تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804049852




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگ‌سازی با این بودجه، یک شوخی تلخ است |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: فرهنگ‌سازی با این بودجه، یک شوخی تلخ است
در دورانی که نه این دولت و نه دولت پیشین توان پایان دادن به موازی‌کاری در حوزه فرهنگ را نداشته، انتظار حداقلی می‌رفت تا بودجه فرهنگی شفاف‌تر شود و مشخصاً اعتباراتی که به دیگر نهادها پرداخت می‌شود و عمدتاً صرف امور استخدامی و هزینه‌های جاری می‌شود، در ردیف‌های دیگری به جز اعتبارات فرهنگی گنجانده شود، تا بابت نوشته شدن عدد چندهزار میلیارد تومان در صدر سرفصل فرهنگی بودجه، تا هیچ شخصی از اهالی فرهنگ برای خلق آثار جهانی و شکل‌دهی به یک تحول عظیم فرهنگ طلبکار نباشد.
کد خبر: ۴۳۸۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲ - 30 September 2014




دو ماه دیگر تا تقدیم لایحه بودجه 1393 به مجلس باقی مانده و رقم‌های سرفصل‌های قانون بودجه برای طرح در مجلس، اصلاح و تصویب در حال قطعی شدن است اما آیا در بودجه سال آینده برخلاف سال‌های اخیر، نگاه واقعی و منطقی به اعتبارات حوزه فرهنگ و مشخصاً وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی و پاسخگوی اصلی در حوزه فرهنگ خواهد شد یا همچون گذشته، فرهنگ با کف دستی نان باید یک سال را سپری کند؟

به گزارش «تابناک»، وقتی در آذر سال گذشته اعلام شد که بودجه حوزه فرهنگ در لایحه بودجه 93، 16 درصد کاهش یافته، نگرانی اهالی فرهنگ رو به افزایش نهاد که آیا قرار است سیاست‌های انقباضی دولت در اقتصاد کوچک فرهنگ -در قیاس با دیگر بخش‌های اقتصادی- اعمال شود و آیا حمایت عملی نیز در قالب ردیف‌های بودجه از اهالی فرهنگ و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ با افزایش منطقی بودجه این نهاد خواهد شد؟

این پرسش از همان سال گذشته باقی مانده و اکنون در آستانه قطعیت یافتن رقم‌های سرفصل‌های بودجه، مجدداً قابل طرح است که آیا تحول اساسی در بودجه فرهنگی کشور را شاهد خواهیم بود و سرفصل فرهنگی بودجه، ساختار منطقی خواهد یافت و دریافتی نهادهای فرهنگی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی اصلی و تنها دیوارِ کوتاه پاسخگویی درباره حوزه کتاب، مطبوعات، سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی و تولید فرهنگ کشور به حداقل‌های ممکن خواهد رسید؟

با وجود آنکه در نگاه اول به سرفصل فرهنگی با مشاهده عددی سیزده رقمی، خرسندی نسبت به اعتبارات تخصیص یافته حاصل می‌شود اما واقعیت آن است که از مجموع کل بودجه چهارهزار و چندصد میلیارد تومانی سرفصل فرهنگی تنها 13 درصد (با در نظر گرفتن کمک به حوزه سینما و کمک به حوزه کتاب) اختصاص یافته و اگر همه نهادهایی را که به لحاظ شکلی زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد هستند، نیز در نظر گرفت، تنها 20 درصد کل بودجه فرهنگی کشور در اختیار متولی فرهنگ کشور است.

در دورانی که نه این دولت و نه دولت پیشین توان پایان دادن به موازی‌کاری در حوزه فرهنگ را نداشته، انتظار حداقلی می‌رفت تا بودجه فرهنگی شفاف‌تر شود و مشخصاً اعتباراتی که به دیگر نهادها پرداخت می‌شود و عمدتاً صرف امور استخدامی و هزینه‌های جاری می‌شود، در ردیف‌های دیگری به جز اعتبارات فرهنگی گنجانده شود، تا بابت نوشته شدن عدد چندهزار میلیارد تومان در صدر سرفصل فرهنگی بودجه، تا هیچ شخصی از اهالی فرهنگ برای خلق آثار جهانی و شکل‌دهی به یک تحول عظیم فرهنگ طلبکار نباشد.

در شرایط کنونی، بودجه چندده میلیاردی سینما، بودجه کمتر از 20 میلیاردی تئاتر و بودجه بسیار محدودتر هنرهای تجسمی را به بودجه حوزه کتاب که بیافزاییم، در مجموع به رقمی می‌رسیم که از گردش مالی بسیاری از مشاغل کاذب نیز کمتر است و از این منظر، فرهنگ سازی با چنین بودجه‌ای، یک شوخی تلخ است که باید از تکرارش پرهیز کرد.





مطالب مرتبط
برای متولیان فرهنگ تعیین تکلیف می‌کنیم، اما پولش را نمی‌دهیم!
مطالبه مشترک احمدی‌نژاد و روحانی به کجا خواهد رسید؟
شیخ بهایی هم وزیر فرهنگ شود، نمی‌تواند کاری کند!









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن