تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821198717




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غبار فراموشی بر صنایع دستی لرستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: غبار فراموشی بر صنایع دستی لرستان خرم آباد - ایرنا - لرستان مهد تمدن کهن و مردمان چیره دستی است که روزگاری صاحبان هنر و صنعت بوده اند اما امروز این توانمندی مغفول مانده به دست فراموشی و کم توجهی سپرده شده است.


به گزارش ایرنا، سالهاست که صنایع دستی لرستان خاک فراموشی بر چهره گرفته و دست های پیر و خسته هنرمندان لرستانی از رنج فراموشی فرسوده شده است.
امروزه صنایع دستی لرستان به دور از بازارچه ها و رنج کشیده از نبود زیر ساخت های لازم، زخم کم توجهی و بی توجهی بر چهره دارد.
صنایع دستی غنی و کهن لرستان با جاذبه های جهانی در کنج کارگاه ها و خانه های قدیمی به امید روزگاری خوش در گوشه و کنار این دیار در نهایت سکوت خودنمایی می کند.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان، گفت: در زمان حاضر 35 رشته فعال صنایع دستی در این استان وجود دارد که حدود 12 مورد آنها در قالب کارگاه به هنر جویان آموزش داده می شود.
"حسین امانی" با اشاره به شروع کارگاه های آموزشی از 11 مرداد، اظهار کرد: 12 رشته بومی از جمله جاجیم بافی، گلیم بافی، ورشو سازی، قلم بافی، چیت بافی، قلم زنی، نمد بافی در چهار مرکز خرم آباد، الیگودرز، نورآباد و الشتر در این کارگاه ها آموزش داده می شود.
وی همچنین از فعال بودن رشته های غیر بومی از جمله مشبک، منبت کاری، سفالگری، تور بافی، قلاب بافی و مصنوعات چرمی در لرستان خبر داد.
امانی با اشاره به نبود بازارچه های دایم صنایع دستی در لرستان، گفت: در راستای عرضه و نمایش صنایع دستی این استان، بازارچه های فصلی در ایام نوروز و تابستان برگزار می شود.
وی همچنین درباره صدور مجوزهای سه گانه هنرمندان و صنعتگران لرستان، اظهار کرد: در سال 93 این اقدام ها رشد مطلوبی نسبت به سه ماه نخست سال 92 داشته و از 200 کارت شناسایی صادر شده به حدود 500 مورد رسیده است.
امانی گفت: در سال 92 حدود 10 مجوز تاسیس کارگاه صادر شد که این تعداد در سال جاری به 150 مورد رسید.
وی ادامه داد: همچنین از ابتدای سال جاری 15 پروانه تولید و 265 کارت گواهی مهارت صادر شده است.
معاون صنایع دستی لرستان گفت: در سه ماه نخست سال 93 تعداد 95 متقاضی دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به مبلغ سه میلیارد ریال به بانک های عامل معرفی شده اند.
وی افزود: در زمان حاضر از 35 هزار هنرمند استان، تنها حدود 900 نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که امید است با تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی 10 درصد هنرمندان استانی تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه 12 شهرستان استان تحت پوشش خدمات صنایع دستی استان قرار دارد، اظهار کرد: کارگاه های آموزشی صنایع دستی در چهار شهرستان خرم آباد، الیگودرز، نورآباد و الشتر فعال است.
وی اعتبار بخش صنایع دستی پارسال را سه میلیارد ریال پارسال عنوان کرد و ادامه داد: در سالجاری این اعتبار افزایشی نداشته و این در حالی است که سال گذشته تنها 48 درصد این اعتبارات تخصیص یافته است.
وی با اشاره به اینکه مقرر شده در سالجاری اعتبارت صنایع دستی 100 درصد تخصیص یابد، گفت: در این صورت زیر ساخت های آموزشی این حوزه در لرستان رشد مطلوبی خواهد داشت.
معاون صنایع دستی لرستان گفت: رشد صنایع دستی و ساماندهی روستاهای هدف گردشگری در لرستان مکمل یکدیگر هستند.
وی افزود: در این راستا تعریف روستاهای هدف گردشگری و آموزش صنایع دستی در این روستاها و ایجاد زیر ساخت های لازم امری بدیهی است.
وی نبود بازارچه عرضه صنایع دستی در لرستان را یکی دیگر از مشکلات پیش روی این حوزه در استان برشمرد و اظهار کرد: این موضوع در عرضه محصولات هنرمندان استان و فروش توسط واسطه ها مشکلی اساسی ایجاد کرده است.
امانی با اشاره به پرداخت تسهیلات سنگین و 24 درصدی به هنرمندان در حوزه صنعت و معدن، گفت: صنعتگران لرستانی توان باز پرداخت این تسهیلات را با توجه به وجود مشکلات متعدد در زمینه تولید و فروش این محصولات ندارند.
وی ادامه داد: اکنون دولت به عنوان ناظر در امر صنایع دستی عمل می کند در حالیکه در گذشته به عنوان متولی مواد اولیه و ابزار را به صورت امانی در اختیار صنعتگران قرار می داد و به آنان دستمزد پرداخت می کرد.
وی افزود: به منظور ایجاد زمینه های مناسب در امر خصوصی سازی در حوزه صنایع دستی فراهم کردن زیر ساخت ها امری بدیهی و ضروری است.
وی با اشاره به ظرفیت مطلوب صنایع دستی لرستان اظهار کرد: وجود سفال ها و نمادهای دست نوشته در غار هومیان و سایر غارهای لرستان و کنده کاری ها و نقاشی های کهن در این دیار بیانگر قدمت دیرینه صنایع دستی این استان است.
وی با اشاره به ظرفیت و پیشینه صنایع دستی در لرستان و مشکل بیکاری در این استان، گفت: توجه به هنرهای دستی و ایجاد زیرساخت های لازم در زمینه توسعه و رونق این صنایع نقش مهمی در رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال در استان خواهد داشت.
591/7274/630


23/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن