واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استاد دانشگاه و پژوهشگر عرصه فرش:
فرش ایرانی با وجود تمام چالشها مقبولیت جهانی دارد
محقق و پژوهشگر عرصه فرش گفت: فرش ایرانی با حفظ بسیاری از اصالتهای خود توانسته نسبت به سایر هنرهای سنتی ایران مقبولیت جهانی خود را حفظ کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی، ایمان زکریایی کرمانی در نشست تخصصی «بررسی نقش و جایگاه خاندان شاهرخی در هنر سنتی فرش کرمان» افزود: خاندانهای هنری آنهایی هستند که تعداد افراد هنرمند در آن خاندان در یک خانواده از یک نفر تجاوز نکرده است. وی تصریح کرد: هنرمندانی که در یک خاندان هنری زندگی میکنند مسئولیتهایی بر دوش میکشند که ادای آن میتواند بخشی از ظرفیتهای فرهنگی یک جامعه را شکوفا سازد. این محقق و پژوهشگر عرصه فرش بیان داشت: نباید از نظر دور داشت که مفاخر فرهنگی هنری به عنوان یکی از مؤلفههای مهم در هویت فرهنگی هر جامعهای به شمار میرود و به طور قطع شناخت آنها میتواند زمینههای توسعه فرهنگی را فراهم کند. زکریایی ادامه داد: شناخت مفاخر و مطالعه نقش و جایگاه آنها در فرهنگهای قومی نیز به عنوان یکی از راهکارهای تقویت هویت فرهنگی قابل توجه است، چنان چه در فرهنگ و هنر کرمان، هنر-صنعت قالیبافی سابقه چند صد ساله دارد. وی بیان داشت: تاریخ هنر مرز و بوم دیاری چون کرمان هنرمندان زیادی را پرورش داده که شناخت نمونههای شاخص آنها میتواند در راستای اعتلای این هنر مؤثر باشد. این استاد دانشگاه بیان داشت: شکلگیری خاندانهای هنری در فرهنگ هنرهای سنتی ایران از جایگاه ویژهای برخوردار است، زیرا نظام آموزش هنرهای سنتی به صورت استاد شاگردی بوده و هنرمندان در آموزش فرزندان و نزدیکان خود از هیچ تلاشی فروگذار نکردهاند. وی با تأکید بر اینکه نباید فراموش کرد نظام سنتی استاد و شاگردی در حوزهی هنرهای سنتی خود به عنوان یکی از مهمترین عوامل شکلدهنده در زمینه خاندانهای هنری است، بیان داشت: خاندانهای هنری در عصر حاضر به عنوان یکی از ظرفیتهای مهم در زمینه هنرهای سنتی به حساب میآید، چرا که پدران داشتهها و تجارب خود را به فرزندان منتقل میکردند که فنون، مهارتها، سلوک و حتی آبرو جزیی از این میراث بوده است. زکریایی کرمانی فرش ایرانی را یکی از میراث برجای مانده از خاندانهای بزرگ هنری ایران برشمرد و اظهار داشت: فرش ایرانی با حفظ بسیاری از اصالتهای خود توانسته نسبت به سایر هنرهای سنتی ایران مقبولیت جهانی خود را حفظ کند. این محقق و پژوهشگر عرصه فرش افزود: البته باید اذعان داشت که توسعه این هنر اصیل ایرانی در عصر حاضر دچار چالشهایی شده، اما نسبت به سایر هنرهای سنتی هنوز حیات دارد و در سراسر ایران نیروهای انسانی قابل توجهی را به خود مشغول داشته است. وی بیان داشت: منطقه کرمان نیز در تاریخ فرش ایران همواره افتخاری برای ساحت فرش به شمار میرفته که این افتخارآفرینی از عصر صفوی آغاز شده است و همچنان نیز ادامه دارد. زکریایی با اشاره به اینکه خاندانهای هنری در حوزه فرششناسی و مفخرهشناسی هنوز ناشناختهاند و نیاز است با توجه به نهادهای فرهنگی این ظرفیتهای عظیم فرهنگی شناخته شود، بیان داشت: نظام صنفی فرش کرمان شاهد حضور خاندانهای هنری بوده که در این میان میتوان خاندان شاهرخی را از شاخصترین آنها برشمرد. این استاد دانشگاه تأکید کرد: هنرمندان شاخص خاندان شاهرخی از آنجایی شاخص شدند که در جریان تحولات فرش کرمان نقش داشتند و آنها به دلیل برخورداری از برجستگی در میان همعصرانشان به عنوان بازیگر شاخص تحولات فرش کرمان از اواخر قاجار تا عصر پهلوی اول نقش داشتند. این محقق و پژوهشگر عرصه هنر گفت: بسیاری از تحولات اساسی فرش کرمان مانند تحولات عصر ترمه، عصر سبزیکار و یا ورود فرشهای تصویری به حوزه فرش کرمان به عنوان شاخصترینها دخیل بودند. زکریایی تأکید کرد: یکی از مهمترین نقشهایی که هنرمندان خاندان شاهرخی در دوران خود ایفا کردند، شکل دادن الگوهای جدید هنری و رفتاری بود. وی در ادامه صحبتهای خود اظهار داشت: محسنخان، حسنخان و احمدخان الگوهای فرهنگی در جامعه کرمان به شمار میروند که باید به نسل جوان شناسانده شوند؛ به عبارت دیگر امروز با الگوسازی از ابعاد مثبت شخصیتی این هنرمندان میتوان حس هویت فرهنگی را در جوانان هنرمند معاصر کرمان تقویت کرد. زکریایی کرمانی تأکید کرد: هنرمندان خاندان شاهرخی در نظام فرش کرمان مؤثر بودهاند یعنی در یکصد سال اخیر هر تحول و جنبشی در حوزه فرش کرمان روی داده، رد پای یکی از هنرمندان این خاندان در آن قابل مشاهده است. انتهای پیام/2301/ب
93/06/29 - 14:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]