تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804857862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می دهد ۳۶ساعت همراهی با کار سخت بر روی دریا/ تکاپوی نصب سکوها به پارس جنوبی باز می‌گردد؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می دهد
۳۶ساعت همراهی با کار سخت بر روی دریا/ تکاپوی نصب سکوها به پارس جنوبی باز می‌گردد؟
تلاش برای راه‌اندازی همزمان چند سکو از فازهای در دست اتمام پارس جنوبی نویدبخش بازگشت ترافیک نصب و راه‌اندازی تاسیسات بهره‌برداری از این میدان مشترک پس از وقفه یک سال و نیمه است.

خبرگزاری فارس: ۳۶ساعت همراهی با کار سخت بر روی دریا/ تکاپوی نصب سکوها به پارس جنوبی باز می‌گردد؟



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از یک سفر 4 ساعته روی آب‌های رام و آرام خلیج‌فارس با یک شناور کوچک حمل مسافر، پا روی بزرگ‌ترین کشتی نصاب تاسیسات نفتی می‌گذاریم. این شناور به همراه چند صد نفر تکنیسین نفتی که روی آن سکونت دارند سکوی B از فاز 12 پارس جنوبی را نصب می‌کند و تا چند ماه از کنار این سکو تکان نخواهد خورد. خود شناور، چنان در آب ثابت است که گمان می‌بریم مثل سکوی فاز 12 تکیه بر بستر دریا دارد اما واقعیت این است که 8 پروانه بزرگ با چرخش در زوایای مختلف چنان این شناور را ثابت در جای خود نگه داشته‌اند که با سوار شدن به آن گویی پا بر خشکی گذاشته‌ایم. کاپیتان مکزیکی کشتی می‌گوید این شناور بزرگ حتی در دریای نا آرام هم بدون استفاده از لنگر کمتر از 10 سانتیمتر از جای خود حرکت می‌کند. در کنار هر شناور اصلی، چند شناور پشتیبانی برای رساندن نفرات، تجهیزات، مواد غذایی و امثال آنها فعالیت می‌کنند.

                                              شناور نصاب در کنار سکوی 3 هزار تنی فاز 12 چند صد نفر تکنیسین نفتی روزها از هنگام برآمدن آفتاب تا زمانی که روز هنوز به فرو رفتن سرخ فام خورشید در آب‌های خلیج‌فارس خاتمه نیافته و روشنایی روز اجازه کار روی سکو را می‌دهد برای راه‌اندازی و نصب سکو و  تعمیر بخش‌های آسیب دیده تلاش می‌کنند. شب‌ها، کشتی بزرگ نصاب، ‌سکونتگاه و خوابگاه این تکنیسین‌ها است و مدیران راه‌اندازی این فاز به اضافه کردن یک شیفت کاری دیگر برای سرعت دادن به راه‌اندازی سکوها فکر می‌کنند. انوشه، مدیر راه‌اندازی سکوهای فاز 12 در شرکت تاسیسات دریایی می‌گوید تا دو ماه آینده 90 درصد از فرآیند راه‌اندازی سکوی B طی خواهد شد. انوشه می‌گوید سکوهای پارس جنوبی را سریع‌تر از همه خارجی‌هایی تا امروز روی پارس جنوبی کار کرده‌اند راه‌اندازی می‌کنند و امیدوار است اولین گاز این سکو در آذر ماه به سوی پالایشگاه‌های خشکی در 120 کیلومتری موقعیت سکو روانه شود.

                                            شناور پشتیبانی کشتی نصاب سکوی فاز 12 دیدن تجهیزات پیچیده و عظیم سرچاهی نصب شده در سکوی B که تنها یک شرکت آمریکایی به صورت انحصاری تکنولوژی ساخت آن را در اختیار دارد امید زیادی را درباره بهره‌برداری از فاز‌های در دست اجرای پارس جنوبی زنده می‌کند. کما اینکه یکی از دلایل مهم تاخیر در بهره‌برداری از فاز‌های 12 و 15 و 16 که با پیشرفت بالای 90 درصد به دولت یازدهم تحویل شد فقدان این تجهیزات بود چنانکه گفته می‌شود چندین محموله حامل این تجهیزات به مقصد ایران در کشورهای همسایه با مداخله مستقیم پلیس فدرال آمریکا FBI  توقیف شده است. *پذیرایی به سبک حرفه‌ای‌های فراساحل بازگشت به شناور پس از پایان بازدید از سکو و گپ و گفت با مردانی که در گرمای جهنمی و رطوبت وحشتناک دریا بدون وقفه برای افزایش برداشت ایران از این میدان مشترک عرق می ریزند، جوش می‌دهند، جدا می‌کنند، نصب می‌کنند و در یک کلام مجاهده می‌کنند، مصادف است با پذیرایی به سبک مردان فراساحل از میهمانان در کشتی. صنعتگران فراساحل در همه جای جهان در دوره‌های طولانی نه تنها از خانه و خانواده دور هستند بلکه ممکن است تا هفته‌ها هیچ چهره جدیدی را روی دریا مشاهده نکنند. به همین دلیل در این پهنه بیکران آبی مهمان برای این مردان معنای متفاوتی از آنچه به آن عادت داریم، دارد. کشتی‌نشینان برای پذیرایی از مهمانان سرزده خود ترتیبات مفصلی دیده‌اند: از بوقلمون کباب شده و انواع غذاهای ایرانی و غیر ایرانی تا پخت چند نوع کیک و شیرینی‌های متنوع و دسرهای رنگ به رنگ. می‌گویند این رسم حرفه‌ای‌های فراساحل است که از مهمانان خود به عالی‌ترین شکلی که برای آنها ممکن است پذیرایی کنند. اما به هر حال خوشایند نیست که ساکنان همیشگی کشتی مدتی را پشت در سالن پذیرایی منتظر بمانند تا پذیرایی از مهمانان به اتمام برسد. برای همین است که کاپیتان مکزیکی و بلند قامت کشتی که مدل مویی به سبک دهه 70 میلادی دارد ما را سریع‌تر به اتاق کنفرانس کشتی منتقل می‌کند،اما محل اقامت شبانه ما این شناور بزرگ که علاوه بر یک جرثقیل عظیم برای نصب سکوی‌های 3 هزار تنی و محل اسکان تکنیسین‌ها، یک شناور لوله‌گذار هم محسوب می‌شود، نیست. *جنگل فلزی روئیده در دریا: ترافیک دکل‌های حفاری و سکوهای گازی در پارس جنوبی از سکوی B فاز 12 تا سکوی در حال نصب فاز 17 و شناوری که در کنار آن پهلو گرفته یک مسافت 3.5 ساعته را در محدوده میدان عظیم پارس جنوبی طی می‌کنیم. در این فاصله زمانی نبود مگر اینکه لااقل 4 یا 5 دکل حفاری یا سکوی در حال فعالیت یا سکوی در حال نصب در افق دید قرار گیرند.  در این سفر نقطه‌ای از میدان قرار دارد که حدود 18 دکل و سکو در فواصل دور و نزدیک در زاویه 360 درجه دور تا دور شناور قابل مشاهده است.

                                     یک سکوی در حال راه‌اندازی و یک دکل حفاری در فاصله دورتر یک شناور بزرگ کنار سکوی در حال نصب فاز 17 پهلو گرفته و صنعتگران نصاب فاز 17 روی آن مستقر هستند. ورود تیم خبری به شناور اسکان با غروب آفتاب و زمان استراحت صنعتگران همزمان شده و آنها از ایرانی تا هندی و مالزیایی در محل پهلوگیری شناور کوچک مسافری تجمع کرده‌اند تا برای لحظاتی هم که شده دیدن چهره‌های جدید تنوعی باشد در سکون و یکنواختی مداوم کار در دریا. *قاتل خاموش دریا؛ کشنده‌ترین خطر برای حفار مردان نفت صبح فردا پیش از همه جلسه توجیه ایمنی روی شناور برگزار می‌شود. این جلسه حتی برای یک حضور چند ساعته روی شناورها، سکوها و دکل‌های حفاری نفتی هم الزامی است و بدون تخطی برگزار می‌شود تا بازدیدکنندگان و کارکنان با خطرات کار روی تاسیسات نفتی و شیوه مقابله با آنها آشنا شوند. آنچه بیش از همه خطرناک و مورد توجه است نشت گاز از مخزن پارس جنوبی است. آن هم نه به دلیل خطر انفجار و آتش‌سوزی بلکه به دلیل یک گاز بی‌بو و بی‌رنگ اما بسیار کشنده. یکی دو نفس در هوای آلوده به سولفید هیدروژن یا H2S کافی است تا مرگ سریع و آنی گریبانگیر شود. گاز مخزن پارس جنوبی مانند اغلب میادین گازی کشور ترش است و برای مصرف باید در پالایشگاه‌های گاز تصفیه شود. به جز میعانات گازی، مهم‌‌ترین ماده‌ای که در جریان پالایش از گاز جدا می‌شود گوگرد است که به صورت گاز فوق‌العاده سمی H2S همراه با گاز طبیعی از مخزن خارج می‌شود. یکی دو روز قبل از بازدید، نشت کوچکی روی سکو اتفاق افتاده و همه تکنسیسن‌ها جعبه حاوی کپسول اکسیژن را به همراه خود به روی سکو می‌برند. آموزش‌ و مانور دوره‌ای مقابله با نشت گاز برای کارکنان به صورت ماهانه برگزار می‌شود.

                                    شناور اسکان پهلو گرفته در کنار سکوی فاز 17 درباره میزان تلفاتی که این گاز از نفتی‌ها گرفته اتفاق نظری در میان افسران HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) وجود ندارد. بعضی می‌گویند آخرین تلفات آن مربوط به سال‌های 83 و 84 و پروژه‌های آجیپ و هیوندایی در پارس جنوبی است و بعضی دیگر می‌گویند همین یکی دو سال پیش هم تعدادی از کارکنان یک سکوی نفتی ایرانی جان خودشان را بر اثر نشت گاز و تنفس H2S از دست داده‌اند. همین‌قدر هست که خطر این گاز بی بو و رنگ را بسیار جدی می‌دانند و آمار تلفات آن هم به دلایل نامعلوم هرگز بصورت عمومی اعلام نمی‌شود. سکوهای فاز 17 و 18 در حال راه‌اندازی هستند اما امید اندکی وجود دارد که گاز آنها به اوج مصرف گاز در زمستان برسد. به خصوص آنکه پالایشگاه فاز 17 و 18 هنوز آماده نیست و گاز این دو سکو قرار است در پالایشگاه فاز 15 و 16 تصفیه شود اما هنوز خطوط لوله ارتباطی بین پالایشگاه‌ها که امکان فرآورش گاز در پالایشگاه‌های مختلف را در شرایط خاص فراهم می‌کند تکمیل نشده است. *شناوری که کف دریا 2 هزار کیلومتر لوله‌کشی کرده است پس از ترک سکوی فاز 17 مقصد بعدی شناور مشهور لوله‌گذار C-MASTER متعلق به شرکت تاسیسات دریایی است که تقریبا لوله گذاری 100 کیلومتری فاز 22 را تکمیل کرده است. چند کیلومتر آن طرف‌تر دکل حفاری فاز 22 مشغول حفاری 12 حلقه چاه برای یکی از سکوهای برداشت گاز در این فاز است.

                                              شناور لوله‌گذار C-MASTER این شناور تا کنون 2 هزار کیلومتر در دریا لوله‌گذاری کرده است. آن هم در شرایطی که اتصال یک شاخه لوله به خط و ورود آن به آب زمان زیاد می‌برد. رکورد سرعت این شناور در فاز 19 و با نصب 225 شاخه لوله 12 متری در یک روز در فاز 19 به دست آمده است اما سرعت متوسط لوله‌گذاری 2 کیلومتر در روز است. در این شناور هم توجیه ایمنی اولویت اول میزبانان ما است. اگر زمان بود حتی سومین آموزش مقابله با نشت H2S را هم علیرغم آنکه این شناور اصلا روی چاه‌ها کار نمی‌کند و با خطر نشت گاز مواجه نیست می‌گذراندیم.

                                             نمایی از داخل شناور لوله‌گذار C-MASTER پس از بازدید از فضای کارگاه جوش لوله‌ها در درون کشتی که فرآیندی چند لایه را برای ایمن‌سازی طی می‌کند و لوله‌های فولادی با آلیاژ مخصوص ضد خورندگی و با پوشش سیمانی را به هم متصل می‌کند، کشتی لوله‌گذار را با ساکنان چند ملیتی به سمت ساحل ترک می کنیم. *ساخت گوی شناور بارگیری میعانات گازی با کمک تکنولوژی نظامی در ابتدای سفر و بلافاصله پس از ترک اسکله عسلویه، در افق دوردست سایه چند فروند نفتکش بزرگ قابل مشاهده بود که همگی در دریا توقف کرده بودند. یکی از تاکتیک‌های معمول ایران برای کم کردن خسارت تحریم‌ها یا تنش‌های بازار با توجه به کمبود مخازن استراتژیک ذخیره‌سازی نفت خام در روی خشکی، بارگیری نفت خام به روی نفتکش ها و نگهداری نفت روی دریا است اما این نفتکش‌ها به دلیل دیگری روی آب توقف کرده بودند. در واقع این صف نفتکش‌ها منتظر بارگیری میعانات گازی فاز 12 پارس جنوبی بودند که اولین سکوی آن در انتهای سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

                                              نفتکش‌ در حال بارگیری میعانات گازی از گوی شناور SPM فاز 12 با توجه به اینکه در عسلویه اسکله عمیق مخصوص بارگیری نفت و میعانات گازی وجود ندارد، بارگیری میعانات گازی پارس جنوبی به شکل معمول به وسیله گوی‌های شناور مشهور به SPM انجام می‌شود. به همین دلیل دیدن یک نفتکش که به یک گوی شناور متصل شده و مشغول بارگیری میعانات است و نفتکش‌های دیگری که در صف بارگیری میعانات روی دریا توقف کرده‌اند موضوع عجیبی نیست،اما در طول سفر متوجه می‌شویم که این گوی شناور که برای بارگیری میعانات فاز 12 مورد استفاده قرار می‌گیرد همان است که چند سال پیش شرکت تاسیسات دریایی قول ساخت یک نمونه داخلی آن را داده بود و خبرپایان ساخت آن نیز چندی پیش منتشر شده بود.  به هر شکل با توجه به پیچیدگی‌های ساخت گوی‌های شناور به خصوص بعضی قطعات بزرگ مدور داخلی آن که به تراش یکپارچه نیاز دارد، دیدن یک SPM ایرانی در شرایط عملیاتی با شنیدن خبر راه‌اندازی آن تفاوت زیادی دارد. ظاهرا شرکت تاسیسات دریایی برای ساخت قطعات پیچیده و بزرگ این گوی شناور از ظرفیت صنایع نظامی کشور در وزارت دفاع بهره گرفته است. گوی شناور SPM یک تجهیز با ارزش در فرآیند صادرات نفت و میعانات گازی است چنانکه عراق با بهره‌گیری از چهار SPM توانسته است صادرات نفت خود را تا200 درصد افزایش دهد. برای صادرات کل میعانات گازی پارس جنوبی استفاده از 4 گوی شناور  به ظرفیت 22 هزار مترمکعب در ساعت در نظر گرفته شده است که از این تعداد دو گوی شناور در پارس یک یعنی منطقه عسلویه شامل فازهای یک تا 10 ، در محل استقرار فازهای یک و 6 تا 8 و دو SPM در پارس دو یعنی منطقه کنگان شامل فازهای 12، 14 و 19 و 20 و 21 و22 تا 24 و در محل فازهای 12 و 19 نصب خواهد شد. *ترافیک نصب سکوها به پارس جنوبی باز می گردد؟ پس از نصب سکوی A از فاز 12 پارس جنوبی در اواخر سال گذشته که پس از تکمیل در اواخر بهار برداشت از پارس جنوبی را نزدیک به 25 میلیون متر مکعب در روز افزایش داد، تلاش برای نصب همزمان چند سکوی دیگر از جمله سکوهای B  و C از فاز 12، یک سکو از فاز 17 و 18 و یک سکو از فاز 15 و 16 نوید بخش بازگشت ترافیک حمل و نصب جکت‌ها و سکوهای پارس جنوبی در خلیج‌فارس پس از حدود یک سال و نیم رکود و توقف در بخش دریایی این میدان مشترک است. وزارت نفت تلاش می‌کند پس از اعلام اولویت‌بندی فازهای پارس جنوبی با توجه به کمبود شدید منابع مالی، با راه‌اندازی این سکوها برداشت از پارس جنوبی را به میزان 80 تا 100 میلیون متر مکعب تا پایان سال افزایش دهد. بخشی از این افزایش برداشت به تامین گاز زمستان کمک خواهد کرد و بخشی از آن نیز در انتهای زمستان و اوایل بهار آینده وارد شبکه خواهد شد.

                                            دکل حفاری در پارس جنوبی یکی از مشکلات عمومی و همیشگی راه‌اندازی پروژه‌های حفاری کمبود تجهیزات راه‌اندازی به خصوص در بخش دریایی اعم از دکل و شناورهای نصاب بوده است که در سال‌های اخیر با ورود تعداد قابل توجهی دکل دریایی ملکی به بخش ایرانی پارس جنوبی این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده است و گفته می‌شود 20 فروند دکل حفاری که اغلب آنها در تملک شرکت‌های ایرانی قرار دارد در حال کار برای بهره‌برداری سریع‌تر از این میدان مشترک هستند. اما هنوز هم علیرغم ورود تعداد اندکی شناور نصاب، کمبود این شناورها در صورت تلاش برای راه‌اندازی همزمان فازهای پارس جنوبی کاملا احساس می‌شود. انتهای پیام/م    

93/06/23 - 13:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن