تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827467548




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روح قدسی شعر فراتر از چینش واژه‌هاست


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳




33-24.jpg

بهروز سپیدنامه گفت: روح معنوی و قدسی شعر چیزی فراتر از چینش واژه‌هاست. این شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: امروزه شاهد بروز گونه‌ای خاص از شعر در گستره شعر آیینی هستیم که می‌توان از آن تحت عنوان «قدسی‌سرایی» یا «شعر قدسی» یاد کرد. این شعر حاصل اجتماع واژگانی است که دارای بار مذهبی یا دینی‌اند. او در ادامه گفت: سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا صرف بهره‌گیری از واژه‌ها و اصطلاحات دینی، مذهبی و عرفانی می‌تواند به شعر قدسی منجر شود؟ بی‌شک پاسخ خیر است. واژه‌ها و مفاهیم هرچند که حامل بار معنایی خاصی هستند اما چینش این واژه‌ها در نظمی موزاییکی به معنای آفرینش شعر قدسی نیست. به عبارت دیگر روح معنوی و قدسی شعر چیز فراتر از چینش واژه‌هاست. گاه شاعر بدون استفاده از واژه‌های کددار، به قدسی‌ترین شعرها دست یازیده است. او خاطرنشان کرد: دین واجد ابعاد متعددی است، بسته به این‌که کدام بعد از دین بیش‌تر مورد توجه قرار گیرد، ماهیت دین‌داری به آن سمت و سو تمایل می‌‍‌یابد. هر یک از ابعاد دین، بخشی و ساحتی از دین را تشکیل می‌دهد و نادیده گرفتن آن‌ها به معنای کمرنگ شدن زوایای دیگر دین است. دین‌داری تک‌بعدی آن نحوه از دین‌داری است که صرفاّ یک بعد از دین برجسته می‌شود و اذهان را به خود جلب و جذب می‌کند. شاعر مجموعه شعر «عقیق و ارغوان» افزود: "نینیان اسمارت" در کتاب «تجربه دینی بشر» از شش بعد دین سخن می‌گوید. ابعاد دین از نظر وی عبارت است از اول بعد مراسم عبادی، دوم بعد اسطوره‌یی، سوم بعد اعتقادی و اصول عقاید، چهارم بعد اخلاقی، پنجم بعد اجتماعی و بالاخره ششم بعد تجربی. سپیدنامه ادامه داد: در دین‌داری مناسکی و شعائری، جنبه ظاهری مراسم عبادی بر جنبه‌های دیگر دین غلبه دارد. این شیوه از دین‌داری که دین اکثر جامعه و عامه مردم بوده و هست بر انجام مراسم و شرکت در شعائری که ممکن است تا حد یک فرایند مکانیکی یا قراردادی تنزل پیدا کرده باشد، تاکید می‌کند. او اضافه کرد: اگر مردم حرکات و اشارات مراسم مذهبی را بدون همراهی با نیات و احساساتی که مفهوم انسانی بدان می‌بخشد، انجام دهند، آن مراسم صرفا جنبه صوری دارد. سپیدنامه با بیان این‌که دین‌داری مناسکی- شعائری، در حالت افراطی به فرمالیسم دینی یا ظاهرگرایی مفرط کشیده می‌شود، تصریح کرد: روح دین و گوهر شریعت در پای اجرای مراسم دینی ذبح می‌شود و از دین صرفا قالب‌های میان‌تهی باقی می‌ماند. این شاعر گفت: این نوع از دین‌داری را نیز می‌توان دین‌داری «جسمی- تنی- اندامی» نام نهاد. با توجه به مطالب ارائه‌شده می‌توان نتیجه گرفت که صرفا بهره‌گیری از واژه‌ها بدون پشتوانه‌ای که مبتنی بر «تجربه زیسته» شاعر است، شعر را به کنش‌های نمایشی در عرصه‌ شعر قدسی خواهد کشاند، نظیر دین‌داری مناسکی و نمایشی و به عبارتی دیگر، استفاده صرف از واژه‌های قدسی بدون توجه به بن‌مایه‌های معرفتی در شعر، به مفهوم «اسلام شعری» است نه «ایمان شعری»، زیرا اسلام اقرار به زبان است و ایمان التزام به عمل. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن