تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مردم اگر در يارى حق كوتاهى نمى كرديد و در خوار ساختن باطل سستى نمى نموديد، كسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820655219




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغاز به کار گمرک ويژه ي فرش دستباف در کرمانشاه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ مهر ۱۳۹۳ (۱۱:۲۰ق.ظ)
رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه: آغاز به کار گمرک ويژه ي فرش دستباف در کرمانشاه مهندس رضا رحيمي گفت: به منظور شناساندن و صادرات هر چه بيشتر فرش دستباف اصيل کرمانشاهي به بازارهاي جهاني، گمرک تخصصي فرش دستباف در بازارچه هاي مرزي استان کرمانشاه افتتاح شد.
رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري موج کرمانشاه در خصوص شرايط کنوني فرش دستباف گفت: کشور ما از قديم جزء اولين و بزرگترين مدعيان توليد فرش دستباف در پهنه جهاني بوده و در همين راستا نيز استان کرمانشاه؛ بويژه در منطقه سنقر و کليايي و هرسين به لحاظ بافت و توليد اين اثر ماندگار سهم بسزايي را در کشور داشته است و قطعا وجود چنين استادان و هنرمندان ماهري در عرصه توليد فرش دستبافت در استان مي طلبد که با نگاه ويژه اي به اين هنر توجه شود چرا که علاوه بر دارا بودن ارزش ميراثي و ماندگاري از اين صنعت مي توان به عنوان يکي از ارکان اصلي تجارت و اشتغالزايي استفاده کرد.
وي با بيان اين مطلب که شرايط کنوني دستبافته هاي فرش کليايي، بخصوص طي دو سال اخيرکاهش محسوسي داشته است، ابراز داشت: فرش از ديرباز در خانه هاي ايراني از جايگاه والايي برخوردار است، به خصوص اگر اين اثر از جنس فرش اصيل مناطق کرمانشاهي شهرستان سنقر و کليايي با آن بافته هاي ارزشمند و زيباي منحصر به فرد خود باشد که هرکدام از آن برگرفته از آداب و فرهنگ آن خطه و در کنار آن منتقل کننده و زبان گوياي فرهنگ آن منطقه است، اما؛ متاسفانه با بي مهري هاي زيادي طي چند سال اخير روبرو شده است.
مهندس رحيمي تصريح کرد: استان کرمانشاه در حال حاضر داراي بيش از 30 هزار فرش باف بومي است که تعداد قابل توجهي از آنها را بانوان هنرمند تشکيل مي دهند و به همين جهت هم مي بايست با توجه ويژه به توسعه و گسترش صنعت فرش دستباف در استان، هم زمينه ي اشتغالزايي آسان را براي بانوان فراهم ساخته و هم اين هنر اصيل کرمانشاهي را در سطح کشور و حتي در عرصه جهاني پر رنگتر کنيم.

گام هاي اساسي حيات دوباره فرشبافي در کرمانشاه
رضا رحيمي صنعت فرشبافي را يکي از ارکان اصلي رشد صنعت کرمانشاه عنوان کرد و افزود : با توجه به رکود رشد و توسعه ي فرشبافي در استان و بخصوص در شهرستان سنقروکليايي طي دو سال گذشته، از بدو حضور در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سعي بر اين مهم قرار گرفت که محدوديت ها و موانع پيش روي جامعه ي زحمتکش فرش يکي پس از ديگري مرتفع گردد و به همين منظور در گام اول با تشکيل هيئت مديره ي جديد فرش بافي در شهرستان سنقر و رايزني ها و جلسات مداوم با فعالين اين عرصه و همچنين مسوولين ارشد استاني از محل منابع انساني استان برنامه اي مدون شد که براساس آن بتوانيم سالانه 5 هزار نفر از فرشبافان کرمانشاهي را تحت آموزش و اشتغالزايي قرار دهيم.
وي افزود: با توجه به وجود ظرفيت و پتانسيل هاي بالاي فرش بافان، اگر برنامه ريزي و همکاري بيشتري در زمينه ي تامين اعتبار در زمينه ي آموزش و اشتغالزايي صورت مي پذيرفت، بطور قطع سازمان صنعت معدن و تجارت استان آمادگي جذب بيش از 25 هزار نفر را داشت اما متاسفانه به دليل وجود موانع پرداخت تسهيلاتي و بانکي تاکنون 1110 نفر تحت پوشش اين طرح قرار گرفته اند.
مهندس رحيمي به نقش و حمايت چشم گير بخش خصوصي در آموزش فرشبافان استان اشاره کرد و گفت: در اين بين علاوه برکمک هاي دولتي ، بخش خصوصي نيز پا به عرصه صنعت فرش دستباف گذاشته و در حال حاضر شاهد استقبال بالا و رو به رشد اين بخش در عرصه آموزش و اشتغالزايي هستيم.

استفاده ي بهينه و اصولي از اماکن دولتي جهت آموزش
رحيمي ايجاد فضاي ايمن براي فرشبافان بخصوص بانوان هنرمند را عاملي اساسي در رشد اين صنعت عنوان کرد و خاطرنشان ساخت : بکارگيري و بهره جويي از فضاهاي خالي برخي از اماکن دولتي در جهت ايجاد کارگاه و فضاي کاري براي توليد و بافت فرش دستباف در شهرستان هاي استان اقدامي مهم براي صنعتگران اين عرصه محسوب مي شود که با رايزني هاي انجام شده با فرمانداران شهرستان هايي همچون سنقر و کليايي و پاوه اين فضاها در اختيار فرشبافان قرار گرفته است .
وي ضمن دعوت از مسوولين ارشد تمامي شهرستان هاي استان جهت همکاري در زمينه ي اعتلاي هر چه بيشتر فرش دستبافت کرمانشاهي در سطح کشور و حتي در عرصه بين الملل، نگاه مسوولانه به صنعت فرش دستباف را فرصتي کم نظير براي توسعه و رشد استان عنوان کرد.

ايجاد سه شرکت تخصصي رنگرزي و نخ ريسي در کرمانشاه
رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت استان ابراز داشت: صنعت فرش بافي عرصه اي است اشتغالزا که مي توان علاوه بر عرصه ي فرش بافي در تامين مواد اوليه ي اين صنعت نيز اقدامات قابل توجهي انجام داد که از جمله ي مهم ترين آنها مي توان به توليد مرغوب مواد، نخ و خامه ي صنعت فرش دستبافي اشاره کرد و در همين راستا سازمان صنعت معدن و تجارت استان قصد دارد با استفاده از ظرفيت هاي بومي همچون پشم اصيل کرمانشاهي و تبديل آن به نخ در قالب شرکت هاي تخصصي ضمن بهره جويي از پتانسيل هاي بومي، زمينه ي کارآفريني هر چه بيشتر را در استان فراهم سازد.
مهندس رحيمي افزود: با برنامه ريزي هاي انجام شده تاکنون سه شرکت وارد مدار کاري ريسندگي و رنگرزي نخ کرمانشاه شده اند و اين اميد مي رود که با همکاري بيش از پيش بخش خصوصي کارخانجات تخصصي با بهره گيري از تجارب اساتيد بومي استان برقرار و مورد استفاده کشوري نيز قرار بگيرند.

تأسيس گمرک تخصصي فرش دستباف در کرمانشاه اقدامي راهبردي در ايجاد بازاريابي جهاني
رضا رحيمي در خصوص حضور فرش دستباف کرمانشاهي در بازارهاي بين الملل اظهار داشت: در بحث بازاريابي و فروش اين صنعت ارزشمند نيز سعي بر اين مهم شده است با بهره جويي از وجود امکانات و ظرفيت هايي همچون نمايشگاه هاي استاني، منطقه اي، کشوري و حتي در عرصه ي بين الملل، مردم را هر چه بيشتر از اين صنعت کهن کرمانشاهي آگاه سازيم و بر همين اساس تا پايان سال جاري دو نمايشگاه فرش دستبافت بصورت تخصصي در استان داير خواهد شد که يکي از آنها با حضور ديگر فرش بافان کشوري و ديگري به عرصه ي هنر هنرمندان فرش باف استان اختصاص پيدا خواهد کرد.
وي در رابطه با اقدامات انجام شده صنعتکاران فرش دست باف کرمانشاهي ابراز داشت: تاکنون نيز هنرمندان اين استان در نمايشگاه بين المللي فرش در تهران و نمايشگاه صنايع دستي که در کشور عراق برگزار شد، حضور فعال داشته اند.
رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اعلام داشت: ايجاد گمرک تخصصي فرش دستباف در بازارچه هاي کرمانشاه، از جمله مهمترين اقداماتي است که اين سازمان با همکاري گمرک استان نسبت به احداث آن اقدام کرده و از اين پس فرش بافان کرمانشاهي مي توانند محصولات و هنرهاي خود را به بازارهاي جهاني نيز صادر کنند.
وي افزود: رايزني و جلسات مختلف با شرکت ها و تجار بين المللي در زمينه شناساندن اين فرهنگ کهن کرمانشاهي به بازارهاي جهاني و از طرفي برگزاري نشست هاي تخصصي با مرکز ملي فرش ايران در زمينه جذب سرمايه و تسهيلات براي معرفي فرش دستباف سنقر و هرسين در اتحاديه فرش بافان از جمله ي مهم ترين اقداماتي است که در زمينه ي اعتلاي بيش از پيش صنعت فرش استان اجرايي شده و برهمين اساس تاکنون با ايجاد تسهيلات کافي در اين زمينه، قادر به بالا بردن کيفيت کار و همچنين حضور پررنگتر در بازارهاي کشوري و بين المللي شده ايم.







»
تصاویر مرتبط

















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن