تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804653233




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کودکان کار، واقعیت هایی که دیده نمی شوند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کودکان کار، واقعیت هایی که دیده نمی شوند قزوین - ایرنا- به موازات رشد شهرنشینی و به دنبال آن، بروز تغییراتی در ساختار اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی جوامع مدرن، پدیده ای به نام کودکان کار یا کودکان خیابانی افزایش پیدا می کند.


در واقع این پدیده از جمله مشکلات آسیب زای اجتماعی است که بیشتر کشورها با آن روبرو هستند و آخرین آمارها حکایت از آن دارند که بیش از 350 میلیون کودک کار یا خیابانی 5 تا 14 ساله در کشور های در حال توسعه وجود دارند.
در کشور ما هم این پدیده با ویژگی خاص خود شکل گرفته است، به راستی حضور کودکان در خیابان چه توجیهی می تواند داشته باشد؛ کودکانی که باید در مدرسه باشند و چونان دیگر کودکان درس بیاموزند و سازنده فردای کشور باشند.
جامعه شناسان بر این نظرند که حضور این دسته از کودکان در خیابان چه به دلایلی از جمله فقر خانواده، ترس از آینده، معضلات خاص خانواده همچون بد سرپرستی و بی سرپرستی باشد و چه هر دلیل دیگری، می تواند بستر مناسبی برای تولید جرم و بزهکاری فراهم سازد.
اشتباه نکنیم، این کودکان بزهکار نیستند؛ اما اگر وضعیت آنها توسط سازمان های مسوول مورد بررسی درست و دقیق قرار نگیرد، به علت ویژگی زندگی شان می توانند زمینه ساز رفتار های ضد اجتماعی باشند.
ابتلا به انواع بیماری ها، محروم شدن از تحصیل و سایر حقوق اجتماعی، آزارهای جسمی، عاطفی و جنسی، گرفتار شدن در گروه های تبهکار و قاچاقچی، تکدی گری، مورد بهره کشی اقتصادی قرار گرفتن و عدم رشد و تکامل شخصیتی و اجتماعی از جمله آسیب ها و خطراتی است که کودکان کار را تهدید می کند.
یک کارشناس اجتماعی در این رابطه می گوید: کودکان کار افرادی هستند، زیر سن قانونی 14 سال که توسط بزرگسالان و به شکل های مختلف به کار مداوم و پایدار گمارده می شوند. حال ممکن است این افراد جزء کودکان خیابانی هم باشند، اما کودکان خیابانی به صورت پراکنده و یا درون یک باند فعالیت می پردازند که در چارت مشاغل تعریف شده قرار ندارند؛ مانند دستفروشی یا تکدی گری، ولی کودکان کار به فعالیتی مشغول هستند که در قانون کار شغل محسوب می شود ولی انجام آن فعالیت برای این کودکان، خارج از توان جسمی و روانی آن ها است.
مهوش اسدی با بیان اینکه وجود کودکان کار پیامدهای متعددی برای آنان، خانواده خود و جامعه دارد، می افزاید: مهمترین پیامد آن برای خود کودکان و جامعه ای که بعدها آنان به عنوان نیروی کار مفید باید در آن فعالیت کنند، این است که ریشه شناختی و روانی و جسمی آن ها با شرایط کار سخت سازگار نیست. در نتیجه رشد طبیعی آن ها مختل شده و نیاز های سنی آن ها نادیده گرفته می شود و این امر، بعدها به صورت عقده های روانی و یا رفتارهای نابهنجار در بزرگسالی بروز می کند و از نظر جسمی در آن ها فرسودگی ایجاد می شود، چرا که اغلب این کودکان به کارهایی وادار می شوند که نیاز به نیروی جسمی صرف دارد و نوعی پیری زودرس و عارضه های جسمی دیگر را برای آن ها ایجاد می کند.
وی عقدهای ناشی از عدم رفع به موقع نیازهای طبیعی را از دیگرپیامدهای حضور کودکان کار در خیابان ها می داند و اضافه می کند: این افراد بعد از تشکیل خانواده هم ازنظر روانی نمی توانند والدین خوبی برای فرزندان خود باشند، زیرا عقده های ناشی از عدم رفع به موقع نیازهای طبیعی آن ها باعث می شود نتوانند به راحتی نیازهای فرزندان خود را درک کنند. همچنین به علت عدم برخورداری از فرصت های تحصیلی و تخصص در سن مناسب خود در آینده به عنوان نیروی کار، بهره کمتری برای جامعه دارند. از طرف دیگر، امکان دچار شدن به آسیب های اجتماعی این کودکان افزایش می یابد و در نتیجه سلامت اجتماعی به مخاطره می افتد.
مدیر کل بهزیستی استان قزوین نیز خطر ورود به باندهای اعتیاد را از جمله خطراتی می داند که پیش روی کودکان کار قرار دارد.
"حسین افشار مقدم" با تاکید براین نکته که در برخی مواقع خود این کودکان نیز از این موضوع بی اطلاع هستند، به فعالیت دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی برای محرومیت زدایی از کودکان کار در قزوین اشاره می کند و می گوید: این دفتر از جمله نهادهایی است که به طور جدی و با توان قابل توجهی قدم در این میدان نهاده و سعی در محرومیت زدایی کودکان کار دارد و موظف است با ارایه خدمات تخصصی مشاوره و روان شناختی به این گونه افراد، سبب مرتفع کردن مشکلات آنان شود و در صورت لزوم از آنان نگهداری کند.
وی درباره نحوه شناسایی این کودکان توسط بهزیستی نیز می افزاید: گاهی این افراد با مراجعه مستقیم به بهزیستی خواستار حمایت هستند. در برخی مواقع نیز به وسیله نیروهای انتظامی، مراجع قضایی یا تیم سیار اورپانس اجتماعی کودکان کار شناسایی و به مرکز بهزیستی معرفی می شوند.
مدیر کل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه هم اکنون علاوه بر این دفتر، نهاد دیگری نیز به صورت غیر دولتی به همت خیران راه اندازی شده و در این زمینه فعالیت می کند، یادآور می شود: گستردگی این عرصه را نمی توان با دو مرکز پوشش داد. هر چند بر اساس طرح دیگری که در سال جاری در حال انجام است تعدادی از این کودکان، به صورت روزانه و بدون نگهداری شبانه تحت پوشش قرار می گیرد و ضمن حمایت های آموزشی از آنان، تلاش داریم به تقویت سلامت جسم، روان و بعد معنوی بپردازیم.
با این حال، معاون امور اجتماعی مدیر کل بهزیستی استان می گوید: بیش از 80 درصد کودکان کار و خیابان در استان غیر ایرانی و از اتباع پاکستان و افانستان هستند.
بهاره رحمانی معتقد است: از آنجا که استان قزوین شا ه راه ارتباطی چند استان و هم جوار با استان آسیب خیز است،این موضوع موجب شده تا افراد آسیب دیده به صورت خانوادگی و دسته جمعی به این استان مهاجرت کنند.
وی با بیان اینکه کودکان کار، با انجام کارهای مختلف، در ماه بیشتر از 200 هزار تومان به دست می آورند، تصریح می کند: برخی افراد عنوان می کنند با پرداخت مستمری ماهانه در قالب بسته های حمایتی به مبلغ 30 تا 40 هزار توامن به این کودکان می توانند آنان را از انجام این کارها بازداشت، ولی کودکانی که 200 هزار تومان ماهانه درآمد دارند، به درآمد 40 هزار تومان بسنده نمی کنند و به کار خود ادامه می دهند، هر چند نمی توان این نکته را نادیده گرفت که در برخی مواقع حمایت کوچک از کودکان کار و خیابان می تواند آن ها را از معضلی نجات دهد.
با آنچه مسوولین بهزیستی می گویند و با وجود همه اقدامات صورت گرفته برای حمایت از کودکان کار، به نظر می رسد این اقدامات تنها بخش کوچکی از این کودکان را در بر گرفته است و با این وضعیت معلوم نیست که سرنوشت و آینده این کودکان و هزاران کودک دیگری که در زمینه های ورود به قلمرو کودکان کار و کودکان خیابانی را دارند، چه خواهد شد؟
منبع: ولایت
فتانه سعیدی
7389/ 614


18/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن