تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ كس نيتى را در دل پنهان نمى‏كند، مگر اينكه خداوند آن نيت را (در رفتار و كردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805505455




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شمارش معكوس براي ورود افغانستان به بحران سياسي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شمارش معكوس براي ورود افغانستان به بحران سياسي
به نظر مي‌رسد آخرين تلاش‌هاي دو نامزد رياست جمهوري افغانستان به منظور نزديك‌سازي مواضع يكديگر با هدف تشكيل دولت وحدت ملي بار ديگر به بن بست خورده است. بي‌نتيجه پايان يافتن مذاكرات ديروز دو نامزد مي‌تواند بحران سياسي را در اين كشور تشديد كرده و به جنگ خياباني بكشاند.


به نظر مي‌رسد آخرين تلاش‌هاي دو نامزد رياست جمهوري افغانستان به منظور نزديك‌سازي مواضع يكديگر با هدف تشكيل دولت وحدت ملي بار ديگر به بن بست خورده است. بي‌نتيجه پايان يافتن مذاكرات ديروز دو نامزد مي‌تواند بحران سياسي را در اين كشور تشديد كرده و به جنگ خياباني بكشاند.
به گزارش جوان، بيش از سه ماه از بحران سياسي افغانستان مي‌گذرد اما اختلافات دو نامزد رياست جمهوري براي پايان دادن به بحران همچنان ادامه دارد و تاكنون در اين زمينه نتيجه لازم حاصل نشده است. عبدالله عبدالله و اشرف غني احمدزي، نامزدهاي رياست جمهوري پيش از اين دوبار با وساطت جان كري وزير خارجه امريكا براي تشكيل دولت وحدت ملي توافق كرده بودند اما گويا اختلاف بر سر نحوه تقسيم قدرت در اين كشور نارضايتي را در بين نامزدها ايجاد كرده است. آخرين مذاكرات دو نامزد روز گذشته بي‌نتيجه پايان يافته و حتي خبرها از اعلام تشكيل يكجانبه دولت از سوي عبدالله حكايت دارد. درحالي كه قرار است تا چند روز ديگر نتايج نهايي انتخابات اعلام شود اما روند ادامه بحران در اين كشور همچنان پابرجاست كه تداوم آن مي‌تواند چالش‌هاي جديدي را ايجاد كند. براساس اظهارات سخنگوي تيم اصلاحات و همگرايي، مذاكرات سياسي ميان دو تيم كه آخرين بار، چند روز پيش آغاز شده بود بار ديگر، شكست خورده و به گفته وي، احتمال دارد عبدالله عبدالله به زودي «حكومت خود را اعلام كند». به گزارش خبرگزاري جمهور(افغانستان)، مجيب الرحمان رحيمي، سخنگوي تيم اصلاحات و همگرايي گفته است كه تنها تيم رقيب انتخاباتي آنان، زمان كافي براي مذاكره در راستاي تشكيل دولت وحدت ملي را در اختيار داشت؛ اما مذاكرات تاكنون، نتيجه‌اي نداشته است. رحيمي، دوشنبه اعلام كرد كه به احتمال زياد عبدالله تصميم نهايي تيم اصلاحات و همگرايي را اتخاذ و حكومت خود را اعلام مي‌كند. رحيمي گفت: «بحث از مراحل مذاكرات براي تشكيل حكومت وحدت ملي گذشته، ما به جايي رسيديم كه تصميم نهايي خود را اعلام مي‌كنيم، احتمال بسيار قوي وجود دارد كه عبدالله در روزهاي آتي خود را برنده انتخابات اعلام كند. » پيش از اين، شماري از اعضاي تيم‌هاي انتخاباتي گفته بودند كه همه موارد اختلافي حل شده و تنها موضوع اختلافي ميان دو تيم، بحث صلاحيت‌هاي رئيس اجرايي است.  ستادهاي انتخاباتي عبدالله و احمدزي گفته‌اند كه گفت‌وگوهاي فشرده دو نامزد در مورد حل اختلافات سياسي بي‌نتيجه پايان يافته است. پيشتر ستاد عبدالله هشدار داده بود كه اين آخرين «‌كليك فرصت به ديپلماسي‌» است و در صورتي كه به خواسته‌هايشان رسيدگي نشود روند گفت‌وگوهاي سياسي را ترك خواهند كرد. با اين حال ستاد انتخاباتي تحول و تداوم به رهبري احمدزي گفته است كه دو طرف قبل از ظهر ديروز به مدت يك ساعت «‌در فضاي صميمي و تفاهم‌» ملاقات داشتند و اين گفت‌وگوها سازنده بوده است. روند بررسي ميليون‌ها رأي پايان يافته و سازمان ملل متحد اعلام كرده كه به زودي نتيجه اين بررسي‌ها اعلام مي‌شود. به گزارش بي‌بي سي، طاهر زهير عضو ستاد انتخاباتي احمدزي تأكيد كرد كه در نشست ديروز تصميم نهايي گرفته نشد و نتيجه‌اي در بر نداشت و قرار است كه اين سلسله نشست‌ها ادامه داشته باشد. او افزود كه تمام مسائلي كه در كميته‌مشترك دو تيم مورد توافق صورت گرفته بود، تأييد و بازنگري شد اما يك مورد اختلافي (اختيارات پست اجرايي) به بحث گرفته شد و قرار شد كه در نشست‌هاي بعدي در مورد آن تصميم‌گيري شود.
انتشار چنين گزارش‌هايي از بحران سياسي در افغانستان، گمانه‌زني‌ها در زمينه احتمال شكسته شدن بن بست انتخاباتي را تقويت كرده است؛ اما به نظر مي‌رسد اكنون تيم عبدالله، تحت فشارهاي سنگين متحدان قدرتمند خود در داخل تيم و نيز نيروهاي فشار سياسي، اجتماعي و رسانه‌اي از بيرون، ناگزير شده است، بار ديگر تهديد به اعلام حكومت به عنوان برنده انتخابات نمايد. اگرچه از ديد ناظران، اعلام حكومت به صورت يكجانبه از سوي عبدالله، نه تنها كمكي به كاهش تنش نخواهد كرد؛ بلكه وضعيت را پيچيده‌تر كرده و بحران تازه‌اي در كشور، ظهور خواهد كرد؛ اما از سوي ديگر، آنها هشدار مي‌دهند كه روند گفت‌وگوهاي بي‌نتيجه سياسي نيز نمي‌تواند براي هميشه ادامه داشته باشد و بايد نقطه‌اي براي پايان اين گفت‌وگوها و توافق دو تيم، متصور باشد؛ نقطه‌اي كه گفته مي‌شود با وجود اصرار و دخالت مكرر امريكايي‌ها هنوز وجود ندارد. نتايج انتخابات نيز به زودي اعلام مي‌شود و پيش بيني مي‌شود تيم عبدالله هم با درك اين نكته، تلاش مي‌كند؛ پيش از اين اقدام، آخرين امتيازها را از تيم رقيب بگيرد، در غير اين صورت در اقدامي پيشگيرانه، به صورت يكجانبه اعلام حكومت نمايد؛ تا پيشاپيش، نتايج انتخابات را منتفي كرده باشد. طولاني شدن پروسه انتخابات، عدم اطمينان ستادها به مجراهاي قانوني انتخابات سبب ايجاد بي‌اعتمادي عمومي به روند انتخابات خواهد شد و به از بين رفتن سرمايه‌هاي اجتماعي افغان‌ها كمك خواهد كرد كه در اين ميان طرفداران تفكرات طالباني و تقويت و بازگشت سنن قبايلي افغان‌ها بسيار نمود خواهد داشت. همين موضوع در بلند مدت به قدرت‌گيري رواني طالبان كمك مي‌كند و پذيرش عمومي حداقل در بخش‌هايي از جامعه افغاني را براي حكومت اين گروه مهيا مي‌سازد. با تداوم بن بست انتخاباتي، امورات حكومتي فلج شده و تمامي برنامه‌ها و پروژه‌هاي كلان توسعه و دولت داري متوقف خواهد شد. در صورتي كه اختلافات حل نشود،  دو دستگي در بين سياستمداران اين كشور افزايش يافته و در نهايت پاي مردم نيز به ماجرا كشيده خواهد شد و در اعتراضات خياباني تبلور خواهد يافت و در صورت تشديد بحران حتي به كشتارهاي گسترده نيز مي‌انجامد.
   دولت وحدت ملي سريع‌تر تشكيل شود
كاخ سفيد اعلام كرد، رئيس‌جمهور امريكا در گفت‌وگوي تلفني با دو نامزد انتخابات رياست جمهوري افغانستان تأكيد كرده است كه طرفين بايد هرچه سريع‌تر روي دولت وحدت ملي توافق كنند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري شينهوا، در بيانيه روز دوشنبه كاخ سفيد آمده است: باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا با عبدالله عبدالله و اشرف غني، گفت‌وگوي تلفني داشت و به آنها تأكيد كرد كه تشكيل دولت وحدت ملي در راستاي جلب حمايت‌هاي بين‌المللي براي افغانستان است و باعث حفظ ثبات در اين كشور مي‌شود. رئيس‌جمهور‌ امريكا همچنين بار ديگر تعهد امريكا را به حمايت از افغانستان، مردم اين كشور، رئيس‌جمهور آن و رئيس اجرايي آن تأييد كرد و گفت كه توافق وحدت ملي بايد هرچه سريع‌تر رسمي شده و بدين ترتيب تلاش‌ها براي تشكيل يك دولت جديد شكل بگيرد.
   افغانستان غرق بحران خواهد شد
تداوم بحران سياسي در افغانستان سياستمداران اين كشور را نيز نگران كرده است و آنها نسبت به عواقب بحران در اين كشور هشدار مي‌دهند. عبدالرئوف ابراهيمي، رئيس مجلس نمايندگان افغانستان، در جلسه علني ديروز از كانديداهاي رياست جمهوري خواست كه به يك توافق منطقي دست بيابند و مردم را از سرگرداني نجات دهند. به گزارش خبرگزاري آوا، ابراهيمي تأكيد كرد كه مردم از اين وضعيت به شدت خسته و پريشان شده‌اند و از كانديداها مي‌خواهيم تا هر چه زودتر به توافقي دست يافته و مردم را از اين وضعيت نابسامان نجات دهند. ابراهيمي مي‌گويد، اگر توافقي منطقي براي حل اين معضل و حفظ ارزش‌ها صورت نگيرد و كانديداها به نتيجه‌اي مطلوب دست نيابند، اين ارزش‌ها از دست مي‌رود و كشور نيز به بحران بيش‌تر از اين، غرق خواهد شد. غلام حسين ناصري، ديگر عضو مجلس نيز گفت كه انتخابات از مسير قانوني و درست خود منحرف شده و مشكلات فراواني به‌وجود آورده است و كانديداها بايد به توافقي منطقي در چارچوب حكومت وحدت ملي دست يابند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن