تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802470930




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش مشروح فارس از نشست بررسی کتاب «خرد گفت‌وگو» دینانی: کار فلسفه، پرسش است نه پاسخ/ در «مونولوگ» دروغ وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش مشروح فارس از نشست بررسی کتاب «خرد گفت‌وگو»
دینانی: کار فلسفه، پرسش است نه پاسخ/ در «مونولوگ» دروغ وجود ندارد
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: پاسخ نهایی در فلسفه وجود ندارد و اگر پرسش را از فلسفه بگیریم، چیزی جز تکرار مکررات باقی نخواهد ماند. بنابراین پرسش و پاسخ، کار فلسفه است.

خبرگزاری فارس: دینانی: کار فلسفه، پرسش است نه پاسخ/ در «مونولوگ» دروغ وجود ندارد



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، غلامحسین ابراهیمی دینانی چهره ماندگار فلسفه ایران در نشست هفتگی شهر کتاب به بررسی تازه‌ترین اثر خود کتاب «خرد گفت‌وگو» پرداخت و گفت: گفت‌وگو میان دو انسان گاهی صورت پرسش و پاسخی ندارد و در واقع، گفت‌وگو پرسش‌های مصرح یا مقدر را جواب می‌دهد. وی با بیان اینکه گاهی در یک گفت‌وگو گوینده رسماً سؤال می‌کند، اظهار داشت: اصلاً گفت‌وگو، پرسش و پاسخ است، اساس گفت‌وگوی بشری از آغاز تاکنون در غرب و شرق به صورت سؤال و جواب بوده است و اهمیت پرسش همواره بیشتر از اهمیت پاسخ آن است. * اهمیت «پرسش» همواره بیشتر از پاسخ آن است نویسنده کتاب «خرد گفت‌وگو» تصریح کرد: به نظر می‌رسد جایگاه کسی که جواب می‌دهد بسیار مهم‌تر از کسی باشد که پرسش را مطرح می‌کند از این رو پرسش باید ارزش مجهولی در بر داشته باشد چرا که پرسش‌های روزمره مجهولی در بر ندارد بنابراین پرسشی، پرسش است که از یک نکته مجهول اساسی سخن به میان بیاورد از جمله اینکه زندگی چیست؟ روح چیست؟ مبدأ و مقصد حیات بشری کجاست؟ وی گفت: گاهی مردم فکر می‌کنند پرسش، آسان است و جواب‌دهنده باید زحمت جواب دادن را بکشد. در حالی که کسی که پرسش به ذهن او می رسد روشن است که از ذهن نقادی برخوردار است. نویسنده کتاب «خرد گفت‌وگو» اظهار داشت: چرا انسان می‌پرسد اما دیوار، درخت نمی‌پرسند و حیوانات نیز گاهی حاجات غریزی خود را با حرکات خویش می‌پرسند و هیچ حیوانی پرسشی را مطرح نمی‌کند. همچنین فرشتگان نیز پرسش جدی ندارند؛ «أَتَجْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا» این سؤال جدی نیست. وی عنوان کرد: سؤال مهم، خلجانی در ذهن فرد است و می‌خواهد آن را حل کند.اگر پرسش نبود جواب، معنا نداشت و ذهن غیرفعال، ابدا سؤالی نمی‌پرسد. ابراهیمی دینانی با بیان اینکه پرسش، فهم و فهمیدن است، گفت: همه ما فهم‌هایی داریم. اگر فقط فهم باشد و مصدر «میدن» که با «فهم» همراه می‌شود را به دنبال نداشته باشد سودی برای انسان نخواهد داشت. همانند یک علامه‌ای که همه فهم‌ها را دارد اما نمی‌فهمد و انسانی که از نقطه صفر آغاز کرده و به تازگی فهمیدن را شروع کرده، کدامیک از این دو برتر است؟! بنابراین پرسش از فهمیدن می‌آید. وی تصریح کرد: در فرهنگ‌های دینی معمولاً پرسیدن خوب نیست؛ «لا یُسْئَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَ هُمْ یُسْئَلُونَ» از کار خدایی نپرس، سر در نمی‌آوری! بر اساس آیات قرآن خداوند متعال «مسئول» نیست. بدین معنا که کسی از او سوال کند چرا که هیچ انسانی نمی‌تواند خداوند را مورد سوال قرار دهد اما همه مردم اعم از پیر و جوان، سیاه و سفید،‌ عالم و جاهل مسئول هستند. یعنی باید پاسخگوی اعمالی که مرتکب می‌شوند، باشند. نویسنده کتاب «خرد گفت‌وگو» اظهار داشت: اگر انسان صادقانه از خویش سوال کند که چرا فلان کار را انجام داده، چرا فلان حرف را زده و یا چرا اینگونه عمل کرده است و با صداقت کامل به این پرسش‌ها پاسخ دهد بسیاری از کارها و موانع برطرف می‌شود؛ برخی از اوقات، انسان در مواجهه با خویش ریاکاری کرده و به خود دروغ می‌گوید برای اینکه خویش را سرگرم کند. وی با بیان اینکه فکر کردن یعنی گفت‌وگوی با خود، عنوان کرد: «مونولوگ» اصطلاحی است که در آن دروغ وجود ندارد. همچنین انسان از یک حیث پرسنده و از حیث دیگر پاسخ‌دهنده است و خود با خودش گفت‌وگو می‌کند و این یعنی دیالوگ. اگر ما بتوانیم دیالوگ‌ها را بفهمیم و پرسش‌هایی اساسی مطرح کنیم از قبیل اینکه زندگی چیست، حیا چیست، مرگ چیست و ... گامی رو به جلو برداشته‌ایم. * اصولاً فلسفه یعنی پرسش! و پاسخ نهایی در فلسفه وجود ندارد ابراهیمی‌دینانی ابراز داشت: مرگ یک جریان است و وقتی می‌توان پرسید مرگ چیست که معنای حیات را درک کرده باشیم و اینها پرسش‌هایی فلسفی هستند و اصولاً فلسفه یعنی پرسش! بنابراین در فلسفه، پرسش اهمیت دارد تا پاسخ یک سوال و اگر هم پاسخ جایگاهی داشته باشد پاسخ نهایی وجود ندارد. وی ادامه داد: اگر کسی بگوید من در فلسفه، پاسخ نهایی را یافته‌ام و دیگر مجهولی وجود ندارد او را باید به دارالمجانین برد چرا که اگر پرسش را از فلسفه بگیریم چیزی جز تکرار مکررات باقی نخواهد ماند. بنابراین پرسش و پاسخ، کار فلسفه است. نویسنده کتاب «خرد گفت‌وگو» اظهار داشت: فیلسوفانی که پرسش و پاسخی ندارند فیلسوف نیستند و آنها فقط با اصطلاحات علم فلسفه آشنایی دارد چه بسا ممکن است کسی با اصطلاحات فلسفی آشنا نباشد اما ذهن پرسشگری دارد و این فیلسوف واقعی است. وی یادآور شد: نقش سؤال را باید جدی گرفت، فهمیدن نه دانستن. اگر فهم ما تکامل و تکاپو نداشته باشد مرده است؛ «لا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْیَاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ» از بعضی چیزها نباید سوال کرد همانند ماهیت خداوند. ماهیت از ماهُوَ گرفته شده. حکمای اسلامی ماهیت را از ماهُوَ مطرح کرده‌اند و ماهیت یعنی محدود کردن یک چیز و اگر بخواهیم ماهیت خداوند را بدانیم در واقع باید برای او حدی در نظر بگیریم در حالی که خداوند متعال نامحدود است و ذهن محدود انسان نمی‌تواند درباره نامحدود بیاندیشد. ابراهیمی‌دینانی گفت: فلسفه، همیشه مخالف داشته است؛ در ادیان مختلف از جمله مسیحیت فیلسوفان بسیاری کشته شده اند «پاپ» علما، فیلسوفان و اندیشمندان را می‌کشت همچنین در اسلام نیز فیلسوفانی از جمله سهروردی و عین القضات همدانی کشته شدند. برخی هم مانند ابن سینا تکفیر و دسته‌ای دیگر مانند ملا صدرا به روستای کهک تبعید شد. وی افزود: کسانی که فلاسفه را می‌کشتند معتقد بودند همین مواردی که می‌دانند برای آنها کفایت می‌کند و نمی‌خواستند نکته جدیدی بدانند. لذا با تمام تبعیدها و تکفیرها اگر فلسفه در عالم نبود نمی‌دانم چه اتفاقی در جهان می‌افتد و هنوز هم فلسفه است که به طور غیرمستقیم عالم را می‌چرخاند و چه بسا سیاستمداران بر این باورند آنها هستند که امور جهان را در دست دارند. در حالی که فلسفه به صورت نامرئی جهان را هدایت می کند. * کشورهای عربی یک فیلسوف حتی از سنخ علامه طباطبایی ندارند نویسنده کتاب «خرد گفت‌وگو» با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خوشبختانه علاقه به فلسفه بیشتر شده و کتاب‌های فلسفی چاپ و ترجمه می‌شوند، گفت: ایرانیان ذوق فلسفی دارند. در کشورهای عربی و شهرهای مدینه و مکه با گذشت 1400 سال از اسلام حتی یک فیلسوف از سنخ علامه طباطبایی وجود نداشته و ندارد، کتب فلسفی همگی متعلق به ایرانیان است. راویان شیعه و اهل تسنن (سحاح سته) همگی ایرانی بوده‌اند. وی یادآور شد: چراغ فلسفه هرگز در ایران خاموش نشده. شاید در برهه‌ای از زمان چراغ فلسفه سوسو زده و ضعیف شده اما هیچ گاه خاموش نشده است و خوشبختانه روز به روز چراغ فلسفه در ایران روشن‌تر می‌شود. * مثال 4=2+2 و اثبات مسئله معاد ابراهیمی‌دینانی خاطرنشان کرد: جایگاه فلسفه، آدم‌ساز بوده و سرّ زندگی را بیان می‌کند. کسانی که دغدغه فلسفی ندارند اصلا این مباحث برای آنها مطرح نمی‌شود. زندگی را باید فهمید. لذا سوال کردن، جواب دادن و فکر کردن بسیار مهم است. وی ابراز داشت: ایران ما همواره مرکز تفکر بوده و یونانیان حکمت را از ایران آموخته‌اند و شواهد نشان می‌دهد افلاطون بسیاری از اندیشه‌های خویش را از ایران گرفته است. وی در پاسخ به این سوال که به عنوان فیلسوف چه تصوری نسبت به مسئله معاد دارد و آن را از منظر عقل چگونه می‌توان اثبات کرد، گفت: چون این مسئله دینی است نمی‌توان بی‌پروا درباره آن سخن گفت. به مثابه اینکه نفس را قبول داریم آن را مجرد می‌دانیم و اگر نفس را مجرد بدانیم هیچ مجردی فانی نمی‌شود چرا که هر آنچه که مادی است فانی می‌شود. ساده‌ترین مثال اینکه همه ما می‌دانیم 4=2+2 ، این یعنی چه؟ اصلا 4=2+2 چند سال دارد؟ چه زمانی می میرد؟! 4=2+2 تولدی ندارد، پیر نمی‌‌شود، نمی‌‌میرد و این ساده‌ترین فکر ما است. لذا نفس مجرد است و تا ابد باقی خواهد ماند. انتهای پیام/ک

93/07/02 - 10:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن