تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803910427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيامدهاي اقتصادي جنگ 51 روزه ي غزه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ شهريور ۱۳۹۳ (۲۳:۱۵ب.ظ)
گزارش ويژه موج پيامدهاي اقتصادي جنگ 51 روزه ي غزه گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، جنگ 51 روزه ميان رژيم صهيونيستي و گروه‌هاي مقامت در غزه که بيش از 2 هزار غيرنظامي فلسطيني در آن به شهادت رسيدند، سرانجام به آتش‌بسي انجاميد که در آن مقاومت، شروط خود را به کرسي نشاند. در حالي که مسئولان اسرائيلي همواره از پذيرش شروط مقاومت سر باز مي‌زدند، برخي کشورهاي منطقه از جمله مصر با ارائه‌ي طرح آتش‌بس به ايفاي نقش به عنوان ميانجي پرداختند.
جنگ 51 روزه اي که رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه به راه انداخت، سرانجام در غروب روز سه شنبه 26 آگوست(4 شهريور) با اعلام آتش بس رسمي و موافقت اشغال گران با خواسته هاي ملت و مقاومت، شکست تلخ ديگري را بر دشمن مغرور و متجاوز تحميل کرد.
حال که اين جنگ نابرابر به پايان رسيده است، بسياري از کارشناسان اقتصادي از عواقب و پيامد هاي اقتصادي اين جنگ بر زيرساخت هاي رژيم صهيونيستي پرده برداري مي کنند. پيامدهايي که از يک سو اين رژيم را در معرض انتقادهاي شديدي داخلي قرار داده و از سوي ديگر افکار عمومي بين المللي را نسبت به جنايات اين رژيم غاصب بيش از گذشته مخدوش کرده است. به عبارت ديگر اين جنگ پيامدهايي در حوزۀ داخلي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي داشته است، که از ديدگان کارشناسان پنهان نمانده است.
علاوه بر کشتار زنان و کودکان بي گناه فلسطيني که جان بيش از 2 هزار غير نظامي را گرفت، در حملات ناجوانمردانه اين رژيم در نوار غزه، مساجد و اماکن عبادي و مراکز ديني و حتي مقابر نيز از حملات نيروي هوايي صهيونيست ها درامان نماندند و مناره هاي مساجد نيز هدف خلبان هاي اسرائيلي قرار گرفتند و بسياري از مساجد به طور کامل تخريب شدند. در اثر حملات نيروي هوايي و توپخانه اي ارتش رژيم صهيونيستي در جنگ 51 روزه غزه، 73 مسجد فلسطينيان به طور کامل ويران شده و 179 مسجد نيز آسيب ديد.
حملات وحشيانه ارتش رژيم صهيونيستي به غزه موجب شده تا بسياري از خانه هاي فلسطينيان ويران شود به حدي که 40 هزار خانواده فلسطيني آواره شده و در چادرها و خانه هاي چوبي و پلاستيکي به سر مي برند. نيروي هوايي رژيم صهيونيستي با حملات وحشيانه و سازمان يافته خود عليه فلسطينيان نوار غزه در جنگ 51 روزه، 11 هزار خانه فلسطينييان و در اصل زير ساخت ها و اقتصاد فلسطيني ها را هدف قرار داده و ويران کرد.
رژيم صهيونيستي در تجاوز اخير خود به نوار غزه، مراکز اقتصادي، تجاري، صنعتي و بيمارستانها و حتي قبرستان ها را هدف قرار داد که آثار و پيامدهاي زيادي به دنبال خواهد داشت. بنا به برآوردهاي مرکز آمار فلسطيني و وزارتخانه ها، خسارتها و تلفات جنگ غزه تا اين لحظه حدود 9 ميليارد دلار تخمين زده مي شود.
حماس در همين راستا به هر خانواده مبلغ 2 هزار دلار به عنوان کمک فوري پرداخت کرد. منابع فلسطيني اعلام کردند براي بازسازي غزه به بيش از 3 ميليارد دلار اعتبار نياز است، بويژه اينکه حدود 50 هزار خانه نياز به بازسازي کامل و يا ترميم دارد. همچنين مقامات فلسطين اعلام کردند که تجاوز اخير دشمن صهيونيستي به غزه ويراني هاي گسترده اي برجا گذاشته به طوري که اعلام کردند که اقتصاد غزه فروپاشيده است.
همچنين حماس اعلام کرد که با توجه به حجم ويراني هايي که ماشين جنگي دشمن صهيونيستي برجا گذاشته و رفتار و اقدامات قابل پيش بيني صهيونيست ها در گذرگاه ها بويژه گذرگاه ها در جلوگيري از ورود کاميون هاي حامل لوازم و مصالح ساختماني به غزه، تاکيد کرد که روند بازسازي منازل ويران شده طولاني خواهد بود.
از سوي ديگر جنگ غزه پيامدهاي نظامي، اقتصادي و سياسي سنگيني نيز براي رژيم صهيونيستي داشت و از همين رو نتانياهو مجبور به پذيرش آتش بس با قبول بسياري از شروط مقاومت شد. اين در حالي است که وي در آخرين اظهارنظر خود، نزديک شدن داعش (از طريق اردن)، النصره (از طريق سوريه) و حزب‌ا... (از طريق لبنان) به مرزهاي اين رژيم و مقابله با آنان را دليل آتش‌بس و خاتمه جنگ اعلام کرد و به نظر مي‌رسد اين اظهارنظر از يکسو توجيهي براي شکست در جنگ غزه به شمار مي‌رود و از سوي ديگر نشان از برنامه‌هاي آينده اين رژيم در منطقه دارد.
چند روز پس از آتش‌بس در فلسطين‌، بررسي ميزان خسارت اين جنگ 51 روزه براي رژيم صهيونيستي درحالي آغاز شد که آمارها خبر از خسارت مالي بزرگ اين رژيم در بخش‌هاي مختلف از جمله گردشگري مي‌دهد. ميزان خسارت‌ها در بخش گردشگري اسرائيل حدود 560 ميليون دلار برآورد شده است. اين جنگ 51 روزه در طول تعطيلات تابستاني که هر ساله شاهد بيشترين ميزان ورود و خروج گردشگر در اسرائيل است‌، رخ داد و تاثيرات بسيار جدي به اين بخش وارد کرد.
جنگ تمامي پيش‌بيني‌ها را بر هم زد و شرکت‌هاي توريستي مجبور به لغو بليت‌ها و رزرو هتل‌ها در لحظات آخر شدند. بسياري از سفرهاي کنوني و تقريبا تمامي بليت‌هاي رزرو شده تا سه ماه نخست سال آينده ميلادي هم تحت تاثير اين جنگ قرار گرفت و از سوي اسرائيلي‌هاي ساکن در نقاط مختلف جهان و گردشگران خارجي لغو شدند.
براساس گزارش روزنامه اقتصادي «دي مارکر»‌، اقتصاد اسرائيل از جنگ اخير ضربه بزرگي خورد و گردشگري در منطقه اشغالي «الجولان» به دنبال بمباران‌ها و عمليات جنگي نابود شد و بيش از 50 درصد مسافران اين منطقه سفرهاي خود را لغو کردند. براساس گزارش دفتر مرکزي آمار اسرائيل، گردشگري اسرائيل در ماه جولاي گذشته نسبت به سال قبل‌، شاهد کاهش 26 درصدي بوده است..
همچنين تعداد کل گردشگران خارجي اسرائيل در ماه جولاي امسال‌، 194 هزار نفر بود که نسبت به سال قبل نزديک به 75 هزار نفر کاهش داشته است. اين در حالي است که از اول ماه جولاي تا اولين روز آغاز جنگ نزديک به 95 هزار گردشگر به مناطق اشغالي سفر مي کردند. انجمن هتل‌داران اسرائيل اعلام کرده است، به دليل کاهش مسافران‌، تاکنون حدود 25 درصد کادر خدمه خود را ترخيص کرده‌اند. اين انجمن خسارات خود تا روز سي‌ام جنگ در حدود 800 ميليون دلار آمريکا اعلام کرد.در چهار روز اول جنگ بيش از 32 شرکت هواپيمايي جهان سفرهاي خود را به فرودگاه‌هاي اسرائيل لغو کردند.
پس از برقراري آتش بس در غزه، يائير لاپيد، وزير دارايي رژيم صهيونيستي اعلام کرد که جنگ غزه روي اقتصاد اين رژيم تاثيرات منفي داشته است.وي گفت: انتظار داريم که شاهد کاهش اندک رشد در نتيجه عمليات نظامي باشيم. بخش عمده اين تاثير روي صنعت گردشگري است.
وزير دارايي ژيم صهيونيستي اذعان کرد که "اين هزينه ها بيشتر از آن چيزي است که ما انتظارش را داشتيم يا خواستار آن بوديم. اين هزينه ها ناشي از عمليات نظامي است. به نظر من اين عمليات ،طولاني ترين عمليات نظامي است که از زمان استقلال اسرائيل شاهدش بوديم از اين رو بايد بهاي آن پرداخته شود."
وي گفت: وي در عين حال گفت هدف تعيين شده براي رقم کسري بودجه ي سال 2015 بايد از دو و نيم درصد توليد ناخالص داخلي افزايش يابد تا اينکه بتواند افزايش هزينه هاي نظامي را جبران کند. وزير دارايي اسرائيل هفته گذشته پيشنهاد کرده بود که هدف تعيين شده براي کسري بودجه به بالاي 3 درصد توليد ناخالص داخلي برسد. وي درخواست بانک اسرائيل براي افزايش ماليات ها به منظور تامين بودجه را رد و اعلام کرده بود اين کار به خانوارها و اقتصاد اسرائيل صدمه وارد مي کند.
همچنين شبکه خبري رويترز اعلام کرد که پيش بيني رشد اقتصادي اسرائيل در سال 2014 قبل از جنگ اخير که در بيست و ششم اوت با اجراي توافقنامه آتش بس خاتمه يافت، دو مميز نه دهم درصد بود. بانک اسرائيل برآورد کرده است که رشد اقتصادي اسرائيل در سال2014 به علت بروز اين جنگ کمتر از اين رقم پيش بيني شده، باشد.
به دنبال انتشار اخبار مربوط به زيان هاي اقتصادي اين جنگ در رژيم صهيونيستي، کابينه اين رژيم تصويب کرد که براي تامين هزينه‌هاي جنگ و کمک به مناطق جنوبي اسرائيل، که بيشترين خسارت‌ها به آن وارد شده است، بودجه وزارت‌خانه‌هاي اسرائيل در سال 2014 کاهش يابد.
ميزان خسارت هاي غير مستقيم وارده بر بخش صنعتي رژيم صهيونيستي 370 ميليون دلار برآورد مي شود. رئيس اتحاديه کشاورزان رژيم اشغالگر قدس در اين باره گفت: آباداني زمين هاي کشاورزي که در پي حرکت تانک ها و بولدوزرها تخريب شد، نيازمند 14 ميليون دلار است.
همچنين خسارت هاي غير مستقيم وارده بر بخش کشاورزي به 14 ميليون دلار رسيد، زيرا در جريان اين جنگ فعاليت هاي کشاورزي متوقف شد و مقاومت در واکنش به جنايات اسرائيل هزاران فروند موشک و خمپاره به زمين هاي کشاورزي اسرائيلي شليک کرد.
بخش تبليغات نيز از اين جنگ در امان نماند، ميزان خسارت هاي وارده بر اين بخش به 42 ميليون دلار مي رسد، در هفته هاي نخستين ميزان تبليغات 30 درصد کاهش يافت و نيروهاي ارتش عبري خسارت هاي سنگيني ديد. دفاتر تبليغاتي مجبور شدند به کارمندانش مرخصي بدون حقوق بدهند.
رئيس اتحاديه پيمانکاران ميزان خسارت هاي وارده بر 500 ساختمان بر اثر حملات موشکي و خمپاره اي را نزديک به 17 ميليون دلار برآورد کرد. 20 درصد ساختمان ها در بئرالسبع و اشدود و ديگر شهرک هاي همجوار غزه و اسدوروت و تل آويو مستقيما خسارت ديدند.
در نهايت تجاوزات تروريستي به غزه متوقف شد و ويرانه ها و کشته هاي زيادي برجاي گذاشت و مقاومت با همان قدرت ابتداي جنگ، در برابر اسرائيل ايستاد. آمارهاي اوليه نشان مي دهد مقاومت بيش از 4450 موشک در جنگ 51 روزه غزه به فلسطين اشغالي شليک کرده است. اين موشک ها به شهرها و شهرک هاي مختلف اسرائيل از جمله برخي اهداف حساب شده، شليک شده است. اين در حاليست که مقاومت عمليات زميني موفقيت آميزي نيز عليه ارتش اسرائيل اجرا کرد.
با اين حال آمارهاي مربوط به کشته ها و ويراني هاي غزه نشان مي دهد بيش از 2230 فلسطيني در اين جنگ به شهادت رسيدند. بيشتر شهدا غيرنظامي هستند. 578 تن از آنها کودک و 261 نفر زن بوده اند. در اين جنگ همچنين بيش از 10 هزار غيرنظامي زخمي شده اند.

سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن