تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798462445




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طراحی نوشت افزارهای دانش آموزی با نمادهای بومی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: طراحی نوشت افزارهای دانش آموزی با نمادهای بومی گناباد - ایرنا - یک دانشجوی جوان گنابادی در اقدامی ابتکاری طرحهایی با الهام از نمادهای بومی و محلی این شهرستان را برای نوشت افزارهای مورد استفاده دانش آموزان طراحی و روانه بازار کرده است.


"سعید مقدم" روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : با طراحی نوشت افزارهای دانش آموزی مبتنی بر نمادهای بومی قصد دارم فرهنگ اصیل و با قدمت محلی را از این طریق به میان خانواده ها ببرم .
این جوان مبتکر گفت: در کار فرهنگی پس از انجام یک پروژه باید دید آیا تغییر نگرش و رویکرد به واسطه آن کار در شخص یا اجتماع مخاطب صورت گرفته است.
او ادامه داد: چند سالی است که طرحهای ایرانی اسلامی روی جلد دفاتر و نوشت افزارهای دانش آموزی نقش بسته اما فکر می کنم کودکان و نوجوانان که مخاطب اصلی این طرحها هستند نتوانسته اند با آنها ارتباط برقرار کنند زیرا عناصر و تصاویر بکار رفته در این طرحها به دلیل عدم انطباق با ویژگیهای بومی چندان ملموس و نزدیک به علائق و پسند کودکان و نوجوانان در هر منطقه نیست.
این طراح گنابادی که مدت سه سال در طراحی و صفحه آرایی نشریات و مجلات محلی فعالیت داشته گفت: طرحهایی که من ترسیم کرده ام بر اساس شخصیتهای مذهبی و تاریخی همین منطقه شکل گرفته زیرا نظریه اولیه من این بود که استقبال کودکان و نوجوانان هر شهر نسبت مکانهای تاریخی، مذهبی و شخصیتهای فرهنگی همان محدوده، بیشتر از طرحهای نشات گرفته از نمادها و عناصر خارج از آن منطقه است.
وی افزود: پس از برخی پژوهشها، به درستی این فرضیه پی بردم لذا مصر شدم که راه را ادامه دهم.
مقدم ادامه داد: مدلی که با عنوان "نوشت افزارهای بومی" ارائه دادم ترسیم یک خانواده گنابادی است که شهرشان را دوست دارند و از آثار و جاذبه های تاریخی منطقه بازدید می کنند، شغل پدر این خانواده فرضی سفالگری و مادر خانواده نیز معلم است.
وی گفت: در طرحهایی که طی مرحله نخست اجرا شدند "قنات قصبه، امامزاده سلطان محمدعابد کاخک و خانه شریعت" به عنون نمادهای تاریخی و تمثال شهدا، مزار شهیدان گناباد و مزار شیخ محمدتقی بهلول به عنوان نمادهای انقلابی و مذهبی مطرح و اجرا شده اند.
او افزود: سفالگری نیز به عنوان یک صنعت دستی از دیر باز در گناباد مورد توجه و اعتنا بوده لذا تصاویر این صنعت دستی در طراحی نوشت افزارها جایگاه خاصی دارد.
این جوان دانشجو اظهارداشت: دانش آموز می خواهد یک سال با این دفترها زندگی کند لذا نمادهای فرهنگی درج شده روی آن بر شخصیت و هویتش تاثیر می گذارد که اگر این نمادها محلی باشند باعث حفظ فرهنگ بومی می شود.
وی همچنین گفت: تا جایی که اطلاع دارم طراحی نمادهای نوشت افزارها با الهام از عناصر فرهنگ بومی و محلی برای نخستین بار در گناباد اجرا شده لذا در دیگر نقاط کشور سابقه ندارد.
او در خصوص استقبال مردم از این ابتکار نیز اظهارداشت: بر اساس نظرسنجیهایی که در چند ماه اخیر انجام داده ام مردم گناباد نسبت به شهرشان و آثار تاریخی و شخصیتهای اجتماعی و دینی خود تعصب دارند لذا اکثریت خانواده ها گفتند بطور قطع بین طرحهای غربی و طرحهای بومی شهرشان نوشت افزارهایی با طرحهای بومی را انتخاب می کنند.
مقدم افزود: البته طرحها باید جذابیتهای قابل هضم برای مخاطبین داشته باشند لذا در همین راستا نیز اتاق فکر تشکیل شد تا این مهم اتفاق افتد و در این موضوع انتخاب و سلیقه خود کودک و نوجوان نیز ملاک قرار گرفت و در نهایت این خانواده ها هستند که باید حامی این طرح فرهنگی در شهر خود باشند.
وی با بیان اینکه نخستین نوشت افزارها با طرح نمادهای بومی گناباد پیش از مهر ماه وارد بازار خواهند شد گفت: نیمه دوم بهمن ماه آتی نیز از هشت طرح دیگر نوشت افزار با نمادهای بومی رونمایی خواهد شد.
این جوان مبتکر افزود: در این طرحها ضرب المثلها، لهجه گنابادی و همچنین سبک زندگی شیخ محمدتقی بهلول گنابادی محوریت خواهد داشت.
وی گفت: در این مورد مذاکراتی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یک موسسه دیگر انجام شده و قرار است ما را کمک کنند.
این دانشجوی 20 ساله که در رشته ادیان و مذاهب در تهران مشغول تحصیل است افزود: برای طراحی نوشت افزارهای دانش آموزی با نگاه بومی شورای فرهنگ عمومی شهرستان گناباد ضمن تایید این طرح همکاری لازم را داشته است.
رییس اداره آموزش و پرورش گناباد هم با اشاره به رونمایی نوشت افزارهای دانش آموزی با طراحی بومی همزمان با جشن بازگشایی مدارس گفت: اقدام بدیع، ابتکاری و ارزشمندی توسط یک دانشجوی جوان گنابادی در خصوص نوشت افزارها دانش آموزی با طراحی بومی انجام شده است.
"سیدمحمد مهدوی" افزود: به دلیل اهمیت این اقدام مهم که در جهت گسترش و نشر فرهنگ بومی است درصدد هستیم مراسم رونمایی با حضور مدیران و مسئولین استانی برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه گسترش، نشر و حفظ فرهنگ بومی هر منطقه با همت و تلاش اهالی خود آن منطقه محقق می شود، طراحی نوشت افزارهای دانش آموزی را با نگاه بومی اقدامی مثبت در راستای نهادینه کردن مسائل دینی و تربیتی در گناباد دانست.
رییس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: این الگو می تواند در شهرهای دیگر نیز مورد توجه و اعتنا قرار گیرد.
شهرستان گناباد 17هزار و 500 دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی و بیش 10 هزار دانشجو دارد.
مرکز شهرستان 80 هزار نفری گناباد در فاصله 278 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
514/660


26/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن