تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804083273




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهر رودیان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: - نام شهر: رودیان 1-2-وجه تسمیه : با وجه به اینکه در گذشته این روستا محل تلاقی چند رودخانه بوده به نام رودان شناخته می شده به مرور زمان و در محاورات نام رودیان را به خود گرفته است . 3-1- تابعیت : شهر رودیان مرکز دهستان حومه در تابعیت بخش مرکزی شهرستان شاهرود قرار دارد 4-1- موقعیت ( طول و عرض جغرافیایی ) و فاصله تا مراکز سطوح تقسیماتی دهستان ، بخش ، شهرستان : این روستا در مختصات جغرافیایی با طول 54 درجه و 59 دقیقه و عرض 36 درجه و 21 دقیقه قرار گرفته است فاصله شهر رودیان تا شهر شاهرود حدود 5 کلیومتر می باشد . 2- وضعیت طبیعی :
1-2- توپوگرافی منطقه : بلحاظ توپوگرافی با توجه به قرار گرفتن در دامنه های جنوبی البرز مرکزی دارای شیب بسیار ملایم از شمال به جنوب بوده و جزو روستاهای جلگه ای شهرستان شاهرود می باشد . 2-2- اقلیم و نوع آب و هوا : شهر رودیان دارای اقلیم خشک بوده و حداکثر درجه حرارات مطلق آن 42 درجه سانتیگراد و حداقل مطلق 4/12- درجه و میانگین بارندگی سالیانه آن 166 تا178 میلیمتر میانگین حداکثر رطوبت نسبی در مرطوبترین ماه های سال ( آذر و دی ) 80 درصد و میانگین حداقل رطوبت سبی در خشک ترین ماه های سال ( تیر و مرداد ) 24 درصد گزارش شده است . 3-2- منابع آب ( سطحی و زیر سطحی )
الف ) منابع آبهای سطحی : رودخانه هایی که در منطقه جریان دارند ، دائمی نبوده و اغلب رودهای کوچک و کم آب هستند که در فصول پرباران تشکیل سیلاب داده و به دشت کویر سرازیر می شوند . رودخانه فصلی مجن در انتهای حوضه جنوبی خود منبع زیرزمینی تامین آب این شهر می باشد .
ب) منابع آبهای زیرزمینی : منابع تامین آبهای زیرزمینی شهر عمدتا ً چاه های عمیق بوده که تعداد آنها قریب 30 واحد می باشد و بلحاظ کیفیت برای کشاورزی مناسب بوده و جهت شرب در کلاس خیلی خوب قرار دارند. 4-2- نوع خاک : عمده خاک منطقه دامنه ای بوده و تا عمق زیاد جنس قلیایی داشته و دارای قابلیت نفوذ بالایی می باشد و اغلب زیر کشت باغ ها و گندم و جو بوده است . 5-2- پوشش گیاهی ( مرتع ، جنگل ، بیابانی و سایر ) : با توجه به واقع شدن شهر در منطقه کویری ، مراتع فقیر بوده ولی از لحاظ پوشش گیاهی دارای درختان پهن برگ ، انجیری ، زبان گنجشک ، گردو ، گلابی ، انگور ، افرا، توسکا ، آلو ، زردآلو و غیره می باشد 3- وضعیت اجتماعی و فرهنگی :
1-3- زبان و لهجه : زبان مردم ، یکی از کهن ترین زبان های موجود ایران است که بقایای زبان پهلوی است و در حال حاضر به گویشهای سمنانی ، سنگسری ، شهمیرزادی ، سرخه ای و بیابانکی تکلم می کنند. 2-3- قومیت : قومیت کلیه اهالی فارس می باشد . 3-3- دین ، مذهب و فرق مذهبی : اهالی رودیان دارای دین اسلام با مذهب شیعه می باشند 4-3- امکانات اداری ، رفاهی ، آموزشی و خدماتی روستا : الف ) اداری : خانه بهداشت ، درمانگاه ، مجتمع بهزیستی ، شهرداری و شورای اسلامی ، شرکت تعاونی ، حوزه مقاومت بسیج ، کتابخانه ، شعب بانک کشاورزی ، صادرات ، صندوق قرض الحسنه ، زمین فوتبال و سالن ورزشی ، پارک دفتر مخابرات و پست ، جایگاه فروش سوخت ، اماکن مذهبی از قبیل 40 باب مسجد و حسینیه از دیگر امکانات واقع در شهر می باشد . ب) وضعیت آموزشی : این شهر دارای 6 مرکز آموزشی بوده که از این تعداد 2 واحد آموزشی دبیرستان ، 2 واحد آموزشی راهنمایی و 2 واحد ابتدایی می باشد : 4- وضعیت اقتصادی :
1-4- ترکیب اقتصادی جمعیت ( نوع مشاغل)
الف ) کشاورزی : از نظر اقتصادی ، اقتصاد غالب شهر متکی بر کشاورزی بوده و قریب 2/47 درصد شاغلان کل شهر در این بخش فعالیت دارند . سطح زیرکشت ، حدود 3250 هکتار است که از کل اراضی معادل 1200 هکتار زیر کشت گندم و جو ، 1500 هکتار اراضی باغی مانند انگور ، و 300 هکتار زیر کشت چغندرقند 250 هکتار زیر کشت پسته قرار گرفته است . ب) صنعت : صنایع کارگاهی کوچک در رودیان نظیر واحدهای جوشکاری ، تعمیرگاه های ادوات کشاورزی ، نجاری از جمله فعالیتهای صنعتی می باشد که پس از بخشهای خدمات و دامداری و کشاورزی رتبه چهارم را در ایجاد اشتغال داراست . فعالیتهای خدماتی دارای جایگاه دوم ایجاد اشتغال می باشد که معادل 5/33 درصد از شاغلان را بخود اختصاص داده است ج) دامداری : سومین رکن اقتصادی این شهر دامداری است که با 8000 راس دام ( 7000 راس گوسفند و بز و 1000 راس گاو ) بخش قابل توجهی از شاغلین را در این بخش فعال نموده است . 3-4-میزان مبادلات با شهرها و روستاهای مجاور :
بخش عمده ی مبادلات ، بخصوص مبادلات اقتصادی این شهر با شهرهای شاهرود و تهران در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و تولیدی می باشد .
5- بافت فیزیکی و کالبدی :
وضعیت معابر : شبکه ارتباطی شهر رودیان کم عرض وارگانیک است و هر قدر از هسته اولیه شهر دورتر می شویم معابر عریضتر و طولانی تر و دارای انشعابات بیشتر با عرض های مختلف و دارای اشکال منظم تری می گردد و هر قدر به طرف مسیر اصلی شاهرود نزدیکتر می شویم معابر منظم تر و بعضاً محدودتر و نیمه فشرده می شود .
بطور کلی براساس عملکرد سلسله مراتب معابر به دو دسته خارج و داخل بافت تقسیم می شود . 1-5- انواع و تعداد راههای ارتباطی موجود با شهرها و روستاهای مجاور:
راه دسترسی خارج شهر از طریق بزرگراه شاهرود – رودیان است که از جنوب شهر شاهرود منشعب می شود و به فاصله حدود 5 کیلومتر به این شهر می رسد . 7- وضعیت جمعیت : 1-7- تعداد جمعیت : جمعیت شهر رودیان در سال 1345 معادل 1840 نفر بوده که با نرخ رشد 6/2 درصد در سال 1355 به 2392 نفر رسید . در سال 1365 و 1375 به ترتیب جمعیت آن به 2059 و 2418 نفر افزایش یافته است . در سال 1385 جمعیت روستا به 3295 نفر رسیده که براساس اعلام مرکز بهداشت در سال 1391 برجمعیت آن بالغ بر 3669 نفر می باشد . 2-7- نوع تراکم : با توجه به کویری بودن و وسعت زیاد بخش مرکزی شهرستان شاهرود، شهر رودیان نیز به تبعیت از تراکم سطح محدوده در تراکم کم قرار دارد. 3-7- حوزه جذب و نفوذ :
با توجه به اینکه شهررودیان مرکز دهستان حومه می باشد به عنوان مرکز حوزه روستایی و دهستانی وظیفه خدمات رسانی به روستاهای اقماری در سطح دهستان را به عهده دارد . از روستاهای واقع در حوزه نفوذ شهر رودیان میتوان به روستاهای دیزج ، جعفرآباد ، حسین آباد و یونس آباد اشاره کرد . بلحاظ اداری تمام روستاهای دهستان حومه در حوزه نفوذ این شهر قرار گرفته اند و خدمات آموزشی ، درمانی ، خدمات کشاورزی ، مخابرات و تبادلات اقتصادی خود را با شهر رودیان دارند
8-امکانات موجود جهت برگزاری نماز جمعه
مسجد جامع رودیان با زیربنای بالغ بر 600 متر مربع و مساحتی در حدود 1200 مترمربع از بزرگترین مساجد موجود در این شهر می باشد و وجود یک باب منزل مسکونی جهت اقامت امام جمعه از جمله امکانات موجود جهت برگزاری نماز جمعه می باشد .
شهر رودیان






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن