تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805127558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معوقات بانكي همچنان در حال صعود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: معوقات بانكي همچنان در حال صعود
از زمان روي كار آمدن دولت جديد و سياست سختگيري در تزريق پول پر فشار به بازار پولي و بانكي كشور، بسياري از كارشناسان منتظر كاهش حجم نقدينگي و معوقات بانكي بودند
نویسنده : علي طالب‌زاده 


از زمان روي كار آمدن دولت جديد و سياست سختگيري در تزريق پول پر فشار به بازار پولي و بانكي كشور، بسياري از كارشناسان منتظر كاهش حجم نقدينگي و معوقات بانكي بودند. يك‌سال مفيد از عمر دولت يازدهم گذشته و آمارهاي رسمي و منتشر شده نشان مي‌دهد كه نقدينگي نه تنها كاهش نيافته بلكه به گفته پيمان قرباني معاون اقتصادي بانك مركزي رشد نقدينگي در چهار ماه اول امسال از محل رشد ضريب فزاينده بوده است. معوقات بانكي نيز همانند نقدينگي و برخلاف تصور بسياري نه تنها كاهش نيافته بلكه با رشد نيز همراه شده است.
به گزارش «جوان» معوقات بانكي از زمان روي كار آمدن دولت دهم با رشد خيره‌كننده‌اي از نردبان صعود بالا رفت و حالا به يكي از معضلات جدي اقتصاد كشور مبدل شده است. معوقاتي كه با تشويق و تهديد هم كمتر نشده كه هيچ، حجمش بالا هم رفته است!
شايد براي اولين بار باشد كه قوه قضائيه به دليل حاد بودن اين موضوع مجتمع ويژه‌اي براي رسيدگي به پرونده‌هاي معوقات بانكي تأسيس كرده و بانك مركزي نيز به شدت با اين قوه در حال رايزني و بازگرداندن پول‌ها به خزانه بانك‌هاست.
اما وقتي تسهيلات بانك‌ها تنها با يك پاراف به صورت هبه بخشيده شده، چندان نمي‌توان اميد به بازگشت پول‌ها داشت.
با وجود آمارهاي متفاوتي كه گاهي از منابع مختلف براي ميزان معوقات بانكي عنوان مي‌شود به استناد آخرين آمارهاي ارائه شده از سوي بانك مركزي خاصه معاون نظارتي اين بانك رقم مطالبات معوق به 87 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.
اين در حالي است كه تا پايان سال 1392 حدود 82 هزار ميليارد تومان مطالبات معوق در نظام بانكي وجود داشت كه تا خرداد ماه اين آمار حدود 85 هزار ميليارد تومان عنوان و در آخرين اظهارات با رشد 2000 ميليارد توماني 87 هزار ميليارد تومان اعلام شد.
اين در حالي است كه تهرانفر معاون نظارتي بانك مركزي افزايش معوقات بانكي را ناشي از تزريق پول و ارائه تسهيلات جديد ندانسته و از مفاد قانوني كه موجبات اين موضوع را فراهم آورده است سخن گفته است.
وي در كنار اثر اجراي ماده 11 آئين‌نامه هيئت وزيران بر اضافه شدن معوقات تكليف بودجه در ماده 16 قانون بودجه 1392را نيز مورد تأكيد قرار داده و يادآور شده كه با وجود افزايش مطالبات معوق، در بسياري موارد پول جديدي پرداخت نشده است و عمل به اين مفاد قانوني كافي است تا بدون ارائه تسهيلات جديد مبلغ قابل توجهي به مانده حساب فرد بدهكار اضافه شود.
رشد معوقات بانكي نشان مي‌دهد با وجود تمامي فشار‌ها، سختگيري‌ها و بگير و ببندها، بانك‌ها نتوانستند بخش عمده‌اي طلب خود يا دقيق‌تر بيت المال و سپرده مردم را پس بگيرند. دليل اين موضوع را مي‌توان در وثائق كم ارزش از وام پرداختي، درشت بودن فرد گيرنده وام(يا به عبارتي دم كلفت)، سيستم ضعيف اعتبار‌سنجي، دستوري بودن پرداخت وام از مراجع بالاتر و ضعف نظارت درون بانكي دانست.
معوقات نظام بانكي، موضوعي است كه با وجود سختگيري بانك مركزي در تزريق پول جديد و متوقف شدن تخصيص اعتبارات سنگين به پروژه‌هايي چون مسكن مهر، همچنان بالاتر مي‌رود و پاشنه آشيل نظام بانكي كشور است.
برخي معوقات بانكي را به ظرفي تشبيه كرده‌اند كه شير آبي روي آن باز است و اگر از اين ظرف مقداري آب خارج شود باز هم جايگزين خواهد شد. اما معلوم نيست دولت و بانك مركزي با چه اقدامات و دستورالعمل‌هايي مي‌خواهد اين شير آب را ببندد.
مردم عادي هنگام اخذ تسهيلات خرد با موانع گوناگون مواجه و مجبور مي‌شوند يا از خير اين تسهيلات بگذرند يا وقتي آن را دريافت مي‌كنند حتي فكر به تعويق انداختن بازپرداخت اقساط خود را هم به ذهن راه ندهند؛ پس مي‌مانند بدهكاران بزرگ بانكي كه معلوم نيست بر اساس چه معيارهايي مورد لطف بانك‌ها قرار مي‌گيرند. برگزاري دادگاه فساد مالي اخير نشان مي‌دهد اهمال و سستي بانك‌ها تا چه اندازه مي‌تواند به فسادهاي عظيم اقتصادي در كشور منجر شود.
حالا با توجه به افزايش نرخ سود سپرده‌ها كه به تبع آن به افزايش نرخ تسهيلات هم منجر خواهد شد، شرايط كنوني اقتصاد كشور انتظار براي افزايش ميزان معوقات را منطقي مي‌كند و اگر دستورالعمل‌هاي قاطعي در اين زمينه فراهم نشود سر به فلك گذاشتن معوقات بانكي دور از انتظار نخواهد بود.  با اين حال نظام بانكي هم در راستاي وصول خود با توجه به قوانين موجود دست و پا بسته است. قانون ثبت بزرگ‌ترين موانع را براي ثبت و ضبط اموال بدهكاران وضع كرده و با اجبار بانك‌ها به فروش اموال و تسويه حساب با بدهكار، عملاً آنها را در شرايط كنوني ركود بازار ملك قفل كرده است.
بي‌توجهي به وصول معوقات عملاً كمتر از ۱۰ درصد از نقدينگي بانك‌هاي كشور را قفل كرده است و در شرايط كنوني كه بخش‌هاي توليدي بيش از هر زمان ديگر به تسهيلات بانكي نيازمند هستند وصول شدن اين رقم بالاي ۸۰ هزار ميليارد توماني مي‌تواند گشاينده مشكل بسياري از توليدكنندگان باشد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن