تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815469033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سمپوزیوم بین المللی ˈلس و خاک های لسی و تغییر اقلیمˈ در گرگان برگزار می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سمپوزیوم بین المللی ˈلس و خاک های لسی و تغییر اقلیمˈ در گرگان برگزار می شود گرگان - ایرنا - سمپوزیوم بین المللی ˈلس، خاک های لسی و تغییر اقلیم در یوراسیای جنوبیˈ در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار می شود.


مدیر گروه آموزشی علوم خاک دانشکده مهندسی آب و خاک دانشگاه علوم کشاورزی گرگان در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: نشست های تخصصی این سمپوزیوم به مدت دو روز طی روزهای 23 و 24 مهر برگزار می شود.
دکتر "فرهاد خرمالی" روز چهارشنبه افزود: در این سمپوزیوم 36 میهمان خارجی که از اساتید و دانشجویان مقطع دکترا و نیز رؤسای دپارتمان های آموزشی هستند شرکت دارند.
دبیر سمپوزیوم ادامه داد: میهمانانی از کشورهای آلمان، روسیه، لهستان، مجارستان، اتریش، هندوستان، چین، کانادا و ژاپن به همراه اساتید و دانشجویان دوره های تخصصی علوم خاک دانشگاه های کشور در این سمپوزیوم شرکت دارند.
وی از جمله میهمانان خارجی این همایش را پروفسور "احمت مرموک" از ترکیه و رییس اتحادیه خاک اروپا در دانشگاه "ساسکاچوان" کانادا و همچنین پروفسور "اسلوبودان مارکوویچ" رییس گروه تخصصی لس در اروپا عنوان کرد و افزود: این سمپوزیوم چهار سخنران کلیدی شامل سه استاد خارجی و یک استاد ایرانی به نام پروفسور "مجید اونق" خواهد داشت.
عضو هیات مدیره انجمن علوم خاک ایران ادامه داد: پس از برگزاری دو روز نشست های تخصصی، شرکت کنندگان به مدت سه روز بازدیدهای میدانی خواهند داشت که شامل یک روز بازدید از منطقه نکا در مازندران و دو روز نیز در مسیر گرگان، آق قلا، اینچه برون و مسیر گنبدکاووس، خالد نبی خواهد بود.
خرمالی گفت: چکیده یک صد مقاله به دبیرخانه رسیده که از این تعداد، 80 مقاله پذیرفته شده و از بین آن 34 مقاله به صورت شفاهی و مابقی به صورت پوستر ارائه می شود.
وی همچنین محورهای این سمپوزیوم را شامل "لس و تغییر اقلیم، روش های مطالعه و سن یابی خاک های لسی و نیز پتانسیل و تخریب اراضی لسی" عنوان کرد.
مدیر دفتر مجلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان همچنین گفت: خاک های لسی در ایران در محور شمالی و استان گلستان وجود دارد و تاکنون مطالعات تخصصی در این زمینه صورت نگرفته است.
دکتر خرمالی افزود: کمربند خاک های لسی از اروپا (آلمان) آغاز شده و تا شرق آسیا (چین) ادامه می یابد و شمال ایران هم در این کمربند قرار دارد.
خاک های لس (Loess) به رسوباتی گفته می شود که با باد منتقل می شوند و با حضورشان در یک منطقه مثل استان گلستان و شمال ایران، سیکل های مختلفی از تغییر اقلیم و تحول زمین نما در دوره زمین شناسی "کواترنر" را نشان می دهند.
از این رو توالی لس ها و خاک های قدیمی پالئوسول (Paleosols)، اطلاعات ارزشمندی در خصوص تغییر اقلیم در منطقه داده و از طرفی پلی بین رسوبات لسی جنوب شرقی اروپا و آسیا با ایران برقرار می کند.
602


26/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن