تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804504889




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنعت و کشاورزی، دو بال توسعه استان مرکزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: صنعت و کشاورزی، دو بال توسعه استان مرکزی اراک - ایرنا - صنعت و کشاورزی دو بال توسعه استان مرکزی محسوب می شوند اما بخش کشاورزی استان با وجود جایگاه ممتازش، همپای صنعت رشد نکرده و نیازمند توجه ویژه مسوولان است.


به باور کارشناسان کشاورزی و امور اقتصادی، توسعه متوازن بخش های کشاورزی و صنعت ، ضمن کاهش وابستگی اقتصادی کشور و تاکید بر مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی ، سهم بسزایی در افزایش و تقویت مقاومت در مقابل تحریم ها دارد.
استان مرکزی با بهره گیری از دو هزار و 911 واحد بزرگ و کوچک صنعتی در حالی به چهارمین قطب صنعت کشور تبدیل شده که برای توسعه متوازن و برون رفت از اقتصاد تک محصولی، استفاده مطلوب از آب و خاک حاصلخیز و نهاده ها، جلوگیری از رکود و تورم و نیز کاهش نرخ بیکاری، به توجه ویژه مسوولان نیاز دارد.
استان مرکزی با 29 هزار و 130 کیلومتر مربع وسعت، معادل 1.8 درصد مساحت کل کشور و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 430 هزار نفر را در خود جای داده است.
یک سوم مساحت استان مرکزی با آب و هوای نیمه بیابانی، هشت درصد با آب و هوای سرد و حدود 50 درصد با آب و هوای معتدل کوهستانی و میانگین بارندگی سالانه 286 میلیمتر است و انواع محصولات زراعی و باغی متنوع در این خطه قابل کشت است.
استان مرکزی به سبب داشتن رتبه دوم صنایع مادر و رتبه چهارم قطب صنایع کشور به عنوان یک استان صنعتی شهرت دارد و از لحاظ کشاورزی نیز جایگاه بسیار ویژه ای را به خود اختصاص داده است.
این استان با برخورداری از حدود دو درصد جمعیت کشور، بیش از 2.5 درصد تولیدات گیاهی ایران را تولید می کند.
براساس مطالعات ، 150 واحد صنعتی استان مرکزی قابلیت رقابت با شرکت های مدرن اروپایی و آمریکایی را دارند و این استان به عنوان یکی از 10 استان برتر صادرکننده به شمار می آید که محصولات صنعتی تولیدی آن به 39 کشور ارسال می شود.
علاوه بر این، جایگاه کشاورزی استان از نظر موقعیت جغرافیایی، جاده ای، ریلی و هوایی نقش کلیدی در تکمیل چرخه پس از تولید و خدمات پشتیبانی بخش کشاورزی در کشور ایفا می کند.
برای تحقق اهداف کیفی تولیدات بخش کشاورزی، پژوهشکده تحقیقات گل و گیاه زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، ایستگاه تحقیقات انار ساوه، ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک و ایستگاه تحقیقات دارویی علی آباد (اراک) در ارتقا و بهبود تولیدات گیاهی این سامان نقش بارزی ایفا می کنند.
کارخانه ها و صنایع بزرگ تولید ماشین آلات کشاورزی مانند "کمباین سازی اراک" با ظرفیت تولید سالانه 300 دستگاه کمباین و "شرکت هپکو" با ظرفیت تولید سالانه بیش از 100 دستگاه تراکتور و کمباین نیوهلند و "شرکت تاکا" با ظرفیت تولید یک هزار دستگاه بذرکار کشت مستقیم ، دیسک و چیزل پکر و "شرکت جیران صنعت" با ظرفیت تولید یک هزار دستگاه انواع بذرکار و ادوات خاک ورزی حفاظتی، از قابلیت های مکانیزاسیون کشاورزی استان مرکزی است.
هم اکنون نزدیک به 11 هزار دستگاه انواع تراکتور و 270 دستگاه کمباین بصورت فعال دراستان مرکزی وجود دارد و همین امر موجبات ارتقای ضریب مکانیزاسیون منطقه را به 3.1 فراهم کرده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می گوید: در این استان حدود 91 هزار و 300 بهره بردار، 670 هزار هکتار اراضی قابل کشت آبی و دیم شامل 53 درصد دیم و 47 درصد آبی ، در مجموع دو میلیون و 376 هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی شامل یک میلیون و 890 هزار تن محصولات زراعی، 471 هزار تن محصولات باغی و 15 هزار تن سبزی و صیفی گلخانه ای تولید می شود.
"حسین فارسیجانی" اظهارکرد: یک هزار و 530 تن گیاهان دارویی و گل محمدی، 251 میلیون عدد گل های شاخه ای و هفت میلیون گلدان گلهای آپارتمانی از دیگر تولیدات این خطه است.
وی بیان کرد: استان مرکزی سالانه با 40 هزار تن حبوبات آبی تولیدی رتبه سوم این محصول زراعی کشور را به خود اختصاص داده و با متوسط تولید 180 هزار تن جو رتبه پنجم کشور، حدود 500 هزار تن ذرت علوفه ای تولیدی رتبه هفتم کشور و حدود 450 هزار تن گندم رتبه هشتم تا یازدهم کشور را به خود اختصاص داده است.
فارسیجانی افزود: استان مرکزی در بخش باغبانی ؛ از لحاظ تنوع "گل و گیاهان زینتی" و تولید "گیاهان فصلی و نشایی" نیز مقام نخست کشور ، در تولید گل و گیاهان زینتی و شاخه بریده مقام دوم کشور و در تولید گلهای آپارتمانی ، درختچه های زینتی و پیاز گل مقام سوم کشور را دارد.
وی اضافه کرد: این استان همچنین در تولید انار و سطح زیرکشت این محصول با متوسط تولید سالانه 150 هزار تن و صادرات به کشورهای ژاپن، کره جنوبی، آلمان و روسیه، رتبه دوم کشور را دارد.
به گفته وی، رتبه ششم سطح زیرکشت پسته کشور با 11 هزار هکتار و تولید سالانه 13 هزار تن و رتبه برتر تولید پسته ارگانیک در کشور از نظر کیفیت محصول از دیگر امتیازات بخش باغبانی استان مرکزی است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: جایگاه این استان با برخورداری از 14 هزار هکتار تاکستان و تولید سالانه حدود 150 هزار تن انگور و حدود 10 هزار تن کشمش تولیدی در بین استانهای کشور نیز مناسب است.
به گفته فارسیجانی، وضعیت استان مرکزی از نظر تولید نهال های "انار، زیتون، میوه های سردسیری و انگور" و تامین نهال سالم و عاری از آلودگی به منظور ارسال و کاشت در سایر استانهای کشور با تولید سالانه بیش از 500 هزار اصله ، مطلوب است.
وی اظهار کرد: سه مجتمع گلخانه ای با سرمایه گذاری دولتی شامل 107 هکتار در اراک، 135 هکتار در محلات و 126 هکتار در خمین و یک شهرک گلخانه ای بخش خصوصی با 293 هکتار و مجموعا به وسعت 661 هکتار ، هر ساله با توجه به کیفی بودن تولید گل و گیاهان زینتی، انار، پسته، کشمش، سیر و غیره ، افزون بر 30 میلیون دلار درآمد ارزی عاید کشور می کنند.
فارسیجانی افزود: به سبب تداوم خشکسالی ها بویژه در دهه اخیر، برای بهره برداری از منابع آبی با نصب کنتور حجمی در جهت افزایش تولید، می بایست به ازای هر مترمکعب آب مصرفی شاهد افزایش باشیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: در اجرای طرح گندم آبی و دیم طی برنامه ای پنجساله در نظر است تولید گندم آبی بطور متوسط "از سه هزار و 700 کیلوگرم در هکتار به پنج هزار و 300 کیلوگرم در هکتار" و گندم دیم "از 931 کیلوگرم در هکتار به یک هزار و 300 کیلوگرم در هکتار" افزایش یابد.
فارسیجانی گفت: در همین راستا و در اجرای طرح مذکور، بصورت پایلوت در هفت منطقه از مناطق کشت دیم خیز استان محصولاتی شامل "گندم، جو و حبوبات" با هدف افزایش 25 درصدی در سطح استان مرکزی اجرا می شود.
به اعتقاد کارشناسان کشاورزی و مسائل اقتصادی، صنایع تبدیلی از ضرورت های بخش کشاورزی است. آنان می گویند: با فعالیت 120 واحد فرآوری محصولات کشاورزی در استان مرکزی، سالانه نیمی از این محصولات ، معادل یک میلیون و 850 هزار تن ، فرآوری می شود.
فرآوری محصولات کشاورزی در استان مرکزی شامل درجه بندی، بسته بندی و تولید کنستانتره میوه های باغی، تولید لبنیات، بسته بندی و تهیه خوراک دام ازمحصولات دامی، تولید پودرماهی، بسته بندی و انجماد ماهی و تولید رب گوجه فرنگی است.
اکنون نیمی از 100 میلیون تن محصولات کشاورزی کشور در 22 هزار واحد صنایع تبدیلی، فرآوری می شود و نیمی دیگر یا به ضایعات تبدیل شده و یا به دست دلالان می افتد تا با خام فروشی، فرصتی به کشورهای خارجی همسایه برای فرآوری و رونق اقتصادی مرحمت شود.
صادرات خام محصولات کشاورزی به خارج، زمینه رونق واحدهای فرآوری کشورهای همسایه را ایجاد می کند و ارزش آن با چند برابر قیمت قبلی ، گاهی به کشور خودمان هم وارد می شود.
ایجاد صنایع تبدیلی در سند چشم انداز توسعه کشور اهمیت زیادی دارد و عملیاتی کردن آن نیازمند مدیرانی کارآمد و دلسوز در حوزه کشاورزی است تا بتوانند دستان صنعت و کشاورزی و با این اتحاد ، شکوفایی اقتصادی کشور را رقم بزنند.
استان مرکزی اکنون در تولید بیش از 15 محصول کشاورزی در کشور دارای رتبه و شاخص است و براساس برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی ، در اولویت سرمایه گذاری برای ایجاد واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی قرار دارد و از سرمایه گذاران در این زمینه حمایت می کند.
سیب، کشمش، هلو، شلیل، بادام، گردو، گل، گیاهان زینتی، انار، طالبی، آلو و زردآلو، انجیر، خیار، هویج، نخود، لوبیا، تخم مرغ و گوشت قرمز و سفید برخی از انواع محصولات تولیدی در استان مرکزی هستند که با ایجاد واحدهای فرآوری و توسعه صنایع تبدیلی قدیمی ، علاوه بر سودآوری و اشتغالزایی ، آبادانی روستاهای استان را باعث خواهند شد.
گزارش: احمد الهی
588/559/ 684


25/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن