تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816273208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنایع دستی کهن و مغفول لرستان نهان شده در غبار فراموشی ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: صنایع دستی کهن و مغفول لرستان نهان شده در غبار فراموشی ها خرم آباد - ایرنا - لرستان سرزمین صنایع دستی کهن و مغفولی است که پس از گذشت سالیان به دست فراموشی و کم توجهی سپرده شده است .


به گزارش خبرنگار ایرنا ،استان لرستان مهد تمدن کهن و مردمان چیره دستی است که روزگاری صاحبان هنر و صنعت بوداند و امروز مردمی توانمند و مغفول در ایران زمین به شمار می روند.
سالهاست که صنایع دستی زبانزد لرستان خاک فراموشی را بر چهره گرفته است و دستان پیر و خسته هنرمندان لرستانی فرسوده از رنج فراموشی شده است.
امروزه صنایع دستی لرستان دور از بازارچه های صنایع دستی و رنج کشیده از نبود زیر ساخت های لازم زخم کم توجهی و اغلب بی توجهی ها بر چهره دارد .
صنایع دستی غنی و کهن لرستان با جاذبه های جهانی در کنج کارگاه ها و خانه های قدیمی این استان خاک بی توجهی ها بر رخ دارد و به امید روزگاری خوش در گوشه و کنار این دیار در نهایت سکوت خودنمایی می کند .
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت : در حال حاضر 35 رشته فعال صنایع دستی در این استان وجود دارد که حدود 12 رشته از آنها در کارگاه های اموزشی این سازمان در حال آموزش به هنر جویان است .
"حسین امانی " با اشاره به اینکه این کلاسها از 11 مرداد ماه آغاز شده است ،اظهار کرد : در حال حاضر 12 رشته بومی از جمله جاجیم بافی ،گلیم بافی ،ورشو سازی ،قلم بافی ،چیت بافی ،قلم زنی ،نمد بافی در چهار مرکز خرم آباد ،الیگودرز ،نور باد و الشتر اموزش داده می شود .
وی تصریح کرد : همچنین در حال حاضر در این استان رشته هایی غیر بومی از جمله مشبک ،منبت کاری ،سفالگری ،تور بافی ،قلاب بافی و مصنوعات چرمی فعال است .
امانی با اشاره به نبود بازارچه های دایم صنایع دستی در لرستان ،گفت : در راستای عرضه و نمایش صنایع دستی این استان بازارچه های فصلی در ایام نوروز و تابستان در مکان درب ورودی قلعه فلک الافلاک برگزار می شود .
وی همچنین در خصوص صدور مجوزهای سه گانه هنرمندان و صنعتگران لرستانی ، اظهار کرد : در سال 93 این اقدامات رشد مطلوب تری نسبت به سه ماه نخست سال 92 داشته است .
وی تصریح کرد : در این راستا در زمینه صدور کارت شناسایی در سال 92 200 کارت و در سال 93 حدود 500 کارت شناسایی صادر شده است .
امانی با اشاره به اینکه در سال 92 حدود 10 مجوز تاسیس کارگاه صادر شده است ،گفت : این در حالی است که در سال 93 تعداد 150 مجوز تاسیس کارگاه صادر شده است .
وی در خصوص پروانه تولید در صنایع دستی در این استان گفت : در سال 92 تنها دو پروانه تولید صادر شده است و این درحالی است که در سال 93 تعداد 15 پروانه تولید صادر شده است .
همچنین وی افزود : در سال 93 تعداد 265 کارت گواهی مهارت در این استان صادر شده است .
معاون صنایع دستی لرستان گفت : در سه ماه نخست سال 93 تعداد 95 نفر متقاضی در یافت تسهیلات مشاغل خانگی به بانکهای عامل معرفی شده است و در حال دریافت این تسهیلات با اعتبار سه میلیارد ریال هستند .
وی افزود : در حال حاضر 35 هزار نفر هنرمند در این استان وجود دارد که تنها حدود 900 نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستندو امید است با تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی 10 درصد هنرمندان استانی تحت پوشش بیمه قرار گیرند .
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 12 شهرستان استان تحت پوشش خدمات صنایع دستی استان قرار دارد ،اظهار کرد : کارگاه های اموزشی صنایع دستی در حال حاضر درچهار شهرستان خرم آباد ،الیگودرز ،نور اباد و الشتر فعال است .
وی تصریح کرد :در سالجاری اعتبار صنایع دستی لرستان نسبت به سه میلیارد ریال سال گذشته پیشرفتی نداشته است و این درحالی است که در سال گذشته تنها 48 درصد این اعتبارات تخصیص یافته است .
وی با اشاره به اینکه مقرر شده است در سالجاری اعتبارت صنایع دستی 100 درصد تخصص یابد ،گفت : در این صورت زیر ساخت های اموزشی صنایع دستی در لرستان رشد مطلوبی خواهد داشت .
معاون صنایع دستی لرستان در ادامه با اشاره به زیر ساخت های ضعیف صنایع دستی در لرستان گفت : رشد صنایع دستی و ساماندهی روستاهای هدف گردشگری در لرستان مکمل همدیگر هستند .
وی افزود : در این راستا تعریف روستاهای هدف گردشگری و آموزش صنایع دستی در این روستا ها و ایجاد زیر ساخت های لازم امری بدیهی است .
همچنین وی نبود بازارچه معرفی و عرضه صنایع دستی در لرستان را یکی دیگر از عمده مشکلات پیش روی صنایع دستی این استان برشمرد و اظهار کرد :عدم وجود بازارچه صنایع دستی در جهت عرضه محصولات هنرمندان این استان و فروش محصولات توسط واسطه ها مشکلی اساسی درصنایع دستی لرستان ایجاد کرده است .
امانی در ادامه با اشاره به پرداخت تسهیلات سنگین و 24 درصد به هنرمندان در حوزه صنعت و معدن ،تصریح کرد : صنعتگران لرستانی توان باز پرداخت این تسهیلات را با توجه به وجود مشکلات متعدد در زمینه تولید و فروش این محصولا ندارند.
وی گفت : در حال حاضر دولت به عنوان ناظر در امر صنایع دستی حضور دارد و این در حالی است که در گذشته به عنوان متولی فعالیت داشت و مواد اولیه و ابزار را به صورت امانی در اختیار صنعتگران قرار می گذاشت و دستمزد دریافت می شد .
وی افزود : به منظور ایجاد زمینه های مناسب در امر خصوصی سازی در حوزه صنایع دستی فراهم نمودن زسر ساخت ها امری بدیهی و ضروری است .
وی با اشاره به ظرفیت مطلوب صنایع دستی استان لرستان اظهار داشت :جایگاه صنایع دستی لرستان مطلوب و دارای منزلت بالایی است .
وی تصریح کرد : وجود سفال ها و نمادهای دست نوشته در غار هومیان و سایر غارهای لرستان و کنده کاریها و نقاشی های کهن در این دیار بیانگر قدمت دیرینه صنایع دستی این استان است .
وی با اشاره به ظرفیت و جایگاه رفیع پیشینه صنایع دستی در لرستان و مشکل امروز بیکاری در این استان ،گفت : توجه به صنایع دستی و ایجاد زیرساخت های لازم در زمینه توسعه ورونق صنایع دستی استان گام بلندی در رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال در استان برداشته خواهد شد .
7274/630


23/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن