تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805366567




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خودروسازان به دنبال ممنوع كردن واردات خودرو از كره، ژاپن و آلمان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خودروسازان به دنبال ممنوع كردن واردات خودرو از كره، ژاپن و آلمان
درپي چراغ سبز وزارت صنعت و تجارت به واردات خودروهاي خارجي، خودروسازان با همكاري انجمن خودروسازان طرحي را با عنوان «مديريت واردات خودرو» به اين وزارتخانه ارائه دادند و توقف واردات خودرو از كشورهاي تحريم‌كننده را خواستار شدند.
نویسنده : بهناز قاسمي 


حساسيت‌ها روي واردات خودرو به كشور در حالي اين روزها افزايش يافته كه به نظر مي‌رسد وزارت «صنعت، معدن و تجارت» چندان موضع مخالفي نسبت به ورود خودروهاي خارجي ندارد، هر چند موافق اخذ ماليات سنگين از واردكنندگان است.
اين موضوع را مي‌توان از اظهارات دو شب گذشته محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در برنامه تلويزيوني پايش به خوبي درك كرد، چه آنكه وي در واكنش به پرسشي مبني‌بر اخذ ماليات سنگين از واردكنندگان خودروهاي لوكس، گفته كه با آن موافق است. به‌عبارت بهتر، وزارت صنعت به هيچ وجه موافق و به‌دنبال ممنوعيت واردات خودرو به كشور نبوده و بيشتر مي‌خواهد اين پروسه را مديريت كند نه ممنوع.
اين در شرايطي است كه ظاهراً آتش برخي خودروسازان در ماجراي واردات، تندتر است و آنها بدشان نمي‌آيد واردات خودرو به حداقل رسيده و حتي ممنوع شود. حالا اين پرسش پيش آمده كه دليل مواضع منفي خودروسازان ايراني در برابر واردات خودرو به كشور چيست؟ مگر نه اينكه در حال حاضر انحصار بازار خودرو كشور در دست غول‌هاي جاده مخصوص است؛ پس چرا آنها (خودروسازان) تاب همين چند ده هزار دستگاه خودرو وارداتي را هم ندارند؟
و پرسش ديگر اينكه به فرض ممنوع يا محدود شدن واردات، آيا اين اتفاق تأثيري در روند كمي، كيفي و قيمتي خودروهاي توليد داخل خواهد داشت؟ آيا اگر همين چند ده هزار خودرو خارجي نيز وارد كشور نشود، خودروسازان مي‌توانند خلأ كيفي محصولات خود را از بابت اين ماجرا پر كنند؟به نظر مي‌رسد پاسخ اين پرسش‌ها را بايد در شرايط فعلي صنعت و بازار خودرو كشور جست‌وجو كرد زيرا كم و كيف توليدات خودروسازان و همچنين انحصار حاكم بر بازار، به خوبي گوياي ماجراست.
از اين رو گفته مي‌شود، خودروسازان در كنار سهم خواهي از واردات خودرو، طرحي را پيشنهاد دادند كه براساس آن واردات خودرو از كشورهاي تحريم‌كننده اين صنعت متوقف خواهد شد. به گزارش ايسنا، براساس بررسي‌هاي صورت گرفته بيشترين ميزان واردات خودرو به كشور به ترتيب مربوط به برندهاي كره‌اي، چيني، ژاپني و آلماني از مبدأ كشورهاي امارات، چين و كويت است.
نكته قابل توجه اين است كه در گذشته برخي خودروهاي كره‌اي و آلماني در ايران توليد مي‌شد اما خودروسازان اين كشورها به تدريج با تشديد تحريم‌ها از ايران خارج شدند و توليد محصولات آنها متوقف شد با اين وجود خودروهاي توليدي اين كشورها همچنان وارد ايران مي‌شود. اين موضوع اعتراض برخي خودروسازان در شوراي سياستگذاري خودرو را نيز به دنبال داشت كه اظهار مي‌كردند؛ «در حالي كه خودروسازان خارجي ايران را تحريم و ارسال قطعات توليد خودرو به خودروسازان ايراني را متوقف كرده‌اند، به چه دليل خودروهاي توليدي اين شركت‌ها در تعداد بالا وارد كشور مي‌شود؟»
در طرح «مديريت واردات خودرو» پيش‌بيني شده كه واردات خودرو از كشورهاي تحريم‌كننده ايران قطع و از كشورهايي كه رابطه چندان دوستانه‌اي با ايران ندارند، تعرفه بيشتري براي واردات خودرو اخذ شود.
بنابراين اگر مفاد اين طرح به طور كامل به تصويب وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد، واردات خودرو از كشورهاي تحريم‌كننده ايران متوقف خواهد شد. در آن صورت ورود خودروهاي كره‌اي، ژاپني و آلماني كه به تحريم‌هاي امريكا بر ضد ايران پيوسته‌اند و بيشترين حجم صادرات به ايران را دارند نيز متوقف خواهد شد.
خودروهاي توليدي اين كشورها شامل برندهايي چون هيوندايي، كيا، هوندا، ميتسوبيشي و بنز مي‌شود كه هم‌اكنون نيز شاهد ورود آنها به كشور هستيم. در اين زمينه فعالان بازار خودرو معتقدند اجرايي شدن اين طرح و توقف واردات، افزايش قيمت اين خودروها در بازار را به دنبال خواهد داشت.
پورحسني‌، يكي از فعالان بازار خودروهاي وارداتي  مي‌گويد: قيمت خودروهاي وارداتي در جريان عرضه و تقاضا تأمين مي‌شود و در صورت ممنوعيت واردات برخي از برندهاي خودروهاي وارداتي شاهد افزايش قيمت‌ آنها خواهيم بود. وي ادامه مي‌دهد: بايد مشخص شود كه اگر واردات خودرو از كشورهايي چون كره متوقف شود آنگاه چه خودروهايي جايگزين آنها خواهند شد زيرا از نظر ما جايگزيني براي اين محصولات در بازار ايران وجود ندارد. اين فعال بازار خودرو تصريح مي‌كند: شايد بتوان واردات خودرو از كشوري مثل آلمان را ممنوع كرد اما عملاً ممنوعيت واردات از كشورهايي چون كره با توجه به حجم بالاي واردات چندان امكانپذير نيست.

  نابساماني بازار خودروهاي خارجي
همچنين خبر مي‌رسد، وارد‌كنندگان خودروهاي خارجي در بازار پر رونق خريد و فروش اين خودروها، سوءاستفاده كرده و پس از پيش فروش خودرو، در تحويل به موقع آن به خريداران خلف وعده مي‌كنند. اين اقدام وارد‌كنندگان و برخي سود‌جويان موجب آشفتگي بازار خودروهاي خارجي و نارضايتي متقاضيان خودرو شده است. البته در اين ميان هيچ مقام و مرجعي مسئوليت رسيدگي به اين تخلفات را به عهده نمي‌گيرد.
نكته قابل توجه اينكه خودروسازان كه مونتاژ برخي خودروهاي وارداتي يا واردات آنها را انجام مي‌دهند نيز با پيش فروش و خلف وعده در تحويل به موقع خودرو، دنباله‌رو خودروسازان خودروهاي داخلي شده‌اند و مصرف‌كنندگان را در بلاتكليفي نگه داشته‌اند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن