تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820148539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرداخت وام بهترین تجارت !!!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پرداخت وام بهترین تجارت !!! قم- ایرنا -روزنامه شاخه سبز در شماره نوزدهم شهریورماه در ستون سرمقاله مطلبی با عنوان ˈپرداخت وام بهترین تجارت !!!ˈ به رشته تحریر درآورده است.


در این مطلب می خوانیم:
رییس جمهوری در سفر به استان خراسان رضوی در بین کار آفرینان در مورد وضعیت بانکها در ارتباط با تولید گفت : البته با ایده آل بانکی فاصله زیادی داریم الآن می بینید شرایط بانکی چطوراست بانک های ما ازمردم پول می گیرند وآن را در پستو می گذارند، اگربنگاه داری است بگویید بنگاه داریم؛ طرح هایی برای بانک ها و بازار سرمایه ارائه شده اما برای اصلاح بانک ها نیازبه قدم های بلندتری داریم.
مصباحی مقدم نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی در رابطه با بانکداری اسلامی ضمن اشاره به اینکه برخی موسسات مالی واعتباری را خبرداریم که بالای 35 درصد بابت تسهیلات ازمشتریان سود می گیرند واین آسیب جدی است،تصریح کرد: اعلام نرخ سود مشارکتی خروج ازعقود مشارکتی وصوری بودن آنهاست. همچنین تعیین نرخ سودی یکسان ازسوی شورای پول واعتبارآن هم غالباً کمترازنرخ تورم موجب آسیب جدی برای سپرده گذاران می شود.
وی ادامه داد: همانطورکه آقای بجنوردی فرمودند اگربالای نرخ تورم سودی دریافت یا پرداخت شود رباست اما درباره سایرعقود که ازمنابع بانکی تسهیلات می گیرند نیزباید این نکته را مورد توجه قرارداد که سپرده گذار با انگیزه سود دربانک سپرده گذاری کرده و قابل قبول نیست که به اندازه نرخ تورم به آنها سود پرداخت شود.
این نماینده مجلس همچنین به آسیب های نرخ سود به بخش تولید اشاره وتصریح کرد: سودپول برای تولیدکنندگان هزینه اضافی است واین خود عامل تورم است.
وی درادامه بابیان اینکه اگروجوه قرض الحسنه به درستی درسیستم بانکی اهدای شود 80 درصد تقاضاهای تسهیلات خرد مردم تامین خواهدشد، ادامه داد: تقاضاهای خرد مردم 80 درصد تقاضای تسهیلات بانکی است اما کمتراز 10 درصد منابع بانک هابه این تقاضاها تخصیص یافته است.
حضرت آیت الله علوی گرکانی درباره حرمت دیر کرد وامهای بانکی گفت :دریافت سود ازمشتری به نام دیرکرد، ظلم فاحش وفلج کننده معیشت مردم است.
ایشان افزود: درکجای اسلام تاخیردریافت سودازمردم وارد شده است که بانکها باعناوین شرعی آن را دریافت می کنند.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه مراجع عظام تقلید دریافت دیرکرد بانکهاراحرام می دانند،خاطرنشان کرد: درهیچ کجای اسلام گفته نشده است که سود درسود بگیرید، زیرا حرام محض می باشد.
اما نکته مهم اینکه در ارتباط باوام ده میلیونی برخی از موسسات مالی و اعتباری قم توضیح مختصری در سر مقاله داده شد. اما جالب است بدانید از طریق یک محاسبه ساده می توانید به سود بسیار بالایی که این موسسات از پرداخت این گونه وام ها نصیبشان می شود پی ببرید و متعجب شوید اگر برای پرداخت وام از هر نفر 3 میلیون تومن مسدودی بخواهند از هر دو وام و سی درصد سپردۀ وام سوم می توانند یک وام دیگر با همان مسدودی های وام گیرندگان وام پرداخت کنند.
به بیان دیگر از هر مسدودی 23 وام به ده نفر دیگر وام اعطا می کنند در واقع یک سوم وامهایی که پرداخت می کنند از مسدودی های همان وام گیرندگان تامین می شود . و بعد از چهار سال به ازای هفت میلیون که پرداخت می کنند چهار میلیون تومان سود دریافت می کنند . که این مبلغ به سودی که از 3 میلیون تومان مسدودی دریافت می کنند تقریبا عددی می شود حدود 4 میلیون و 700 هزار تومن یعنی در واقع شما روز اول هفت میلیون وام گرفتی ، اصل پول را باید بعد از 4 سال برگردانی به اضافه 4 میلیون و 700 هزار تومان که اگر از وامی که گرفته ای کم کنی می شود 2 میلیون 300 هزار تومان ، در واقع ده میلیون وام اعطایی این بانکهای اسلامی و موسسات مالی و اعتباری 2 میلیون و 300 هزار تومان است که مابقی نصیب این موسسات می شود.
در این در حالی است که شما به هیچ وجه در بازپرداخت اقساط دیر کرد نداشته باشی که اگر داشته باشی ، دیر کرد آنرا علیرغم اینکه تمام علما به صراحت اعلام کرده اند دریافت دیر کرد وام حرام است، از شما می گیرند و به صورت روزانه هم محاسبه می کنند به نظر می رسد با این اقدام دست به نوعی تجارت می زنند که با توجه به رکود در بخشهای دیگر سرمایه گزارش مثل املاک ، طلا و ... پرداخت وام بهترین نوع تجارت به حساب می آید.به همین دلیل است که مدیران این گونه بانکها از گردش 30 هزار میلیاردی پول در موسساتشان خبر می دهند.
حال باید پرسید در این مسیر بانکداری اسلامی که به اذعان خودشان فقط 20 تا 30 در صدش منطبق با بانکدار اسلامی نیست ، آیا منابع مالی به غیر از سپرده های مردم وارد این چرخه عظیم مالی می کنند یا نه ؟ آیا از رسوبات منابع مالی چه بخشی از آن جذب منابع تولید در داخل استان می شود؟ میزان اثر گذاری این موسسات در اقتصاد استان چقدر است ؟ اینکه موسسه ای با دریافت سودهای کلان از مردم و تجمع نقدینگی حاضر باشد چک های یک نهاد مردمی راتنزیل کند و یا در پروسه بسیار اسف بار پیش فروش تراکم تا 45 در صد سهم دریافت کند . جای تامل و تفکر ندارد؟ک/1
/8138/ 550/


19/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن