تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798513279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زائری: امروز بیش از همیشه به جلال نیازمندیم/ عسگری: آثار جبهه فرهنگی انقلاب در «مهر» معرفی می‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و ادب > ادیبات ایران رونمایی از جای پای جلال -1؛
زائری: امروز بیش از همیشه به جلال نیازمندیم/ عسگری: آثار جبهه فرهنگی انقلاب در «مهر» معرفی می‌شوند
محمدرضا زائری در نشست رونمایی از کتاب «جای پای جلال» نوشته مهدی قزلی، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به آزادگی جلال نیاز داریم. باید اجازه داد تا تغییری که او به دنبالش بود و در امثال شهید آوینی نیز رخ داد، در جامعه ایجاد شود. علی عسگری، مدیرعامل خبرگزاری مهر هم که کتاب مذکور توسط انتشارات وابسته به این رسانه منتشر شده است، تاکید کرد: آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در خبرگزاری مهر معرفی خواهند شد.



به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جشن کتاب مهر با رونمایی از کتاب «جای پای جلال» نوشته مهدی قزلی عصر روز شنبه 22 شهریور با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی و مطبوعاتی در خبرگزاری مهر برگزار شد. در این مراسم رضا مقدسی مدیر‌عامل سابق خبرگزاری مهر در سخنانی اظهار داشت: ایده اولیه تالیف این کتاب توسط فرشاد مهدی‌پور با من مطرح شد و آقای قزلی هم انجام کار را پذیرفت. البته آقای قزلی خودش هم اهل سفر بود ولی با این حال در این پروژه رنج سفر را پذیرفت. کتاب هم قرار بود انتهای سال قبل چاپ شود و به نمایشگاه بین‌المللی کتاب برسد اما به هر شکل با تاخیری شش ماهه منتشر شد که جای گله دارد. مقدسی: مردمی بودن، ویژگی جلال بود که در دیگر روشنفکران کمتر به چشم می‌خورد وی در ادامه به بررسی اهداف تالیف این کتاب پرداخت و گفت: یکی از مهمترین کارکردهای این کتاب یادکردی از جلال آل‌احمد بود. او به عنوان یک روشنفکر با بدنه جامعه و مردم عادی کوچه و بازار خود را پیوسته می‌دید که در میان قشر روشنفکری کمتر می‌توانیم این موضوع را ببینیم. او اهل نشست و برخاست با مردم بود و دوست داشت آنها مسائلشان را لمس کند. این مسائل را سرمایه خودش می‌دانست و می‌دانیم که این وجهه بارز را کمتر در میان سایر اقشار روشنفکر می‌شود پیدا کرد. از سوی دیگر تک‌نگاری‌های جلال دارای نکات ارزشمندی است که هم تاریخی است و هم اجتماعی و هم یک منبع برای فعالیت‌های پژوهشی است که همچنان می‌تواند محل رجوع باشد. مقدسی در ادامه افزود: توجه به ایرانگردی و سفر به نقاط مختلف ایران از نکات ارزشمند دیگری است که این کتاب و تالیفش در پی آن بوده است. این سفرنامه به خودی خودی نوعی تذکر به مردم ماست که به یاد داشته باشند که داشته‌هایشان چیست. البته اگر شرایط فراهم می‌شد این سفرنامه‌ها قرار بود ادمه پیدا کند اما متاسفانه میسر نشد. وی همچنین انتشار کتاب را توسط یک رسانه، یک اتفاق مهم توصیف کرد و چاپ کتاب «جای پای جلال» را از سوی انتشارات رسانه مهر، بازگشت به شناسایی ظرفیت دوباره رسانه‌ها عنوان کرد که از دو دهه پیش تا به حال کمتر شاهدش بوده‌ایم.

محمدی: قزلی، تالیف «جای پای جلال» را یک ماموریت اداری نمی‌دانست در ادامه حمید محمدی محمدی دبیر وقت گروه فرهنگ و ادب خبرگزاری مهر هم که مسئولیت انتشار گزارش‌های مندرج در این سفرنامه را در مهر بر عهده داشت، در سخنانی اظهار داشت: آقای قزلی کتاب‌های زیادی نوشته و منتشر کرده است اما «جای پای جلال» شناسنامه او شده و شاید بشود گفت که رزومه کاری او با همین اثر هم شروع می‌شود. اگر از من بپرسند که چرا این اتفاق افتاده است، می‌گویم دلیلش زحمتی است که قزلی برای تالیف این کتاب و سفرنامه‌هایش گرفته است و تالیف آن را یک ماموریت اداری نمی‌دانست. وی افزود: زمان انتشار این یادداشت‌ها نگران بودم که بازخورد خوبی در رسانه‌ها نداشته باشد و تعداد کم کلیلک‌های این گزارش حاکی از همین بود. من نگران بودم که چرا این زحمات بازدید چندانی ندارد اما فکر می‌کنم با انتشار این کتاب دیگر بشود گفت که همه این زحمات به صورت مجتمع، قابلیت دیده شدن پیدا کرده است.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری مدیرعامل موسسه فرهنگی سرچشمه هم در سخنانی گفتت: سوژه کتاب حقی برگردن مولفش دارد که باید ادا شود. ما در حوزه علوم انسانی هنوز محتاج ایجاد پیوند مناسب میان دانش آکادمیک و علمی و مخاطب عام هستیم و به نظرم انتشار این دست آثار است که می‌تواند این خلاء را برطرف کند. متاسفم که بگویم در این حوزه دیگرانی هنوز از ما جلوتر هستند. شما به مجله نشنال جئوگرافیک نگاه کنید، آنها بیش از یک و نیم قرن پیش کار خودشان را شروع کردند. از زمانی که هنوز دوربین عکاسی چندان باب نبود مستشرقین آنها دوربین به دست  از تهران و ایران عکس می‌گرفتند و همین مشترقین آمریکایی و ماجرای عکس و نزاعی که در سقاخانه بازار تهران ایجاد کردند، نخستین پایه‌های ارتباط ایران و آمریکا را نیز شکل داد که از نظر تاریخی قابل جستجو است. نشنال جئوگرافیک تا امروز به قدری جذاب عمل کرده که حتی نسخه فارسی آن نیز در حال انتشار است و حتی در کشورهای عربی هم نمونه‌ای با عنوان العربی داشت که هر شماره‌اش شامل مستندنگاری از یک کشور بود. زائری: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آزادگی جلال هستیم زائری در ادامه به اهمیت پرداختن به مساله تک‌نگاری در حوزه دین و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ما به هر دلیل در انجام کارهایمان ثبت خاطره و یادداشت نداریم. من نگرانم که مثلاً چرا نباید مبلغان ما تجربیاتشان را در حوزه کار تبلیغ، ثبت و یا مدیران ما تجربیات کاری‌شان در حوزه مدیریتشان را مکتوب کنند. این فعال فرهنگی در ادامه به شخصیت آل‌احمد نیز اشاره کرد و گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به آزادگی جلال نیاز داریم. باید اجازه داد تا تغییر و نوشتنی که او به دنبالش بود و در امثال شهید آوینی نیز رخ داد، در جامعه ایجاد شود. وی ادامه داد: روز گذشته نیز رهبر انقلاب در دیدارشان با هنرمندان به پروین اعتصامی اشاره کردند. این دست چهره‌ها افرادی هستند که ما امروز به آنها نیاز داریم. یادم هست روزی مدیر مدرسه دخترم به خوانش اشعار پروین توسط وی اعتراض کرده بود چون به زعم وی پروین بی‌حجاب بوده است. من برایش نامه‌ای نوشتم و گفتم که آیا توحیدی‌تر از شعر «لطف حق» پروین، شعری سراغ دارد؟ اگر بخواهیم او (پروین اعتصامی) را کنار بگذاریم چه کسی جایگزین او خواهد شد؟ باید مخاطب جوان ما با امثال این چهره‌ها آشنا شود و سیر تحول آنها را ببیند. زائری همچنین بازنگری در متون و شیوه‌های نگارشی کهن را یکی دیگر از کارکردهای تولید کتاب «جای پای جلال» عنوان کرد و گفت: حداقل حُسن تالیف این کتاب این است که شیوه نگاه ما را تغییر می‌دهد. وی در ادامه قلم قزلی را روان و شیوا توصیف کرد و گفت: به تازگی رهبر انقلاب بر کتاب «پنجره‌های تشنه» وی تقریض نوشته است. من همیشه نگران بودم که چرا تنها تقریض‌های رهبری بر کتاب‌های دفاع مقدس  منتشر می‌شود و آیا این کار حوزه‌های دیگر را تضعیف می‌کند یا خیر؟ حسم این بود که این اتفاق باعث شده است که عده‌ای تنهاب به دنبال انتشار این دست آثار باشند و دوست داشتیم این تقریض‌ها بر آثار دیگری نیز نوشته شود که این اتفاق افتاد و خوشحالیم و این را به دلیل ویژگی بارز این قلم می‌دانم.

عسگری: خبرگزاری مهر متعلق به جبهه فرهنگی انقلاب است و آثاری را که در این جبهه تولید شده باشد، معرفی می‌کند علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر نیز سخنران دیگر این مراسم بود که در سخنان کوتاهی به دور شدن مردم از کتاب در ایران اشاره کرد و گفت: غربی‌ها می‌گویند درخت دانایی در حال تبدیل شدن به دانش قلمه‌ای است. این یعنی علم امروز دیگر عمق ندارد. شاید مقطعی آدم را سیر کند اما در نهایت غذای خوبی نیست. ما به عنوان رسانه سعی می‌کنیم که مردم را با رسانه به کتاب نزدیک کنیم. البته در این میان خبرگزاری مهر متعلق به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است و آثاری را که در این جبهه تولید شده باشد، معرفی می‌کند.


۱۳۹۳/۶/۲۳ - ۰۹:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن