ همچنین مولانا در فیه ما فیه میگوید «غوره را بنگر که چند دوید تا به سواد انگوری رسید»؛ دویدن انگور را کسی نمیبیند چون محسوس و ملموس نیست، چون حرکت در درونش است، لذا روح هم همین است بیگام و بینشان میدود. این شارح برجسته آثار مولانا افزود: صدرالدین قونوی از چگونگی بیان ساده مطالب مولانا سؤال میکند و مولانا در پاسخ او میگوید من در عجبم شما چگونه مطالب به این سادگی را تا این حد، سخت و پیچیده بیان میکنید. وی تصریح کرد: زبان مولانا، زبان اَشرافی نیست که مخصوص اَشراف علمی باشد؛ مولانا در دوران زندگی خویش با همه کسی حشر و نشر داشت و فردی خاکی بود. تا جایی که به او معترض شدند که تو فرد خوبی هستی اما این افراد چه کسانی هستند که دور و برت جمع کردهای؟ این یادآور آن است زمانی که وقتی افراد به حضرت مسیح شکایت کردند که این اراذل و اوباش چه کسانی هستند که دور و بر خودت جمع کردی، فرمود: این بیماران هستند که به طبیب نیاز دارند و جواب او یک پاسخ عمیق و دندانشکن بود. * مولانا سادهگویی میکرد اما به معنای مبتذل نبود زمانی، به ویژگیهای دیگری از بیان مولانا اشاره کرد و گفت: سادهگویی با مبتذلگویی، مرز مشخصی دارد؛ مولانا سادهگویی میکرد اما به معنای مبتذل نبود، مطالب شهید نمیشد و عالیترین مطالب را به نیکوترین وجه جا میانداخت. وی یادآور شد: «کوپر» یکی از متفکران غربی میگوید گه هیچ دشواری و سختی از آسانگویی نیست، انسان باید بتواند مطالب دشوار و فکرتسوز را با زبانی بگوید که فهم معیار جامعه متوجه شود و مولانا قهرمان اینگونه سخن گفتن است. این شارح آثار مولانا در ادامه با اشاره به تعبیر عشق در اشعار مولانا خاطرنشان کرد: مولانا تعبیرات جالبی درباره عشق دارد، وی عشق را به عنوان یک شخص مجسم میکند که انواع و اقسام کلیدها را در دست دارد و هیچ دری در مقابل او بسته نمیماند، همچنین عشق، جداییها را وصل میکند اما عقل جزئی میخواهد اشیاء را تعریف کند و درصدد جدایی امور بوده و حالت تجزیهطلبی دارد، عشق ایجاد وحدت میکند، برای اینکه ما را به مطلوب و معشوق وصل کند و عشق است که پارهها و جداییها را به هم وصل میکند. وی عنوان کرد: مولانا تمام مسائل را به گونهای تعریف و تفسیر میکند که یک وجه آن قضیه، جنبه علمی و روزمره زندگی را دارد، آثار بزرگانی مانند افلاطون، ابن سینا، احمد غزالی و ... هیچ کدام مانند مولانا عشق را مجسم نکردهاند. این مترجم قرآن کریم اظهار داشت: مولانا عشق مجسم را در داستان موسی و شبان آورده است. شبان، ارتباط درونی با حضرت حق دارد اما نمیتواند اصطلاحات کلامی و فلسفی را مانند اهل فن بیان کنند، در نتیجه معشوق ازلی را با زبانی چوپان صدا میکند و مولانا میگوید ما نباید به این اصطلاحات غره شویم و در واقع این عشق باید در میان آحاد جامعه جاری شود. * ۹۸درصد نامههای مولانا به رفع مشکلات مردم اختصاص داشت زمانی گفت: یک عشق عمودی داریم که بیانگر ارتباط شخص با حضرت حق است و این عشق عمودی در آثار مولانا کافی نیست و باید به عشق افقی بینجامد و این همان برقراری ارتباط دوستانه با مردم است. بنابراین توحید و مدنیت مولانا ارتباطی با عشق مردمی دارد. وی ادامه داد: نامهها و مکاتب مولانا شاهد این است که همواره یک پای او بر زمین بوده است؛ نامههای صوفیه همهاش در باب مسائل عقلی، حکمی، عرفانی، مباحث فوق فهم عامه است اما نامههای او درباره مردم و برطرف کردن مشکلات عامه است و در واقع 98 درصد موضوعات نامههای مولانا رفع مشکلات مردم است. شارح آثار مولانا تصریح کرد: آثار مولانا دارای سه بعد فرزانگی (فیه ما فیه)، شیدایی (غزلیات)، مدنیات (مکتوبات) است. زمانی در پایان سخنان خود گفت: مولانا به ما میآموزد که اگر میخواهی به مدارج بالا صعود کنی باید به آسمان بنگری، عظمت کار مولانا این است که چنان ساده و بیپیرایه با مخاطب ارتباط برقرار میکند که حد ندارد. * تمام مفاهیم مثنوی، مفاهیمی کاربردی است عبدالمهدی مستکین، معاون فرهنگی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: انسانهای خوب سه ویژگی دارند، آنکه شما را به یاد خداوند بیاندازد، آنکه بر علم شما فزونی بخشد و کسی که شما را به انجام کارهای نیک ترغیب کند و هر سه این موارد در آثار مولانا وجود دارد. شکوهالسادات خوانسارینژاد از مثنویپژوهان کشور در بخش دیگری از این نشست گفت: واقعا مأنوس بودن با مولانا برکات فراوانی دارد؛ تا نقش تو در سینه ما خانهنشین شد، هر جا که بنشینیم فردوس برین شد. لذا وقتی ما با مثنوی مانوس میشویم گویی مولانا را در کنار خود حس میکنیم و تمام مفاهیم مثنوی، مفاهیمی کاربردی هستند. وی عنوان کرد: داستان پادشاه و کنیزک، در کنار همه آن مفاهیم عمیق، دو نوع عشق زمینی و آسمانی را با هم مقایسه میکند، پادشاه چون صداقت داشت به عشق آسمانی هدایت میشود. خوانساری نژاد ابراز داشت: مولانان وقتی از زبان جبری سخن میگوید گویی خودش به جبر اعتقاد دارد و بدون تعصب صحبت میکند، از زبان مؤمن، مؤمن از زبان منکر و نتیجه را به ما واگذار میکند و در نهایت آسیبشناسی جبر منفی، ما در برههای که در بین دو جبر به دنیا آمدن و از دنیا رفتن هستیم اختیاری را برای ما در نظر میگیرد. وی افزود: مولانا میگوید: زمانی که قضای الهی اتفاق افتد به هر اعتقادی که باشید باید تسلیم آن شوید؛ خداوند در قرآن کریم میفرماید: آیا گمان میکنید که شما رها میشوید و قضای الهی بر شما نازل نمیشود. بنابراین مولانا این زیباییها را برای ما بیان میکند و همه آنها در زندگی ما کاربرد دارد. * مولانا عرفان سنتی زاهدانه را به عرفان عاشقانه تبدیل کرد مدیر بنیاد حافظنامه در بخش دیگری از این مراسم بیان داشت: از ویژگیهای مولانا جلالالدین همین است که نکات پیچیده را به زبان همه کس فهم بیان میکند عارف دارای احوال و مقاماتی است و مقامات، عبارت است از احوالی که دارای استمرار باشد و بزرگان و پیران عالم دارای این مقام بوده و مریدان آنها کتابهایی به عنوان مقامات نوشتهاند که «اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابیسعید» معروفترین آن است. وی ابراز داشت: مولانا یک شخصیت تاریخی دارد که مانند هر فردی در زمان و مکانی متولد میشود، اساتیدی را میبیند، کتابهایی را میخواند و میتوان سرچشمه مولانا را شناخت و سوابق علمی و منابع و متون مورد استفاده مولانا را نیز میتوان مانند هر پژوهشگر دیگری رصد کرد. امین تصریح کرد: آنچه که مولانا را مولانا کرد و امروز به افتخار او همه احساس میکنیم بایستی از این ساحتی که در آن قرار داریم فراتر رفته و مولانا را معلم خویش بدانیم عبارت است از این که مولانا زهد را به انسانی کامل تبدیل کرد و آن عرفان سنتی زاهدانهای که در خانواده او موروثی بود را به عرفان عاشقانه تبدیل کرد. وی یادآور شد: مولانا از طریق داستانسرایی، بهترین مفاهیم انسانیَ، حکمی و اعتقادی با به ما آموزش میدهد همچنین مولانا وحدت بشر و تکثرگرایی را قبول دارد که در داستان اذن و عنب وجود دارد. * مولانا مفاهیم روتین را کاربردی کرد حسین باهر استاد دانشگاه در بخش دیگری از این برنامه گفت: برداشت بنده این است که مولانا دو برهه زمانی اعم از دوران شریعت و دوران طریقت را گذرانده است. وی ابراز داشت: مولانا تا زمانی که در شریعت بود جهانبینی او توحید الهی بود و انسان آرمانش، عبد صالح بود، موحدی که میخواهد عبد صالح شود باید اصول دین را رعایت و فروع دین را عمل کند. همچنین استراتژی او اصول دین و متدولوژیاش فروع دین بود. این استاد دانشگاه ادامه داد: جهانبینی مولانا وحدت وجود، انسان ایدهآل او انسان کامل و استراتژی مولانا عشق میشود در حالی که در شریعت، چیزی به نام عشق سراغ نداریم اما در طریقت است که به عشق میرسیم و در نهایت، متدولوژی مولانا عقل است؛ بالاترین مرتبت کاربردی عشق، عقل است. مولانا مفاهیم روتین را کاربردی کرد و در این راستا کتابهای فراوانی نوشته است که اگر ما آنها را بفهمیم دین برای ما کاربردی خواهد شد. انتهای پیام/ک
93/07/09 - 10:04
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
بزرگداشت مولانا درکميسيون ملي يونسکو
۸ مهر ۱۳۹۳ ۱۲ ۹ب ظ بزرگداشت مولانا درکميسيون ملي يونسکو گروه فرهنگ کميسيون ملي يونسکو به مناسبت سال روز تولد مولانا نشستي را با حضور اصحاب فرهنگي انديشمندان و مولانا پژوهان برجسته کشور در سالن اجتماعات اين کميسيون برگزار كرد به گزارش خبرگزاري موج دکتر سعيدآبادي دبيرکل کميسيوبا حضور اصحاب فرهنگی و اندیشمندان بزرگداشت مولانا در کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد
با حضور اصحاب فرهنگی و اندیشمندانبزرگداشت مولانا در کمیسیون ملی یونسکو برگزار شدگروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو به مناسبت سال روز تولد مولانا نشستی را با حضور اصحاب فرهنگی اندیشمندان و مولاناپژوهان برجسته کشور در سالن اجتماعات این کمیسیون برگزار کرد به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاریگزارش فارس از اولین روز برگزاری جشنواره مقاومت سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با نمایش «فرشتگان قصاب»
گزارش فارس از اولین روز برگزاری جشنواره مقاومتسیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با نمایش فرشتگان قصاب آغاز شد عشیری فردا آغاز هم زمانی جشنواره در 31 استان و غزهمدیر روابط عمومی سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت از آغاز به کار همزمان این جشنواره در سایر استانهای ایران و شهر غزه خبر دادبخشعلی قنبری در گفتوگو با فارس: تفاوت عرفان مولانا با سایر عرفا/ مولوی آگاه به شناخت عرفانی بود
بخشعلی قنبری در گفتوگو با فارس تفاوت عرفان مولانا با سایر عرفا مولوی آگاه به شناخت عرفانی بوداستاد ادیان و عرفان دانشگاه گفت مولوی معرفت شهودی را معرفتی میداند که از رو به روی خدا بودن حاصل میشود نه از رو به سوی او بودن وی علم تحقیقی را علمی میداند که از جان آدمی نشأت گرفتگزارش مشروح فارس از روز جهانی صلح: تأکید دبیران یونسکو بر تقویت آموزش، فرهنگ و حوزههای علوم انسانی
گزارش مشروح فارس از روز جهانی صلح تأکید دبیران یونسکو بر تقویت آموزش فرهنگ و حوزههای علوم انسانیدبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در مراسم روز جهانی صلح گفت اگر شکل جشن در اندیشه ما انسانها شکل میگیرد باید آن را به سمت فکر صلح سوق دهیم بنابراین باید تنوع فرهنگی را پذیرفت و برای آنتقدیر از معاون صدای رسانه ملی و رسانه رادیو در همایش بزرگداشت مولانا
تقدیر از معاون صدای رسانه ملی و رسانه رادیو در همایش بزرگداشت مولانا همزمان با برگزاری دومین همایش شکوهداشت مولانا عارف و شاعر بلند آوازه ایران در دانشگاه شهید بهشتی از محمدحسین صوفی معاون صدای رسانه ملی و کارکنان رسانه رادیو به خاطر اهتمام رسانهای در این عرصه تقدیر شد به گزفارس گزارش میدهد 15 مطالبه 5 سال اخیر رهبری در حوزه قرآن/ ملاکی برای عمل، شاخصی برای پایش
فارس گزارش میدهد15 مطالبه 5 سال اخیر رهبری در حوزه قرآن ملاکی برای عمل شاخصی برای پایشبا توجه به اینکه اصلیترین شاخص پایش و بررسی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اهتمام دستگاهها به تحقق مطالبات قرآنی رهبری است در این گزارش 15 مطالبه 5 سال اخیر رهبری در حوزه قرآن را میخوانهمایش «مهر مولانا» برگزار میشود
دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۹ چهارمین همایش مهر مولانا با موضوع نظام اخلاقی مولانا برگزار میشود به گزارش ایسنا مؤسسه فرهنگی سروش مولانا اعلام کرد در روزهای 8 و 9 مهرماه بهمناسبت زادروز خداوندگار مهر و عشق چهارمین همایش مهر مولانا با موضوع نظام اخلاقی مولانا برگزار میشوگزارش فارس از دومین روز گردهمایی «جنود عقل» میرباقری: علم دینی، معرفت شناسی دینی میطلبد/ رهدار: قضا
گزارش فارس از دومین روز گردهمایی جنود عقلمیرباقری علم دینی معرفت شناسی دینی میطلبد رهدار قضاوتهای ما از علم غربی اشتباه است صوترئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت نظریه افرادی همچون سیدحسین نصر هیچ ارتباطی به فضای انقلاب اسلامی ایران ندارد نظریات ما باید معطوف فضای کنونی دنگزارش فارس از سیزدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات مشکلاتی که کام صنعت ارز آور و شیرین ایران را تلخ کرده است
گزارش فارس از سیزدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلاتمشکلاتی که کام صنعت ارز آور و شیرین ایران را تلخ کرده استصاحبان صنعت شیرینی و شکلات این روزها کامشان از آنچه به عنوان پرداخت چند باره مالیات بر ارزش افزوده نام میبرند تلخ است ایجاد موانع بر سر راه صادرات ورود قاچاق آدامس و شکلاتگزارش فارس از افتتاحیه گردهمایی «جنود عقل»+صوت «فلسفه» عنوان عام علم در جهان سنت است/ ظهور نسل دوم و سوم تحول
گزارش فارس از افتتاحیه گردهمایی جنود عقل صوت فلسفه عنوان عام علم در جهان سنت است ظهور نسل دوم و سوم تحولخواهان علوم انسانیعضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت نخستین مرتبهای که انسان به دانش سیستماتیک دست پیدا کرد نام آن را فلسفه گذاشت لذا دستهای از دانشها تحت عنوان فلسفهفارس گزارش میدهد مزار همسر شهریار بازسازی شد/ شهریار در 6 شعر از همسرش یاد کرده است
فارس گزارش میدهدمزار همسر شهریار بازسازی شد شهریار در 6 شعر از همسرش یاد کرده استمزار همسر استاد شهریار در بهشت زهرای تهران زیر نظر اداره کل ارشاد تبریز باز سازی شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس مزار همسر استاد شهریار باز سازی شد بر اساس این گزارش از سوی دبیرفارس گزارش میدهد قلع و قمع درختان کهن سال توسط یک سازمانی دولتی
فارس گزارش میدهدقلع و قمع درختان کهن سال توسط یک سازمانی دولتیدر حالی که اعضاء شورای شهر تهران در طی سالهای گذشته تخریب باغها و درختان را ممنوع کردهاند سازمان هواشناسی در روزهای اخیر حدود 150 اصله درخت را قطع و بنا دارد به جای آن پارکینگی را احداث کند به گزارش خبرنگار اجتماعفارس گزارش میدهد گردهمایی شبانه دامداران برای بیان مشکلات/ ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه میخواهیم
فارس گزارش میدهدگردهمایی شبانه دامداران برای بیان مشکلات ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه میخواهیمفعالان صنعت دامداری کشور شب گذشته گرد هم آمدند تا به بیان مشکلات خود بپردازند در این نشست دامداران ضمن تشریح نیازهای خود اعلام کردند برای ادامه فعالیت نیاز به دریافت ماهانه 100 مگزارش خبرنگار اعزامی فارس از اینچئون ناطق نوری: اگر مشکلات داوری نبود پنج بوکسور در نیمه نهایی داشتیم/ در قیا
گزارش خبرنگار اعزامی فارس از اینچئونناطق نوری اگر مشکلات داوری نبود پنج بوکسور در نیمه نهایی داشتیم در قیاس با رقیبان چیزی کم نداریمرئیس فدراسیون بوکس گفت صعود سه بوکسور به نیمه نهایی خوب است و اگر مشکلات داوری نبود الان پنج نفر در این مرحله بودند گزارش خبرنگار اعزامی فارس اگزارش فارس به مناسبت روز زیارتی امام رئوف(ع) چرا برای امام رضا(ع) روز زیارتی در نظر گرفتند/ آیا زیارت رضوی بر
گزارش فارس به مناسبت روز زیارتی امام رئوف ع چرا برای امام رضا ع روز زیارتی در نظر گرفتند آیا زیارت رضوی بر زیارت حسینی افضل استجواد الائمه ع در روایتی ثواب زیارتی پدر بزرگوارش را بالاتر از ثواب زیارتی امام حسین ع دانسته و میفرماید زیارت پدرم افضل است زیرا اباعبدالله الحسینفارس گزارش میدهد ابراز رضایت شرکتکنندگان از تغییر زمان و مکان مسابقات قرآن شکوفهها
فارس گزارش میدهدابراز رضایت شرکتکنندگان از تغییر زمان و مکان مسابقات قرآن شکوفههامسابقات سراسری قرآن شکوفهها امسال با تغییراتی در زمان و مکان برگزاری روبرو بود که اغلب شرکتکنندگان از این تغییرات رضایت داشتند به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس سیوششمین دوره مسا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها