تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799199524




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکاوی راز دوتار خراسان شمالی/ موسیقی «بخشی‌ها» حماسه را زنده می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
واکاوی راز دوتار خراسان شمالی/ موسیقی «بخشی‌ها» حماسه را زنده می‌کند
مراسم موسیقایی «دوتار دستان» با اجرا و بررسی موسیقی نواحی منطقه خراسان شمالی و سخنرانی هوشنگ جاوید و یوسفعلی میرشکاک در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.



به گزارش خبرگزاری مهر، در آغاز این مراسم ژاله صادقیان مجری برنامه گفت: لذت می برم از این که می بینم خانم های کشورم به موسیقی نواحی علاقه نشان می دهند و از آن حمایت می کنند.

برگزاری «دوتاردستان» بازگشت به خویشتن است سجاد نوروزی رییس فرهنگسرای اندیشه هم با تاکید بر استمرار برگزاری این مراسم گفت: در روزگاری که انواع شبه موسیقی ها و نواهای گوشخراش و بعضا دلخراش رونق پیدا کرده است برگزاری چنین جلساتی بازگشت به خویشتن است چرا که متاسفانه ما از موسیقی اصیل خود دور افتاده ایم و از خانه ها و ماشین هایمان صدای موزیکی می آید که مربوط به پیشینه ما نیست.

رییس فرهنگسرای اندیشه تصریح کرد: مراسم «دوتار دستان» هویت ما ایرانی هاست و امروز جمع شده ایم به این هویت بار دیگر اقبال نشان دهیم ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا در دوره جدید فعالیت فرهنگسرای اندیشه به موسیقی نواحی مختلف کشور به طور یکسان بپردازیم و موسیقی نواحی در این فرهنگسرا طنین انداز باشد.

شهرداری در حرکتی مثبت پای برخی موسیقی ها را از فرهنگسراها بریده است پس از اجرای این قطعات هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی و بنیانگذار جشنواره های مختلف موسیقی نواحی و آیینی در ایران با بیان این که شهرداری تهران طی حرکتی مثبت پای برخی موسیقی ها را از فرهنگسراها بریده است، گفت: فرهنگسراها باید فرهنگساز باشند و خوب است که موسیقی نواحی کشورمان از طریق این فرهنگسرا اشاعه شود.

وی تاکید کرد: موسیقی بخشی ها راز و رمز خاصی دارد، در فرهنگ کهن ایران اینگونه بود که نوازندگان موسیقی روایتگری می کردند و روایت گری و پدید آمدن حماسه آن قدر تکرار می شد که روح شجاعت، پاکی و به روز زندگی کردن را در نسل بعد تکرار می کرد و خدا می داند قدمت نامیرا بودن حماسه در بین ما ایرانی ها کجا بوده است.

جاوید ضمن ارائه تاریخچه ای از حکایت گری در کشورمان، گفت: حسین ولی نژاد فرزند یکی از بزرگترین استادان موسیقی بخشی خراسان شمالی است و شیوه های پدر را به خوبی اجرا می کند. بخشی ها تا حدود 45 سال پیش با کتاب شناخته می شدند و از 4 تا 24 کتاب را خیلی خوب می دانستند و منظومه خوانی می کردند.

این پژوهشگر در پایان سخنانش گفت: خوشحالم که توانستم به کمک هنرمندان موسیقی بخشی های خراسان شمالی، این شاخه از موسیقی نواحی کشور را ابتدا در کشور و بعد هم به صورت بین المللی به ثبت برساند.

بخشی از خدا می گوید و با اهل خدا در ارتباط بوده است یوسفعلی میرشکاک شاعر، منتقد ادبی و پژوهشگر نیز در سخنانی گفت: بخشی ها برای بخشی پیرتر به پا می خیزند حتی اگر صدایش به رسایی بخشی جوان نباشد، البته در آیین ما احترام پیر از همه چیز بالاتر است. حضرت رسول (ص) فرمودند پیرمرد در میان قومش مانند پیغمبر در میان امت خود است.

وی ادامه داد: «بخشی» از خدا می گوید و با اهل خدا در ارتباط بوده است و همان مغ است در آیین مهر قبل از زرتشت. در زمان بهرام شاه بخشی ها احیا شدند اما دوباره این قشر را سرکوب کردند، در انقلاب هم بخشی ها را سرکوب کردند در حالی که اگر بخشی ها نبودند ما نه انقلاب می کردیم و نه از وطن دفاع می کردیم.

می گوییم کوروش، اما از داشتن لباس ملی شرمساریم میرشکاک گفت: ما روستایی ها دیگر خیال داریم لباس خودمان را بر تن کنیم. تا کی باید بوزینه غرب باشیم؟ بگوییم کوروش، اما از داشتن لباس ملی خودمان شرمسار باشیم. یوسفعلی میرشکاک سخنان پایانی خود را در حالی بیان کرد که اخیرا در محفل ها و مراسم های مختلف با کلاه نمدی و گیوه که از لباس های محلی و بومی کشورمان است ظاهر می شود.

اجرای قطعات موسیقایی با هنرمندی حسین ولی نژاد مشهور به حسین بخشی و عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، برپایی نمایشگاه کاریکاتور چهره از دو هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی و تجلیل از هنرمندان موسیقی نواحی از بخشهای دیگر این مراسم بود.


۱۳۹۳/۶/۲۴ - ۱۵:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن