تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815525913




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سراب نیلوفر را می شود نجات داد، به همان راحتی که فراموش شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سراب نیلوفر را می شود نجات داد، به همان راحتی که فراموش شد کرمانشاه - ایرنا - سراب نیلوفر یکی از جاذبه های گردشگری و بی نظیر کرمانشاه بود که دیگر حالا نیست.


به دلیل زیبایی ویژه و تدارک مناسبی که برای آن در سالهای اخیر انجام شده بود و به علت نزدیک بودن به شهر، تفرجگاه عمومی مردم بود که حالا دیگر نیست.
چه روزها و شب های تابستان که خانواده های بسیار از عصر تا نیمه های شب و برخی تا صبح روز بعد، میهمان این سراب قدیمی و زیبا با سابقه داستانی و اساطیری بودند و حالا تنهای تنها شده است.
نه آبی در جریان است و نه از نیلوفرهای رقصنده روی آب، سراب نیلوفر اکنون (سرابی) است که هر چه بیشتر به آن نزدیکتر می شوی به این واقعیت تلخ که "سرابی" بیش نیست می رسید.
چرا این گونه شد و گناه بی گناهی سراب نیلوفر را باید به گردن چه کسانی انداخت تا کرمانشاه بوده سراب نیلوفر هم بوده. اما حالا ... ؟!!
چشمه های جوشانش هم خشک شده است، حتی برای مرگ نیلوفرهایش هم قطره اشکی ندارد.
محدوده وسیعی از اطراف سراب نیلوفر شد، باغهای شخصی و استخرهای پرورش ماهی و یکباره آبهای سراب را بلعید تا آنجا که جان چشمه هایش را هم گرفتند و خشک خشک شد.
زمانی همین سراب ضمن سیراب کردن مزارع طبیعی اطراف، ابهت و موقعیت خودش را حفظ کرده بود، اما هجوم یکباره برای بلعیدن آب های دریاچه، یورش یکباره ای بود که حتی آخرین مویرگهای سراب هم مکیدند تا خشک شد.
الان، سراب نیلوفر شده است "سراب نومیدی"
حالا به این نتیجه رسیده ایم که دنبال مقصر بگردیم مقصر یا مقصرانی که بدون محاسبه فنی میزان آبدهی سراب، هرچقدر توانستند پروانه حفر چاه آب دادند، عده ای هم از غفلت مسوولین سوء استفاده کرده و بدون داشتن مجوز با حفر چاههای عمیق و نیمه عمیق در مکیدن آب و خشکاندن سراب نیلوفر، با دیگران شریک شده اند.
به هر حال چه مقصران را بشناسیم و نشناسیم، در برابر فاجعه خشکیدن سراب باستانی نیلوفر قرار گرفته ایم.
اما می شود نجاتش داد، شمارش معکوس وهمت و دلسوزی مسوولین را می خواهد، همانگونه که تدریجا آبهایش را فروختیم ، می شود معامله فروش قانونی اشتباه و یا غیرقانونی را به سراب باز گرداند.
چرا که سراب نیلوفر، جاذبه گردشگری جهانی است یا به عبارت ساده تر، تعلق به همه مردم دارد، نه مالک خصوصی افراد معدودی که مالک این اثر خدادادی شده و به هر نحو که خواسته اند، از آن بهره گیری کرده و می کنند، حقی که هر کس برای خودش از حق همه مردم قایل شده است، که باید جلوی این "ناحق" ها گرفته بشود.
از سوی دیگر، کسی بیاد ندارد که تا بحال این سراب لایروبی شده باشد، در حالی که گرفتگی چشمه ها و منافذ آبدهی سراب به مرور زمان و گذشت سالهای متمادی مسدود شده و بخشی از آب مورد نیاز این سراب نیز در زیر انبوه گل و لای و لجن پنهان شده است و این در حالی است که اصولا لایروبی از چاهها و قنوات و چشمه ها هر چند سال یکبار بویژه در زمان کم آبی و خشکسالی از قرنها پیش، معمول بوده که عادی و عرف شده است.
به هر حال نجات سراب نیلوفر و آزاد سازی اش از این افسردگی و بی پناهی، همت مسوولان را میطلبد.
کار چندان پیچیده ای هم نیست، همانگونه که تدریجا به این روز افتاد به راحتی هم می توان نجاتش داد.
منبع: هفته نامه باختر
567


25/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن