تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816132801




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بخشعلی قنبری در گفت‌وگو با فارس: تفاوت عرفان مولانا با سایر عرفا/ مولوی آگاه به شناخت عرفانی بود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بخشعلی قنبری در گفت‌وگو با فارس:
تفاوت عرفان مولانا با سایر عرفا/ مولوی آگاه به شناخت عرفانی بود
استاد ادیان و عرفان دانشگاه گفت: مولوی معرفت شهودی را معرفتی می‌داند که از رو به روی خدا بودن حاصل می‌شود نه از رو به سوی او بودن. وی علم تحقیقی را علمی می‌داند که از جان آدمی نشأت گرفته باشد.

خبرگزاری فارس: تفاوت عرفان مولانا با سایر عرفا/ مولوی آگاه به شناخت عرفانی بود



بخشعلی قنبری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز بزرگداشت مولوی (8 مهر) درباره عرفان مولانا در گفت‌‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس عنوان کرد: عارفان دو دسته هستند یک دسته سهوی مسلک و دسته دوم سکری مسلک که این دسته دوم خود را به دست تجربه‌ها و کشف و شهودهای عرفانی می‌سپارند اما دسته نخست خیر. وی در ادامه افزود: عارفان سکری مسلک تجربه‌های عرفانی را آن اندازه جدی می‌گیرند که قواعد ظاهری شرعی و احیاناً اخلاقی را رعایت نمی‌کنند به طور مثال یک عارفی حال عرفانی به وی دست می‌دهد و یادش می‌رود که نمازش را بخواند! اینجا بین عرفان و فقها اشکال ایجاد می‌شود چرا که فقها حافظ شریعتند و عرفا وارد وادی عرفان می‌شوند. قنبری، مولوی را جزو دسته سکری‌مسلک‌ها معرفی کرد و گفت: تفاوت مولوی با سایر عارفان سکری مسلک این است که مولانا تا حد امکان سعی می‌کند به صورت ظاهر و شریعت توجه کند از این جهت مولوی را نمی توان با بایزید بسطامی مقایسه کرد. می‌گویند بایزید یک بار به زیارت خانه خدا می‌خواسته برود که فردی از عرفا به او می‌گوید پول حجت را به فقرا بده و هفت بار گرد من بگرد، زیارتت قبول می‌شود! یک جمله معروف هم «لااله الّا انا» دارد. وی با تأکید بر اینکه البته مولانا هم حال عرفانی دارد و به کشف و شهود که می‌رسد حال رقص به او دست می‌داده، اظهار داشت: می‌گویند یک بار که در این حال بوده اطرافیانش خوابشان می‌برد و بیدار که می‌شوند می‌بینند که باز هم او در حال رقص است، مولوی عرفانش به این صورت بود. این استاد عرفان و ادیان براساس تقسیم بندی دیگری از عرفان «وحدت شهود» و «وحدت وجود» افزود: مولوی بنا به آنچه نقل شده از جمله عارفان وحدت شهودی بوده یعنی معتقد نیست که جهان هستی یک چیز است بلکه معتقد است ما یک چیز بیشتر را نمی‌بینیم لذا در شهود وحدت می‌بینیم نه اینکه وحدت را شهود کنیم. وی دیگر تفاوت عرفان مولوی با دیگر عرفا را استدلال و عقلانیت بالای وی در عین عرفان ذوقی‌اش به شمار آورد و گفت: کسی که به عرفان مولوی آشنا باشد جنبه‌های زیبایی‌شناختی عرفان او را زیاد خواهد دید به طوریکه هم خواننده عرفان او و هم روند عرفانش خسته‌کننده نیست. قنبری در ادامه توضیح داد: عرفان مولوی را در هفت موضوع می‌بینیم، نخست معرفت شناسی مولوی، در بحث معرفت وی چون سایر عرفا به عقل معتقد است ولی عمده تأکیدش بر قلب است لذا معرفت‌های حاصل از قلب هم خیلی اهمیت دارد. در معرفت‌شناسی مولوی به این دلیل که به قلب اهمیت می‌دهیم، شهودهای عرفانی از نظر مولوی اموری معرفت بخش محسوب می‌شود و اینجاست که می‌گویند اگر کسی به شهود عرفانی برسد چنین فردی از طریق این شهود به یک نوع معرفت می‌رسد و این معرفت را مولوی معرفت یقینی تعبیر کرده و معتقد نیست که این معرفت قابل تعمیم است و همه وجود شخص را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وی اظهار داشت: مولوی معرفت‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کند یکی معرفت پژوهشگرانه و غیر پژوهشگرانه و دوم معرفت تقلیدی که خودش تنها یک نوع علم را تحقیقی و تحققی می‌داند و آن علمی است که از طریق شهود به دست بیاید: «علم تقلیدی بود بهر فروخت / مشتری چون دید خوش برفروخت» در مقابل مولوی علم تحقیقی را علمی می‌داند که از جان آدمی نشأت گرفته است: «جان نباشد جز خبر در آزمون / هر که را افزون خبر جانش فزون» این استاد دانشگاه ادامه داد: مولوی در باب این معرفت شهودی می‌گوید که این نوع معرفت از روبه روی خدا بودن حاصل می‌شود نه از رو به سوی او بودن: «و آن که او ینظر بنور الله بود / هم ز مرغ و هم ز مور آگه بود» این بیت البته نشان می‌دهد که مولوی به شناخت عرفانی آگاه است: بحث جان اندر مقامی دیگر است/ باده جان را قوامی دیگر است انتهای پیام/ک

93/07/08 - 16:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن